Ventil justering på Yamaha XV 535.

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Ventil justering på Yamaha XV 535.

Indlægaf Nabo Jan » tors 21. feb 2013 00:45

Jeg er mest til 2 takt maskiner for de er lidt mere simple :hihi

Jeg fik justeret ventiler på min gamle XV535 i dag og jeg kunne se at den tidligere mekaniker mente at ventil tolerance skulle være til minussiden altså nul ventil spillerum :whew
Nå men jeg fik dem justeret efter foreskrifterne og kom til at tænke på hvilken påvirkning for lidt spillerum på ventilerne egentlig har at sige?

Den havde sidste år udsættere ved hård acceleration, kan det have noget med ventil spillerummet at gøre eller skal jeg lede andet steds?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
Elsberg
Junior knallert
Indlæg: 91
Tilmeldt: ons 19. sep 2012 21:40
Kontakt:

Re: Ventil justering på Yamaha XV 535.

Indlægaf Elsberg » tors 21. feb 2013 07:19

Først og fremmest er det et køle- problem! Når ventilerne er lukkede (hvilestilling) og ligger tæt an mod sæderne afgiver de varme til resten af topstykket. Udstødnings ventilen som ser det varmeste flow (og derfor som regel er udført i et bedre materiale) risikerer at brænde af! Ventil- spillerummet gør at man er sikker på at ventilerne lukker helt - også efter at alting når drifts- temperatur!
Efter min mening skyldes dine udsættere utæthederne, og overophedning af udstødnings- ventilen som fører til tændingsbanken.


Elsberg
Billede

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Ventil justering på Yamaha XV 535.

Indlægaf Nabo Jan » tors 21. feb 2013 13:23

Elsberg skrev:Først og fremmest er det et køle- problem! Når ventilerne er lukkede (hvilestilling) og ligger tæt an mod sæderne afgiver de varme til resten af topstykket. Udstødnings ventilen som ser det varmeste flow (og derfor som regel er udført i et bedre materiale) risikerer at brænde af! Ventil- spillerummet gør at man er sikker på at ventilerne lukker helt - også efter at alting når drifts- temperatur!
Efter min mening skyldes dine udsættere utæthederne, og overophedning af udstødnings- ventilen som fører til tændingsbanken.


Elsberg


Hej

Jeg håber også at de udsættere er væk og at faren for at brænde ventiler af også er væk :D
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Ventil justering på Yamaha XV 535.

Indlægaf strynboen » tors 21. feb 2013 14:33

det er nok en desmo mekanikker der har justeret dem..de køre uden slør...

nej spøg til siden...måske er din motor en af dem som spiser ventil sæder...så æder ventilen sig ned i sædet..og derved forsvinder frigangen ..mener at yamaha havde problemet også..suzuki var også plaget af det...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Ventil justering på Yamaha XV 535.

Indlægaf Nabo Jan » søn 31. mar 2013 18:18

Jeg var til syn den anden dag med Viragoen og bortset for de 2 eftermonterede fjernlygter (gejl) og en manglende refleks bagpå var der ingen problemer :D
På vej til syn og hjem satte den lidt ud ved acceleration, dog ikke så meget som før jeg justerede ventiler.
Idag var jeg så igen ude og trille en lille tur i det gode vejr og efter at motoren var godt gennemvarm havde den ingen problemer med accelration, altså ingen udsættere eller hakken osv. :D
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Ventil justering på Yamaha XV 535.

Indlægaf strynboen » søn 31. mar 2013 18:41

nogle kaburatore har acc pumper..de har pumpe melbraner som kan være lidt træge her i kulden..den skal ud og køre nogle ture..men pas på at den ikke køre mager blanding..alså sætter ud..ved accelerasion..hver gang..så kan den blive varm..hvis det kun er enkelte gange...er det uden betydening...min honda smeltede et stempel..da den kørte magert ,,nok pga en hængende nåleventil..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Michael
Gummi rocker
Indlæg: 894
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39

Re: Ventil justering på Yamaha XV 535.

Indlægaf Michael » søn 31. mar 2013 21:14

Efter en lang vinter skulle min kones tidligere 535 altid lige køres godt varm med lidt gas før karburatoren var skyllet godt igennem og dine symtomer var forsvundet. Men efter det var der ikke mere (Hvis den ellers blev kørt på :hihi ) Der er åbenbart et eller andet der hænger lidt i Virago- karboriden.
Ellers en stærk cykel. Min kones havde gået 70k og kørte stadig som ny da hun byttede den ud med en 600 Ninja.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.


Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster