Hjælp til Peugeot 103

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Quany
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 16. nov 2013 22:42
Kontakt:

Hjælp til Peugeot 103

Indlæg af Quany »

Hej forum!

Jeg er ny her og derfor lidt i tvivl om hvor jeg skal poste henne, så nu gør jeg det her. :)

Jeg har fo nyligt købt 2 Peugeot 103' fra 68' hvor der medfulgte en masse reservedele. Ikke nok til begge knallerter, men nok til dog at samle en hel motor.
Dog efter at have samlet det hele, har det ikke været muligt at få gnist. Jeg er ikke helt sikker på hvad problemet er, om det er alt på tændingspladen der skal skiftes, eller hvordan, men må dog ty til hjælp fra jer herinde. Jeg har selvfølgelig skiftet tændrøret, intet. Jeg har forsøgt at bytte rundt på de forskellige tænd og fødespoler, som var med i kassen af reservedele, stadig intet. Er det muligt at der er nogen som ligger inde med en liste til fejlfinding af tændingsproblemer på en 103' eller skal jeg ud og investere i ny føde og tændingsspole samt kondensator osv?
Alle svar er velkomne. :)
Mvh. Henrik
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hjælp til Peugeot 103

Indlæg af Kai »

Det er temmelig mange år siden jeg havde sådan en remtrækker knallert, men jeg mindes ikke den havde fødespole+tændspole.

Er tændspolen udvendig på din ? (skruet på stellet udenfor motoren) ? Eller har den..som de fleste andre en lysspole og tændspole inde under svinghjulet ?

Allerførst så skriv lige om der sidder en not/kile i krumtappen til at sætte svinghjulet det rigtige sted... ellers er den måske som de få stykker jeg har skruet i, og som den jeg selv havde engang, og temmelig irriterende hvis ikke man kender til dens særheder.

Hvis der IKKE er en not/kile i krumtappen, så kan svinghjulet placeres et hvilket som helst vilkårligt sted og hvis du lykkes med at få gnist på den..så er du svineheldig :)

Hvis den er sådan, så skal du bruge et tændingsmikrometer til at skrue i tændrørshullet. Jeg kan ikke huske tændingstidspunktet mere..men det er omkring 1.4 - 1.6mm før top.
Når du har fundet det ved at dreje krumtappen, så er der et mærke på svinghjulet der skal passe ud for et mærke på ankerpladen (den hvor tændspole og platiner osv sidder på ) og når de 2 passer sammen (uden at dreje på krumtappen) spændes svinghjulet. De samme mærker bruges så til at justere platinerne efter, de skal åbne nøjagtig i samme øjeblik som mærkerne står ud for hinanden.

Hvorfor de har lavet det så bøwlet det forstår jeg ikke...ok den er Fransk..men stadig... :whew Men hvis ikke svinghjulets magneter står det rigtige sted i forhold til tændspolen, når platinerne åbner så er det som at lede i en høstak efter gnist i tændrøret.

Hvis den nu er med not/kile, så er der ikke så meget at sætte forkert og kun platinerne skal justeres til at åbne når stemplet er 1.4 - 1.6 mm før topstilling.
Hvis der stadig ikke er gnist så må du i gang med at kigge nærmere på tændspole + platiner og kondensator.

Er du i nærheden at postnummer 9490 skal jeg gerne hjælpe dig.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Quany
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 16. nov 2013 22:42
Kontakt:

Re: Hjælp til Peugeot 103

Indlæg af Quany »

Hej Kai.

Tusind tak for det meget informative svar.

Jeg sidder dog på Sjælland lige nu og knallerterne står hos min bror i Skive. :)

Jeg skal prøve at gennemgå alt det du lige har skrevet, så jeg kan ikke gøre det lige nu. Er ikke helt sikker på hvorvidt der er/ikke er not/kile, så det skal jeg lige have tjekket.

Og du har selvfølgelig ret i, at det er en lysspole og tændspole inde under svinghjulet. :dust

Men i hvert fald tak. :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hjælp til Peugeot 103

Indlæg af strynboen »

det er nok tændspolen..den er sådan en"stofbetrukket"..gammeldags en ..som let tager fugt..men ofte er det bare platin overfladen som er irret..så en pudsning kan måske redde dagen..jeg husker 103... som en med plastic tank under bagagebæren. med tryk/træk bensinhane....et underligt styr i 2 halvdele..hver halvdel stykket ned i forgaffelrøret.
.de kan tunes meget..har en fin alu cylender..med store kanaler..det er bare kaburatoren/studsen som begrænser..og self den lille lydpotte..en tomos cross kaburator kan nemt tilpasses
de nyere modeller har udvendig spole ala mobylette typen...så vidt jeg husker
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til Peugeot 103

Indlæg af kreidlerhansen »

De går forbløffende godt - jeg har en stående, som blot trænger til en stak plastic.

Koblingen er tilpas fransk, og alligevel fremragende!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"