Svinghjul-uballance
: ons 11. sep 2013 12:25
Jeg synes bare jeg lige vil nævne noget som man tit overser når renoverer en Yamaha motor. (Det gælder også andre motorer)
Hvis man ser på et svinghjul, vil man på ydersiden ofte se nole små afballanseringshuller. De er der fordi fabrikanten har anset det for at være vigtigt at svinhjulet er i ballanse. Ofte når man se på gamle brugte svinghjul, et der slået små stykker af magneterne og nogen gange er de skæve pga. en voldelig afmontage . Knallerten kan sagtens starte og køre. Men svinghjulet er ude af ballance. Dette kan måske give små rystelser i motoren. Så er det at vi ofte har tendens til at konkludere at det nok er fordi den pågældende motor er samlet af ti forskellige gearkasser koblingshjul der ikke har kørt sammen. Det er derfor motoren vibrere mere end normalt. Som i nok kan se her på forum, har jeg samlet adskellige motorer af blandede stumper (Jeg synes det er sjovt at bringe noget gammel lort til live igen istedet for bare at bruge noget nyt). Jeg har ikke haft de store problemer med at blande OK (Ikke defekte) dele i de motorer jeg har lavet. Jeg har selvfølgelig motorer der aldrig har været ådnet-Det er nummer 1. Men jeg har derimod haft problemer med svinghjul der var ude af ballance. De kan også renoveres-man kan skifte magneter. Så min teori er at uafballancet svinghjul har mindst lige så stor inflydelse på vibrationer som dårligt slidte tandhjul. Man skal huske på at en i motor der har kørt med slidte lejre, har tandhjulene heller ikke kørt optimalt overfor hinanden i en periode.
Der vil nok være nogen der siger: Ja ja men hvad med krumtappen den er jo heller ikke i ballance, så derfor betyder uballance i svinhjulet ikke ret meget i den store sammenhæng. Men hvorfor har fabbrikanterne så gjort sig umage med at afballancere dem?
Hvad mener I?
Hvis man ser på et svinghjul, vil man på ydersiden ofte se nole små afballanseringshuller. De er der fordi fabrikanten har anset det for at være vigtigt at svinhjulet er i ballanse. Ofte når man se på gamle brugte svinghjul, et der slået små stykker af magneterne og nogen gange er de skæve pga. en voldelig afmontage . Knallerten kan sagtens starte og køre. Men svinghjulet er ude af ballance. Dette kan måske give små rystelser i motoren. Så er det at vi ofte har tendens til at konkludere at det nok er fordi den pågældende motor er samlet af ti forskellige gearkasser koblingshjul der ikke har kørt sammen. Det er derfor motoren vibrere mere end normalt. Som i nok kan se her på forum, har jeg samlet adskellige motorer af blandede stumper (Jeg synes det er sjovt at bringe noget gammel lort til live igen istedet for bare at bruge noget nyt). Jeg har ikke haft de store problemer med at blande OK (Ikke defekte) dele i de motorer jeg har lavet. Jeg har selvfølgelig motorer der aldrig har været ådnet-Det er nummer 1. Men jeg har derimod haft problemer med svinghjul der var ude af ballance. De kan også renoveres-man kan skifte magneter. Så min teori er at uafballancet svinghjul har mindst lige så stor inflydelse på vibrationer som dårligt slidte tandhjul. Man skal huske på at en i motor der har kørt med slidte lejre, har tandhjulene heller ikke kørt optimalt overfor hinanden i en periode.
Der vil nok være nogen der siger: Ja ja men hvad med krumtappen den er jo heller ikke i ballance, så derfor betyder uballance i svinhjulet ikke ret meget i den store sammenhæng. Men hvorfor har fabbrikanterne så gjort sig umage med at afballancere dem?
Hvad mener I?