Grimme oplevelser når en motor bliver adskildt

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Grimme oplevelser når en motor bliver adskildt

Indlæg af Guess who »

En ung knægt der lige har fået knallertkørekort har henvendt sig til mig men en Yamaha 4gear som var indkøbt på DBA.

Den krævede selvfølgelig lidt arbejde hist og her, men motoren var iflg. sælger nyrenoveret og tip top. Da han havde kørt lidt på den inden han blev gammel nok, kørte den nogenlunde. Derefter begyndte den og sætte ud, det var noget møg for han skulle jo snart bruge den til og fra arbejde på hans nye læreplads som landbrugsmaskinsmed. Vi stillede platinerne og jeg må sige at et sæt krumtapslejer med SÅ MEGET slør op og ned - har jeg aldrig oplevet!!!!

Nå, gjorde det så godt vi kunne og den var kørende igen - men ak kun i 8 dage så havde den sagt mærkeligt og ville ikke starte igen.

Af med cylinderen og krumtappen der lignede en som havde været med i flere krige, var gået i plejlstangslejet. Det var så den kedelige melding at vi nu skulle splitte hans " nyrenoverede" motor totalt..... For det første ville et tage noget tid, for det andet koste nogle penge og for det tredje var han jo blevet snydt godt og grundigt....

Efter motoren nu er adskildt ser jeg til min gru at ALLE aksler er slidte hvor de løber i bøsningerne i skjoldene, primærhjulene er enten kvast i tænderne eller slidt spidse.... Rent svineri og samle denne motor med så ringe dele... så tilmed kalde den NYRENOVERET!!!

Ganske uhyggeligt vi har folk som kan ha' moral til det og bare give aben videre.. For den skal bare skydes af til det første det bedste fjols der kommer...

Her er lidt billeder af de " nyrenoverede" stumper!!!!!!

Mvh
Benny
Vedhæftede filer
IMG_3771.JPG
IMG_3771.JPG (103.61 KiB) Vist 8486 gange
IMG_3772.JPG
IMG_3772.JPG (76.42 KiB) Vist 8486 gange
IMG_3773.JPG
IMG_3773.JPG (106.46 KiB) Vist 8486 gange
IMG_3774.JPG
IMG_3774.JPG (74.56 KiB) Vist 8486 gange
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Grimme oplevelser når en motor bliver adskildt

Indlæg af FS1originalen »

Øv altså :x

Det er jo desværre ikke første gang man hører om "nyrenoveret" i salgsannoncer, men det her er da vist rekorden :!:

Man får jo helt lyst til at gå i gemmerne og bikse en motor sammen til staklen... De gamle dele kunne så bruges til at bombardere sælgeren med :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Grimme oplevelser når en motor bliver adskildt

Indlæg af Dewil »

Jeg havde kontaktet sælgeren, det ER altså ikke lovligt at handle på den måde. Enten må handlen gå tilbage eller sælger må betale i det mindste delene der er slidt op.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Grimme oplevelser når en motor bliver adskildt

Indlæg af T.B. »

Hold kæ.. mand noget svineri. Men det ses desværre oftere og oftere :(n) Sælger burde kontaktes og så :evil: ...... Men stakkels knægt der står med den nu, Jeg melder mig gerne som sponsor af en gearkasse hvis i kommer til at mangle en :D
Brugeravatar
BLinde
Junior knallert
Indlæg: 59
Tilmeldt: søn 31. okt 2010 13:56
Kontakt:

Grimme oplevelser når en motor bliver adskildt

Indlæg af BLinde »

Hmm.... Var det den jeg så sammen med Brian den torsdag i holdte "værkstedsaften"?
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Grimme oplevelser når en motor bliver adskildt

Indlæg af Guess who »

Ja, Brian det var det og jeg er helt enig med jer.

Som det så fint hedder i aviser så er - sælgers navn redaktionen bekendt - Altså jeg ved hvem sælger er, desværre er det ikke første gang folk er kommet med hatten i hånden og bedt om hjælp efter de i god tro har købt af denne mand.

Vi har nu her godt 5 timer efter fået knallerten til at køre igen. Monteret med ny krumtap, lejer, pakdåser, aklser, de rigtige skiver, nyt stempel osv osv. Nu kører den, omend der stadig er flere mangler og fejl som kan rettes. Men det må komme. Mit råd til den unge knægt var at købe noget mere driftsikkert, nu han skulle køre 20 km hver vej til arbejde...Så kunne denne jo bruges for sjov eller renoveres yderligere.... For det er NØDVENDIGT!

