Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af strynboen »

tror ikke tandhjulene er desideret støbegods.(støbejern)..men sænkesmedet stål..det ligner meget hinanden..men støbt stål er jo ikke nøvendigt vis støbejern..der findes grader af hvor porøst..luftigt det er..støbejern er jo alt muligt skrammel blandet sammen og blæst luft i..hvor imod stål er kulstoffet forbrændt ved at blæse luft i gennem smeltebadet...så vidt jeg husker..bumelum..det er ikke altid jeg har ret :what2
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af 12V »

Kunne ikke finde den stærke minuskalk nogen steder, var i to byggemarkeder og to dagligvarebutikker. De havde kun den normale og så borups udgave der koster ca. 5 gange så meget pr liter. Tog en enkelt flaske til test, der er stort set det samme i.
Senest rettet af 12V tirs 19. mar 2013 19:41, rettet i alt 1 gang.
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af Toke »

12V skrev:Kunne finde den stærke minuskalk nogen steder, var i to byggemarkeder og to dagligvarebutikker. De havde kun den normale og så borups udgave der koster ca. 5 gange så meget pr liter. Tog en enkelt flaske til test, der er stort set det samme i.
Hmm, jeg har købt det i Daglig Brugsen. Måske du skal prøve der. Ellers er der jo denne mulighed http://netmarked.net/product.php?id_product=4950" onclick="window.open(this.href);return false;
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af 12V »

Den du linker til er den normale, var også i Daglig Brugsen, de havde den ikke hernede ved mig. De havde dog den almindelige.
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af Toke »

12V skrev:Den du linker til er den normale, var også i Daglig Brugsen, de havde den ikke hernede ved mig. De havde dog den almindelige.
Det er den alm. jeg har brugt, den funker nu fint.
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af trs »

jeg har også brugt den almindelige. men også den stærke og den er meget bedre.

Jeg køber den i føtex
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af 12V »

Jeg fandt nogle meget rustne dele i Puch kassen og smed dem i Borups Kalk og Rustfjerner, som er nogenlunde det samme som MinusKalk (stærk), bare til en noget højere pris. Det fik lov til at ligge et helt døgn inden det var renset, men jeg har heller ikke fjernet noget af den løse rust inden. Til sidst har jeg vasket det i vand med en hård børste.

Jeg er overrasket over at alt rust blev fjernet. Akslen er ikke noget værd, der er en del grater i overfladen hvor tandhjulene roterer. Men det var da spændende at se resultatet og tror da nok at delene efter en fin slibning kunne bruges igen i nød, hvis andre dele ikke kunne skaffes mere.

Her er billeder:
https://www.dropbox.com/sh/yb3qtqlv3sblo53/_hOFgn1CRE" onclick="window.open(this.href);return false;

Skal have tømt en butik for den stærke minuskalk når jeg en gang finder det.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 11:34, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Akslen er ikke noget værd(...)
I've run worse...

Er en aksel så medtaget, at en evt. simmerring ikke kan slutte tæt, så bruger man en simmerring i viton - de sliber et fint, glat spor i akslen, så den kan slutte helt tæt. Varmebestandigt, jo tak! :shutup
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af trs »

Det er det ikke.
Du skal se efter fosforsyre.
Har du ikke en Føtex.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 11:33, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

her har der været rå hygge i Yamaha værkstedet,,,, med at samle Frederiks Yamaha 8) ,,, den mangler nu kun en smule efter justering og et par små ting at få monteret ,,, men der er liv i den :P ,,,

Billede
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvorfor roder Jan dog rundt nede på gulvet?!

Billede


Jow... en del af Påskens energiforbrug har tilvejebragt en bette udstødning:

Billede

Forummet har det vist ikke ret godt med Photobucket's embed-funktion, så der skal desværre klikkes på billedet herover for at få lidt levende billeder... med lyd af en udmærket gasrespons!


Kegler (nogen skal jo være det!):

Billede

Billede

Messinglod + flaskegas og ilt:

Billede

Billede

Billede

Billede



Videoklip med undertegnede iført styrthjelm af vævet polyester-/bomuld (30/70%):

Billede

Hvis ellers Jan har lyst til at sende yderligere klip i min retning, bliver de tilføjet senere... hvis jeg da må...? ;)
Senest rettet af kreidlerhansen man 1. apr 2013 20:19, rettet i alt 1 gang.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af kreidlerhansen »

jesper j skrev:det er sku da en m-spjætter :lol: :lol:
Sig mig, er det bare din yndlingsreference?! Det var også din kommentar, da jeg fremviste resultatet af en ombygget scooter-potte på Kreidleren!
:hihi

Flere fotos + et bette filmklip er undervejs. :)

Så må Jan s'gu' selv beskrive, hvordan den kører...

Edit: Fotos er tilføjet. :)
Senest rettet af kreidlerhansen man 1. apr 2013 21:01, rettet i alt 1 gang.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af Nabo Jan »

Hva faen Jesper, tager du billeder af mig uden at sige det :thunge
Ang. hjemmebygget potte:
Så har den fået et kanon optræk, næsten så man skulle tro at der var blevet gearet 2 tænder ned foran, faktisk så kan forhjulet løfte sig fra 10km/t ved maks gasgivning uden brug af kobling :shock:
Generelt har den fået et bredere trækområde ud i alle gear og toppede 82km/t oprejst let ned af bakke på vej hjem fra værkstedet, hvilket jeg før kun kunne opnå ved at ligge ind over tanken :(y)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:Hva faen Jesper, tager du billeder af mig uden at sige det :thunge
Ang. hjemmebygget potte:
Så har den fået et kanon optræk, næsten så man skulle tro at der var blevet gearet 2 tænder ned foran, faktisk så kan forhjulet løfte sig fra 10km/t ved maks gasgivning uden brug af kobling :shock:
Generelt har den fået et bredere trækområde ud i alle gear og toppede 82km/t oprejst let ned af bakke på vej hjem fra værkstedet, hvilket jeg før kun kunne opnå ved at ligge ind over tanken :(y)
Du brokkede dig sådan over, at du altid glemte fotodokumentation, og NOGEN skal jo bevise, du rent faktisk laver noget!!!

Nu mangler du bare at tage dig sammen og få hævet den udstødningsport en smule... eller... MEGET!

Der er mere krudt i maskineriet - det skal der ikke herske den fjerneste tvivl om! Men der er altså et eller andet 'forkert' ved, at den tager omtrent samme antal omdrejninger uanset hvilken potte, vi hænger på den... både den nykonstruerede og den forrige ekspansiosudstødning topper omtrent på samme tidspunkt, og karakteristikken er reelt kun ændret marginalt:

Efter min opfattelse tyder det på, at cylinderen 'bestemmer' over potten i højere grad, end den skal have lov til.

Lidt bredere skylleporte (måske) og udstødningskanalen hævet en sjat, så den kan runde 9-9.2000rpm uden større besvær, så er jeg helt sikker på, du let henter op til 10km/t.
Smider vi så lige mit squish-design oveni, så er den faktisk på grænsen til... ja, at leve op til ryet om, at en FS1 render 95-100km/t med lethed!

Er der overhovedet plads til at geare den tungere?!?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af Nabo Jan »

Ja, jeg må lige få kigget i den udstødnings port og se om der er noget koks som kan kradses ud :hihi
Jo der er plads til en større gearing, kører jo kun 15/38 :teeth2
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 11:35, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud >>> Glæd dig til at prøve med sådan en ekspansionspotte!

Hvis denne første (på visse punkter 'rustikke') prototype fungerer fornuftigt på en motor, som er mildere, end hvad potten er designet til, er jeg edderspændt på, hvordan den opfører sig med en matchende portning!

Den her viste konstruktion er faktisk ~150mm for lang! Forrøret burde være halv længde, men ift. Jan's ønske om at bevare lavere omdrejningstal, tror jeg ærligt talt ikke, det er negativt.
Tag også i betragtning, at forrøret blot er ø28mm (altså, 32mm udvendigt), hvor designet egentlig starter ved ø24,4mm... når man dropper ekspansionsdelen af forrøret, skal det netop være en sjat længere!

Grunden til jeg herser med at få hævet udstødningsporten er, at det vil gøre motoren i stand til at tage flere omdrejninger. Udstødningen er designet til at virke med en udstødningskanal, som ved 42mm slaglængde ligger ~23,5mm fra top... og med 39.7mm slaglængde 21,8mm fra top!

Når kammerets længder og diametre passer sammen, kan selv en grand prix-portning holdes nede i omdrejninger! Teoretisk set skulle max. rpm altså kun stige beskedent i det viste tilfælde, selv om porten hæves 4-5mm... selvfølgelig betinget af, den ligger latterligt lavt i forvejen (jo, den gør!), og at potten samtidig er til den lange side. Vi taler en ændring på 100-300rpm ekstra på toppen pr. 1mm porten hæves, mens karakteristikken ikke bliver ændret alverden.
Dette betinges af hhv. totallængden, endepibens diameter og vinklen på den bagerste konus!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i Yamaha værkstedet i dag.

Indlæg af 12V »

Har lavet et meget avanceret stykke værktøj til speedometer drevs bøsningen på tromlebremse modellen.

Billede

:thunge
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"