Side 1 af 1

Svinghjul-uballance

: ons 11. sep 2013 12:25
af Michael
Jeg synes bare jeg lige vil nævne noget som man tit overser når renoverer en Yamaha motor. (Det gælder også andre motorer) :whew
Hvis man ser på et svinghjul, vil man på ydersiden ofte se nole små afballanseringshuller. De er der fordi fabrikanten har anset det for at være vigtigt at svinhjulet er i ballanse. Ofte når man se på gamle brugte svinghjul, et der slået små stykker af magneterne og nogen gange er de skæve pga. en voldelig afmontage . Knallerten kan sagtens starte og køre. Men svinghjulet er ude af ballance. Dette kan måske give små rystelser i motoren. Så er det at vi ofte har tendens til at konkludere at det nok er fordi den pågældende motor er samlet af ti forskellige gearkasser koblingshjul der ikke har kørt sammen. Det er derfor motoren vibrere mere end normalt. Som i nok kan se her på forum, har jeg samlet adskellige motorer af blandede stumper (Jeg synes det er sjovt at bringe noget gammel lort til live igen istedet for bare at bruge noget nyt). Jeg har ikke haft de store problemer med at blande OK (Ikke defekte) dele i de motorer jeg har lavet. Jeg har selvfølgelig motorer der aldrig har været ådnet-Det er nummer 1. Men jeg har derimod haft problemer med svinghjul der var ude af ballance. De kan også renoveres-man kan skifte magneter. Så min teori er at uafballancet svinghjul har mindst lige så stor inflydelse på vibrationer som dårligt slidte tandhjul. Man skal huske på at en i motor der har kørt med slidte lejre, har tandhjulene heller ikke kørt optimalt overfor hinanden i en periode.
Der vil nok være nogen der siger: Ja ja men hvad med krumtappen den er jo heller ikke i ballance, så derfor betyder uballance i svinhjulet ikke ret meget i den store sammenhæng. Men hvorfor har fabbrikanterne så gjort sig umage med at afballancere dem? :whew
Hvad mener I?

Re: Svinghjul-uballance

: ons 11. sep 2013 14:20
af Kai
Det er ikke lige noget jeg er særlig stærk i, men jeg vil mene at svinghjul / krumtap+stempel skal betragtes som 2 forskellige ting.

En 1cylindret motor kan aldrig opnå 100% balance ved alle omdrejningstal, men man kan "afbalancere" den til at vibrere mindst i en given retning, ved det omdrejningstal den oftest befinder sig i ( = fx. en lovlig FS1 med 35km/t ud af landevejen) med mindre man putter en balanceaksel og andre fancy ting ind i billedet.

Hvis stemplets bevægelse er vandret (Fx Puch maxi motor) så flytter stemplet sig vandret mellem 2 punkter hvor det står stille (top og bund) og accelereres mellem disse 2 punkter inden det igen bremses ned inden det skifter retning igen. Det kan man for så vidt kompensere med krumtappens kontravægte, så stemplets+plejstangens vægt modsvares af kontravægten der bevæger sig i modsatte retning... men.. det er kun stemplet der bevæger sig i < --------> den retning og kun i den retning ophæver de hinanden. Kontravægten vil lave "ubalance" i alle andre retninger.
Ved at justere på vægtforholdet mellem de 2, og bl.a plejlstangens længde, og stemplets vandring i forhold til vandret/lodret kan man ændre retningen på hvor ubalancen føles mindst ( så det ikke snurrer i styret eller bagdelen)

Det er en videnskab, som jeg kun kender meget lidt til, så om lidt kommer der sikkert en og siger "du er helt forkert på den" :)

Svinghjulet derimod roterer om den samme akse hele tiden, og kan både statisk og dynamisk afbalanceres. Enhver ubalance vil forstærke sig selv jo hurtigere det snurrer rundt indtil "noget" må give sig.

Nogen har sikkert prøvet at tabe en afbalanceringsklods på bilens forhjul..det bliver kun værre og værre jo hurtigere man kører og kan mærkes helt op i rattet.

