Side 80 af 109

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: lør 23. dec 2017 14:10
af 12V
Strynboen, jeg bruger 4 promille af borings diameter som minimum ringgab. Så et sted mellem 0,15-0,20 mm.

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: lør 23. dec 2017 16:05
af knallert
ok..det er mindre end de gamle hondaer...
.har tjekket pejlstangen..og den er bøjet.
.så stempel ring gabet er sikkert fint..det er selve stemplet som kæntre..og støder på i boringen.(.den havde smadret stemplet...og så også bøjet pejlstangen kan jeg nu se...)
jeg har sat en lang aksel i gennem..og rettet den igen..så nu køre det let og u besværet...
så moped speed skal ikke have skylden for alle mine problemer(bortset fra de forkerte dele)

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 29. dec 2017 16:45
af claus olieklud
hejsa...

købte her sidst på sommeren denne gamle puch maxi - den var blevet efterladt i et gammelt drivhus hvor den så havde stået i 30 år.
det viste sig at være en model 1976 med original motor monteret - knallerten er rimelig hel, men noget slidt hist og pist.
jeg pillede straks karburatoren af idet den var helt forstoppet - giver man den en snaps i indsugningen starter den straks.
jeg gad ikke rode med den så satte den til side, men i dag fandt jeg den så frem igen.
jeg har skilt den ad, faktisk kan en adskilt puch maxi være i en spand.
ved ikke hvad jeg vil med den, jeg magter næsten ikke at skulle sandblæse og male, fordi det hiver en masse med sig, men vi må se hvad det kan blive til - nu starter jeg med at rette stellet der hvor der er spor af afsporet kæde, det kan også være meget godt at svejse forstærkningerne efter, de sidder jo kun med de der punktsvejsninger, og måske kunne jeg også godt finde på at forstærke yderligere med noget fladjern inde i baggaflen.

hilsen olieklud

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 29. dec 2017 18:10
af knallert
man kan jo godt bygge en patina..hvor reparationerne bliver malet..og resten står lidt slidt..men mekanisk helt i orden..min vz og ms bliver sådan..og maxi 2 gearen er helt orginal..da den ikke er skadet af rust..
er 75/76 sidste årgang med indvendig tændspole??de grå sideplader er nok udskiftet til sort på denne model..så dern er orginalt..selv om de ser lidt malet ud


dejligt at se puch"erne komme ud af skabet nu...

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 29. dec 2017 19:01
af claus olieklud
ja lige nøjagtig - fordi med et nymalet stel skal man næsten også skifte alt andet bare pga lidt rust.
næ så vidt jeg ved bruger en maxi grå plast helt op til 1980 - det ene skjold er gråt malet sort, og det andet er sort.
jeg vil ikke hænge mig så meget i om tingene er originale, bare knallerten hænger godt sammen.
det du nævner med udvendig tændspole har jeg aldrig set på en maxi - det plejer altid at være det klassiske bosch med det hele samlet på ankerpladen.

jeg købte også denne her fornyligt - den havde stået i en carport så længe at tanken er blevet utæt pga bundfældet vand.
den virker næsten hel, mangler kun sideskjolde, motoren drejer fint rundt, så mon ikke også den kan starte på en snaps... jeg kunne godt finde på at snuppe hjulene fra den da de virker rimeligt friske, også selv om det på ingen måde er de rigtige til en gammel årgang.

det hele bliver nemlig meget lettere hvis man ikke skal tænke på hvad der passer sammen ift årgang og model.

hilsen olieklud

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 29. dec 2017 21:56
af knallert
den ligner min 2 gear..made in italy..som der står på klistermærket..den har de kraftige fælge..og store dæk..har lige haft min ude og sprøjte over med olie..og sat tilbage på lager

