Side 83 af 86

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 2. mar 2018 07:56
af claus olieklud
hejsa...

wow hvor sejt - tænk at man kan pakke sådanne kugler om - olie som smøremiddel ? jeg troede det var fedt.
har aldrig hørt om SAE250, det må være tykt.
det tykkeste jeg har set hedder SAE140, og er en meget tyk gear/bagtøjsolie.
sådan noget SAE250 må være godt til kæder.

hilsen olieklud

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 2. mar 2018 08:47
af Twinsport
Hej Claus

Du har ret til at være skeptisk. Der skal selvfølgelig smøres med fedt, men da kuglen ikke kan komme ud af skålen, vurderede jeg at olie ville være en bedre løsning, da det kan sive ind alle steder. SAE250 er lidt til den tykke side, så dunken skal ligge nogle timer på radiatoren, inden man kan hælde det ud ;-)

Jeg har ellers masser af SAE160 olie på lager, så sig til hvis du skal bruge en prøve!

/Steen

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 2. mar 2018 11:22
af Jensmc
Jeg er gået i gang med samling af en Ciao fra 1975.
Egentlig en enkel knallert at samle.
Har dog et par spørgsmål: Dækselskruerne. Skal de være i plast eller metal?
Skal ledningsnettet gå på højre eller venstre side af kronrøret op til forlygten?
Jeg har en del nye skærme, men ingen af disse har huller til beskyttergummi ved forbremsekabel. Skal der ikke
være det?

jeg har samlet Ciao dele i de sidste 10 ås, så intet bliver sparet. Næsten da.
Ellers er der et par "stemningsbilleder"

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 2. mar 2018 13:45
af claus olieklud
hejsa...

steen: jeg vil meget gerne havde en prøve - faktisk samler jeg på olie, og des tykkere det er des mere værdifuldt er det, det derfor jeg hedder olieklud.

jens: jeg har sådan en upillet ciao årgang 1976 - skruerne til sidedækslerne er tilsyneladende lavet af metal, men de er ikke magnetiske, så det må være alu... ledningsnettet går venstre om kronrøret - jeg er helt sikker på det er originalt, idet det er de originale grå kabler, og kabelbundet både til højre og venstre bliver holdt sammen med sådanne nogle originale kabelsamlebånd.
beskyttelsesgummi ved forskærm er ligesom et stykke langt gummi som sidder fast via 3 huller i forskærmen hvor gummidutter er trukket igennem.

den ser ellers flot ud den vespa ciao du er ved at lave.

min er også i ret god stand ift den er 42 år gammel og upillet - eneste rust er på bagfælgen.

hilsen olieklud

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: søn 4. mar 2018 20:12
af Jensmc
Så er den så godt som færdig. Skal lige have flyttet kablerne over til venstre side af kronrøret.
Den startede kun ganske kort i eftermiddags. Udstødsrøret var stoppet. Jeg havde på fornemmelsen, hvad det var. Da potten blev sandblæst, satte jeg en gummiprop i ved bespændingen og en skrue i afgangen. Da potten kom retur fra sandblæsning, var proppen væk, troede jeg. Den var bare skudt ind i forrøret, så et blæs med trykluft og et stort "plop", fjøj gummiproppen ud. På med udst., og den startede og lyder perfekt.

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: søn 4. mar 2018 20:16
af Jensmc
I dag har jeg kigget lidt på min, i går, nyerhvervede BFC Stafette fra 1959.
Den skal ikke restaureres, men dog have nye simmerringe ved krumtappen, da sælgeren fortalte, at den lægger røgslør.
Så nu har jeg 2 nye køretøjer, der skal køre veteranknallerløb til sommer.

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: søn 4. mar 2018 22:11
af 12V
Din Ciao er blevet super flot, interessant bagagebærer, ved du om det er original Piaggio tilbehør?

Flot BFC også :-)

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: man 5. mar 2018 07:20
af Twinsport
For hulen da Jens!

Den Ciao er blevet super, super fin! Dejligt at se endnu en eger-Ciao. Der er efterhånden ved at være lidt langt imellem dem.

/Steen

Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: man 5. mar 2018 07:34
af Twinsport
Det bliver ikke til meget knallert for tiden, men til gengæld rensede jeg karburatoren på Wartburg'en.

Den er ualmindelig avanceret og har ikke mindre end 12 dyser at holde styr på. Til gengæld har de allesammen samme gevind! :mrgreen:

Nå, jeg håber at det gik godt. Det vil vise sig senere.

Billede

Billede

Billede

Billede

/Steen

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: man 5. mar 2018 14:07
af knallert
made in thekeslovakia..godt det land ikke eksistere mere...det er jo ikke til at stave til

Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: man 5. mar 2018 17:08
af Twinsport
knallert skrev:made in thekeslovakia..godt det land ikke eksistere mere...det er jo ikke til at stave til
:-)

- Men det er en fin karburator.

