hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
jeg har købt en 25 år gammel dm 50 og ejeren før mig var åbenbart ikke særlig god imod den. der er et hul i bunden, som han "reparerede" med en skrue og noget tætner... jeg prøvede at putte noget kemisk metal over det, men det flækkede da motoren startede op. en af mine venner (der er mekaniker) siger at det ikke engang kan svejses, da det er alt for tynd aluminium. hvad skal jeg gøre?
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Det kan godt svejses.
Bo Holm smedeværksted i Silkeborg kan bare det pis.
Bo Holm smedeværksted i Silkeborg kan bare det pis.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Et godt skåret repstykke og en dygtig smed kan gøre under værker
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
så vidt jeg ved er dm50 motorere i særlig dyre... så ville det ikke være bedre evt også billigere løsning at skaffe en anden motorblok?
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
NEJ!.
Elendig løsning. Hvorfor tror du at perfekte yamaha blokke er blevet så dyre og nummermatch
Svære at finde?!?
Fordi hver idiot der har haft problemer BARE har taget en anden blok istedet for at ordne fejlene på den gamle
(og så fejlbehandling af tingene)
Elendig løsning. Hvorfor tror du at perfekte yamaha blokke er blevet så dyre og nummermatch
Svære at finde?!?
Fordi hver idiot der har haft problemer BARE har taget en anden blok istedet for at ordne fejlene på den gamle
(og så fejlbehandling af tingene)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Han skriver jo selv at den ikke kan redes, da blokken er for tynd i matriale.. andet har vi jo ikke fået at vide?juhl-drengen skrev:NEJ!.
Elendig løsning. Hvorfor tror du at perfekte yamaha blokke er blevet så dyre og nummermatch
Svære at finde?!?
Fordi hver idiot der har haft problemer BARE har taget en anden blok istedet for at ordne fejlene på den gamle
(og så fejlbehandling af tingene)
Så hvorfor bruge tid på fusk - når man til okay billige penge kan skaffe en anden. Ingen siger jo at den gamle blok absolut skal smides ud - vel?
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Det skulle vel aldrig være i højre side der er hul?
Jeg har 2 højre sider i god stand, og to venstre hvor kæden har været krøllet sammen mellem tandhjul og blok,så de er ikke til pænt brug længere, men kan godt holde på gearolien.
Jeg har planer om at bruge den venstre der er i bedst stand,(slået et lille stykke af mellem tænding og kædehjul) og den ene højre, så jeg har en højre i overskud hvis det er .
Den anden venstre er banket et ret stort hul (5 cm i dia.) i bunden, og skjoldet er røget med, så der mangler jeg et nyt skjold.
Jeg har 2 højre sider i god stand, og to venstre hvor kæden har været krøllet sammen mellem tandhjul og blok,så de er ikke til pænt brug længere, men kan godt holde på gearolien.
Jeg har planer om at bruge den venstre der er i bedst stand,(slået et lille stykke af mellem tænding og kædehjul) og den ene højre, så jeg har en højre i overskud hvis det er .
Den anden venstre er banket et ret stort hul (5 cm i dia.) i bunden, og skjoldet er røget med, så der mangler jeg et nyt skjold.
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Har set bananmaninfolder på tykkelse med papir nærmest blive tigsvejst... Og kender godstykkelsen i skal sgu ik bilde mig ind det ik kan reddes...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Der er vel ingen der bilder dig noget ind ? Rolig nujuhl-drengen skrev:Har set bananmaninfolder på tykkelse med papir nærmest blive tigsvejst... Og kender godstykkelsen i skal sgu ik bilde mig ind det ik kan reddes...
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Bor 5mm huller rundt om hullet i blokken.
Tynd blikplade på hver side m/4mm huller
Kemisk metal med begrænset mængde hærder (længere tørretid)
Træk de to blikplader sammen med 4mm tykke popnitter...
...dét er fusk!
Nu kender jeg hverken til hullets placering eller størrelse, men jeg får lejlighed til at nævne mit yndlingsmateriale:
DURAFIX!
Det kræver lidt snilde at bruge rigtigt, så eksperimentér på noget alu-plade først. Bærer man sig korrekt ad, holder det til lidt af hvert.
Tynd blikplade på hver side m/4mm huller
Kemisk metal med begrænset mængde hærder (længere tørretid)
Træk de to blikplader sammen med 4mm tykke popnitter...
...dét er fusk!
Nu kender jeg hverken til hullets placering eller størrelse, men jeg får lejlighed til at nævne mit yndlingsmateriale:
DURAFIX!
Det kræver lidt snilde at bruge rigtigt, så eksperimentér på noget alu-plade først. Bærer man sig korrekt ad, holder det til lidt af hvert.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
SÅ, hold så op med alt det vildledning og giv manden noget vejledning istedet........ kør hen til ham og trøst ham.... gør noget..... og hold op med at "wrøwle"..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Jeg ville gøre alt for at redde blokken. Er meget stor modstander af at blande motorblokke halvdele, det er sjældent at leje boringerne flugter 100% hvis man blander.
Ikke sikkert at dette er et problem ved alle producenter, jeg har bare oplevelet for mange hvor dette er tilfældet.
Ikke sikkert at dette er et problem ved alle producenter, jeg har bare oplevelet for mange hvor dette er tilfældet.
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
DURAFIX12V skrev:Jeg ville gøre alt for at redde blokken. Er meget stor modstander af at blande motorblokke halvdele, det er sjældent at leje boringerne flugter 100% hvis man blander.
Ikke sikkert at dette er et problem ved alle producenter, jeg har bare oplevelet for mange hvor dette er tilfældet.
