Indsugningsstørrelse 2 og 4 gear

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Rasmil0003
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 25. okt 2012 18:27
Kontakt:

Indsugningsstørrelse 2 og 4 gear

Indlæg af Rasmil0003 »

Hej allesammen. Jeg er kommet til at tænke over hvorfor indsugningen er større på en Fs1 4 gear end på en 2 gear model, man skulle tro at det at den har flere gear skulle give mindre benzinforbrug.
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn.

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Indsugningsstørrelse 2 og 4 gear

Indlæg af Kai »

Benzinforbruget er en sekundær ting, typegodkendelsen på dem begge går på at holde den på de lovlige 30 km/t +- en eller anden procentdel.

En 2gears er en del lettere end en 4gears (max 60kg / knap 80kg) og har samtidig en anden udveksling i gearkassen / fortandhjul/ bagtandhjul.
For at få den til at overholde de 30km/t så er hullet i plumben lidt mindre.

Man kan så undre sig over hvorfor de ikke "bare" har monteret et mindre fortandhjul, eller et større bagtandhjul for at holde farten nede.
Det kunne være pga at de valgte dele er "hyldevare" på fabrikken, og den ville blive så lav gearet i 1'ste at det ikke rigtig kan bruges til noget alligevel.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Rasmil0003
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 25. okt 2012 18:27
Kontakt:

Re: Indsugningsstørrelse 2 og 4 gear

Indlæg af Rasmil0003 »

Okay tak for informationen, det var bare en ting jeg lige havde tænkt over ;-)
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn.

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Indsugningsstørrelse 2 og 4 gear

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg tænker at motoren på en 2 gears er mere letløbende pga en lettere krumtap og plejlstang, og dermed har man reduceret indsugningshullet til 5,2 mm... en 4 gears som får en 2 gears krumtap monteret kører også for stærkt, men det er vel lovlig tuning ligesom 3 skyls cylinder & tynd toppakning

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"