Min erfaring med Hammerite og klarlak er meget ringe. Om det skyldtes for kort tørretid (ca tre døgn) af Hammerite, ved jeg ikke, men den blev mere følsom overfor slag og buk, end jeg ellers har oplevet. Dvs. den lettere blev såret efter påførsel af klarlak.
Hammerite bliver KUN pænt, når man bruger mange og meget tynde lag. Ellers danner det for let 'appelsinhud' eller matte pletter. Desuden skal underlaget været totalt affedtet.
På alu har jeg haft bedre held med Motips fælgspray ovenpå Motip grunder og selvfølgelig klarlak fra samme firma. Fælgspray er angiveligt kun tiltænkt ståloverflader, men jeg tror ikke lakken har læst brugsanvisningen.
Fælgspray'en virker heller ikke så hysterisk ift. et mindre grundigt affedtet underlag. Det var en Proma Lowboy til en Ciao, som fin en hurtig rens med roterende stålbørste, ditto tempo med en spritklud + grunde-male-male-male = fin, jævn overflade, og den holdt fint ved metallet. Bevares, den blev gul et par centimeter ned ad forrøret, men lakken blev der!
Motoren fik samme tur, omend uden stålbørsten. Spørg mig ikke, hvorfor vi malede motoren - ædru var min kammerat og jeg IKKE, og hans Ciao i øvrigt lugtede lidt specielt den efterfølgende uge... Men lakken forblev pæn al den tid han beholdt den... eller rettere, kørte i Odense Å og lod den ligge af ukendte årsager!