DURAFIX
DURAFIX
HEP-HEP-HEP!
http://www.facykler.dk/cm113/" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Du skal nok blive til noget unge mandjuhl-drengen skrev:Har set bananmaninfolder på tykkelse med papir nærmest blive tigsvejst... Og kender godstykkelsen i skal sgu ik bilde mig ind det ik kan reddes...
Lige et spørgsmål. Er et bananmanifold ikke lavet af støbejern? Hvad har det med alu.rep. af en motorblok at gøre ?
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Har ved en polo set det var rustfri? Men jo støbejern derudover
Det med lejerne er sjældent et problem ved dm50 da den har styrestifter i blokken
Men den bedste løsning indtil videre må være at emne starter sætter et billede ind
Det med lejerne er sjældent et problem ved dm50 da den har styrestifter i blokken
Men den bedste løsning indtil videre må være at emne starter sætter et billede ind
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Har også et kit derhjemme, fiksede min Maxi blok med detkreidlerhansen skrev: DURAFIX
Det har alle motorer jeg kender også, men det er ikke altid nok. Jeg tror at blokkene på fabrikken bliver matchet, eller fræst parvis, så man sikrer parallelle lejeboringer etc. Det er muligt at det ikke er et problem ved japanere. Det jeg har oplevet når man blander blokdele, er at i nogle tilfælde kunne "mærke kuglerne" når man drejer på aksler. Det kan godt tyde på at noget står lidt skævt.juhl-drengen skrev:Det med lejerne er sjældent et problem ved dm50 da den har styrestifter i blokken
Ved Puch motorer er det meget galt, havde en makkers MS motor på bordet forleden hvor den ene blokdel er skiftet og det kunne mærkes. Den kører dog udemærket, spørgsmålet er bare om den holder så længe som den burde? Ved Maxier skal man HELT undgå det, det er simpelthen forbudt at blande motorblokke. De har et tre-cifret nummer på hver blok der skal matche, men her er blokken også adskildt den anden vej tværs gennem lejerne. Har selv prøvet at blande, det gik slet ikke - den gik meget stram. Så jeg måtte købe et Durafix sæt og reparere den gamle blok der hørte til den anden halvdel.
Nå, nu bevæger vi os ud i offtopic
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Smid lige et godt billede på så vi kan se omfanget af skaden
så er det lidt nemmere at råde
Men det skal være slemt før det ikke kan svejses
hvad er godstykkelsen?
så er det lidt nemmere at råde
Men det skal være slemt før det ikke kan svejses
hvad er godstykkelsen?
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Hej her er et eksempel på rep. med durafix
det sædvanlige øre brækket af nummerblok
startede med at smelte durafix på hver af delene ,sat dem sammen og tilførte mere durafix
det har stor styrke
det sædvanlige øre brækket af nummerblok
startede med at smelte durafix på hver af delene ,sat dem sammen og tilførte mere durafix
det har stor styrke
- Vedhæftede filer
-
- IMGP3919.JPG (118.43 KiB) Vist 15110 gange
-
- IMGP3941.JPG (102.81 KiB) Vist 15110 gange
-
- IMGP3942.JPG (112.7 KiB) Vist 15110 gange
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
durafix er bare en form for loddetin..med ekstra højt smeltepunkt..hvis man får det til at hæfte ,,er det fint nok..det største problem med det er rengørelsel af loddestedet,,,og den lidt lavere styrke end aluminium...hvis man laver en alutank..og lodder..tror jeg at slibningen af loddestederne vil stå frem som pletter ved højglans polering..da alu og tin ikke er helt ens...ellers en fed mulighed for at bygge sine egne alutanke til classic mc
til motor blokke /styrke belastede steder er svejsning den eneste sikre mulighed...til kosmetiske rep er fixen god
til motor blokke /styrke belastede steder er svejsning den eneste sikre mulighed...til kosmetiske rep er fixen god
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: hul i bunden af motoren. hvad skal jeg gøre?
Farveforskellen er synlig ved polering, ja... styrken er kun ringere ift. stræk og vrid, idet 'alu-loddet' har tendens til at smuldre ift. aluminium. Det er rigeligt stærkt til de fleste lappeopgaver, men jeg har en idé om, stræk, pres og vibrationer er fy-fy.
Durafix er hårdt som bare pokker, men det er ikke fleksibelt. Det er en legering mellem aluminium, tin og lidt andet godt. Smeltepunktet er knap 400*C, og man skal planlægge større opgaver på forhånd, da man i høj grad kæmper imod tyngdekraften, når først loddet smelter.
Rengøring af emnet gøres let med en alm. affedtning, inden man går i gang med en stålbørste (rustfrit stål eller messing).
Større emner kan med fordel forvarmes over et spritbad, inden man går i gang med en alm. blæselampe fra Harald Nyborg.
Jeg har repareret gevind, huller, slidspor og huller i både krumtaphuse og store alu-cylindre. Alle reparationer holder stadig...
Durafix er hårdt som bare pokker, men det er ikke fleksibelt. Det er en legering mellem aluminium, tin og lidt andet godt. Smeltepunktet er knap 400*C, og man skal planlægge større opgaver på forhånd, da man i høj grad kæmper imod tyngdekraften, når først loddet smelter.
Rengøring af emnet gøres let med en alm. affedtning, inden man går i gang med en stålbørste (rustfrit stål eller messing).
Større emner kan med fordel forvarmes over et spritbad, inden man går i gang med en alm. blæselampe fra Harald Nyborg.
Jeg har repareret gevind, huller, slidspor og huller i både krumtaphuse og store alu-cylindre. Alle reparationer holder stadig...
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!