Side 1 af 1

1,6 HDI

: man 11. feb 2013 13:07
af juhl-drengen
Hva så forum

Er der nogle der har den 1,6 HDI motor der er så negativt omtalt for tiden grundet turboen/bundkaret :roll:
Og har i haft problemer med dem

Re: 1,6 HDI

: man 11. feb 2013 15:30
af Jensmc
Tjah, på mit arbejde har vi en Focus. Den er med turbo og er lige feset af. Om det er den omtalte motortype, ved jeg ikke, men nu kører den 70. :D
Vi har fået en ny servicebil. Problemet er bare, at en eller anden har leaset/leveret den på hvide plader, og hundeslagsmålet er ikke ovre endnu. Ingen vil indrømme fejlen. Og vi må ikke køre i den. :hihi

Re: 1,6 HDI

: man 11. feb 2013 16:50
af juhl-drengen
Det var vist også nogle focus modeller den omtalte motor sad i :hihi
Ja det er da en hunde rede :what2

Re: 1,6 HDI

: man 11. feb 2013 16:52
af Jensmc
Køb KIA!
De har 7 års garanti.

Re: 1,6 HDI

: man 11. feb 2013 17:45
af juhl-drengen
Har allerede fundet af min første bil og det ik en kia :hihi jeg holder mig generelt fra de koreanske mærker da jeg ikke har gode erfaringer, skulle jeg endelig ud og have en splinterny bil ville jeg kigge på en toyota :D

Re: 1,6 HDI

: man 11. feb 2013 18:23
af Jensmc
Det er op til een selv.
Men 7 års garanti giver da en vis sikkerhed.
Vi har en Picanto son nr. 2 bil. Har haft den fra ny, og der har aldrig været noget med den.
Derimod Suzukien (Liana) har der været en del vrøvl med. Men den kører fint.

Re: 1,6 HDI

: man 11. feb 2013 18:32
af juhl-drengen
Ja det er jo selvfølgelig rigtig men du kommer jo til at køre en noget længere stykke med en bil der har mindre garanti men der tilgengæld ikke holder på et værksted en tredjedel af tiden

Re: 1,6 HDI

: tirs 12. feb 2013 00:08
af Kim B S
Livet er for kort til kedelige biler. :lol:

Re: 1,6 HDI

: tirs 12. feb 2013 00:11
af juhl-drengen
Meeeeen skulle man lige være en ordentligt entusiast ville sådan en bette chevy chevelle ss fra 70 med en 454 motor da ikke være skidt :thunge

Re: 1,6 HDI

: tirs 12. feb 2013 00:22
af Kim B S
juhl-drengen skrev:Meeeeen skulle man lige være en ordentligt entusiast ville sådan en bette chevy chevelle ss fra 70 med en 454 motor da ikke være skidt :thunge
Hej juhl-drengen.
Det har du temmelig sikkert ret i. Men jeg har på fornemmelsen at det godt kan blive en dyr fornøjelse at holde den ved lige. En gammel Volvo 240 Turbo er helt sikkert billigere at holde kørende, og koster en del mindre i indkøb, og den giver masser af køreglæde. :wink:

viewtopic.php?f=5&t=8845&hilit=Turbo+traktor" onclick="window.open(this.href);return false;.

Hilsen Kim.

Re: 1,6 HDI

: tirs 12. feb 2013 00:27
af juhl-drengen
Hah :) ja det en dyr satan at holde kørende :i

Kan erindre dengang min far havde en landrover defender fra bered skab styrelsen sidst i 80'erne
Den gav køreglæde og den søde lille v8 blandet med størrelsen gjorde så man følge sig som kongen af vejene :hihi

Den gik i stykker konstant men det var ALTID simple små ting der kunne laves nemt :)

Re: 1,6 HDI

: tirs 12. feb 2013 10:06
af Jensmc
Øhhm, sidst i 80`erne?
Lad os antage at det var i 1989 din far havde en Land Rover.
Med andre ord kan du huske det, da du var -7 år gammel. Fantastisk! :(n)
Eller også er du væsentlig ældre end det i din profil oplyste.

Re: 1,6 HDI

: tirs 12. feb 2013 11:51
af kreidlerhansen
Blandt nye biler ville jeg i dag købe en Alfa Romeo...

...ikke fordi de er blevet så meget bedre (eller jo, det er de ift. deres ry), men fordi de andre producenter er blevet så meget ringere og dyrere, hvor Alfa Romeo til gengæld er blevet billigere og i mine øjne producerer de kønneste, 'mest sanselige' køretøjer. Brændstoføkonomien er heller ikke ringe, hvis man absolut skal hænge sig i de påståede tal, som sjældent holder 100% vand, alligevel.

Smag og behag, selvfølgelig.

