Side 1 af 1

Karburatorsprit?

: ons 20. mar 2013 20:51
af Jensmc
På jobbet i dag talte vi om vand i benzintanken. Vores lagermand, som er uddannet mekaniker, fortalte, at de ved vand i tanken, først tømte den for det meste vand, og herefter bad kunden om at benytte karburatorsprit de næste 2-3 tankfulde. Spritten skulle kunne trække vandet ud af tanken.
Herefter sagde en anden kollega, at sprit i 2-taktsbenzin var en meget dårlig ting, da oliens smøreevne blev stærkt nedsat.
På en måde betvivler jeg begge påstande, men tænk hvis det passer.
Er der nogle forumbrugere, der har hørt om det?

Re: Karburatorsprit?

: ons 20. mar 2013 21:11
af Dewil
Jeg er i tvivl om hvor vandet kommer fra? Jeg brugte karburatorsprit om vinteren da FS1 var mit daglige transportmiddel, det holdt mig kørende.... selv i snestorme.

Re: Karburatorsprit?

: ons 20. mar 2013 21:16
af Jensmc
Det er en Trilet knallert. Den har stået meget i regnvejr. Eneste sted, at vandet kan komme ind, må være gennem nøglelåsen på tankdækslet, som sidder helt frit for evt. regn. Der var ca. ½ dl vand i tanken, og selvom jeg har tømt tanken, er der stadig lidt vand i.

Re: Karburatorsprit?

: ons 20. mar 2013 21:21
af Dewil
Ok, ved ikke om sprit har den effekt? Hvad med sådan en fugtfjernerpose fra Matas, ned i tanken?

Re: Karburatorsprit?

: ons 20. mar 2013 21:22
af Jensmc
Jo, men makkeren er afhængig af knallerten, så al for bøvlet skal det ikke være.

Re: Karburatorsprit?

: ons 20. mar 2013 21:37
af Kai
Vandet kommer / kan komme ind ved tankdækslet, men især som kondensvand/fugt fra luften. Ethanolen der i dag er tilsat alt benzin trækker også fugt ud af luften.

Karburatorsprit (isopropyl alkohol / ethanol) "kan" få olien til at skille fra benzinen, det afhænger af olietype og vandindhold.

Det er ikke så svært at efterligne. Hæld 1L ny og friskblandet benzin i en flaske og en teskefuld destilleret vand i og lad den stå et par dage, til sidst er det meste af vandet opløst.
Det sker der normalt ikke alverden ved men prøv så at hælde karburatorsprit i "med rund hånd" så resten af vandet kan optages i benzinen, så kan der lige pludslig ske det at olien udskiller og svæver som små bobler i flasken.

Jeg har ikke noget at have det i, men af de 3 olier jeg har prøvet med så var fuldsyntetisk den værste til at danne et diffus svævende lag af udskilt olie.

Re: Karburatorsprit?

: ons 20. mar 2013 22:12
af Krelleh
Da spritten er lettere end benzin og vand, derfor vil denne komme i bunden af tanken - hvor vandet ligger.
Sprit har den effekt at den binder sig sammen med vandet og trækker det med ind i motoren, hvor det bliver forbrænd.

Jeg har kørt med en hættefyld+ det løse, hver gang jeg har tanket min Puch Maxi siden november sidste år. Hvis det er koldt omkring 5-10 minus grader, kan min Puch finde på at fryse til i karburatoren. Der afhjælper karburatorer spritten, da den sænke frysepunktet yderligere.

Men det er klar, for meget sprit vil kunne opløse olien.

Re: Karburatorsprit?

: tors 21. mar 2013 00:36
af Yamaha FS1 50SS
vand i tanken kommer normalt af kondens ( varme / kulde på virkninger ),,,
jeg plejer at bruge mineralsk totakt olie til motorsave ,,, det smøre fint og det skiller ikke hvis man kommer karburatorsprit i,, knægten havde en skyteam ofroader ,,, der sad en slange på tankdækslet som gik ned i kronrøret for at der ikke skulle komme vand ind ,,, som udluftning,,, men på den var der altid vrøvl med vand i tanken selv om dækslet var skruet på ( ingen lås ) og fik den karburatorsprit så skilte olien fra benzinen og der var stadigvæk vand perler i det,,, ved ikke om han måske kørte på det ny moderne fuldsyntetiske totaktolie men har ham mistænkt for at køre med det,,, jeg har ikke meget fidus til det fuldsyntetiske kloakvand,,,( men det er en helt anden snak og grund til),,, og måske det får olien til at skille fra benzinen og vandet / fugten hvis man kommer sprit i også,,, måske kan dårlig udluftning af tanken være problemet da jeg mener at den "bue",,, ( ca. 25 cm slange ),, som var på slangen fra tankdækslet og over i kronrøret på skyteamen kunne virke som konsistens danner så at fugten ikke bare dampede ud men i stedet for dryppede tilbage i tanken pgr. af hurtig afkøling i slangen,,, for den døjede med meget vand i tanken selv om alt syntes at være lukket af for indtrængende regnvand osv.,,,