Er du også hundeinterreseret

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Er du også hundeinterreseret

Indlæg af Tottenham »

Sådan bliver du hundens
Bedste Ven


Indholdsfortegnelse

1. Indledning side 1
2. flokføreren side 2
3. Hvad skal hvalpen have lov til side 3
4. Motion side 3
5. Fodring Side 4
6. Forslag til aktivering side 6
7. Alene hjemme side 7




1. Indledning

Det stiller store krav til os, og ikke mindst til hunden, at starte en tilværelse sammen. Derfor skylder vi hunden, at vi sætter os ind i hvad sådan en størrelse kræver af os, og ikke mindst, hvad vi kræver af den. Alle kender filmene om Lassie, og Walt disney`s, Lady og vagabonden. På baggrund af disse film købte mange mennesker, en Collie eller en Cocker spaniel. Da der var stor efterspørgsel på disse hvalpe, avlede man på alt, uden at tage hensyn til dyrenes psykiske og fysikske tilstand. Ovenikøbet var det ofte førstegangs hundeejere, der købte dem, og dette har bevirket, at racerne udviklede sig i en meget negativ retning. Har du forresten tænkt på, at man sjældent ser en Collie på gaden i dag.? Collien er en hyrdehund, og i dette rette element er det en fantastisk hund. Førhen kunne man bare tage en lille hvalp, og sætte den ind til en fåreflok, så vidste den, pga. dens medfødte instinkter, alt om hvad den skulle gøre. Den tid er desværre næsten forbi.
Cocker Spaniels har udviklet sig til at være aggressive, og utrolig svære at lære noget, fordi folk kun anvendte dem som kælehunde.
En gravhund og en Cocker spaniel er jagthunde. De har derfor også behov for, at blive brugt til noget af det de er født til. Ikke alle hunde kan bruges til narkohunde, politihunde, eller jagthunde, men når man f.eks. ser en jagthund arbejde med jagt, kan man ikke være i tvivl om, at den elsker det. Hundens medfødte evne til at bruge næsen, er for alle hunderacer den drift som bør udnyttes fuldt ud, både til hundens og ejerens store fornøjelse. Der er store risiko for at få en problemhund, hvis den tilbringer det meste af dagen foran radiatoren i den lumre stue, hvor den i stedet burde løbe ud over marken, og snuse en masse fært til sig. Eller for gravhundens vedkommende, måske grave i en gammel rævegrav, i stedet for at grave i din bagdør.
Jeg vil med dette, kraftigt opfordre eventuelle nye hundeejere, til at overveje hvilken hund der passer sig bedst til netop jeres familie, inden I anskaffer dette nye ”familiemedlem”.
I det følgende vil jeg prøve at give råd og vejledning, i bare en lille del af det at være hundeejer.
2. Flokføreren
Hunden nedstammer fra ulven, og har fra den arvet det sociale mønster, som en ulveflok indordener sig under. Flokken har en meget nøje tilpasset rangorden, og består som regel af 10 til 15 individer. Lederen af denne flok, både fysisk og mentalt er altid en han , lige med undtagelse af den periode, hvor tæven er med hvalpe.
Denne rangorden bliver fastlagt, igennem sommetider hårde kampe, og er med til, at bestemme hvor i hirakiet hver enkelt individ står. Når først denne inddeling er færdig, ved alle i flokken hvad de må, og ikke mindst hvad de ikke må. For at vi overhovedet kan leve sammen med hunden i dag, er det derfor nødvendig at vi placerer hunden nederst på vores rangstige.

Er man så uheldig at have en hund der har fået den opfattelse, at den f.eks. ligger som nummer 2 på vores ”rangstige”, vil den være næsten umulig at styre. Den vil bruge tiden på at jagte posten, eller måske være aggressiv over for nogle af de besøgende som kommer i hjemmet. En sådan hund ender ofte hos dyrlægen for at få den sidste sprøjte, fordi: ” Vi tør ikke have den mere, den er skør i hovedet.”
Alt for mange hunde ender desværre deres liv på denne måde.

Undskyld mig, men det er som regel ikke hunden der fejler noget. Det er i mange tilfælde, fordi den familie den er havnet hos, ikke har magtet, eller ikke har været helt enige om, hvordan man opdrager en hund. Har man en sådan dominant hund, så finder den hurtigt ud af, at flokføreren finder sig i eet, ægtefælden i noget andet, og børnene dem ordner den bare, når ingen ser det. Man skal fra starten gøre den klart, at den er sidste led. Hvis børnene er for små til selv at sige fra, må den som hunden anser som flokfører, gå ind og markere, at han/hun ikke accepterer uro i flokken.




