Tja... lidt småproblemer med afbrændt stempel?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Tja... lidt småproblemer med afbrændt stempel?

Indlæg af Nikolaj Y »

Ja i går gik min DT 125 så ud efter at have kørt omkring 500 meter med mig. Jeg måtte så trække den hjem, da den var HELT død - der var nemlig 0 kompression :whew

Jeg har så i dag revet motoren af den - for at se hvad det var!

Den har simpelthen brændt hul i stempeltoppen - og efterladt lidt gris....! Men heldigvis fejler cylinderen ikke noget :D

Jeg gætter selv på at det er for varmt tændrør? Eller måske fejl i tændingen... hvad siger I kloge hoveder?
Vedhæftede filer
IMG_6204-1200.jpg
IMG_6206-1200.jpg
IMG_6211-1200.jpg
IMG_6218-1200.jpg
IMG_6214-1200.jpg
IMG_6203-1200.jpg
IMG_6220-1200.jpg
IMG_6221-1200.jpg
IMG_6223-1200.jpg
IMG_6225-1200.jpg
IMG_6199-1200.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 833
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Tja... lidt småproblemer med afbrændt stempel?

Indlæg af Twinsport »

Hej

Har du virkelig kun kørt 500 meter? Den skade ligner noget der er opbygget med hurtig kørsel over en lidt længere strækning..

Jeg tipper på for sen tænding og en komplet adskillelse af motoren, for at rense den for smeltet alu og give den nye hovedlejer.

/Steen (som også har smeltet talrige stempler. Skiftede senest et i søndags på min Sears SGS.)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tja... lidt småproblemer med afbrændt stempel?

Indlæg af Kai »

Træls motorskade :(

Der er i hvert fald flere ting du bør se efter, og rette op på hvis det er forkert

Tændingstidspunktet kan være forkert, nu kender jeg ikke lige så meget til hvad der sidder på DT'eren men de gamle YZ125 kunne lave samme nummer på 10sek når cdiboksen blev kulret så "glemte" den at retarde tændingen ved høje omdrejninger.

Døde/utætte simmeringe ved krumtappen, du opdager nemlig sjældent at den kører liiidt for magert..indtil den huller stemplet når den får gas nok over en længere strækning.

Den kan i øvrigt lave samme nummer, hvis YPVS ventilen af en eller anden grund sidder fast eller kører trægt, som regel fordi den er sodet godt grundigt til (eller ikke er justeret rigtigt)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Tja... lidt småproblemer med afbrændt stempel?

Indlæg af Michael »

For lidt benzin. DTérne kan god tåle at stå lidt forkert i tænding- Så kører de bare lidt varmere eller koldere, men ikke noget der bræder hul midt i stemplet, men mere tendens til generel opvarmning af hele stempeltoppen. Ved for tidlig tænding vil forbrændingen kunne nå at ramme og fordelesig ud over hele stempeltoppen. Mine RD /DT har tidligere ( Da jeg var yngre var jeg nok lidt mere ligeglad :hihi ) stået lidt tilfældigt uden de store problemer(Bortset fra mangel på ydelse). Hvis en motor får for lidt benzin, vil der være mindre gas i forbrændingsrummet end ilt. Dette svarer til det man gør med en skærebrænder-man skruer op for ilten og varmen fortættes og stiger men den samlede varmeenergi falder. Derfor.
Mht tændrør Et varm tændrør brænder ikke varmere men er bare dårligere til at aflevere varme til topstykket-dette har ikke indflydelse på 500meter eller lign. Når en motor er kold får den som regel ikke helt nok benzin.
Det hul i toppen kan også være opstået gennem længeretid med for mager blanding. Så de sidste 500 meter har bare gjort udslaget.
Jeg har været ude for en TZ250 der brændte hul bare pga. man havde glemt at lukke op for benzinen.
Michael
3 stk RD 350- 1973-1980-1985
1 stk GT 125
Tidligere DT 125
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3473
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tja... lidt småproblemer med afbrændt stempel?

Indlæg af 12V »

Du har et koldere tændrør på nu, som den har std. Så det er ikke derfor, std. er BR8ES - det du har mangler modstanden og har en tyndere "Fine wire nickel alloy center electrode". Måske har 9'er tændrøret givet forkerte aflæsninger, da det vil se mørkere ud ifht. et 8'er rør.

Ankerpladen er fast uden justeringsmuligheder, så hvis det skal ligge i tændningen må det være en ½ defekt CDI. Der er en beskrivelse i Haynes bogen så du kan teste om den virker som den skal, om fortændingen står rigtig osv.

Tror at den har gået lidt mager, der skal ikke meget til. Lidt aflejringer i hoveddysen, en utæthed ved luftfilter, studs, yeis, simmering osv.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Tja... lidt småproblemer med afbrændt stempel?

Indlæg af Michael »

Ok anker pladen er fast på de sene DT-Ypvsére, Men på de ældre, altså dem uden YPVS kunne ankerpladen justeres.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Tja... lidt småproblemer med afbrændt stempel?

Indlæg af Nikolaj Y »

Altså det skal lige slås fast at den har kørt et stykke tid med det tændrør! Det var bare på den sidste tur, at den lige pludselig gik ud :D !
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Tja... lidt småproblemer med afbrændt stempel?

Indlæg af Nikolaj Y »

Men jeg vil da prøve at se på det med tænding... og derefter karburator :roll:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tja... lidt småproblemer med afbrændt stempel?

Indlæg af strynboen »

jeg er også "varm" på mager blanding..

.løber bensinen hurtigt ud af hanen..også i længre tid..hvis udluftning i skruelåget er stoppet bliver brændstof blandingen mager efter nogen tid...min honda 550 har også smeltet et stempel..det er dog forrig ejer som har kørt det så det buer ned..skulle ellers være fladt i toppen..men der nåede ikke at gå hul


var det olie mangel var stemplet svejset fast i cylenderen..eller revet meget

du bliver nødt til at adskille hele motoren. rense alt.og sætte nye lejer i..måske er pejl lejerne fine nok..men resten er billige at skifte..nye simmeringe og pakningssæt..det går ikke at spare...det hævner sig
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"