Hvad kan man forvente af en bådmotor?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Hvad kan man forvente af en bådmotor?

Indlæg af Lehmann »

Hej med jer.

Det korte af det lange er. Mine forældre har en 33 fod Bianca Queen fra 79. I 2009 fik de installeret en sprit ny Lombardini motor til 66.000,-
Sidste fredag brød den sammen efter tre timers sejllads for 2620 omdr. konstant fra Kastrup mod Nyord ved Møn. Lige med ét faldt den ca. 200 omdr., og lød ikke godt. Der var godt med sø, så vi gik for sejl ind til Rødvig. Vi gik for motor med lave omdr. inde i havnen, da en mekaniker pr. tlf. mente det var galt med en af dyserne, og at der ikke skete noget ved det.

En smed derinde hørte på den mandag morgen, og vi konstaterede at den var gal med kompressionen på en af cylindrene. :(n)

Motoren blev taget op på land og sendt over til importøren, som tilbød en ny motor for 40.000,- leveret denne fredag. Det tog de imod, da de også skulle videre. Importøren mente at der var vand i dieselen, og at det var skyld i den brød sammen. Påstand mod påstand. Der var absolut ingen vand i dieselen!

Den "gamle" motor havde kørt 462 timer...

Er det hvad man kan forvente? Synes det er bondefangeri overfor mine gamle forældre, som købte ny motor for at undgå sådanne problemer.

Er der nogen der har erfaringer med disse Lombardini motorer?
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad kan man forvente af en bådmotor?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

jeg arbejdede ved Volvo penta for mange år siden ,,, og sådan en diesel motor kørte omkring 20000 timer ( svare til ca 1mil. kilometer i en bil ) inden de blev renoveret og andre kørte meget længere,,, ved alm olie skift og service og pleje ,,,og flere af konkurenternes motorer gjorde samme,,, ( Scania,,, lister ,,, bukh,,, Perkins,,, saab mfl. ),,, de motorer lå både i sejlbåde,,, motorbåde,,, fiskekuttere mfl. ,,, så det lyder som om der er en fejl på den lombard motor,,, defekt toppakning utæt ved ventiler eller måske revnet cylinder ,,, stempel eller topstykke ,,, men dælme ikke noget der forsvare en anden motor til 40 af de lange,,,,,
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS søn 7. jul 2013 22:53, rettet i alt 3 gange.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad kan man forvente af en bådmotor?

Indlæg af strynboen »

man skal beholde den defekte motor...for er bevis matrialet først væk..er man uden beviser...så selv om de kræver motoren i ombytte for en ny..så nægt..i har betalt og købt motoren..så de kan ikke kræve en i bytte for den nye
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Hvad kan man forvente af en bådmotor?

Indlæg af Lehmann »

De 40.000,- er vist incl. den gamle i bytte. Der var revnet et stempel, og foringen var ødelagt iflg. dem. Motoren er i importørens varetægt, og vi får den aldrig at se. :(

Alene det at importøren går med til en nedsættelse i pris på 26.000,- på en ny motor, fortæller mig at de erkender at der var fejl på motoren. Desværre er garantien for længst udløbet, så mine forældre kan vel ikke rigtig gøre andet end at bide i det sure æble, og prøve med en ny motor igen? Andre fabrikater motorere var dyrere, og denne Lombardini passede jo 100% nu, og de kunne jo ikke blive liggende uden motor. Og måske sidste år mine forældrer sejler. De er 71 og 76 år.

Mine forældre har haft 2 både siden 1983, og motoren har altid været passet og plejet på dem inden sæsonstart. Samme her i år, hvor den bl.a. fik nye filtre + et ekstra filter m.. vandudskiller fra tanken mv. Den gamle motor var fra 79, og slidt op. (fik de at vide) Min far har ikke mekanisk snilde.

Ville bare høre om der var nogen der kunne ske at ha erfaring med netop Lombardini? 462 timer er under AL kritik!!
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad kan man forvente af en bådmotor?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... alene navnet lombardini advarer om noget er galt, dem jeg har set har dog gået meget godt, men bestemt ikke en jeg ville købe hvis der er andre muligheder... jeg sælger bukh diesel - tunge som et ondt år og fylder godt, men de er langtidsholdbare - og dyre fx. 83000 kr for en 24 hk ferskvandskølet med reversegear komplet... kendere af bukh betaler prisen, men de fleste går uden om...
hilsen olieklud
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Hvad kan man forvente af en bådmotor?

Indlæg af Christian M »

Min far har en Bianca 28, med en Solé Diesel Motor i, den sejlet omkring 2600 timer og fejler intet, og så er den fra midten af 90'erne..
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"