3. Hvad skal hvalpen have lov til
Tænk på, om det du giver din hund lov til som hvalp, også er smart når din hund er en fuldvoksen hund på eksempelvis 30-40 kg. Her tænker jeg på tiggeri ved bordet, så mundvandet løber, eller om den må sidde på forsædet i bilen, efter en tur i Vesterhavet.
Det er heller ikke sikkert, at din nabo bliver ved med at elske din hund, når den som fuldvoksen bryder gennem hækken, og lægger sit visitkort over alt.
Forklar din nabo at hvis han/hun vil snakke med din hund, så skal de komme ind til dig, og ikke mens den er hvalp, sidde og lokke med godbidder gennem hækken.
Tænk på, når hvalpen hopper op af dine gæster, eller som før nævnt tigger ved bordet, så er det vanskeligt lave om på, når den bliver ældre.
Der er intet som svigermors øjne, når hun har brugt en time til at gøre sig lækker, og hunden kommer styrtende ude fra haven for at hilse på, og svigermor går fra at være lækker, til at være ulækker på mindre end 5 sekunder.
Dette problem kan for øvrigt løses ved at du anbringer en skål med godbidder på en hylde ved fordøren. Når så svigermor kommer, kaster du en håndfuld godbidder på gulvet, hunden vil da koncentrere sig om at finde dem. Svigermor er for hunden ikke spændende mere, og hun kan herved komme helskindet ind.

Husk på ,at det er i hvalpetiden, den er mest modtagelig for indlæring, og derfor skal den tidligt vide hvad den må og ikke må. En hund der er opdraget efter dette princip, er en glad og velfungerende hund. Den skal ikke hele tiden prøve grænser af, men leve et dejligt trygt hundeliv, uden konstant at blive skældt ud.

4. Motion
Luft din hund mindst 2 - 3 gange om dagen, og den skal have mulighed for at løbe frit, hver gang du lufter den. Gå aldrig længere end hunden selv vil så længe den er hvalp. Overdreven leg og motion, skader mange gange mere end det gavner, fordi den i løbet af kun 1 år er fuldvoksen. Led og knogler er på dette tidspunkt ikke udviklet og stærke nok. Men det er vigtigt, at hvalpen kommer ud og lære denne nye og store verden at kende.

Man hører ofte husejere med hund sige, ”Det er dyremishandling at have en hund i en lejlighed”. Er det nu også sandt ?
”Hushunden” har en dejlig have den kan boltre sig i, og så er det er jo ikke nødvendigt at gå tur med den, den har jo hele haven.

En ”Lejlighedshund” derimod, skal på gaden hver gang den skal gøre sig ren eller motioneres, og dette ovenikøbet sammen med sin ejer. Flokken er sammen om alt, og er det en mindre lejlighed, sover, spiser, ja hele flokken lever sammen.

Hvis ”Hushunden” ved et lykketræf skulle forlade sit matrikelsnr, og møder den sølle stakkel fra lejligheden, kunne man sikkert høre følgende samtale:

Lejlighedshunden: ”Hvad har du oplevet i dag?”

Hushunden: ”Jeg har været ude i haven 5 gange og mærket mit territorium af, så har jeg jagtet postbudet bag hegnet, indtil min ejer bankede på køkkenruden, bare fordi jeg gravede efter en mus i græsplænen,”

Lejlighedshunden: ”I morges gik vi en tur, godt nok en lille en, fordi det regnede, men da min ejer kom hjem fra arbejde, kørte vi uden for byen, og jeg fik lov til at løbe. Der var fært af alt muligt, og i lang tid snusede jeg efter en hare, indtil min ejer kaldte på mig. Hold op hvor blev jeg træt, men i morgen prøver jeg igen. Inden jeg skal sove, så tager vi nok den korte tur igen, og så skal jeg have fundet ud af, om det er Hansens eller Jensens hunhund der er i løbetid,”
Ud fra dette ene eksempel kan man vel ikke være i tvivl om, hvilken hund der har det bedst.

