Vandkølet yamaha fs1.

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16

Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf Nico8856 » lør 16. jun 2012 21:20

Kan man godt få sin yamaha fs1 vandkølet??? eller er det umuligt?

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf Kai » lør 16. jun 2012 21:30

Det kan man tildels godt.
Der fandtes engang et vandkølet topstykke der passede til den, jeg er nu lidt i tvivl om det var lavet specielt til Yamahaen men det passede på, og køleren kunne sidde på motorbøjlerne. Der var ingen vandpumpe til, vandet cirkulerede selv efter termosiphon princippet.
Man kan være heldig der dukker et op på stumpemarked, men der er langt imellem dem.

Er det både cylinder og topstykke du vil have vandkølet, så er det heller ikke helt umuligt. Der findes ikke nogen decideret kit til Yamaha Fs1, men med lidt ombygning og tilpasning så kan der godt monteres et vandkølet scooter kit på den.
Men så er du ude i at flytte huller til pindboltene, og lave en adapterplade til at lægge under cylinderen, tilpasse en anden udstødning osv.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16

Re: Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf Nico8856 » lør 16. jun 2012 21:35

Hvor kan man få sådan et kit???

Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 684
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54

Re: Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf Krelleh » lør 16. jun 2012 21:54

Nico8856 skrev:Hvor kan man få sådan et kit???


Prøv lige at læse en gang mere, hvad han har skrevet :oops: :roll:
Mvh. Christian

Nico8856
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 9. aug 2011 18:16

Re: Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf Nico8856 » lør 16. jun 2012 21:58

Ja, men måske kendte han en som havde sådan et topstyk :hihi

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf juhl-drengen » lør 16. jun 2012 23:12

tror jeg desværre ikke han gør men ved at min papfar havde et 12,8 hk tun sæt med vandkølet topstykke på sin 78 yamaha men altså mit bedste råd er at du først og fremmest søger efter scootere med en slaglængde på 39,7 (hvis jeg husker rigtigt) lissom yamahaen.. ved at yamaha bws har en slaglængde på 39,2 så med en tykkere pakning burde du kunne få tilpasset et bws cylinder og topstykke hvis at dimensionerne med pinboltene er ens burde det passe ligeover dog skal du have en 12v tænding så kan du også sætte en elektronisk vandpumpe på og vups så har du en vandkølet fs1 men igen det er bare i teorien ved ikk 100% med virkeligheden :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
fiskepeter
Fuldblods knallert
Indlæg: 438
Tilmeldt: ons 15. apr 2009 20:42
Kontakt:

Re: Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf fiskepeter » lør 16. jun 2012 23:17

yamaha dx årg 1978 5 gear på plader grøn Tilsalg Ring 61323242
yamaha dx årg 1977 match krom solgt
yamaha fs1 årg 1988 2 gear match sort solgt

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf kreidlerhansen » lør 16. jun 2012 23:58

juhl-drengen skrev:tror jeg desværre ikke han gør men ved at min papfar havde et 12,8 hk tun sæt med vandkølet topstykke på sin 78 yamaha men altså mit bedste råd er at du først og fremmest søger efter scootere med en slaglængde på 39,7 (hvis jeg husker rigtigt) lissom yamahaen.. ved at yamaha bws har en slaglængde på 39,2 så med en tykkere pakning burde du kunne få tilpasset et bws cylinder og topstykke hvis at dimensionerne med pinboltene er ens burde det passe ligeover dog skal du have en 12v tænding så kan du også sætte en elektronisk vandpumpe på og vups så har du en vandkølet fs1 men igen det er bare i teorien ved ikk 100% med virkeligheden :shock:


BW's findes ikke med vandkøling, men alle Minarelli-motorer kører med en slaglængde på 39,2mm. Piaggio kører 39,3mm, så der er frit slag mellem disse.
Morini (bl.a. til Suzuki) kører med 37,4mm slag (ligesom DM50, bl.a.) og Honda's kører med 43mm slaglængde.

Men det er ikke 'bare lige', og når motoren endelig starter og man har fået flikket en hidsig scooter-potte på, så begynder al besværet:

Kobling og gearkasser er dimensioneret efter 5-7HK målt på motoren og ikke en bjælde mere. Dernæst er der omdrejningerne, som på de rigtigt hidsige H2O-kits ligger over 13.000rpm, så en anden plejlstang vil nok være anbefalelsesværdig.
Det er fristende at benytte en scooterudstødning, men man bliver rigtig skuffet, når man oplever, at trækområdet er så snævert, at springene mellem gearene er for store. Eneste mulighed for at kompensere er en lavere gearing, men så matcher den ikke spidseffekten, og så kører man alligevel ikke ret langt over 90-100km/t... TP Nardo er et ok bud, men trækområdet er relativt snævert/ca. 2.200rpm. Heldigvis tillader den da motoren at overdreje helt godt, og så havner vi igen med en let gearing...!

