Dengang-jeg-kørte-knallert-OVERLOAD!
: ons 6. jun 2012 09:31
Pudsig titel, ikke sandt?
Grundlovsdagen forløb med at besøge damens familie, samt at få hende bragt til et møde med gutterne fra Marine Hjemmeværnet. Og hvad har det med knallerter at gøre?
Jo, man nævner 'Kreidler Florett', og så går snakken:
'Min Puch MS50 gik 70km/t i helt lovlig stand kun pga den justérbare strålespids!'
'Jeg kørte 150km hver weekend på min Kreidler Florett med 24HK vandkølet motor med 210km/t og for 15-20.000kr ekstraudstyr i 1969, og den bremsede bedre end politiets motorcykler, så jeg jordede dem altid på motorvejen'
'Kreidleren kan så let som ingenting køre 150km/t med en org. 10,5HK cylinder!'
Og så lige et par stykker fra en kollega fra dagen før:
'Min Everton hentede jeg en motor til i Italien, og den kørte 125km/t med 17.000rpm og både to og tre på sædet - jeg har den udspecificerede bøde som bevis'
'Min Suzuki K50 med drejeventil og 23mm karburator kørte 130km/t uden plomb og med en tyndere toppakning'
'Der var Moto Guzzi 50cc firtaktere overalt i Odense i 1972, og de gik alle over 100km/t uden besvær'
'Honda CD50 med oplagt udstødning gik langt over 100km/t blot med et større fortandhjul'
Normalt kan jeg problemfrit trække på skulderen og smile ad den slags, men ovenstående er 99% nøjagtige citater, og som noget nær 'knallertautist' (aka har accepteret grænsen for 50ccm@luftkøling) blev smilet sgu lidt tungt at bære, til sidst.
Folks selektive hukommelse generer mig ikke, og dette er ikke et surt opstød. Det var bare for meget at tage ind på én gang, og enten var benzinen MEGET bedre 'dengang', eller også har størstedelen af verdens mennesker brug for at kompensere for et eller andet!
Men pyt... Hvis ovenstående repræsenterer normen, er jeg glad for at være tosset! Og jo, jeg hænger mig for meget i det! Det er min overbevisning, at der ikke er skyggen af gevinst i at lyve om noget som helst, så min toppakning var på bristegrænsen!
Knallerter er ikke, hvad de har været...
Grundlovsdagen forløb med at besøge damens familie, samt at få hende bragt til et møde med gutterne fra Marine Hjemmeværnet. Og hvad har det med knallerter at gøre?
Jo, man nævner 'Kreidler Florett', og så går snakken:
'Min Puch MS50 gik 70km/t i helt lovlig stand kun pga den justérbare strålespids!'
'Jeg kørte 150km hver weekend på min Kreidler Florett med 24HK vandkølet motor med 210km/t og for 15-20.000kr ekstraudstyr i 1969, og den bremsede bedre end politiets motorcykler, så jeg jordede dem altid på motorvejen'
'Kreidleren kan så let som ingenting køre 150km/t med en org. 10,5HK cylinder!'
Og så lige et par stykker fra en kollega fra dagen før:
'Min Everton hentede jeg en motor til i Italien, og den kørte 125km/t med 17.000rpm og både to og tre på sædet - jeg har den udspecificerede bøde som bevis'
'Min Suzuki K50 med drejeventil og 23mm karburator kørte 130km/t uden plomb og med en tyndere toppakning'
'Der var Moto Guzzi 50cc firtaktere overalt i Odense i 1972, og de gik alle over 100km/t uden besvær'
'Honda CD50 med oplagt udstødning gik langt over 100km/t blot med et større fortandhjul'
Normalt kan jeg problemfrit trække på skulderen og smile ad den slags, men ovenstående er 99% nøjagtige citater, og som noget nær 'knallertautist' (aka har accepteret grænsen for 50ccm@luftkøling) blev smilet sgu lidt tungt at bære, til sidst.
Folks selektive hukommelse generer mig ikke, og dette er ikke et surt opstød. Det var bare for meget at tage ind på én gang, og enten var benzinen MEGET bedre 'dengang', eller også har størstedelen af verdens mennesker brug for at kompensere for et eller andet!
Men pyt... Hvis ovenstående repræsenterer normen, er jeg glad for at være tosset! Og jo, jeg hænger mig for meget i det! Det er min overbevisning, at der ikke er skyggen af gevinst i at lyve om noget som helst, så min toppakning var på bristegrænsen!
Knallerter er ikke, hvad de har været...