Det var heller ikke så nemt at få forklaret forældrene at reparationen løb op i over halvdelen af hvad de havde givet for knallerten, selvom jeg havde været meget fair og hjulpet ham......

Alt dette er et eksempel på der stadig er en del som er totalt ligeglade og ikke har nogen samvittighed. Måske skulle de selv prøve og stå med " L....." en dag.



Mvh
Benny
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Grimme oplevelser når en motor bliver adskildt

Indlæg af Dewil »

Spørgsmålet er om det kunne være præventivt at offentligøre sælgerens navn? Ikke fordi jeg egentlig er tilhænger af den slags metoder, men det plejer at have en effekt....
Jeg lavede selv en motor for at sælge sidste år og har aktuelt en til salg. Jeg gjorde klart for køber at hvis der skulle opstå problemer som jeg havde skyld i, så skulle han sige det så det kunne blive bragt iorden. Personligt ville jeg ikke kunne sove roligt om natten hvis det var den slags handler man stod bag.. :(
Jeg kan så fortælle at den motor jeg har til salg lige nu for 5400, er det intereserede købere uforståeligt at den er så dyr når man nu kan købe en nyrenoveret motor, eller hel maskine for det halve. Men det ER der jo så en rigtig god forklaring på. :shock:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Grimme oplevelser når en motor bliver adskildt

Indlæg af Kai »

Nu kan "ny renoveret" jo dække over så mange ting. Hvis der skal findes en ny/ i orden primærgearing og nye aksler, bøsninger, ny krumtap, diverse tandhjul, skiftegafler, kick/gearskifte aksel osv til, og 3 timer med at renovere ødelagte gevind, så løber prisen opad med raketfart, og det er der ikke mange der forstår.

Det forstår jeg egentlig godt..for den næste der står på hylden indeholder måske en fin gearkasse osv, og skal "kun" have nye lejer/plejlstang og diverse pakninger/simmeringe og kobling og lidt sliddele før den er god for 20000km igen. Det koster ikke nødvendigvis nær det samme at lave den. Men hvordan retfærdiggør man det.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Grimme oplevelser når en motor bliver adskildt

Indlæg af kreidlerhansen »

Altså, hvis man skal inkludere indkøb af motor og dertil friske lejer, pakdåser, kobling, et par tandhjul osv., altså alt skiftet undtagen selve gearkassen og krumtaphusene, så løber det edderbankemig op.
Min seneste motor til Kreidleren har godt nok fået en krumtap, som er dyrere end 'nødvendigt', og koblingen er forstærket, men den løber op i 6.000kr, inkl. købspris (~2.700kr inkl. forsendelse, lejer, pakninger, simmerringe), og så mangler der stadig cylinder, stempel, karburator og tænding.

Skal man så tjene lidt på ulejligheden, så ender en motor let på den anden side af 7.000kr...

Og folk køber hellere et papkasseprojekt for 3-4.000kr end de vil betale 12-14.000kr for en snorlige maskine, trods renoveringsarbejdet i sidste ende kan løbe op på det dobbelte, hvis man er rigtig uheldig. Men det finder man først ud af, når man er omtrent halvvejs! ;)


Når priserne reelt er så høje, forstår jeg godt, at nogle vatnisser falder for fristelsen og sælger skrammel som 'nyrenoveret' til en tilpas lavere pris. Til gengæld kan jeg ikke forstå, man har samvittighed til at gøre sådan! Jeg er selv røget i fælden adskillige gange, trods div. sælgeres mange lovprisninger. I perioder har det kostet motivation i en grad, som har nærmet sig et ønske om at droppe maskinen totalt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Grimme oplevelser når en motor bliver adskildt

Indlæg af Henrik Buresø »

Hej jeg skilte for et 1 år siden en 2 gear motor,der lå 4 gear i,ved afmontering af cylender,viste det sig at man havde brugt en vinkelsliber ved udstødningen så slibe skiven havde været op og køre på parkfladen melem parkning og cylender,der udover var der pinbolden overstørelse gevind,så tæt på højre blok ved indsugningen at den havde fjerenet et stykke af blokken så man kunnne se ned til gevindet,envidre var primærhjulne defekte med mangle tænder,samt var gevindet ved svinghjul på krumtap,kværnet,så man havd bare skruget en mindre møtrik på krumtap uden at skære nyt gevind,og toppen af popen var nok at der manglet en frigear kontakt,så olien havde frit løb,nok derfor den manglet olie,det enste på knallerten der kunne bruges var tanken og stel,pris 3000 kr Motor opmagsineret på ubestem tid,men det spugie var at den kunne køre :?:
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"