5. Fodring
Køb et fuldkostfoder der helst ligger i den dyre ende af udvalget, da de billige ikke altid er kontrolleret tilstrækkeligt, og derfor ikke altid indeholder det som står i varedeklarationen.
Ingen hunde er kræsne. Det er et menneskeskabt problem, fordi de ofte har en fyldt madskål til at stå i baggangen. Hvis ikke maden er spist indenfor 5 minutter, så smid den væk, og giv først mad igen til næste normale spisetid. Din hund vil herefter hurtigt finde ud af, at spise med det samme, for ellers får den jo ingenting. Begynd endelig ikke med leverpostej, rester og lignende, når din hund ikke vil spise, for så bestemmer den jo selv hvad den vil have.
En madglad hvalp er til stor hjælp, når vi skal til at lære den ordensreglerne i hjemmet, da vejen til hundens hjerne går gennem maven. .

Der er forskellige opfattelser af om hunden skal have lov til at spise i fred eller ej. Nogen mener, at man tidligt skal vænne den til, at hele familien skal kunne fjerne dens skål, når den spiser. Dette gør man, for at hunden ikke senere skal knurre og bide, for at beskytte sin mad. Jeg mener, at det ofte får hunden til at reagere modsat, fordi man herved lærer den, at der er kamp om maden.
Hos os er der ingen kamp om maden, på trods af, at vi næsten altid har to hunde. Når vores hund spiser, får den lov til at spise i fred, og ingen må forstyrre den. Det kan faktisk godt lade sig gøre, at forklare børn, at når hunden spiser skal den have fred og ro. Man kan evt. lade barnet servere maden engang imellem, sådan at hunden ikke ser barnet som en konkurrent ved madskålen, men snarere som en ven.

Jeg vil afrunde afsnittet med en lille tankevækkende episode, hvor en hundefører kommer og spørger, om ikke jeg kan løse et problem for ham.
Hver aften, når hans 2 hunde skulle spise, så endte det altid i et kæmpe slagsmål mellem hundene. Efter vi havde snakket videre om problemet, spurgte jeg ham til sidst, ”om ikke hver hund havde sin egen madskål.”?

Svaret kan du vel gætte dig til, og viser egentlig, at hvis man sommetider prøver på at se problemerne fra en anden synsvinkel, så vil løsningerne komme af sig selv.

6. Forslag til aktivering

Hunden skal have legetøj, bold, bidering eller lign, men helst ikke gamle sko eller andet der normalt findes i hjemmet.
Hvis hunden er i gang med at bide i gulvtæppet, eller dine helt nye sko, så straf den ved at sige, ”NEJ.” og snak russisk, med mørk vred stemme. Derefter giver du hunden dens eget legetøj, samtidig med at du siger ”Dygtig.” Gennem dette, lærer hunden hvad der er tilladt at bide i.
Begynd endelig ikke at jagte hunden, for så tror den bare at man vil lege. Hvor mange har ikke prøvet at se sin hund med en sutsko i munden, og med logrende hale, ligge inde under dobbeltsengen?

Giv hunden et gammelt viskestykke med en knude midt på, og lav en lille ruskeleg, hvor hunden altid vinder. Ros den når den trækker i kluden. Når den trækker allermest , så slip, og fortæl at den er jordens stærkeste hund. Efter en lille æresrunde kommer den stolt tilbage med kluden, og vil igen lege trækkeleg.
Denne leg styrker hundens selvtillid, og er en god start på en evt. senere apporteringsøvelse. Hunde elsker denne leg, og er næsten utrættelige. Min egen Schæfer kan lege denne leg 24 timer i døgnet, hvis jeg ellers gav hende lov.


Før jeg vil nævne eksempler på aktiveringøvelser, vil jeg først lige forklare hvorfor det er meget vigtigt at vide, hvorfor hunden skal lære denne form for ”hjernegymnastik”. Har man en hund med meget energi, så er den umulig at trætte ved bare at lufte den flere gange om dagen. Det der trætter en hund mest, er at den lærer at bruge sin næse og hjerne. Jeg plejer at sige at 1 time med koncentreret næsearbejde og problemløsning, er ligeså godt som en løbetur på 15 kilometer.

I det følgende er begrebet godbidder, ensbetydende med fuldkostfoder, eller små pølsestykker. Her kan jeg anbefale kylling- eller kalkunpølse, da disse indeholder meget lidt fedt.

Eksempler på aktiverings øvelser:
En håndfuld godbidder spredt ud på gulvet.
Et paprør fra en køkkenrulle, fyldt med godbidder, lukket i begge ender med tape, lav røret lige inden du tager af sted, mens hunden ser på.
En plasticdåse med et lille hul i, så godbidderene lige kan komme ud enkeltvis.
Giv hunden et marv ben fra kalv. Når hunden har spist al marven, kan det fyldes med leverpostej, torskerogn eller lignende. ( Billige i bagbutikken hos slagteren )
Morgenmaden serveres på græsplænen, kastet ud over det hele.