Umiddelbart har jeg indtryk af, at driftsøkonomien på nyere biler fra middelklassen og opefter er blevet en pinlig affære for alle fabrikanter. Bevares, man hører ikke så meget om de gode oplevelser, så fanden er jo nok blevet malet på væggen.
Skal man tro på overskrifterne, er det blevet billigere at købe og vedligeholde en gennemsnitlig personbil fra fra '90-'95.

De små økoracere er en undtagelse... indtil de er 4-6 år gamle. De er sjove nok, men jeg foretrækker at køre knallert, efterhånden. Havde de dog bare været mere charmerende, de små pispotter!

Re: 1,6 HDI

: tirs 12. feb 2013 15:13
af juhl-drengen
Kan godt være jeg lige formulerede mig forkert :hihi Men bilen var fra sidst i 80'erne og havde startet sit liv som bil i beredskabet :)

Ja alfa romeo er en køn lille bil, tilgengæld er værditabet på den dog bare ret stort :(n)

Jeg vil nu sige mit indtryk er at moderne biler er blevet ret gode ift. sikkerhed og brændstof økonomi.. Men problemet ligger at ved langt de fleste moderne biler er det umuligt som privat, og meget tidkrævende som mekaniker, da alt er dækket i plastik der skal al med special nøgler og steder hvor der ikke engang er plads til at stikke en skruenøgle ind :shock:

Min mor ejer en volvo V70 2,4 fra 2004.. det hænder til tider jeg hjælper med at ordne små ting på den som at skifte pærer osv. det kan med besvær lade sig gøre.. har prøvet at hjælpe min tidl. svigerfar med at skifte for og bagpære på hans seat fra 2011 og det var ret nemt at skifte bagpærer men resten var ikke muligt uden special nøgler!

Personligt vil jeg foretrække en bil fra sidst i halvfemserne både ift. pris og vedligeholdelse :wink:

Re: 1,6 HDI

: tirs 12. feb 2013 15:59
af kreidlerhansen
Den største sikkerhed sidder bag rattet og sørger for bilen er i orden mellem køreturene - alt andet er falsk tryghed, groft set.

Den gode brændstoføkonomi ædes let op af dyrere værkstedsregninger - skåret over en bred kam er selv de jævnlige serviceeftersyn meget dyre og er uden tvivl indregnet i forhandlerens budget.

Jeg ser ingen umiddelbar god økonomi i at købe ny bil hvert 2.-3. år. Afskrivningen er stor uanset bilmærke, efterhånden. Jeg har endnu ikke set et realistisk bud på skyggen af økonomisk gevinst ved ikke at vente med at sælge bilen, før den er betalt ud - typisk 7-9 år, hvilket også plejer at passe med, at bilen begynder at falde fra hinanden.
Omkring det 10. år lader det til, at en bil et dyrest, både i indkøb, service/værkstedstimer og reservedelspriser...
...men det er kun en fornemmelse. Så mange biler har jeg heller ikke ejet. Skifter tidligst, når den første gennemtæring kommer!

Re: 1,6 HDI

: tirs 12. feb 2013 17:39
af strynboen
undskyld jeg spørger ,,men hvor gammel er du entelig juhl dreng..og hvor mange biler hat du haft

jeg har lige købt en kia til 30,000 kr...den har gået 60,000 km..og er 13 år..den køre fint....foreløbig..men spørg mig om et år om det var en god forretning

købte en kia fordi man ikke kan finde andre gamle typer 4wd med reduktions gear..og gammeldags opbygget med få kilometer på tælleren..alle gamle toyota"er har gået 250,000 og koster kassen...eller er total rådnet op...en kia er forældet teknik.,,,netop det jeg går efter

en gang nedvejning og bensin motor..giver en lav vægtafgift...diesel og guleplader er ren af GIFT

Re: 1,6 HDI

: tirs 12. feb 2013 20:47
af juhl-drengen
Jeg har personlig ikke haft andet end en markræser :shutup

Tilgengæld har jeg haft en far hvis biler typisk kun har levet 2-3 år ad gangen og han har altid haft 2-3 biler på samme tid:(n)
Min mor har haft en bmw 318 der egentlig kun har været på værksted for service også selvom den var ved at have været kørt rigtig godt igennem nok derfra min begejstring fra bmw er kommet :roll:

Har dog lavet små reparationer på rigtig mange biler i tidens løb :)

Re: 1,6 HDI

: tirs 12. feb 2013 21:38
af Krelleh
Jeg arbejder hovedsageligt med nye biler - Volkswagen og Audi.

Synes ikke rigtig tingene er dækket ind af masse.
Men selvfølgelig går det hele ud på at delene i bilen skal;

- pakkes mere kompakt,
- være mindre
- og til sidst og nok det vigtigste billig for producenten at producere

Der er nok flere grunde til at special værktøjet er blevet meget mere udbredt.
En af årsagerne kunne jo være, at man ikke skulle kunne lave alt selv - men køre på værksted og få det lavet :mrgreen:
Har dog aldrig oplevet at et pæreskift har krævet special værktøj :P , men afmontering af lygte, kofanger eller inderskærm sker af og til .