Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
min rygmarv siger også omskift i vejret,,men først efter den 12 december...så mine vinterdæk.(.købt brugt) ..kan nå at komme på de nyrensede orginale Toyota fælg...har brugt en uges til på at rense dem for rust..nu skal de lige males en gang til...så bliver det ikke bedre (med pensel)
de er godtnok tunge og solide..i forhold til u orginale fælg...
de er godtnok tunge og solide..i forhold til u orginale fælg...
- Vedhæftede filer
-
- DSCF2868.JPG (536.92 KiB) Vist 9637 gange
-
- DSCF2869.JPG (502.14 KiB) Vist 9637 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Nu er jeg jo ikke typen som pimper køretøjerne!claus olieklud skrev:... den kunne da ellers let gøres noget mere rigtig at se på den sting - af med de store røde klistermærker, på med motordæksler, ret kickstarteren. min pilekvist varsler vi skal køre i snevejr, så måske får du brug for mere grov mønsteret dæk ? nu er der jo over en måned til endnu - lur mig om du ikke både har malet udstødning og alt muligt inden den tid.
formålet var udelukkende at have et nogenlunde køreklart vrag til turen. Jeg husker endnu tydeligt sidste års tur, hvor jeg kørte i stå efter 300 meter med tændingsfejl. PINLIGT! Da jeg så fik gang i apparatet igen, kørte vi på isslag. Fin tur!
Nuvel - Sting'en er nu kørt tilbage i depot, så den kan holde sig klar til turen
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Ja, man skal ikke tage fejl af originale fælge. De er oftest bedre end de uoriginale, men det lægger folk bare ikke mærke til. De ser fine ud! Er det hammerlak?knallert skrev:.. min rygmarv siger også omskift i vejret,,men først efter den 12 december...så mine vinterdæk.(.købt brugt) ..kan nå at komme på de nyrensede orginale Toyota fælg...har brugt en uges til på at rense dem for rust..nu skal de lige males en gang til...så bliver det ikke bedre (med pensel)
de er godtnok tunge og solide..i forhold til u orginale fælg...
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
ja hammerlite..men 2 gange grunder for at lukke bunden..tror ikke på at hammerlak ..med silikone huller er rusthæmmende..det er en pynte maling
har monteret ventiler...slangeløse ventiler sidder stramt...fælg hullet er 12 mm..og ventil er 16mm...måtte fremstille et træk værktøj..for at hive dem gennem..de fik også en gang dækmontage sæbe..træk værktøjet er en messing stang..påloddet en møtrik fra en ventil..da jeg ikke kunne finde en snittap..med det engelske mystic gevind.(.mit ventil gevind rense kryds havde ikke det udvendige hætte gevind)
har monteret ventiler...slangeløse ventiler sidder stramt...fælg hullet er 12 mm..og ventil er 16mm...måtte fremstille et træk værktøj..for at hive dem gennem..de fik også en gang dækmontage sæbe..træk værktøjet er en messing stang..påloddet en møtrik fra en ventil..da jeg ikke kunne finde en snittap..med det engelske mystic gevind.(.mit ventil gevind rense kryds havde ikke det udvendige hætte gevind)
- Vedhæftede filer
-
- DSCF2872.JPG (497.06 KiB) Vist 9578 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
nu skal hjulene bare på værksted og balanceres...så må det blive vinter...ikke før....reservehjulet fik også en tur..
- Vedhæftede filer
-
- DSCF2871.JPG (581.74 KiB) Vist 9578 gange
strynboen på test profil
Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
Så fik min ældste knægt stort set sin Sting færdig. Det er faktisk den allerførste vi købte, så det er Oliekludens gamle knallert. Der skal lige laves lidt afdækning ved luftfilteret, men der skal vi lige opfinde noget, da filterhuset er for slidt til at de originale afdækninger kan sidde fast. Den her bliver hans hverdagskøretøj, så den har fået batteri, stoplys, blinklys og horn, samt halogenforlys. Den er lovlig, pånær lydpotten, men kører faktisk hurtigere end forventet. 40 km/t på gps, med let firtakt på toppen.
/Steen
Så fik min ældste knægt stort set sin Sting færdig. Det er faktisk den allerførste vi købte, så det er Oliekludens gamle knallert. Der skal lige laves lidt afdækning ved luftfilteret, men der skal vi lige opfinde noget, da filterhuset er for slidt til at de originale afdækninger kan sidde fast. Den her bliver hans hverdagskøretøj, så den har fået batteri, stoplys, blinklys og horn, samt halogenforlys. Den er lovlig, pånær lydpotten, men kører faktisk hurtigere end forventet. 40 km/t på gps, med let firtakt på toppen.
/Steen
Re: RE: Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Fik forresten også afprøvet om radioen fra Wartburg'en virker som den skal. Venstre drejeknap var gået helt fast, men nu drejer den som den skal og radioen skal nu bare tilbage på sin plads i bilen!