Re: Svinghjul-uballance

: ons 11. sep 2013 14:39
af strynboen
det skal nok ses som en helhed..krumtap/svinghjul..men er ikke praktisk muligt at gøre..selve forbrændings trykker er også en aktiv i balance spørgsmålet..så stemplet/eller dets vægt er også en del af balancen..ja alt som bevæger sig..især de ting som ikke rotere

vi har afbalancerings maskiner på elektro..det store problem er at enmerne ikke altid kan opspændes sammen..og man derfor skal ( på elmotore)kompensere notgange..ved at montere halve noter..



..et svinghjul...skal have en aksel at køre på..så køre det i maskinen.
..men det var bedre at rette det sammen med krumtappen.men den skal først afvejes så stempel pejlstang er udvejet..så en dummy kan monteres..så vægten udlignes

sjovt nok kan en u balance ved eks 60 kmt..kan forsvinde ved 80 på et bilhjul..det har mange sikkert oplevet..det er ikke væk men resonanserne rammer ikke bilen

Re: Svinghjul-uballance

: ons 11. sep 2013 15:03
af kreidlerhansen
I yderste konsekvens kan et uafbalanceret svinghjul rive krumtapakslen af krumtappen og for den sags skyld skade lejepasningen i blokken! Ellers udmønter det sig blot i omdrejningsbestemte resonanser i hele køretøjet.

Så vidt jeg har forstået ift. afbalancering af vores motortype (svinghjulsmagnet), skal svinghjulet afbalanceres for sig selv. Krumtappen afbalanceres dernæst for sig selv inkl. plejlstang og stempel.
Til sidst testes de som en samlet enhed.


Tanken skulle være, at man dermed kompenserer for evt. ubalance i den rigtige rækkefølge.
Det virker på mig ikke fornuftigt at havne i en situation, hvor svinghjulet bruges til at kompensere for en ubalance i krumtappen.

Det er en erindring, som grunder i min egen oversættelse fra en hollandsk side for x år siden, så en misforståelse kan ikke udelukkes.

Jeg føler emnet spændt - det er en af de detaljer, jeg savner mere viden om.

Re: Svinghjul-uballance

: ons 11. sep 2013 15:57
af strynboen
tja i har nok ret i at de skal afbl.. hver for sig..lyder logisk

Re: Svinghjul-uballance

: ons 11. sep 2013 16:57
af Twinsport
kreidlerhansen skrev:I yderste konsekvens kan et uafbalanceret svinghjul rive krumtapakslen af krumtappen...
Hvornår er vi begyndt at skelne mellem krumtap og krumtapaksel? - og hvor skelner man?

Jeg har hørt om akselender og søler på krumtapaksler, men aldrig om krumtapaksler på krumtappe? Er jeg gået glip af en lektion her?

/Steen

Re: Svinghjul-uballance

: ons 11. sep 2013 17:23
af kreidlerhansen
Jeg har altid skelnet mellem krumtappens vanger og akslerne derpå. :whew

Ingen lektion at gå glip af - åbenbart brug af forkerte termer fra min side.


"Akselenden kan brække af krumtapvangen på tændingssiden."

Er vi så enige, Steen, eller skal jeg lære noget mere i dag? :teeth2


DM i Road Race 14/15. september - 50cc powaaah! Husk det nu, bare fordi det er så offtopic, som overhovedet muligt! ;)

Re: Svinghjul-uballance

: ons 11. sep 2013 18:37
af Twinsport
kreidlerhansen skrev:Ingen lektion at gå glip af - åbenbart brug af forkerte termer fra min side.
Måske? Jeg ved det ikke. Jeg havde faktisk håbet på at du lige kunne henvise til et sted hvor det står skrevet. Så kunne man jo lige bruge det i en snæver vending, til at afspore en diskussion man er ved at tabe :hihi

/Steen

Re: Svinghjul-uballance

: ons 11. sep 2013 18:42
af kreidlerhansen
Jeg har jo lige skrevet det! I værste fald er kildetroværdigheden på samme niveau som wikipedia, og dermed kun svagt højere end Ekstra Bladet :thunge