Side 84 af 109

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: søn 11. mar 2018 22:21
af Poul-Erik A.
Ja, den bliver godt nok passet & plejet. Er det synsbedrag, eller går der 2 bremseslanger til hver kaliber?

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: søn 11. mar 2018 22:35
af Nikolaj Y
Den Wartburg står jo som ny! Nu når du har forzinket kalibrene, hvordan så med stemplerne, sad de i under processen eller? :)

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: man 12. mar 2018 07:28
af Twinsport
Hej
12V skrev:... Virker den nye tænding?
Ja, den virker. Der er gnist på, men motoren har ikke været startet. Jeg har dog kørt tændingen i en prøveopstilling i timevis ved 5.000 omdr./min., så den virker som den skal og er helt stabil :D .
Poul-Erik A. skrev:Ja, den bliver godt nok passet & plejet. Er det synsbedrag, eller går der 2 bremseslanger til hver kaliber?


Det er skam ikke synsbedrag. Den har 4-stemplede kalibre, hvor hvert modstående sæt stempler er koblet på hver sin bremsekreds. Sådan en Wartburg har en lidt speciel opdeling af bremsekredsene, så A-kredsen består af ét sæt stempler i hver bremsekaliber, samt bagbremserne i begge sider, mens B-kredsen udelukkende består af det andet sæt stempler i hver kaliber. Derfor de to slanger til hver kaliber. Fine kalibre i øvrigt. Med tre udluftningsskruer.

Nikolaj Y skrev:Den Wartburg står jo som ny! Nu når du har forzinket kalibrene, hvordan så med stemplerne, sad de i under processen eller? :)
Ja, bilen er skam fin. Men det er jo ingen sag at løbe den over med pudsekluden og give den den sidste finpudsning, når man kommer efter oliekluden! Kalibrene var helt skilt ad, da de blev forzinket. Der afsættes ikke zink i boringerne, der der ikke er noget elektrisk felt i "inadvendte" huller - dvs. boringer. Det er overhovedet ikke noget problem. Jeg glasblæste kalibrene inden forzinkningen, for at få et så fint resultat som muligt.

/Steen

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: ons 14. mar 2018 18:48
af knallert
har haft et ur på værkstedet..er kommet til at samle på junghans ure..de er jo ikke så kostbare100-500 kr stk pris...så det er bare at vente på at de sjove modeller kommer...
jeg har jo et 8 kantet skibs ur..fra min farfar...som har overlevet en sænkning af en tysk ubåd..alså ubåden sænkede skibet.....det var heldivis den første krig..så de fik tid til at gå i bådene..

men 8 kant uret var opslidtr omkring 1970..og jeg fik det..men der blev så monteret et elektrisk urværk..desvære...men den anden dag var der et magen til på guæ&gratis...så det var bare at slå til...
så her er hvad jeg fik fingrene i...
(det sidste billede er farfar uret)

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 16. mar 2018 07:25
af Twinsport
Fine ting, de ure dér.

Jeg har selv pillet lidt i et Junghans ur fra lige efter krigen (den første, altså), men det måtte jeg opgive. Hele værket var fuldstændig slidt op, da stort set alle dele var lavet af zink. Det har formentlig været pga. materialeknaphed, men på bekostning af levetiden.

/Steen

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 16. mar 2018 13:49
af knallert
ja det er ligesom de dkw fra ww2 som var støbt i det zink aluminium..som nærmest bliver sort når det oxygere..utroligt svære at svejse eller reparere på..

.jeg har kun mødt messing urværker..skibs uret er fra før 1900..og pedul urene er nok tideligt i århundret altså omkring 1905-1915..så passer fint hvis dit zink urværker fra-18..måske 1920..hvor der var stor fattigdom og matriale mangel..
skibs uret har fået nye bøsninger i næsten alle aksler..så en stor renovering i 1960 eller 67..alså over 50 år siden..det er helt slørfrit..så har nok ikke kørt meget de sidste mange år..det var trukket over..så værket var blokeret..men ved at sætte rotoren i gang..løste det sig selv op..så en gang rensning..og smøring..så køre det bare

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 16. mar 2018 13:56
af knallert
har fået udsat synet på taunusen.

..så jeg skal deponere (gemme) pladerne...mod at betale forsikringen..får jeg så lov at udskyde synet(bilen må self ikke køres før den er nysynet)
hele øvelsen går ud på at redde de orginale plader fra bilen var ny...den har aldrig være afmeldt..så pladerne er fra januar 1974

nu har jeg hele sommeren til at få svejset paneler og skærmkanter..og småting...og ordnet ventil styr tætninger

Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 16. mar 2018 21:28
af Twinsport
Jeg var slet ikke klar over at man kunne få udsat synet? Det er storartet!

Nå, men jeg fik endelig delene hjem til Wartburg'ens hovedbremsecylinder. Nu er den samlet og bremserne er luftet ud.

Billede

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 16. mar 2018 22:09
af knallert
jo man ansøger færdsels styrelsen..og får lov..og skal så have forsikringen til at udfylde en erklæring på at der betales forsikring...men bilen ikke bliver benyttet...det er jo helt ok..det er ca 500 om året i forsikringen...bare jeg beholder de gamle rustne plader fra januar 1974...

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: lør 17. mar 2018 09:24
af hielsbjerg
Lige en gammel Wartburg reklame

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: lør 17. mar 2018 12:20
af 12V
1000 liter bagagerum? Det er næsten det dobbelte af vores Toledo som jeg synes har meget plads? Er det testet med væske, uden at man har fået den helt tæt :-P

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: lør 17. mar 2018 16:21
af mriisj
Ja stort bagagerum, men der skal jo også være plads til alle dem der skulle smugles over grænsen :)

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: lør 17. mar 2018 20:20
af Twinsport
1.000 liter er i hvert fald ikke rigtigt. Jeg mener at det er godt 600 liter.

/Steen

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: tirs 20. mar 2018 20:21
af Jensmc
Har fået nyt fordæk på samt skiftet bremsevædsken idag.
Så skal der skifres vædske på Hondaen og FS1 1976 en af dagene.

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: tors 29. mar 2018 18:29
af knallert
har leget med drejebænken....
har slagtet en kondensator til et køleanlæg..den havde lige de mål..så den kunne bruges til en bundfældnings glas holder..så det var bare at dreje ud til gevind nipler..og lodde studser på..og beslag for holde bøjler..så er det hele i messing/bronze..fint til båden...svejser en ny tank i 3 mm stålplade..det bliver bare sort jern..da jeg havde en masse afklip fra kasserede olietanke..som er en billig måde at få plade materiale..kabinetter fra oliefyr/vandvarmere..er også en god genbrugs recurce..for plade materiale...nu skal jeg bare prøve montere det løslige og se om der skal ændringer..før det fuldsvejses..og tank kure behandles..nok nøvendigt når det er til et skib

så håber jeg at have løst mit vand, i brændstoffet.. problem i skibe´t...de indstøbte tanke..med udvendige påfyldnings studse..er bare for sårbare..
den nye tank går ind hvor gas køkkenet normalt er monteret..så kommer til at siddde pænt og intigeret..lavt og midtskibs..og med en grøn hammerlak..og messing studser og tank påfyldning..vil det se rimelig pænt ud..overvejer om der skal en pejle slange..eller elektrisk tankmåler..biltema har en med sensor til knapt 400 kr..det er en kritisk måler..næst efter temp og olietryk..så vil nok ofre den..
elsker målere og ure..
har nu olietryk temp og rpm...har købt en timetæller..og måske en tankmåler...overvejer en olietemp...men har kommet på en bedre løsning...2 sensore og en omskifter knap..i stil med en blinklys kontakt..så man kan vælge mellem olie temp og vand temp..på samme viser ur..

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: søn 1. apr 2018 15:14
af Poul-Erik A.
20180401_145907.jpeg
20180401_145907.jpeg (46.58 KiB) Vist 10254 gange
Jeg har været ved at fejlsøge på denne Lano rallymaster, som nok er blandt de første af slagsen, for dens "multiplikator-enhed" er 2 multiturn-trimmere på hhv 30 k.ohm og 5 k.ohm, i stedet for de 4 velkendte indstillige hjul. Jeg kan ikke få den til at tælle når jeg sætter batteriboremaskinen til at drive adapteren. Adapteren virker ellers fint på en nyere model triptæller, så jeg ved ikke hvad der kan være galt og om det er en tålmodigheds-prøve at indjustere den med de 2 blå trimmere? :-)

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: man 2. apr 2018 20:32
af mriisj
Har du et diagram på den ??

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: man 2. apr 2018 22:39
af Poul-Erik A.
Hej Michael.
Nej og jeg HAR forsøgt at søge efter et, men det er endnu ikke lykkedes. Jeg har også forsøgt at følge de 2 DIN-stik, hvoraf det 7 polede er tilsluttet adapteren og er forbundet til IC 40106, men der er også forbindelser fra det 5 polede DIN-stik til printet, så det kunne tyde på at der skal sidde nogle "straps", afhængig af køretøjets data.
Jeg ved også, at firmaet oprindelig startede i Skanderborg omegn og at det sidenhen er overtaget af Care 4 All i Esbjerg.

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: tirs 3. apr 2018 10:31
af mriisj
Hej Poul-Erik
Jeg kender ikke denne model, jeg kørte selv med Halda Rallycomputer i min tid, men den du har ser rimelig simpel ud, den har en pulsgive og et tælleværk.
Har du et oscilloscope så du kan måle perioder fra pulsgiveren og trace derfra ind til tælleværket ?
Jeg har prøvet at skive til care4all efter et diagram men forventer ikke meget.
40106 er en simpel inverterende buffer, der er ikke noget logik i denne, hvad der kommer ind til hver forstærker kommer ud inverteret, denne bruges ofte hvis man har et mere sinusformet signal og ønsker et firkantet signal til logik.
Jeg ville først se om der er spænding til alle IC kredsene, hvis der sidder elektrolytter eller tantaler på printet så skift disse, de tørrer ud med tiden.

Jeg ved ikke om dette er off topic så må i undskylde at jeg fylder tråden op.....

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: tirs 3. apr 2018 13:40
af mriisj
Poul-Erik, jeg har talt med Care4All omkring et diagram, kan du ikke maile mig nogle flere billeder både for, bag og indefra, det vil de gerne have, de prøver at hjælpe :)