Hvad har jeg fået med posten i dag?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf Nabo Jan » søn 24. aug 2014 12:10

Sej sovepose :(y)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf strynboen » søn 24. aug 2014 17:05

den skal bare pumpes op til 8 bar tryk.....
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf FS1originalen » søn 24. aug 2014 17:34

Du er inde på noget Lars. Jeg ligner da vist en punkteret michelinmand :teeth2

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 605
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf Twinsport » lør 5. sep 2015 16:41

Hej

Skal vi ikke lige genoplive denne tråd?

Jeg fortsætter i hvert fald! I dag har jeg fået lidt dele til mit og ungernes ombygningsprojekt af deres elektriske løbehjul:

Billede

Som i kan se, så er det motor, gearing, kæder, bremser osv. osv.

Sælgeren forsikrede mig om at han ikke har noget som helst med Honda at gøre, og at han kun fremstiller no-name kopier, men se her:

Billede

En af mine venner handler med de hersens (originale) motorer, så vi pillede den lige fra hinanden, for at sammenligne med en original Honda GX 35. Den eneste umiddelbare forskel var tændrøret (NGK på Honda, no-name på min motor), samt tændspolerne, som var fysisk ens, men havde to forskellige navne. Alle støbninger, finish osv. var helt ens!

Prisen for hele molevitten på billedet: 108 USD inkl. fragt. :rocks

Det bliver en god vinter..

/Steen

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf kreidlerhansen » lør 5. sep 2015 20:45

Det er ikke bare en ordblind, som har skrevet "DONHA" forkert?

Fedt projekt i Burnoutville!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2101
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf claus olieklud » lør 5. sep 2015 22:18

hejsa... det er en billig motor til den pris, det bliver helt sikkert et top tunet løbehjul i får bygget.

ang. originale ting vs kopier, ja så kan jeg nævne et eksempel fra brancen vedr. påhængsmotorer... alt hvad yamaha laver er skide godt lavet !!! når deres støbeforme har støbt en vis mængde og nærmer sig grænsen til at holde det skrappe kvalitetskrav mht. tolerancer, ja så bliver formene ikke destrueret, men istedet bortslibes alle tegn på en yamaha produktion - derefter køber en kineser formene og fortsætter produktionen, nu kalder man så motoren for parsun !!! det er somregel noget værre bras - typisk render olien lige igennem fra nye af, eller ting går i stykker alt for hurtigt, dog kan man være heldig at købe en parsun motor som er velfungerende fra start, men kvaliteten svinger utroligt meget, ihvertfalt går kineserne ikke op i nogen form for kvalitetskontrol...

sådan en parsunmotor ligner til en forveksling en yamahamotor, dog bestykker de med lidt af deres egne komponenter så en ren kopi er det ikke - selve blok, ben, gear ligner yamaha udvendigt, men indvendigt anvender man så lidt overstørrelse eller understørrelse alt efter hvor opslidt formene er - man har absolut ingen fokus på tolerancer ( ihverfald ift. yamaha ) hvilket gør en parsun motor til en ustabil størrelse.

jeg kan godt afsløre at jeg ikke bryder mig om mærket parsun - jeg kender desuden flere som nægter at lave noget på sådan en kineser, ja de må ikke engang komme ind på værkstedet pga. smittefare... he he

yamaha har heldigvis været så fornuftige at fjerne alle tal & bogstaver fra formene inden en kineser overtager dem, yamaha vil nemlig ikke havde ødelagt deres gode rygte bare fordi parsun sælger tvivlsomme yamaha kopimotorer.

hvorvidt din motor reelt er en ægte honda indvendigt, eller om det er som med tilfældet yamaha vs parsun, alså blot med den forskel at honda ikke bortsliber deres egne mærkninger inden de sælger formene til en kopihonda producent, ved jeg ikke - ihvertfald er det meget billigt for den motor du har købt...

tiltrods jeg har min skræk for kinesiske ting udover ris & kinaruller, ja så kan jeg fortælle at jeg selv lige har købt en brugt 2 kw inverter generator med elstart og fjernbetjening - den ligner til forveksling en honda, men er af mærket hokuspokus ( eller noget i den stil ) - den kører fint og er meget lydløs - skidesmart er det så at jeg kan starte den imens jeg ligger på sofaen og ser x-faktor... hmmm

hilsen olieklud

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1062
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf knallert » søn 6. sep 2015 13:29

