lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af juhl-drengen »

jeg har hørt lidt om en lov der skulle ændre knallert loven sådan at 15 årige skulle kunne tage kørekort til knallert 30 og 16 årige ta kørekort til knallert 45
og at loven skulle træde i kraft den 19. januar 2013

passer dette og er det endeligt vedtaget ?
og kunne i evt. skaffe noget materiale om emnet ?
og ville den så gøre sådan at os der har køre kort til knallert 30 nu må køre knallert 45 uden at skulle igennem en helt ny køreprøve ?

håber i kan hjælpe en smule :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af FS1originalen »

Det er ikke helt forkert at folketinget vedtog noget i den stil (kan ikke huske detaljerne) under den gamle borgerlige regering.

MEN, da den nuværende regering kom til fik de omgående ændringen annulleret bla. på grund af ulykkesrisikoen med 15 årige på knallert! Så de gamle regler fortsætter :roll:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af juhl-drengen »

øv :( ville ellers have været kodylt med knallert 45 til 16 årige :/
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:øv :( ville ellers have været kodylt med knallert 45 til 16 årige :/
Næppe. Det er et absolut fåtal, som i en alder af 16 kan begå sig forsvarligt i trafikken på en 45-knallert.

Set i bakspejlet kunne hverken jeg eller hovedparten af mine kammerater overskue det i sin tid, og det kan gennemsnittet i dag fan'me heller ikke! No offence, men læg mærke til, hvor stor en del af den aldersgruppe, der kører som rådne snotbananer på cykelstien! Vel at mærke uden lys, hjelm, respekt og hjerne...

At smide dem ud midt på kørebanen vil svare til et aktivt forsøg på at begrænse befolkningstilvæksten!

15-årige på knallert = gerne for min skyld.


Strafferammen for spritkørsel på knallert:

Fodlænke i én måned pr. gang man bliver snuppet og på hovedet i seng kl21.00 uden aftensmad, og fra fjerde gang = 1.000kr i bøde pr. overtrædelse på knallert. Bum!


Tillad kørsel med passager på forsvarligt indrettede maskiner, straf 3-på-1 knallert med øjeblikkelig konfiskering af køretøjet.


Hæv så grænsen fra 30km/t til 50km/t og fra 45km/t til 90km/t og giv 1.000kr i bøde pr. km/t over 10% overskridelse samt klip fra 20% + ubetinget frakendelse ved 30%.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af juhl-drengen »

ja netop det eneste jeg havde håbet på ved 45 knallerter til 16 årige var den der med at kunne følge trafikken bedre :( altså hæver man belønningen skal man også hæve ansvaret :) udover det så er det jo rent faktisk kun 3 ud af 10 dødsulykker der var unge. og jeg tror faktisk at der ville være mindst ligeså mange dødtilfælde ift hvor mange der kører bland bilister hvis de ikke sad i en tung lukket beskyttet kasse med det ene og andet sikkerheds udstyr. for ærligt talt kørslen bland bilísterne er ikke altid noget at prale af. :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af kreidlerhansen »

Bemærk så, hvor mange af de 30%, der skyldes uforsvarlig kørsel.

Dette handler om knallerter, ikke om bilister!

Jeg holder på, at grænsen for kørekort skal rykkes til det 21. år, og indtil da kan man kun få det privilegie at føre et køretøj med en maksimal hastighed på 90km/t, hvilket er rigelgt på både motor- og landevej for en uerfaren bilist.
Biler kan også plomberes - i Tyskland kan man bl.a. få den bette Fiat Seicento plomberet til at køre max 50km/t. Det er ikke gratis, men det er muligt.