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: tirs 6. mar 2018 15:29
af knallert
ja den ligner en type 2 vw..bare lidt mere flad.
noget af .theko land var en del af Tyskland så de deler den tekniske historie..så de er fuld på højde med tysk,,bare tænk på den lille hetzer tank som de byggede og dutra sportsvogne med v8..og 8 hjul trukne terræn lastbiler...og tomos..og skoda..havde de ikke været komunististisk styret..var de nået langt, 60 års undertrykkelse gav sine spor..både i Østtyskland og de andre lande..men den tekniske del har altid været høj kvalitet(men gammeldags) udviklingen var sat i stå i 1960 erne..løb østblokken tør for penge ..eller tog militæret alt ud..så alt ny udvikling civilt stoppede..man kan se at alt østtysk fly/ tog/ skibværft/ udvikling stoppede samtidig omkring 1967..det var kun lidt mz og traktore og fortschritt mejetærskere som blev moderniceret..ting som blev solgt i vest..og gav valuta...var øst kolapset starter allerede efter Cuba krisen??

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: tors 8. mar 2018 20:05
af knallert
har skiftet koblings hoved cylender på hilux.

..olien var sort..og pedalen gik 1 ud af 10 gange i bund..det var stempel tætningen som var slidt væk af skidt i olien..havde de bare skiftet det hvert 4 år..så kunne det have holdt evigt..
fandt en ny i Tyskland til 270 kr incl fragt..og den var rimelig let at skifte..
fik også svejst nye støtte vanget til reservehjulet..de blev afmonteret i sommers..men har ikke lige kunne finde noget matriale..men et par hyldeknægte i industri kvalitet..og noget klippet 2 mm plade..kunne gøre det ..så nu skal der bare males..før hjulet kommer på igen..så jeg får lidt vægt ud bag bagakslen igen..desvære ruster hjulet..når det hænger i skidt og møg derude..

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 9. mar 2018 08:00
af wolfe
knallert skrev:har skiftet koblings hoved cylender på hilux.

..olien var sort..og pedalen gik 1 ud af 10 gange i bund..det var stempel tætningen som var slidt væk af skidt i olien..havde de bare skiftet det hvert 4 år..så kunne det have holdt evigt.

Vi skifter bremsevæske hvert 2. år hvor jeg arbejder, og især på kobling cylinder er bremsevæsken sort selv efter 2 år. Det dog en udfordring og skifte på nogle biler, fordi kobling og brems har væske i samme beholder. når du sætter vaccum suger på koblingcylinderen, kan væsken ikke komme hurtigt nok ned til cylinderen så suger den luft i stedetfor, og pedalen går i bund. Så man nød til og pumpe væske baglæns igennem systemet ellers tager det en krig og få pedal på da væsken er skummet.

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 9. mar 2018 09:39
af Twinsport
Hej

wolfe skrev:... Så man nød til og pumpe væske baglæns igennem systemet ellers tager det en krig og få pedal på da væsken er skummet.


Hvorfor pumper man det så ikke bare igennem på gammeldags manér, så? Jeg ved godt at det kræver en ekstra mand, men det tager kun fem minutter.

/Steen

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 9. mar 2018 21:09
af Poul-Erik A.
Eller man sætter en ca. 1/2 meter klar benzinslange i lodret stilling på udluftnings-studsen, der løsnes lidt og efter længere tid vil forbindelsen til det pågældende hjul automatisk blive udluftet, uden kommandoerne "træd og slip". :-)

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 9. mar 2018 22:08
af wolfe
Twinsport skrev:Hej

wolfe skrev:... Så man nød til og pumpe væske baglæns igennem systemet ellers tager det en krig og få pedal på da væsken er skummet.


Hvorfor pumper man det så ikke bare igennem på gammeldags manér, så? Jeg ved godt at det kræver en ekstra mand, men det tager kun fem minutter.

/Steen

det ikke alle biler der gør det, og hvis man har en bil der gør, sætter man en gammeldags smørekande på udluftningsskruen og pumper. det tager samme tid som og gøre det 2 mand :)

Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: søn 11. mar 2018 17:13
af Twinsport
Hej
Jeg fortsætter med Wartburg'en. Nu er bremser og hjulophæng blevet samlet efter alle dele har været til forzinkning. Herudover er der blevet pudset lidt på motorrummet og installeret det originale (tilbehør) EBZA tændingsanlæg. Det er madkassen på højre inderskærm.
/SteenBilledeBillede

Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: søn 11. mar 2018 18:36
af Kim B S
Twinsport skrev:Hej
Jeg fortsætter med Wartburg'en. Nu er bremser og hjulophæng blevet samlet efter alle dele har været til forzinkning. Herudover er der blevet pudset lidt på motorrummet og installeret det originale (tilbehør) EBZA tændingsanlæg. Det er madkassen på højre inderskærm.
/SteenBilledeBillede


Hej Steen.
Det er jo som at se en Wartburg der lige er kommet fra samlebåndet. :bravo Det er efterhåndet et meget sjældent syn. :(y) Jeg ser agertil nogen af dem til de forskellige træf, men din er godt nok i mellem de aller fineste af slagsen. :(y) Derfor glæder det mig også at det var dig som købte den af Claus, nu når jeg ser hvordan den bliver passet og plejet. :dust
Hilsen Kim.

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: søn 11. mar 2018 21:02
af 12V
Den står virkelig flot.

Virker den nye tænding?