Side 2 af 2

Re: Simmer - hvor købes de

: fre 25. okt 2013 21:49
af claus olieklud
hej igen... jeg må lige rette til inden 12 volt eller kai, eller strynboen fortæller mig motoren er blæserkølet - en impel sidder selvfølgelig ikke i en 3,5 hk motor, den er ligesom 5 hk luftkølet og udstødningsgassen bliver kølet ved et trompetformet rør som fanger propellens tryk / bådens fart

bare en rettelse, jeg kender udemærket en yamaha 3,5 hk...

hilsen olieklud

Re: Simmer - hvor købes de

: fre 25. okt 2013 22:03
af Kai
claus olieklud skrev:hej igen... jeg må lige rette til inden 12 volt eller kai, eller strynboen fortæller mig motoren er blæserkølet - en impel sidder selvfølgelig ikke i en 3,5 hk motor, den er ligesom 5 hk luftkølet og udstødningsgassen bliver kølet ved et trompetformet rør som fanger propellens tryk / bådens fart

bare en rettelse, jeg kender udemærket en yamaha 3,5 hk...

hilsen olieklud

Jeg retter ikke på dig for jeg kender den ikke :hihi

Men det affødte lige et spørgsmål til bådmotor eksperten :)

Jeg har faktisk haft en bådmotor engang, jeg husker desværre ikke navnet på den :( kun at den var hvid og med rød navn/logo og propel og vel ca 5hk 1cyl, den var faktisk begge dele ? blæserkølet cylinder og hvad der ellers hører til, men i stedet for et rør op til at køle udstødningen/manifold så havde den faktisk også en vandpumpe impeller i benet til at pumpe vand med, det fungerede også i frigear.

Det er da ikke "normalt" at lave det sådan, er det ?

Re: Simmer - hvor købes de

: fre 25. okt 2013 22:56
af claus olieklud
hejsa igen... jo egenligt kai - gearskiftet sidder jo i bunden & impelleren bliver også trukket i frigear via den lodrette trækaksel, men jeg syntes også at havde set nogle som var kombineret med dette trompetrør, tiltrods impellerpumpe...

faktisk findes der også nogle gamle volvo påhængsmotorer som er HELT umulige med servicestumper, hvorved der sidder 2 uafhængigt impeller pumper oven på hindanden - jeg kender den kun som 14 hk 2 cylinderet m. fælles kaburator - den ene impellerpumpe kunne da tilsyneladende bruges som spulepumpe via udtag... det er svært for mig at forstå men hvis vi antager der er en lille sivekanal som holder en minimal pumpning når man ikke benytter spulefunktionen, kan jeg forstå det - ellers ville impellem jo brænde af på et øjeblik

nok lidt off topic, men hva`faen - det var jo om en påhængsmotor som der blev spurgt til

hilsen olieklud

Re: Simmer - hvor købes de

: fre 25. okt 2013 23:30
af 12V
Hehe, jeg retter bestemt ikke. Kender intet til båd teknik.

En 20/35/7 er meget normal, har knap 1000 af dem på arbejdet. De sidder i de fleste Puch gear motorer.

EDIT: Hukommelsesfejl, det er 17/35/7 der sidder i de motorer :oops:

Re: Simmer - hvor købes de

: lør 26. okt 2013 11:16
af strynboen
volvo penta..er specielle...gad vide hvem der entelig fremstillede dem--elektrolux på licens??..har før stødt på en anden kopi af samme penta..fra usa..en autboard fra 60"erne.....så den er ikke svensk oprindelig

yamaha 3,5 og kopien marina..staves?...er gode motore..luftkølede med trompet køling af udstødningen fra skruevandet...ja minderne vælter frem..de havde ikke bak gear..men frigear..og utrolig korte ben...fin til havjagt på skydepram..tankenkapasiteten var dog meget lille..

ps er der nogen som kender ESKA...en autboard med luftkølet aspera (tror jeg) og impreller pumpe til køling af udstødningen..den blev solgt af FDB...brugsen..og duede self ikke