Dét kørekort kan for min skyld godt indføres fra det 16. eller 17. år, men med heftige straffe for enhver overtrædelse.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af juhl-drengen »

hmm biler det maks kan køre 50 se så snakker vi det var jo egentlig en meget god måde at en bilist kunne "optjene" erfaring :) man burde vel også kunne lave det med motorcykler ? :) og ja det er jo så self også rigtigt nok men jeg holder på dem der er ufornuftige og kør uforsvarligt ulovligt uden hjelm osv. ikke er et hak bedre som 18 årige end som 16 årige og hvis de er er det kun grunde bøder og straffe som der overhovedet ikke er som 16 årig på knallert

man burde vel ved at indføre MASSIVE straffe for dem der tuner osv. på knallerter jo kunne afskrække nok til at en knallert der kør 50 som maks også kun kør 50 som maks.

synes de ufornuftige typer der bliver ved med at gøre dumhed efter dumhed stiller os der rent faktisk kører ordentligt indefor lovens rammer i et dårligt lys så vi får del i straffen. det er jo lissom de historier min far har fortalt om forsvaret gør en person noget dumt får resten den samme straf eller rettere "ekstra-træning"
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af Kai »

Giv nu de 15årige lov til at køre 30'er knallert, hvis de samtidig får en bedre teori og køretimer/prøver..i dag skal de jo bare møde op så får de det smidt i nakken.

Og så ind med A-traktorer til de 16årige ligesom i Sverige :hihi
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af juhl-drengen »

A-traktore ? den må du lige forklare nærmere ? :) apropos traktore havde en eks-kæreste der tog traktor køre kort.. hun smadrede koblingen på sin fars ene traktor og hun smadrede gearkassen ved den anden.. hendes gearskift var langtfra pæne. og hendes kørsel var elendig sådan at selv jeg der kan finde ud af at styre en traktor men ikke har noget form for kørekort eller teori føler jeg at jeg kan tillade mig at sige det. og hendes færdsel på en knallert var heller ikke ligefrem køn xD eller det blev den nogenlunde efter jeg brugte en uge på at lære hende det praktiske igennem... altså vil ikke ligefrem sige at et større kørekort betyder større evner :teeth2
og at tænke på hun måtte styre en 40 tons tung traktor gjorde mig ikke ligefrem tryg ;)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skrev:Giv nu de 15årige lov til at køre 30'er knallert, hvis de samtidig får en bedre teori og køretimer/prøver..i dag skal de jo bare møde op så får de det smidt i nakken.

Og så ind med A-traktorer til de 16årige ligesom i Sverige :hihi
A-traktorer er en genistreg i mine øjne!


Vedrørende statistikken...

Mig bekendt udgør 'unge' potentielle knallertkørere langt mindre end 3/10 af befolkningen, så i praksis er de overrepræsenteret i statistikkerne omkring færdselsuheld!
Statistik og hvide løgne er ofte ens, afhængigt af sammenhængen.

I nogle amerikanske stater er over halvdelen af de indsatte i fængslerne af ikke-kaukasisk afstamning, mens de repræsenterer langt mindre end halvdelen af indbyggerne.
Samme princip.


Jeg har intet problem med at den yngre del af befolkningen får flere privilegier. Hammeren skal bare falde så snart de ikke gør sig fortjent til dem, da man i den periode er lettest påvirkelig.
Og jo, straffene kan snildt føres længere op i alderen - man skal ikke fritages, fordi man er blevet ældre.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af juhl-drengen »

du har jo egentlig også fat i noget der ;)

men skal vi ikke bare sige det på den her måde: med store krafter følger et stort ansvar (spiderman citat ;) ) man ville jo nok nå længere ind til de unge ved at lade dem mere men også straffe dem meget mere. et forslag kunne jo være at hvis de måtte køre 50 at de så f.eks havde 2 klip så hvis de blev taget i ulovlige ting som tuning,spiritus kørsel,hasarderet kørsel fik de et klip og anden gang de blev hapset mistede de knallerten helt og 3. gang efter det både miste knallerten og få en fængselsstraf. og så skulle bøderne jo også være BETYDELIGT højere :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af kreidlerhansen »

Hellere fodlænken. I fængslet lærer man flere narrestreger.