Det er kun fantasien der sætter grænser for hvilke opgaver, og hvilket legetøj du kan tilbyde din hund, dog må det ikke være noget den kan bide i stykker og få galt i halsen. Børns legetøj og andre små ting, må ikke være indenfor dens rækkevidde, og slet ikke når den er alene.
Jeg ved af egen bitter erfaring, at det kan koste en aflyst ferie, og omkring 11.000 kr. ved dyrlægen, når en hund har slugt et fremmedlegeme.

7. Alene hjemme
Mange hunde er kede af at være alene hjemme, og det er ikke så mærkeligt for hunden er, som jeg allerede har beskrevet et flokdyr. Når man er alene uden sin flok, bliver man frustreret, stresset, og bange. Ved indlæring, giv hunden en gammel T-shirt, du har sovet i natten forinden, og gå så fra hunden. Første gang bare et par minutter, og senere øges tiden langsomt. Ynk aldrig hunden når du kommer hjem, så er det først den bliver ked af det.
Prøv, at virke som om du kun har været væk i 2 minutter, og hils på hunden, som om ingenting var sket., Giv den evt. et tyggeben, eller sæt den på en opgave, så vil den hurtigt glemme ubehaget ved at være alene.


Undersøgelser har vist, at det er inden for de første 15-30 minutter, at hunden laver ”ravage” i hjemmet, og denne viden kan vi jo ligesågodt udnytte.
Derfor inden du forlader din hund, skal den luftes godt, og sæt derefter hunden på nogle af de førnævnte små opgaver.
Når du er gået, så vil den typisk løse opgaverne, og senere lægge sig til at sove i kurven, sammen med T-shirten, som lugter beroligende af flokføreren.

Er skaden sket når du kommer hjem, må du endelig IKKE straffe den.
Umiddelbart efter den har ommøbleret hjemmet, har den glemt alt om det den har gjort, fordi den ikke har evnen til, at huske som vi mennesker. Jeg plejer at sige til vores hundeførere, at al ros og ris skal falde indenfor 3 sekunder, ellers lærer hunden intet af det. Man risikerer at hunden ”raserede” huset kl. 08.15, og så har sovet lige siden.
Den vil tænke: hvorfor skal jeg straffes, jeg lå jo bare og sov.?
Det er dit kropssprog, der fortæller hunden at du er sur på den, og derfor kommer den krybende. Det er ikke fordi den kan huske at den kom til at trævle køkkentæppet op for 6 timer siden. Hvis du får disse, i hundens øjne, anfald af ”midlertidig sindssyge”, får du en meget usikker, trykket, og uselvstændig hund. Prøv derfor, at undgå, at hunden får chancen til at lave disse ulykker, fordi et er sikkert, den ikke laver disse ulykker for at såre dig, men kun fordi, at den har lidt problemer med at tilpasse sig denne, menneskeverden.
Yderligere information kan fås ved at henvendelse til bl.a. Danmarks Civile Hunde-førerforening. Dch. omfatter 114 lokalafdelinger, med i alt ca.13500 medlemmer, spredt ud over hele landet.
Jeg håber, at dette har givet stof til eftertanke, og måske givet et lille indblik i
nogen af hundens mange mysterier.

Succes i indlæring, afhænger ikke af hvor mange gange hunden gør det rigtige, men af hvor mange gange hunden, ikke gør det forkerte. (Citat Roger Abrantes)
.
Brian Laursen Hga199/ 00

Kilde: Roger Abrantes: Hunden vor ven, og Esther Kofod: Bogen om Spaniels.
Billede
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Er du også hundeinterreseret

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Totte

Super indlæg,,, som en del godt kunne lære noget af :(y) ,,,, heldigvis er langt de fleste hunde ejere opmærksomme på hvordan,, at man "opdrager" sin nye hundehvalp ,,, så både hund og menneske får glæde af hianden :D ,,,
men det er også vigtigt at man lære vise personer hvordan man omgåes dyr generalt,,, de mennesker som ikke er ret gode til at omgåes dyr kan virkelig lave rav i den på flere meters afstand,,, uden at sige eller gøre noget,,, bare deres kropssprog kan gøre selv det mest velopdragede dyr tosset :roll: ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"