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 29. dec 2017 22:05
af knallert
de sidste østriske var med udvendig spole..ms super(del lækre orange metallic) skiftede også..omkring 77 tror jeg..det er nok tilfældigt at der var en 4-5 stykker på Strynø af dem..da jensen købte en stak af gangen..og solgte ud over flere år

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: søn 14. jan 2018 09:41
af claus olieklud
hej...

så er der blevet gnistet noget 3mm fladjern ind i profilerne i baggaflen.
jeg har varmet og rettet beslag til sideskjold, og drevet en knækket skrue ud til bagskærm.
er begyndt at slibe lidt af med en stålbørste på vinkelsliber, skal havde slebet lidt mere.
planen er at det så må være mindre besværligt at blæse stellet rent for de sidste rester.
her går det langsomt, men sikkert - aldrig mere end en times arbejde ad gangen.

hilsen olieklud

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: man 15. jan 2018 10:44
af Twinsport
Hej Claus

Hvor stærkt skal den køre, siden det er nødvendigt med alle de forstærkninger? :-)

/Steen

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: tirs 16. jan 2018 19:45
af claus olieklud
Twinsport skrev:Hej Claus

Hvor stærkt skal den køre, siden det er nødvendigt med alle de forstærkninger? :-)

/Steen
altså hvis planen holder, og politiet ikke stikker en kæp i mit hjul, ja så satser jeg faktisk på at få registreret en verdensrekord i år.
det drejer sig om verdens hurtigste puch maxi i køge - den ligner en helt normal maxi, men følger nemt bilerne på motorvejen.

så har jeg stel, forgaffel og topplade klar til maling - har renset det værste med roterende stålbørste på vinkelsliber, her efter pustet med 40 kg sand.

det er ikke helt ensartet, men rigeligt fint - troede jeg skulle nå at sprøjte med grunder i dag, men så blev det lige pludselig mørkt.
ordner det i morgen, gider ikke så mange overvejelser, det får i første omgang med hammerite anti rust no 1 - fortyndet op med terpentin så det lige nøjagtig er sprøjtebart.

hilsen olieklud

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: ons 17. jan 2018 18:05
af mriisj
Jeg vil da gerne se resultatet efter denne sprøjtning, har du en malerkabine eller hvordan gør du ??

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: ons 17. jan 2018 20:33
af Jensmc
Jaah, jeg ville ændre overskriften til: Hvad har du dog rodet dig ud i?
Nå, men for et år siden overtog jeg sønnens Derbi Senda fra 2006. Måske 2005. Stelnummeret viser 2006, men i.flg. reservedelsbøger etc. er det en 2005, når stelnummer begynder med de oplyste tal og bogstaver. Der gør det ikke lettere, men jeg er da kommet igennem det værste mht. reservedelsbestilling.

Konklusion: Jeg skulle ALDRIG være begyndt. Hellere have skudt den af for et par tusinde.
Fejl/mangler: Forfælg bulet. Stel revnet og et omotorphæng væk. Udst. revnet og kasseret. Forgaffel (Paiolo37) utæt og maling skallet af. Styr bøjet. Plastdele revnet. Baglygte ødelagt. Tændingslås slidt op. Kædestyr og rulle slidt op. Motor havde smidt et stempelleje med ødelagt cylinder til følge. Osv, osv osv.
Cylinder fik jeg af Nabojan for et par år siden. En del er købt mens der var ophørsudsalg ved scootershop. Alligevel er der købt al for mage dele, for at få den i nogenlunde stand igen.
Jeg var heldig at få fat i et helt nyt forhjul. Fælgen er desværre i blank alu, så den er aget med sandpapir og sende til maler for at blive sort.
Siden jeg begyndte, er der nok gået 2-3 måneder. Jeg har dog ikke arbejdet på den hele tiden, da jeg også er i gang med restaurering af 2 Ciao. En 72' er og en 75' er. 72' eren har jeg fået af Dan Otto, så jeg glæder mig til at vise ham det færdige resultat. Billeder herom kommer senere.
Her er lidt billeder af Senda. Dog ikke i mishandlet stand desværre. Jo, forgaflen er før istandsættelse.