Med fodlænken er man ikke fysisk indespærret, men man skal være bestemte steder på bestemte tidspunkter = dagligdag uden spontane indfald, og større straf findes næppe for en tikkende hormonbombe.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af juhl-drengen »

hehe genialt havde ikke tænkt over fodlænken men da en ret god ide ;)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af strynboen »

tror entelig at et rigtigt knallert kørekort...ved en uddannet kørelære...er løsningen...de tossede uheld..sker i spiritus påvirket tilstand..af de unge drenge..u anset hvilken uddannelse/køreundervisning de har fået....de vil aldrig forsvinde af statestikken,,,uden at totalt forbyde knallerter...det er det de forsøger i de skiftende regeringer...at fjerne knallerterne...eu modarbejder det heldivis..da de sydlige lande har en tradision for 2 hjulede køretøjer..og et andet forhold til sikkerhed
i min skoletid i 70/80..erne døde der 4 på knallerter...alle på borede knallerter...de følgende år døde der 8 på mc...det gik stærkt i de år...nu er der mange år mellem ulykkerne...tiderne har skiftet man er ikke mere "rokkere" og på druk træf hver weekend..det var livsstilen som dræbte....man så mad max..og kørte på samme måde i 1980
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af kreidlerhansen »

strynboen skrev:tror entelig at et rigtigt knallert kørekort...ved en uddannet kørelære...er løsningen...de tossede uheld..sker i spiritus påvirket tilstand..af de unge drenge..u anset hvilken uddannelse/køreundervisning de har fået....de vil aldrig forsvinde af statestikken,,,uden at totalt forbyde knallerter...det er det de forsøger i de skiftende regeringer...at fjerne knallerterne...eu modarbejder det heldivis..da de sydlige lande har en tradision for 2 hjulede køretøjer..og et andet forhold til sikkerhed
i min skoletid i 70/80..erne døde der 4 på knallerter...alle på borede knallerter...de følgende år døde der 8 på mc...det gik stærkt i de år...nu er der mange år mellem ulykkerne...tiderne har skiftet man er ikke mere "rokkere" og på druk træf hver weekend..det var livsstilen som dræbte....man så mad max..og kørte på samme måde i 1980
Alkohol blandt de helt unge er (statistisk set) ikke lige så 'sejt og populært', længere. Men de, som endelig drikker igennem, gør det også for alle de andre!

Den tyske model med et decideret kørekort til max. 80km/t fra det 16. år er udmærket. Ydermere kan man tage et kørekort til en 50-knallert, som må opholde sig på cykelstierne. Men 2km/t over kan medføre øjeblikkelig konfiskering og en bøde af karat, hvis man ikke kan stille med en lovlig maskine indenfor en vis tidsramme.
Spirituskørsel straffes også hårdt, men på det punkt er vi jo ikke langt bagefter i lille Danmark.

25-knallert må føres fra det 14. år (mener jeg) og kræver indregistrering, men jeg er usikker på, om der skal kørekort til sådan en sag. Snuppes en 25-knallert med mere end 28km/t, kan man i hvert fald hænges op på manglende registrering og evt. kørekort til 50-knallert...

Det er et mere nuanceret system, end vi benytter herhjemme.


Jeg holder stædigt på, at det vil gøre en stor forskel at rykke grænsen for større kørekort til 20-21. år, og så indføre et mellem-stadie, hvor man med et begrænset, lovligt køretøj kan forrette mindre skade end med de ubegrænsede, som man har adgang til i dag... Lille MC/34HK er selvfølgelig undtaget.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af juhl-drengen »

