Opfrisking af cylender og top ?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56

Opfrisking af cylender og top ?

Indlægaf Phycopat » tors 15. aug 2013 20:53

Godaften..

Har nu gået og kigget på min cylender og topstykke længe, og bliver sku mere og mere trist over at det snart er noget af det sidste der ligner gammel jern på min Yamaha..
Cylenderen er af mærke F5B har vist været sort en gang ? Der sidder skaller på den samt rust.. Kan jeg få den sand / glas blæst uden at det skader den ? Og så male den med sort igen ?
Og lidt det samme med topstykket, blot i "grå"

Eller ville det være bedre og gå "all in" og bestille nyt ? Regner ikke med at jeg kan få original cylender og top mere ?


- Tak! :)

Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 675
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03

Re: Opfrisking af cylender og top ?

Indlægaf SigSauer » tors 15. aug 2013 21:57

Jeg plejer at glasblæse begge dele, og male cylinderen med varmefast spraymaling.
Topstykket står bare glasblæst
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3912
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Opfrisking af cylender og top ?

Indlægaf Dewil » tors 15. aug 2013 21:58

Hvis den intet fejler skal den da bare reddes. Tape den godt til så den kan blive sandblæst, fosfateret og malet.... så er det jo næsten bedre end nyt. Se evt hvad vi gjorde ved armen til til den kaliber vi lige har reddet i "hvad jeg har lavet på Yamaha værkstedet" tråden. Husk at støbegods ikke må få så mange timer i kalkfjerneren.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Opfrisking af cylender og top ?

Indlægaf FS1originalen » tors 15. aug 2013 22:06

Du kan sagtens friske cylinderen op, og sandblæsning er en mulighed (men sørg for at der bliver lukket grundigt af ind til selve cylindervæggen...

Men du kan altså også få et ganske hæderligt resultat med en almindelig stålbørste (den kan faktisk nå ned omkring bunden i ribberne), og så evt. lige røre de synlige flader med et stykke sandpapir!
Giv den så en tur med en sort varmefast spraymaling - de fleste er matte, men jeg foretrækker en fra bla. Bauhaus med lidt mere glans - den har en Webergrill afbilledet på etiketten.

Topstykket bør du ikke male da FS1 i forvejen har "underdimensioneret køleevne" og maling vil give endnu dårligere køleeffekt. Topstykket fremstår originalt i rå aluminium med den "halvblanke" støbeoverflade - kan den ikke gendannes med feks. en messingbørste, så er glasblæsning en mulighed (som dog giver et mere "grå look" end det oprindelige).
Husk at give det WD40, hvid vaselineolie eller lignende - ellers ligner det lo.. til næste forår...

Erik

Ps. Dewil og SigSauer var hurtigere, men vi er vist nogenlunde enige...
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 675
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03

Re: Opfrisking af cylender og top ?

Indlægaf SigSauer » tors 15. aug 2013 22:49

Helt enige Erik :D
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/

Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56

Re: Opfrisking af cylender og top ?

Indlægaf Phycopat » fre 16. aug 2013 08:40

Ja, kan se der er stor enighed ;-)
Delen med at give top wd40 eller vaseline, er ikke med på hvorfor, eller hvornår det skal gøres?
I min verden brænder det jo bare af..

Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08

Re: Opfrisking af cylender og top ?

Indlægaf Christian M » fre 16. aug 2013 14:45

Jeg tror det er topstykket der kan få lidt hvid vaseline olie, for at "forsegle" alu'en, så det ikke er så modtagelig for skidt :)

Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56

Re: Opfrisking af cylender og top ?

Indlægaf Phycopat » fre 16. aug 2013 15:22

Ja, men bliver den ikke stadig varm og blot smelter / brænder det af ?

Prøves det skal det da..

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2102
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Opfrisking af cylender og top ?

Indlægaf claus olieklud » fre 16. aug 2013 16:04

hej... det er et trick der bruges til at mætte midtermotorblokkene efter total rengøring fx glasblæsning - netop for det ikke skal være så modtageligt over for snavs og fedtfingre... jeg er enig i din tvivl ang. topstykke, idet det sikkert vil fordampe væk... dog bruger jeg selv wd40 som også mætter overfladen, særligt efter vask... wd 40 er også godt til at opløse ellers umuligt snavs på den gode måde...
hilsen olieklud


Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster