Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1993
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 11. mar 2018 22:21

Ja, den bliver godt nok passet & plejet. Er det synsbedrag, eller går der 2 bremseslanger til hver kaliber?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2213
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf Nikolaj Y » søn 11. mar 2018 22:35

Den Wartburg står jo som ny! Nu når du har forzinket kalibrene, hvordan så med stemplerne, sad de i under processen eller? :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'
Yamaha YZF R6 - 08'

Renault Alpine A310 - 78'

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf Twinsport » man 12. mar 2018 07:28

Hej

12V skrev:... Virker den nye tænding?


Ja, den virker. Der er gnist på, men motoren har ikke været startet. Jeg har dog kørt tændingen i en prøveopstilling i timevis ved 5.000 omdr./min., så den virker som den skal og er helt stabil :D .

Poul-Erik A. skrev:Ja, den bliver godt nok passet & plejet. Er det synsbedrag, eller går der 2 bremseslanger til hver kaliber?


Det er skam ikke synsbedrag. Den har 4-stemplede kalibre, hvor hvert modstående sæt stempler er koblet på hver sin bremsekreds. Sådan en Wartburg har en lidt speciel opdeling af bremsekredsene, så A-kredsen består af ét sæt stempler i hver bremsekaliber, samt bagbremserne i begge sider, mens B-kredsen udelukkende består af det andet sæt stempler i hver kaliber. Derfor de to slanger til hver kaliber. Fine kalibre i øvrigt. Med tre udluftningsskruer.


Nikolaj Y skrev:Den Wartburg står jo som ny! Nu når du har forzinket kalibrene, hvordan så med stemplerne, sad de i under processen eller? :)


Ja, bilen er skam fin. Men det er jo ingen sag at løbe den over med pudsekluden og give den den sidste finpudsning, når man kommer efter oliekluden! Kalibrene var helt skilt ad, da de blev forzinket. Der afsættes ikke zink i boringerne, der der ikke er noget elektrisk felt i "inadvendte" huller - dvs. boringer. Det er overhovedet ikke noget problem. Jeg glasblæste kalibrene inden forzinkningen, for at få et så fint resultat som muligt.

/Steen

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1262
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf knallert » ons 14. mar 2018 18:48

har haft et ur på værkstedet..er kommet til at samle på junghans ure..de er jo ikke så kostbare100-500 kr stk pris...så det er bare at vente på at de sjove modeller kommer...
jeg har jo et 8 kantet skibs ur..fra min farfar...som har overlevet en sænkning af en tysk ubåd..alså ubåden sænkede skibet.....det var heldivis den første krig..så de fik tid til at gå i bådene..

men 8 kant uret var opslidtr omkring 1970..og jeg fik det..men der blev så monteret et elektrisk urværk..desvære...men den anden dag var der et magen til på guæ&gratis...så det var bare at slå til...
så her er hvad jeg fik fingrene i...
(det sidste billede er farfar uret)
Vedhæftede filer
DSCF3025.JPG
DSCF3025.JPG (448.61 KiB) Vist 1450 gange
DSCF3027.JPG
DSCF3027.JPG (478.63 KiB) Vist 1450 gange
DSCF3028.JPG
DSCF3028.JPG (465.85 KiB) Vist 1450 gange
DSCF3030.JPG
DSCF3030.JPG (436.82 KiB) Vist 1450 gange
DSCF3031.JPG
DSCF3031.JPG (485.71 KiB) Vist 1450 gange
DSCF3032.JPG
DSCF3032.JPG (528.58 KiB) Vist 1450 gange
DSCF3033.JPG
DSCF3033.JPG (491.01 KiB) Vist 1450 gange
DSCF3035.JPG
DSCF3035.JPG (462.29 KiB) Vist 1450 gange
strynboen på test profil

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf Twinsport » fre 16. mar 2018 07:25

Fine ting, de ure dér.

Jeg har selv pillet lidt i et Junghans ur fra lige efter krigen (den første, altså), men det måtte jeg opgive. Hele værket var fuldstændig slidt op, da stort set alle dele var lavet af zink. Det har formentlig været pga. materialeknaphed, men på bekostning af levetiden.

/Steen

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1262
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf knallert » fre 16. mar 2018 13:49

ja det er ligesom de dkw fra ww2 som var støbt i det zink aluminium..som nærmest bliver sort når det oxygere..utroligt svære at svejse eller reparere på..

.jeg har kun mødt messing urværker..skibs uret er fra før 1900..og pedul urene er nok tideligt i århundret altså omkring 1905-1915..så passer fint hvis dit zink urværker fra-18..måske 1920..hvor der var stor fattigdom og matriale mangel..
skibs uret har fået nye bøsninger i næsten alle aksler..så en stor renovering i 1960 eller 67..alså over 50 år siden..det er helt slørfrit..så har nok ikke kørt meget de sidste mange år..det var trukket over..så værket var blokeret..men ved at sætte rotoren i gang..løste det sig selv op..så en gang rensning..og smøring..så køre det bare
strynboen på test profil

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1262
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf knallert » fre 16. mar 2018 13:56

har fået udsat synet på taunusen.

..så jeg skal deponere (gemme) pladerne...mod at betale forsikringen..får jeg så lov at udskyde synet(bilen må self ikke køres før den er nysynet)
hele øvelsen går ud på at redde de orginale plader fra bilen var ny...den har aldrig være afmeldt..så pladerne er fra januar 1974

nu har jeg hele sommeren til at få svejset paneler og skærmkanter..og småting...og ordnet ventil styr tætninger
Vedhæftede filer
taunus 1974.jpg
taunus 1974.jpg (542.25 KiB) Vist 1397 gange
taunua bagtøj-1.jpg
taunua bagtøj-1.jpg (436.58 KiB) Vist 1397 gange
strynboen på test profil

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf Twinsport » fre 16. mar 2018 21:28

Jeg var slet ikke klar over at man kunne få udsat synet? Det er storartet!

Nå, men jeg fik endelig delene hjem til Wartburg'ens hovedbremsecylinder. Nu er den samlet og bremserne er luftet ud.

Billede

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1262
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf knallert » fre 16. mar 2018 22:09

jo man ansøger færdsels styrelsen..og får lov..og skal så have forsikringen til at udfylde en erklæring på at der betales forsikring...men bilen ikke bliver benyttet...det er jo helt ok..det er ca 500 om året i forsikringen...bare jeg beholder de gamle rustne plader fra januar 1974...
strynboen på test profil

hielsbjerg
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 9. okt 2011 11:32

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf hielsbjerg » lør 17. mar 2018 09:24

Lige en gammel Wartburg reklame
Vedhæftede filer
Wartburg.jpg
Wartburg.jpg (301.58 KiB) Vist 1357 gange
Knallerter er noget rigtige mænd kører på
Skylon 55 årgang 54
Diesella Special årgang 58
Puch R50 årgang 66
Puch MS50 årgang 72
PUCH Maxi årgang 72
Puch Maxi årgang 73
Puch MS50 årgang 76
Puch Maxi årgang 74
Er ved at lave en SCO 1 gears standard
:tale

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2553
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf 12V » lør 17. mar 2018 12:20

1000 liter bagagerum? Det er næsten det dobbelte af vores Toledo som jeg synes har meget plads? Er det testet med væske, uden at man har fået den helt tæt :-P
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
mriisj
Stor knallert
Indlæg: 146
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf mriisj » lør 17. mar 2018 16:21

Ja stort bagagerum, men der skal jo også være plads til alle dem der skulle smugles over grænsen :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968
Knallert: Puch VZ50 Flagskib
Projekter: Kreidler RS Elektronik 1979, Kreidler RS Elektronik 1975, Puch MS50 1976

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf Twinsport » lør 17. mar 2018 20:20

1.000 liter er i hvert fald ikke rigtigt. Jeg mener at det er godt 600 liter.

/Steen

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2765
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf Jensmc » tirs 20. mar 2018 20:21

Har fået nyt fordæk på samt skiftet bremsevædsken idag.
Så skal der skifres vædske på Hondaen og FS1 1976 en af dagene.
Vedhæftede filer
XR1200.jpg
XR1200.jpg (485.51 KiB) Vist 1237 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1262
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf knallert » tors 29. mar 2018 18:29

har leget med drejebænken....
har slagtet en kondensator til et køleanlæg..den havde lige de mål..så den kunne bruges til en bundfældnings glas holder..så det var bare at dreje ud til gevind nipler..og lodde studser på..og beslag for holde bøjler..så er det hele i messing/bronze..fint til båden...svejser en ny tank i 3 mm stålplade..det bliver bare sort jern..da jeg havde en masse afklip fra kasserede olietanke..som er en billig måde at få plade materiale..kabinetter fra oliefyr/vandvarmere..er også en god genbrugs recurce..for plade materiale...nu skal jeg bare prøve montere det løslige og se om der skal ændringer..før det fuldsvejses..og tank kure behandles..nok nøvendigt når det er til et skib

så håber jeg at have løst mit vand, i brændstoffet.. problem i skibe´t...de indstøbte tanke..med udvendige påfyldnings studse..er bare for sårbare..
den nye tank går ind hvor gas køkkenet normalt er monteret..så kommer til at siddde pænt og intigeret..lavt og midtskibs..og med en grøn hammerlak..og messing studser og tank påfyldning..vil det se rimelig pænt ud..overvejer om der skal en pejle slange..eller elektrisk tankmåler..biltema har en med sensor til knapt 400 kr..det er en kritisk måler..næst efter temp og olietryk..så vil nok ofre den..
elsker målere og ure..
har nu olietryk temp og rpm...har købt en timetæller..og måske en tankmåler...overvejer en olietemp...men har kommet på en bedre løsning...2 sensore og en omskifter knap..i stil med en blinklys kontakt..så man kan vælge mellem olie temp og vand temp..på samme viser ur..
Vedhæftede filer
DSCF3055.JPG
DSCF3055.JPG (495.27 KiB) Vist 1144 gange
DSCF3057.JPG
DSCF3057.JPG (476.19 KiB) Vist 1144 gange
DSCF3058.JPG
DSCF3058.JPG (505.64 KiB) Vist 1144 gange
DSCF3059.JPG
DSCF3059.JPG (472.28 KiB) Vist 1144 gange
DSCF3060.JPG
DSCF3060.JPG (493.47 KiB) Vist 1144 gange
DSCF3061.JPG
DSCF3061.JPG (493.52 KiB) Vist 1144 gange
strynboen på test profil

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1993
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 1. apr 2018 15:14

20180401_145907.jpeg
20180401_145907.jpeg (46.58 KiB) Vist 1093 gange

Jeg har været ved at fejlsøge på denne Lano rallymaster, som nok er blandt de første af slagsen, for dens "multiplikator-enhed" er 2 multiturn-trimmere på hhv 30 k.ohm og 5 k.ohm, i stedet for de 4 velkendte indstillige hjul. Jeg kan ikke få den til at tælle når jeg sætter batteriboremaskinen til at drive adapteren. Adapteren virker ellers fint på en nyere model triptæller, så jeg ved ikke hvad der kan være galt og om det er en tålmodigheds-prøve at indjustere den med de 2 blå trimmere? :-)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
mriisj
Stor knallert
Indlæg: 146
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf mriisj » man 2. apr 2018 20:32

Har du et diagram på den ??
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968
Knallert: Puch VZ50 Flagskib
Projekter: Kreidler RS Elektronik 1979, Kreidler RS Elektronik 1975, Puch MS50 1976

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1993
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf Poul-Erik A. » man 2. apr 2018 22:39

Hej Michael.
Nej og jeg HAR forsøgt at søge efter et, men det er endnu ikke lykkedes. Jeg har også forsøgt at følge de 2 DIN-stik, hvoraf det 7 polede er tilsluttet adapteren og er forbundet til IC 40106, men der er også forbindelser fra det 5 polede DIN-stik til printet, så det kunne tyde på at der skal sidde nogle "straps", afhængig af køretøjets data.
Jeg ved også, at firmaet oprindelig startede i Skanderborg omegn og at det sidenhen er overtaget af Care 4 All i Esbjerg.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
mriisj
Stor knallert
Indlæg: 146
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf mriisj » tirs 3. apr 2018 10:31

Hej Poul-Erik
Jeg kender ikke denne model, jeg kørte selv med Halda Rallycomputer i min tid, men den du har ser rimelig simpel ud, den har en pulsgive og et tælleværk.
Har du et oscilloscope så du kan måle perioder fra pulsgiveren og trace derfra ind til tælleværket ?
Jeg har prøvet at skive til care4all efter et diagram men forventer ikke meget.
40106 er en simpel inverterende buffer, der er ikke noget logik i denne, hvad der kommer ind til hver forstærker kommer ud inverteret, denne bruges ofte hvis man har et mere sinusformet signal og ønsker et firkantet signal til logik.
Jeg ville først se om der er spænding til alle IC kredsene, hvis der sidder elektrolytter eller tantaler på printet så skift disse, de tørrer ud med tiden.

Jeg ved ikke om dette er off topic så må i undskylde at jeg fylder tråden op.....
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968
Knallert: Puch VZ50 Flagskib
Projekter: Kreidler RS Elektronik 1979, Kreidler RS Elektronik 1975, Puch MS50 1976

Brugeravatar
mriisj
Stor knallert
Indlæg: 146
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlægaf mriisj » tirs 3. apr 2018 13:40

Poul-Erik, jeg har talt med Care4All omkring et diagram, kan du ikke maile mig nogle flere billeder både for, bag og indefra, det vil de gerne have, de prøver at hjælpe :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968
Knallert: Puch VZ50 Flagskib
Projekter: Kreidler RS Elektronik 1979, Kreidler RS Elektronik 1975, Puch MS50 1976


Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron