Hvorfor klirrer cylindersæt efter overophedning ?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Hvorfor klirrer cylindersæt efter overophedning ?

Indlægaf Morten - Webmaster » ons 22. aug 2012 15:04

Jeg sad den anden dag og funderede over hvorfor man ofter oplever klirren fra et cylinder sæt hvis det har haft nevet en gang f.eks pga for lille hoveddyse ?

Har oplevet det ind imellem på forskellige knallerter men egentligt aldrig helt forstået præcis hvad årsagen til lyden er ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58

Re: Hvorfor klirrer cylindersæt efter overophedning ?

Indlægaf malte39 » ons 22. aug 2012 15:55

mener at det kommer fra stempleringene når de rammer toppen og bunden af de riller i stemplet, og derfra bliver de små vibersioner som så bliver forstærket af køleribberne ;) det kan evt. hjælpe på det at binde en cykelslange om cylinderen og topstykket, det fjernede ALT klingren fra min 70 cc maxi ;) og nej, det smelter ikke :P
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Hvorfor klirrer cylindersæt efter overophedning ?

Indlægaf FS1originalen » ons 22. aug 2012 16:08

Mit gæt er at en "lille sætter" sker allernederst på stemplet der hvor det er størst. Målt nederst mellem skørterne skal stemplet være 4 hundrededele under cylinderens mål. Bliver stemplet for varmt så er det her det først begynder at gå trægt i cylinderen, og du kan nå at slide en del på stempelsiderne før du når at konstatere at der er noget galt.

Bliver stemplet nogle hundrededele mindre for neden så vil det "vippe" i cylinderen når plejlstangen ændrer retning fra opad til nedad og omvendt. Plejlstangen trækker/skubber jo ikke lige på stemplet, men skrå fra den ene side opad og skrå fra den anden side nedad - det laver klinke klanke lyden når stemplets underkant flytter sig fra den ene side af cylindervæggen til den anden... Harmløst at køre med, men træls at høre på.

Prøv evt at kontrolmåle et stempel efter en sætter!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3622
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvorfor klirrer cylindersæt efter overophedning ?

Indlægaf kreidlerhansen » ons 22. aug 2012 18:18

En eller begge de ovennævnte er årsagen.


Skod-stempler der tikker, selv om tolerancen er i orden, skyldes det scenarie, som malte39 har fremlagt.

Lyden kan også stamme fra et halv-dødt nåleleje og høje punkter i cylinderens belægning, som stempelringene klirrer på vej henover. Ovale eller/og slidte ringe laver samme lyd.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hvorfor klirrer cylindersæt efter overophedning ?

Indlægaf Morten - Webmaster » ons 22. aug 2012 21:11

Det jeg mener er når klirren opstår som følge af en mild "sætter"

Jeg beklager at jeg var lidt dårligt formuleret.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3622
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvorfor klirrer cylindersæt efter overophedning ?

Indlægaf kreidlerhansen » ons 22. aug 2012 21:17

Morten - Webmaster skrev:Det jeg mener er når klirren opstår som følge af en mild "sætter"


At stemplet smider lidt alu af skørtet og derfor kommer under sin oprindelige størrelse. 1/100mm er ikke alverden, men det er forskellen på tyst og støj! :)

Derfor: Prøv at måle stempel og cylinder ud, bagefter.

Hvis cylinderen stadig gør det efter honing og et frisk stempel i korrekt størrelse, melder jeg pas...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hvorfor klirrer cylindersæt efter overophedning ?

Indlægaf Morten - Webmaster » ons 22. aug 2012 21:22

Ok, tak for jeres svar. Jeg havde tænkt om det var ringene der gjorde det.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3622
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvorfor klirrer cylindersæt efter overophedning ?

Indlægaf kreidlerhansen » ons 22. aug 2012 21:40

Jep... hvis ringene er blevet overbelastet, overophedet eller på anden måde beskadiget.

Som sagt, ovale eller slidte ringe snakker også :)

Cylinderen kan sikkert også tage skade, som så påvirker tolerancen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Hvorfor klirrer cylindersæt efter overophedning ?

Indlægaf strynboen » tors 23. aug 2012 16:02

tror det er sporene,,som ringene sidder i...som bliver trukket ..så det udvider sig..og ringene så kan hoppe i sporet...og måske nå den øverste slidkant..og støde på den..det kræver så en halvslidt cylender...honda stempelringe har en nedslibning for at de ikke kan støde på slidkanten..så er derfor mærket" top "på stempelringen..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen


Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster