Skal den gøre sådan?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58

Re: Skal den gøre sådan?

Indlægaf malte39 » tors 13. sep 2012 20:04

okay, har bare erfaringer med at en for lille dyse og 2 % olie brænder alt olien af.. hvor i mod vis der er lidt mere olie så bliver der en god rest tilbage fra forbrændingen :D

og det var nu også kun lige der fordi det var et nyt stempel og en lettere ødelagt cylinder, + den utætte kaburator.. ellers kørte jeg rundt med de 2 % på den :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlægaf kreidlerhansen » fre 14. sep 2012 00:23

Du har ikke erfaringer - du har været heldig :) Og olierester eller ej, så afhjælper det ikke en for høj forbrændingstemperatur, som får stemplet til at udvide sig for meget.

Går motoren for magert, æder den stemplet, om du så kører 10% olieblanding.

Olien påvirker friktionen, ja. Men den har ingen reel indflydelse på forbrændingstemperaturen, der står for mere end 90% af varmeudviklingen. Øget friktion er kun aktuelt, hvis oliefilmen brydes, men det sker kun splitsekundet før motoren går død.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58

Re: Skal den gøre sådan?

Indlægaf malte39 » fre 14. sep 2012 16:42

okay, pointen er bare at jeg mener at friktions modstanden mellem stemplet og væggen jo udvikler ekstremt meget varme når noget af olien brænder af ? ;)
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Skal den gøre sådan?

Indlægaf kreidlerhansen » lør 15. sep 2012 09:13

malte39 skrev:okay, pointen er bare at jeg mener at friktions modstanden mellem stemplet og væggen jo udvikler ekstremt meget varme når noget af olien brænder af ? ;)


Det er STADIG ikke OLIENS skyld! Uanset hvor mange gange, du forsøger at gentage dig selv, indtil nogen belønner din standhaftighed ved at give dig ret, er det altså ikke olien, der bærer skylden.

Stemplet overophedes som følge af for mager blanding. Stemplet udvider sig derfor, og til sidst skrabes olien simpelthen væk af stemplet!

Stemplet er i forvejen temmeligt varmt, og når olien er presset væk, sætter stemplet sig øjeblikkeligt! Temperaturen kommer i nærheden af de 800 grader på et meget lille område, og her smelter stemplet i overfladen, ja, men kun i et splitsekund over et areal svarende til en 1-krone... resten af stemplet er intakt.

Alu'en fra stemplet afkøles og størkner ØJEBLIKKELIGT, når det kommer i nærkontakt med cylindervæggen, hvor varmen afledes hurtigere end den opbygges.


Olien er slet ikke en del af ligningen, medmindre ejeren er dum nok til at proppe bådmotorolie i tanken på en højtydende, luftkølet racermaskine!


En for lille dyse øger forbrændingstemperaturen, hvilket overopheder stemplet, som skraber olien væk, og så stopper motoren.


Dit scenarie er kun realistisk på en meeeega-højtydende fuldblodsracermotor... og det har sådan ca. intet med en Sting at gøre... eller ret mange andre maskiner blandt ejerne på hele dette forum...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!


Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster