Tilspænding af tændrør

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Tilspænding af tændrør

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg er stødt ind i emnet en del gange, efterhånden, og der er delte meninger. Nogle mener, man kun skal fingerspænde og give et bette nøk, mens nogle søger gevindets brudgrænse.

NGK oplyser 'fingerspænding' efterfulgt af 1/2-2/3 omgange med nøglen:

Billede

Jeg sad og nærstuderede et Iridium-tændrør og selvfølgelig indpakningen, qua den nylige snak/bevisførelse ift. kopi-tændrør... og ærligt talt, så fik jeg i alt fem Iridium-tændrør for et par hundrede kroner, så jeg blev betænkelig, idet nyprisen typisk ligger mellem 100-150kr/stk.


Nuvel... 'Iridium'! NGK o.a. oplyser disse vidunder-tændrør på niveau med T.Hansens brug af 'SUPER' og 'KVALITET'. Ekstra holdbarhed, mere stabil tænding, blablabla...

...men kaster man et blik på det nederste billede til højre, ser man et stort, rødt kryds over bl.a. et enmandsfly/mini-lite.

Jeg synes godt om ironi: "Vores produkt er forbedret, fantastisk, mere sikkert, holder længere... men brug det IKKE i maskineri, der kan falde ned fra himlen!"

:hihi

Der er sikkert en god grund, som jeg ikke kender til. Jeg synes bare, det er en sjov kontrast! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tilspænding af tændrør

Indlæg af Kai »

Det hænger uden tvivl sammen med manglende godkendelse af netop DET tændrør til aviation brug.

Der er strenge kontrol/kvalitetskrav til (stort set) alt der vedrører fly, og motorproducenten har sikkert brugt rigtig mange timer på at teste og godkende 1-2 tændrør fra NGK/Champion til netop "deres" motor for at være sikre på den ikke går i stå pga elektrisk støj fra et halvdårligt tændrør, eller pludselig får nykker længe før service skemaet siger "nye tændrør".... eller fordi der er en der tænker.. "tændrør... jeg nupper squ lige det fra plæneklipperen og mokker i..jeg skal jo bare flyve 300km over til naboen "

Og heldigvis for det..der er nu forskel på bare at holde ind i siden af vejen..eller skvatte ned fra himlen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Tilspænding af tændrør

Indlæg af dalgaard »

Gad vide om de der iceflyers fra Canada man har set på fjerneren tænker så meget på godkendelser m.m. Hvis ikke pisset ikke kan starte ! Lol
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tilspænding af tændrør

Indlæg af Kai »

Hvis deres liv afhænger af om pisset kan flyve 400km ud og hjem, eller risikere at nødlande i ødemarken uden hjælp i sigte...så skruer de næppe et tilfældigt tændrør i den.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tilspænding af tændrør

Indlæg af strynboen »

lige for at vende tilbage til tilspænding af tændrør
..så er der kæmpe forskel på et nyt.hvor pakningen skal mases sammen...og efterspænde/montere et brugt,,hvor pakningen er komprimeret på forhånd...
så de brugte kan man ikke beregne tilspændingen med hvor meget man drejer dem..efter et vist moment er opnået...som fabrikkerne skriver..det gælder kun nye rør..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"