Vandpumpe er strengt taget overflødig, hvis man indretter det system, som Kai nævner.


Alt kan lade sig gøre, men et projekt i denne klasse koster flere penge, end resultatet er værd. Hvis man vil bygge 'den vildeste FS1', så knald en motor fra en Yamaha R1 i stellet - det virker langt bedre, er langt mindre bøvlet og i sidste ende er prisforskellen faktisk ikke ret stor... og prisen pr. HK er en DEL lavere!
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

jonas1998
Junior knallert
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 28. dec 2011 21:03

Re: Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf jonas1998 » fre 27. jul 2012 12:00

en r1 motor vil desværre knække stellet da den er så skide tung :(

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf juhl-drengen » fre 27. jul 2012 12:23

jamen tror lidt at hansen glemte at nævne at man skulle fortstærke stellet /lave motorophæng :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf kreidlerhansen » fre 27. jul 2012 12:42

jonas1998 skrev:en r1 motor vil desværre knække stellet da den er så skide tung :(


Stellet skal nok holde indtil man sætter i gang i 1. gear. Derefter må man forberede sig på flyvende kædehjul, bagsvinger, støddæmpere, eger og hvad sådan en sag ellers kan hive af det rullende stel...

Vandkøling er liret nok, men det gør ingen reel forskel på effekten i sig selv. Motoren kan presses mere med vandkøling, ja, men førend en 50cc motor er presset til det stadie, hvor det mere effektive kølesystem for alvor gør en forskel, har man rundet 12.000rpm og sigter efter et sygt kompressionsforhold.


Mit argument er en oplyst driftstemperatur på mindre end 100 grader celcius målt ved tændrøret på følgende opsætning:

Billede

Max. 12.000rpm udstødning - speedo til venstre går til 120km/t og 60km/t = nålen står lodret, og omdrejningstælleren går til 12.000rpm, 6.000rpm = nålen står lodret:

http://youtu.be/vETgpanaRJ0
^^Cylinderen er helt standard og kun parret med en spacer i bunden!


Max. 14.000rpm udstødning - cykelcomputer, 8-pladet tørkobling, standard 5-trins gearkasse:

http://youtu.be/0MD40LWMAxg
^^Cylinder og krumtaphus tilpasset, portet, poleret og skamfilet helt rigtigt.

Stage6 Racing 70cc/47,6mm boring
Let planet org. Kreidler-topstykke
Custom indsugningsstuds/membranhus
24mm karburator
Custom udstødninger
Standard krumtap med plejlstang til 12mm nåleleje (14mm standard)

Spidseffekten er angivet til hhv. 15,2HK og 20,4HK på basis af accelerationstiden ift. vægt og udveksling. Jeg nævner motortemperaturen for at understrege vigtigheden af et korrekt squishband. At det lille RMC-topstykke tilfældigvis kun skal planes knap 1mm for at matche det større stempel med flad top er kun en lækker detalje - kompressionsforholdet bliver ~12:1 og squishbandet passer 90% til høje omdrejninger = godt nok.

Og derfor vil jeg nu satse på blæsekøling på Kreidleren til næste sæson. Dog er målet max. 11.000rpm... måske! Videoen med 'den milde' 12.000rpm opsætning giver indtryk af, at den er fint kørbar ved lave omdrejninger.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
Peterma
Fuldblods knallert
Indlæg: 442
Tilmeldt: lør 18. jul 2009 22:38

Re: Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf Peterma » fre 27. jul 2012 18:14

Der er da personer som forsøger sig med vankøling.

-men om det fungerer, aner jeg ikke...
Vedhæftede filer
234344_l.jpg
234344_l.jpg (62.71 KiB) Vist 4979 gange
234343_l.jpg
234343_l.jpg (68.52 KiB) Vist 4979 gange
283329_l.jpg
285417_l.jpg
285417_l.jpg (40.1 KiB) Vist 4979 gange
5956_l.jpg
5958_l.jpg
234340_l.jpg
234340_l.jpg (60.67 KiB) Vist 4977 gange
Ikke tilfreds = pengene retur.

Billede

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vandkølet yamaha fs1.

Indlægaf kreidlerhansen » fre 27. jul 2012 19:05

Umiddelbart er der ikke den store videnskab i vandkøling af en etbenet totakter, så mon ikke det virker?
Vand ind i cylinderen nederst, varmt vand ud foroven og op til køleren.

Jeg påstår blot, at det er overflødigt, indtil man når den øvre grænse for luftkøling, og den ligger højere, end man umiddelbart skulle tro. Ydermere har vandkøling i sig selv ingen direkte indflydelse på effekten. Man vinder ikke 1HK på en relativt omkostningsrig opbygning af motoren, medmindre vi taler om en ekstrem motor.

Squishband og udstødningsdesign er to langt vigtigere fokusområder, hvis man ikke er på jagt efter en speciel motor, som kun er lir for øjet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!


Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: j.i.m, knallert og 15 gæster

cron