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: tors 18. jan 2018 09:36
af claus olieklud
hejsa...

kender godt det jens skriver om, altså det med at man siden hen tænker at man aldrig skulle være startet på projektet
har selv prøvet med mange gamle knallerter, men også gamle biler, og både - et af de mere slemme var et projekt jeg også har vist herinde.
det handlede om at jeg havde 30-35 kg polyester i overskyd som skulle bruges nu da det ellers ville gå til... derfor ville jeg bare lige bygge en mini speedbåd, men nogle måneder efter havde jeg brugt langt over 10000 kr og flere hundrede timer... hmm

ang puch maxien som skal males - næ jeg har ikke nogen malerkabine, men jeg har hængt en presenning op for ikke at misfarve mit fine brune træhegn.
det er rent udendørs kun delvis beskyttet imod regn, temperaturen var 2-3 grader, det er rigeligt, det tager bare lidt længere tid om at tørre.
jeg sprøjtede 2 gange med grundmaling med en times mellemrum - efter nogle timer er det støvtørt, og her til morgen 18 timer efter er det knastørt.
malingen ligger perfekt - alt det med malerkabiner og korrekt temperatur er noget opreklameret noget - desuden er kold luft = tør luft, og så er der ingen fluer i luften om vinteren... de sidste 2 billeder er fra her til morgen hvor grundmalingen er helt tør, og fået det helt rigtige matte udseende.
toplakken bliver også fra hammerite da den er benzinfast, det er der nemlig ikke ret meget 1k maling der er, men det er hammerite altså.
planen er at det bliver den røde med glat effekt - gammeldags maling som kan fortyndes med terpentin, således det kan sprøjtes på.

det skulle egentlig være i dag jeg ville male toplak, men vejrudsigten lover risiko for snefnug, så derfor bliver det nok udsat til i morgen.

hilsen olieklud

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: tors 18. jan 2018 19:08
af mriisj
Hej Claus

Tak for de fine billeder omkring maling, jeg glæder mig til at se slut resultatet.

Jeg havde tænkt at bruge 2 komponent grunder og sander, 1 komponent top lak og 2 komponent klarlak, det vare ikke så længe før jeg skal afprøve dette i et Harald Nyborg pavillion telt.

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 19. jan 2018 07:53
af Twinsport
Hej

Med det tempo er du snart kørende igen! Er det planen at den skal køre til foråret? Og skal den ellers være standard? Dit indlæg forleden bar tydeligt præg af, at du havde sprunget dagens medicin over, så det valgte jeg at se bort fra :mrgreen: .

/Steen

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 19. jan 2018 10:56
af 12V
Ser ellers fed ud i mat brun :-)

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 19. jan 2018 15:26
af claus olieklud
ja så er jeg her igen...

har lige malet endelig farve - den er blevet rød.
sprøjtet 3 gange med hammerite glat rød, det er en færdig farve som både virker som grunder, farve og top, glans 90, olie, benzin, kemikaliefast.
de første 3 billeder viser hvordan det så ud efter 1,2,3 lag - de første 2 lag er tynde ikke dækkende, sidste lag er fuldt dækkende, der gik ca 45 min imellem hvert lag, temperaturen er ca 2-3 grader.

jeg er helt tilfreds med resultatet, malingen ligger helt perfekt, ang farven så syntes jeg den rammer meget godt - kameraet gengiver dog farven lidt skrigende, men det tror jeg er fordi det er mørkt i vejret - jeg vil kalde farven for at være helt alm rød.

