Side 2 af 2

Re: Benzin eller Diesel ?

: tirs 22. maj 2012 10:17
af kreidlerhansen
trs skrev:
Yamahaivan skrev:Det er jo generel viden at en antændelig væskes antælelsepunkt bliver lavere under tryk ;)
Er det nu sån det er?

Hvorfor kræves der så mere og mere af tændingsanlæg ved øget effekt?


:inbottle
Fordi det højere tryk påvirker gnisten. Det siges, at den pustes ud, men jeg har en formodning om, at det højere tryk og temperatur påvirker lederne, så gnisten skal have mere saft for at springe i tændrøret.

Med en halvdød kondensator kan der være fin gnist, indtil tændrøret sidder i forbrændingskammeret!

Begge udsagn er således korrekte!

Detonation kan forårsages af for høj kompression alene. Det er trods alt, hvad en dieselmotor benytter sig af. Derfor 'bankelyden' i disse motorer.

Re: Benzin eller Diesel ?

: ons 23. maj 2012 13:50
af trs
Her er lidt om spænding i forhold til tryk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Paschen's_law" onclick="window.open(this.href);return false;.

Jeg ved fra biler at jo højere effekt, des kraftigere tænding kræves.

Tag fx. en Ford Sierra Cosworth af ældre dato. Den har en (god) tændspole og strømfordeler. funker fint med 200 -300 hk skal man derover må man skifte til enten dobbeltspole (nok max 500 -600 hk) eller coil on plug eller CDI.


/TRS