når vi nu taler lovlige køretøjer sys jeg egentlig det er en sjov ting politiet altid kommer med i station 2 f.eks mfl. at de er bygget til at køre 30 de er slet ikke bygget til at kunne køre så meget (ofte kun 50-60 stykker) lissom om de har en forestilling om at maskinerne kun er lave sådan at de kan køre 30 uden at de egentlig tænker på det er nøgagtig de samme som er designet til nøgagtig den fart i udlandet ? sys egentlig nogen gange at betjente langtfra har styr på hvad de taler om men bare taler for at lyde autoritære og ha ret ? et andet eksempel er da jeg gik i skole med en der havde en puch monza som var monteret med et 47 mm cylinder kit ;) han blev så en dag stoppet sammen med mig hvor han var på monzaen og jeg på samuraien og begge kørt ca. de 30-35 stk politibetjenten tjekkede min og blev hurtigt enig med sig selv om den virkede da lidt for tam til at være ulovlig men han kunne godt se at min kammerats virkede mindre lovlig. han fik os så til at starte den for ham og vi satte den på rullefelt men betjenten kunne fandme ikke få den til at køre som om han troede det var en scooter. vi satte den så i første for ham og han gav den så bundgas men han havde åbenbart ikke forstået den havde 3 gear ?(hvilket vi heller ikke fortalte ham) han blev dog noget forbavset over at han ikke engang kunne få den op på 40 ;)

betjenten havde tydeligvis aldrig fået en forklaring på hvordan en gear knallert fungerede men kun en scooter da han helt klart behandlede den som om den var en scooter ?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af kreidlerhansen »

Du kan ikke forvente, at alle ved lige meget om knallerter, lige som du heller ikke ved alt om at bygge raketter og kemien i at bage et franskbrød... eller for den sags skyld koge en kartoffel helt perfekt, når den skal bruges til kartoffelmos! Og jo, den skal koges af to omgange for at modvirke, at mosen får konsistens som tapetklister + smager af jordet risengrød. ;)

Mange modeller er oprindeligt bygget til 25-40km/t, så de er ikke helt i skoven. Det er dog nemmere at manipulere uvidende forældre til at tro, deres børn falder af og dør, hvis knallerten kan køre 31km/t, når en autoritet står frem og påstår, den ikke er bygget til mere end 30km/t.

Skulle man formulere sig korrekt og præcist, ville ordlyde 'den er ikke GODKENDT til mere end 30km/t i Danmark', hvilket er helt rigtigt.

Men så kunne jeg også kaste mig over din ordstilling, tegnsætning, mangel på stort begyndelsesbogstav, manglende afsnitsinddeling og for den sags skyld tyk generalisering... der er masser af betjente, som udmærket ved, hvordan en knallert fungerer. At de måske ikke altid lige er med i Station 2 er en anden snak.
Nu gør jeg så (næsten) ingen af delene, fordi der findes andre ting, som er væsentligt sjovere end at pointere, når ikke gør præcis, hvad jeg finder korrekt...! ;)

*Tag dén* :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af juhl-drengen »

Hehe touche :teeth2

Jeg vil nu heller ikke mene at alle betjente skal vide alt osv.
MEN tilgengæld forlanger jeg at de som minimum skal vide en ting som f.eks at hvordan de basale ting hvordan man styre en knallert og det er ligemeget om det er en gear knallert eller scooter :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Hehe touche :teeth2

Jeg vil nu heller ikke mene at alle betjente skal vide alt osv.
MEN tilgengæld forlanger jeg at de som minimum skal vide en ting som f.eks at hvordan de basale ting hvordan man styre en knallert og det er ligemeget om det er en gear knallert eller scooter :)
Vide alt?! Nej for fa'en! Så kunne ingen af os jo nogensinde være i fred! Jo mindre de ved om, hvad der foregår i knallert-skyggerne, desto bedre... Bare spørg knallert- og scooter-segmenterne! De er alle helt enige, og flertallet bestemmer!

Og bild mig ikke ind, at du hellere så din kammerat bliver snuppet, frem for at kunne hygge dig over, betjenten ikke anede, hvad det vil sige at skifte gear...! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: lovforslag vedr. ændring af knallert loven

Indlæg af juhl-drengen »

nej jo mindre de ved om visse ting jo bedre ;) men ja var nu glad over at betjenten ikke kunne snuppe ham men altså ærligt talt de folk skal passe på menigmand her i samfundet. så de burde jo kunne deres arbejde ? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"