og steen: du har da fuldstændigt ret i at jeg netop var løbet tør for min medicin her den anden dag, men som forhenværende heksedoktor fik jeg da hurtigt rørt noget nyt sammen, så jeg fejler intet, slet intet nej.
næ min tanke er så ment ganske alvorlig med denne gamle puch maxi - der er jo et racerløb ovre i Jylland her til sommer, og rygtet fortæller at der sidste år manglede konkurrence i klassen for automatkoblinger.
jeg mener at en puch maxi er rimelig snild at havde med at gøre, og da jeg allerede havde nogle stykker på lager at den slags, ja da tænkte jeg denne årgang 1976 model kickstart ville være et godt valg.
jeg vil dog ikke spolere den med jernstang på tværs og manglende stumper - jeg vil helst at den ser helt rigtig ud, men bare er super hurtig.
racerløbet foregår på en græsplæne, og det handler om at komme hurtig op i fart - derfor skal den være lavt gearet, og så må den da gerne havde 10 hk - derfor er stellet diskret forstærket.
der er nummermatch på den, men da skyllekanalerne i motoren skal tilpasses racercylinderen, vil jeg vælge at bruge en anden motor til tuningen.
jeg har i mange år gemt på en rigtig fin løs motor fra midt firserne, jeg tror det bliver den jeg laver om til race - i den årgang er det den helt rigtige motor med 4 lejer og 3klo kobling... den originale `76er motor har dog også 4 lejer, men koblingen er kun en 2 klo type, så denne motor for lov til at ligge på lager, således man kan sælge knallerten som en original uspoleret hvis det skulle være.

og Carsten: tja - jeg syntes den brune ville være ok hvis den stod blank lige som på billedet hvor malingen er våd.
jeg havde ellers også i tankerne at male med semi grå hammerite, idet jeg havde det på lager i forvejen - syntes konceptet med grå, krom, rustfri, sort passer ret godt, jeg har nemlig lavet sådan et par stykker for hhv 22 og 25 år siden, men nu blev det altså til at en puch maxi skal være rød.

hilsen olieklud

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 19. jan 2018 18:17
af 12V
Det er sørme en fin spraydåse lakering! Jeg har på fornemmelse at hammerit er noget mere stabil end feks den klassiske fra Motip. Har brugt den sølvgrå til hjulnav og bremseplader, det virker lækkert.

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: fre 19. jan 2018 18:46
af FS1originalen
Flot arbejde Claus :(y)

Og Carsten: Jeg fik indtryk af at Claus bruger rigtig sprøjtepistol til projektet, men det be eller afkræfter han nok selv.
Den sølvgrå - glat effekt bruger jeg meget til nav, gaffelben, motorblok etc. Man skal lige øve sig lidt i tynde lag og pauser imellem, men så kan man sagtens lave pænt arbejde med en spraydåse!

Erik

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

: lør 20. jan 2018 08:52
af claus olieklud
hej.

jo det er der vist ikke så meget tvivl om, både sprøjten, kompressoren og generatoren er jo med på billedet.
ingen tvivl om at en rigtig malerpistol er at fortrække, så har man nemlig mulighed for at justere på alle parametre selv.
det er kun 5 år siden jeg begyndte at bruge trykluft sprøjtemaling som privat amatør, men det jeg er kommet frem til virker bedst er så tyk maling som overhoved mulig, og masser af luft igennem pistolen.
opløsningsmiddelet skal jo fordampe fra emnet, og hvis den færdige blanding indeholder for meget opløsningsmiddel, ja så er der risiko for forskellige former for allergisk reaktion.

et tip hvis andre bruger hammerite - uanset om det er på spraydåser eller i bøtter, ja så har jeg konstateret at det kan købes til lidt over halv pris i England... jeg har selv tænkt på at købe noget til lager, det bliver ikke sådan lige gammelt af og stå.
har i øvrigt også brugt det nogle gange som motormaling på indenbords marinemotorer, jeg syntes det er et godt universalt produkt - det er ingen problemer med varme, fordi det kan alt sammen holde til 150 grader... det er da meget pænt.

hilsen olieklud