Yamaha og mariner var jo en tidelig kopi ordning.
.det var samme motor..men sparet på alle små detaljer..kaburatorene havde ikke vandudskiller..og alt elektrisk ekstra var skåret væk..og maling var dårligere..men selve mekanikken var ikke ringere..kun luksus og ekstra var skåret væk..diskaunt motore..men fine for eks fiskere..som skrottede motorene efter få år..eller fattige skolelærere som kun brugte motoren 2 gange om året
strynboen på test profil

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3302
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf juhl-drengen » man 7. sep 2015 15:10

Har fået en kasse dele hjem til Kim's Piaggio bravo + lidt ekstra :(y)

Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Per P
Stor knallert
Indlæg: 280
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf Per P » man 12. okt 2015 20:42

download/file.php?mode=view&id=40933

Dog kun det ene sæt der kom med posten, det andet er købt af et forum medlem, for 10 uger siden
Vedhæftede filer
DSC05543 (Kopier).JPG
DSC05543 (Kopier).JPG (127.63 KiB) Vist 4820 gange
Mvh

Per P

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3302
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf juhl-drengen » man 12. okt 2015 22:42

Billede

2 stk røde LED instrumentpære
Og 1 60cm bremseslange! :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 605
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf Twinsport » man 12. okt 2015 22:54

Hej

Jeg må lige bøje reglerne igen.

Se lige hvad jeg havde med hjem fra stumpemarked i Mannheim. En Zündapp KS600 værnemagtsgenerator i originalstand:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Der er ikke rørt en skrue på den siden den blev skruet sammen i 1940'erne. Det ændrer sig dog. Tanken skal renses og bundkarret skal lige af, så jeg kan se motoren indvendigt, inden den bliver prøvestartet. Havde dog lige et kamera nede i tændrørshullet og alt jeg ser er honeridser og rene ventiler :-)

Jeg havde også andet med hjem fra Mannheim, men jeg har ikke fået taget billeder af det endnu.

/Steen

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2101
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf claus olieklud » tirs 13. okt 2015 08:20

hejsa... nå så fik du endelig sådan en tyskergenerator til din samling, den ser da vældig fin ud i betragtning af den er 75 år gammel... jeg kan næsten se at den må havde benzinpumpe med den lavtsiddende tank, jeg tænker også på hvordan det mon er med viklinger & kondensator, men bevares - du skal jo ikke bruge den til daglig drift.

husk at gemme det gamle motorolie, det kan træffe at havde historie, måske er det adolf himself der har hældt det på i tidernes morgen... he he

hilsen olieklud

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1062
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf knallert » tirs 13. okt 2015 17:04

oj,,, de tyskere kan bare bygge fine maskiner..motoren har vel meget til fælles med mc motorene..der er bare en regulator for konstant rpm..
og en aksial blæser..for stasionær drift..
hvis du får problemer med manglende magenitisme til opstart af ankeret..kan du lige give det en impuls...eller evt sende det ned til langelands elektro..for en rensning /afdrejning og udstikning komutator og thek for overgang til stel
strynboen på test profil

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 605
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf Twinsport » tors 15. okt 2015 10:08

Hej Claus

claus olieklud skrev:... nå så fik du endelig sådan en tyskergenerator til din samling, den ser da vældig fin ud i betragtning af den er 75 år gammel... jeg kan næsten se at den må havde benzinpumpe med den lavtsiddende tank, jeg tænker også på hvordan det mon er med viklinger & kondensator, men bevares - du skal jo ikke bruge den til daglig drift....


Jamen, den er lige så fin som den ser ud. Jeg tror faktisk aldrig at der har været skruet på den. Som du ganske rigtigt skriver, så har den benzinpumpe, så den kan hente de 20 liter fra tanken. Den har desuden endnu en tank med æter, så den kunne startes i Sibirien..

Viklinger og ledninger ser fine ud, men jeg skal lige have checket dem nærmere inden opstart.

/Steen

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 605
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf Twinsport » tors 15. okt 2015 10:14

Hej

knallert skrev:....motoren har vel meget til fælles med mc motorene..der er bare en regulator for konstant rpm..
og en aksial blæser..for stasionær drift..
hvis du får problemer med manglende magenitisme til opstart af ankeret..kan du lige give det en impuls...eller evt sende det ned til langelands elektro..for en rensning /afdrejning og udstikning komutator og thek for overgang til stel


Motoren er en standard Zündapp KS600 motor, men med forskellig knastaksel, så den har maks moment ved 3000 omdrejninger.

Billede

Tak for tilbuddet om afdrejning af slæberinge. De er nu slet ikke slidt, men jeg skal lige have styr på diagrammet, for at finde ud af hvorfor den har fire slæberinge? Jeg skal også lige have fundet ud af hvordan den magnetiseres ved opstart.

Jeg sender den nok ikke til Langeland lige med det samme. Den vejer trods alt en bagatel af 305 kilo..

/Steen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf Poul-Erik A. » tors 15. okt 2015 15:46

Hej Steen og sikke et fund. Jeg har dog ikke læst det hele igennem, men de 4 slæberinge tror jeg skyldes, at den er 3 faset og så er det såkaldte stjernepunkt "0" også tilgængelig i stikket/stikkene, så den også kan levere 220 volt. Jeg husker tilsvarende en dansk DAE generator med kun 3 slæberinge, så den "kun" kunne levere 3 * 380 volt og derved ikke 220 volt. Den kører sikkert med ca. 3000 o/min for at levere 50 hz, da den er 2 polet i opbygning. Havde det derimod været en ældre dieselmotor, ville den sansynligvis køre det halve omdrejningstal (1500 o/min) for at trække en 4 polet generator for også at levere 50 hz. :-)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1062
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf knallert » tors 15. okt 2015 20:18

er den ikke med strøm udtagene på statoren.
.og slæberinge til polarisering af roterende anker.
jeg har en 7,5 kw Thrige..den er af komutator typen..ældgammel.
.i dag bruges kun slæbering typerne...som ikke er viklet som et motor universal anker type ..men er mere kortslutnings rotor/3 faset statorvikling/og nul..til 240 volt udtag typen..dog med en start magenet vikling..som bruger slæbringen til at opstarte med...måske den kan tage 12/24 volt ud af ankeret til starthjælp batteri ladening..er der en brokobling et sted..opstart af rotoren skal jo bruge jævnstrøm..så der må være en ensretter ano 1944 et sted.
.den er nok bosch,,måske indbygget i en tændspole hus..det brugte de ofte til dioder()
strynboen på test profil

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 605
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf Twinsport » tors 15. okt 2015 23:12

Hej
Jojo, den har skam udtag på statoren og fire slæberinge på rotoren. Selve starten af generatoren er mere interessant. I dag ville man starte den med en ensretter og løbe den igang med en lille jævnstrøm, men dengang havde man hverken halvledere i moderne forstand, eller ensretterbroer. Der er med sikkerhed heller ikke noget udtag på motoren. Den har nemlig kun en tændingsmagnet..
Der har ikke været tid til at se mere på den, men jeg skal nok finde ud af der :D
/Steen

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1062
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf knallert » fre 16. okt 2015 13:15

den kan måske løbe i gang med rest magenetisme,,som en jævnstrøm dynamo..men efter 70 år..skal den nok opmagenetiseres..tyskerne var først med rigtige dioder..da de opfandt/fandt..germanium som kunne svejses ledninger på,,så man kunne bygge stabile dioder.(.før den tid ca 1900)..et eller andet..var det noget krystal baseret flimreværk..men effekt dioder mon ikke det er efter krigen de blev små nok til indbygning...
sjovt at se dioden i en Honda cd 50/ cb 77og andre 1960 typer..det er en metal skrue med køleplade..og ensretter skruet sammen..ligesom stablet op i lag..med et kabel øje som udtag ..og skruen som stel//minus
vi venter spændt på at du slagter løven///..mener tyskeren.så vi kan se indvendige detaljer
strynboen på test profil

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 605
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Hvad har jeg fået med posten i dag?

Indlægaf Twinsport » søn 18. okt 2015 19:12

Hej

I skal da ikke snydes for resten af høsten fra årets tur til Mannheim.

Først min Notek P lampe, som blev brugt til belysning af feltværksteder og vagtbelysning i lejre:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg er nu gået på jagt efter en 12V/100W lampe med halvspejl til den:

Billede

Billede

De lader ikke til at hænge på træerne, så sig lige til hvis én af jer har en kasse af dem liggende. Det kunne jo være rart at have én i reserve..

Så scorede jeg mig lige en dunk R40 olie for 5 Euro:

Billede

Så kan knallerten få en sjat i benzinen næste gang der skal køres tur, så vi får den rigtige duft af ræs :D .

Jeg trængte til en ny hjelm:

Billede

-Og et par nye briller:

Billede

Hverken konen eller ungerne var imponeret over hjelm og briller, så støt mig lige, drenge!

Smøredimser til kablerne kan man altid bruge:

Billede

Og en ny kobling til Zündapp'en. Min kobling har været sløj i årevis, men nu går den ikke længere. Det gjorde nas at lægge 500 europapenge for skidtet, men den er svær at undvære..

Billede

Billede

Billede

De sidste småting er der ikke billeder af, men det er blot stofledninger, firkantnøgle til værktøjskassen på zündapp'en osv. osv.

Peace out!

/Steen


Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster