hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Xellish
Junior knallert
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 4. jun 2012 05:26
Kontakt:

hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af Xellish »

jeg har købt en 25 år gammel dm 50 og ejeren før mig var åbenbart ikke særlig god imod den. der er et hul i bunden, som han "reparerede" med en skrue og noget tætner... jeg prøvede at putte noget kemisk metal over det, men det flækkede da motoren startede op. en af mine venner (der er mekaniker) siger at det ikke engang kan svejses, da det er alt for tynd aluminium. hvad skal jeg gøre?
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af Michael »

Det kan godt svejses.
Bo Holm smedeværksted i Silkeborg kan bare det pis.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af juhl-drengen »

Et godt skåret repstykke og en dygtig smed kan gøre under værker
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af Nikolaj Y »

så vidt jeg ved er dm50 motorere i særlig dyre... så ville det ikke være bedre evt også billigere løsning at skaffe en anden motorblok? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af juhl-drengen »

NEJ!.
Elendig løsning. Hvorfor tror du at perfekte yamaha blokke er blevet så dyre og nummermatch
Svære at finde?!?
Fordi hver idiot der har haft problemer BARE har taget en anden blok istedet for at ordne fejlene på den gamle
(og så fejlbehandling af tingene)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af Nikolaj Y »

juhl-drengen skrev:NEJ!.
Elendig løsning. Hvorfor tror du at perfekte yamaha blokke er blevet så dyre og nummermatch
Svære at finde?!?
Fordi hver idiot der har haft problemer BARE har taget en anden blok istedet for at ordne fejlene på den gamle
(og så fejlbehandling af tingene)
Han skriver jo selv at den ikke kan redes, da blokken er for tynd i matriale.. andet har vi jo ikke fået at vide?

Så hvorfor bruge tid på fusk - når man til okay billige penge kan skaffe en anden. Ingen siger jo at den gamle blok absolut skal smides ud - vel? :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
mati0921
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 6. feb 2013 20:40
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af mati0921 »

Det skulle vel aldrig være i højre side der er hul?
Jeg har 2 højre sider i god stand, og to venstre hvor kæden har været krøllet sammen mellem tandhjul og blok,så de er ikke til pænt brug længere, men kan godt holde på gearolien. :D

Jeg har planer om at bruge den venstre der er i bedst stand,(slået et lille stykke af mellem tænding og kædehjul) og den ene højre, så jeg har en højre i overskud hvis det er . :)
Den anden venstre er banket et ret stort hul (5 cm i dia.) i bunden, og skjoldet er røget med, så der mangler jeg et nyt skjold. :(
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af juhl-drengen »

Har set bananmaninfolder på tykkelse med papir nærmest blive tigsvejst... Og kender godstykkelsen i skal sgu ik bilde mig ind det ik kan reddes...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af Morten - Webmaster »

juhl-drengen skrev:Har set bananmaninfolder på tykkelse med papir nærmest blive tigsvejst... Og kender godstykkelsen i skal sgu ik bilde mig ind det ik kan reddes...
Der er vel ingen der bilder dig noget ind ? Rolig nu :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af kreidlerhansen »

Bor 5mm huller rundt om hullet i blokken.
Tynd blikplade på hver side m/4mm huller
Kemisk metal med begrænset mængde hærder (længere tørretid)
Træk de to blikplader sammen med 4mm tykke popnitter...

...dét er fusk!

:thunge


Nu kender jeg hverken til hullets placering eller størrelse, men jeg får lejlighed til at nævne mit yndlingsmateriale:

DURAFIX!

Det kræver lidt snilde at bruge rigtigt, så eksperimentér på noget alu-plade først. Bærer man sig korrekt ad, holder det til lidt af hvert.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af Dewil »

SÅ, hold så op med alt det vildledning og giv manden noget vejledning istedet........ kør hen til ham og trøst ham.... gør noget..... og hold op med at "wrøwle".. :shock:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af 12V »

Jeg ville gøre alt for at redde blokken. Er meget stor modstander af at blande motorblokke halvdele, det er sjældent at leje boringerne flugter 100% hvis man blander.
Ikke sikkert at dette er et problem ved alle producenter, jeg har bare oplevelet for mange hvor dette er tilfældet.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Jeg ville gøre alt for at redde blokken. Er meget stor modstander af at blande motorblokke halvdele, det er sjældent at leje boringerne flugter 100% hvis man blander.
Ikke sikkert at dette er et problem ved alle producenter, jeg har bare oplevelet for mange hvor dette er tilfældet.
DURAFIX

DURAFIX

DURAFIX

HEP-HEP-HEP! :mrgreen:


http://www.facykler.dk/cm113/" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af T.B. »

juhl-drengen skrev:Har set bananmaninfolder på tykkelse med papir nærmest blive tigsvejst... Og kender godstykkelsen i skal sgu ik bilde mig ind det ik kan reddes...
Du skal nok blive til noget unge mand :dust
Lige et spørgsmål. Er et bananmanifold ikke lavet af støbejern? Hvad har det med alu.rep. af en motorblok at gøre ? :D
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af juhl-drengen »

Har ved en polo set det var rustfri? Men jo støbejern derudover

Det med lejerne er sjældent et problem ved dm50 da den har styrestifter i blokken

Men den bedste løsning indtil videre må være at emne starter sætter et billede ind
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev: DURAFIX
Har også et kit derhjemme, fiksede min Maxi blok med det :)
juhl-drengen skrev:Det med lejerne er sjældent et problem ved dm50 da den har styrestifter i blokken
Det har alle motorer jeg kender også, men det er ikke altid nok. Jeg tror at blokkene på fabrikken bliver matchet, eller fræst parvis, så man sikrer parallelle lejeboringer etc. Det er muligt at det ikke er et problem ved japanere. Det jeg har oplevet når man blander blokdele, er at i nogle tilfælde kunne "mærke kuglerne" når man drejer på aksler. Det kan godt tyde på at noget står lidt skævt.
Ved Puch motorer er det meget galt, havde en makkers MS motor på bordet forleden hvor den ene blokdel er skiftet og det kunne mærkes. Den kører dog udemærket, spørgsmålet er bare om den holder så længe som den burde? Ved Maxier skal man HELT undgå det, det er simpelthen forbudt at blande motorblokke. De har et tre-cifret nummer på hver blok der skal matche, men her er blokken også adskildt den anden vej tværs gennem lejerne. Har selv prøvet at blande, det gik slet ikke - den gik meget stram. Så jeg måtte købe et Durafix sæt og reparere den gamle blok der hørte til den anden halvdel.

Nå, nu bevæger vi os ud i offtopic :)
Brugeravatar
F5B
Stor knallert
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 15:06
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af F5B »

Smid lige et godt billede på så vi kan se omfanget af skaden
så er det lidt nemmere at råde

Men det skal være slemt før det ikke kan svejses
hvad er godstykkelsen?
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
Brugeravatar
12inch
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 8. apr 2012 16:32
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af 12inch »

Hej her er et eksempel på rep. med durafix
det sædvanlige øre brækket af nummerblok
startede med at smelte durafix på hver af delene ,sat dem sammen og tilførte mere durafix
det har stor styrke
Vedhæftede filer
IMGP3919.JPG
IMGP3919.JPG (118.43 KiB) Vist 15088 gange
IMGP3941.JPG
IMGP3941.JPG (102.81 KiB) Vist 15088 gange
IMGP3942.JPG
IMGP3942.JPG (112.7 KiB) Vist 15088 gange
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af strynboen »

durafix er bare en form for loddetin..med ekstra højt smeltepunkt..hvis man får det til at hæfte ,,er det fint nok..det største problem med det er rengørelsel af loddestedet,,,og den lidt lavere styrke end aluminium...hvis man laver en alutank..og lodder..tror jeg at slibningen af loddestederne vil stå frem som pletter ved højglans polering..da alu og tin ikke er helt ens...ellers en fed mulighed for at bygge sine egne alutanke til classic mc


til motor blokke /styrke belastede steder er svejsning den eneste sikre mulighed...til kosmetiske rep er fixen god
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?

Indlæg af kreidlerhansen »

Farveforskellen er synlig ved polering, ja... styrken er kun ringere ift. stræk og vrid, idet 'alu-loddet' har tendens til at smuldre ift. aluminium. Det er rigeligt stærkt til de fleste lappeopgaver, men jeg har en idé om, stræk, pres og vibrationer er fy-fy.

Durafix er hårdt som bare pokker, men det er ikke fleksibelt. Det er en legering mellem aluminium, tin og lidt andet godt. Smeltepunktet er knap 400*C, og man skal planlægge større opgaver på forhånd, da man i høj grad kæmper imod tyngdekraften, når først loddet smelter.

Rengøring af emnet gøres let med en alm. affedtning, inden man går i gang med en stålbørste (rustfrit stål eller messing).

Større emner kan med fordel forvarmes over et spritbad, inden man går i gang med en alm. blæselampe fra Harald Nyborg.

Jeg har repareret gevind, huller, slidspor og huller i både krumtaphuse og store alu-cylindre. Alle reparationer holder stadig...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"