/Steen
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg har noget skalasnor, hvis det springer.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Når vi nu er omkring autoradioer, så afmonterede jeg denne for 4-5 år siden da datteren fik "ny gammel Toyota". Ved godt den er for moderne til feks en Wartburg, men den var alligevel så retro at jeg ikke kunne nænne at smide den ud.
Så er der en som har en bil i passende årgang, så koster den gratis + evt. porto.
Erik
Så er der en som har en bil i passende årgang, så koster den gratis + evt. porto.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Tak for tilbuddet! Heldigvis har Claus passet godt på radioen, så jeg håber ikke at behovet opstår. Den er jo kun 30 år gammel .Jensmc skrev:Jeg har noget skalasnor, hvis det springer.
I øvrigt glemmer man helt hvor godt sådan en gammel radiomodtager er til at fange stationerne ind. Jeg stak den en halv meter ledning i antenneindgangen, hvorefter den trak præcis 20(!) stationer klokkerent ind. Det er storartet!
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
ja gamle blaupunkt dreje knap tuning radioer er super gode modtagere..jeg montere altid dem..men de er svære at finde efterhånden..
findes der en periodisk korrekt osttysk kopi blaupunkt radio??..de plejede jo at prøve at fremstille deres egne modeller af alt muligt..
derbien har fået ny krumtap cylender stempel...chimsede gearakslerne efter bogen..og de var umulige at rotere efter sammenspænding...så fjernede 1mm schimset..så den var under fabriks mål..og det kørte perfekt???..mystisk..havde ellers spildt timer på at finde et chim..så det var perfekt..nu blev den samlet..skal lige have kobling og kickstarter og tænding på ...så er den næsten klar
findes der en periodisk korrekt osttysk kopi blaupunkt radio??..de plejede jo at prøve at fremstille deres egne modeller af alt muligt..
derbien har fået ny krumtap cylender stempel...chimsede gearakslerne efter bogen..og de var umulige at rotere efter sammenspænding...så fjernede 1mm schimset..så den var under fabriks mål..og det kørte perfekt???..mystisk..havde ellers spildt timer på at finde et chim..så det var perfekt..nu blev den samlet..skal lige have kobling og kickstarter og tænding på ...så er den næsten klar
- Vedhæftede filer
-
- DSCF2879.JPG (565.64 KiB) Vist 9425 gange
-
- DSCF2880.JPG (542.76 KiB) Vist 9425 gange
-
- DSCF2881.JPG (537.51 KiB) Vist 9425 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jo, de har skam deres egne radioer, men der er en lille udfordring. I DDR brugte man jo ikke FM, så standardradioen i sådan en Wartburg var en RFT-radio med mellembølge og langbølge. Derfor blev der sat en Blaupunkt i, når de kom til Danmark. De lavede rent faktisk en RFT A321 som kan spille FM (og kassettebånd!), men dem er der saftsusemig langt imellem. Jeg skal nok finde én på et tidspunkt, men de hænger ikke på træerne.knallert skrev:ja gamle blaupunkt dreje knap tuning radioer er super gode modtagere..jeg montere altid dem..men de er svære at finde efterhånden..
findes der en periodisk korrekt osttysk kopi blaupunkt radio??..de plejede jo at prøve at fremstille deres egne modeller af alt muligt..
Det ser fint ud! Er det en replika-krumtap, eller bruger man ikke sådan noget til en Derbi?knallert skrev:... derbien har fået ny krumtap cylender stempel...chimsede gearakslerne efter bogen..og de var umulige at rotere efter sammenspænding...så fjernede 1mm schimset..så den var under fabriks mål..og det kørte perfekt???..mystisk..havde ellers spildt timer på at finde et chim..så det var perfekt..nu blev den samlet..skal lige have kobling og kickstarter og tænding på ...så er den næsten klar
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
jo... man bruger kun replika dele..når det er så politi følsomme komponenter..forventer ikke den lange levetid..(.400 for en krumtap..måske for billigt)..men vi prøver..den ser fin ud..og er paskram..fik den dog ikke målt ud med måleure..men den løb pænt
en sjov? detalje..balance akslen er sparet væk..ellers er den næsten maget til en dt LC 125..som jeg jo har en storbunke dele til...men den spiser krumtappe..som jeg spiser marzipan brød...så den står i skrammel krogen..men knægten er tit ude og kikke på den..desvære blev det 17 år mc kørekort nok ikke til noget..han kunne have godt af noget teori og kørebane..
en sjov? detalje..balance akslen er sparet væk..ellers er den næsten maget til en dt LC 125..som jeg jo har en storbunke dele til...men den spiser krumtappe..som jeg spiser marzipan brød...så den står i skrammel krogen..men knægten er tit ude og kikke på den..desvære blev det 17 år mc kørekort nok ikke til noget..han kunne have godt af noget teori og kørebane..
strynboen på test profil
Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hejknallert skrev:jo... man bruger kun replika dele..når det er så politi følsomme komponenter..forventer ikke den lange levetid..(.400 for en krumtap..måske for billigt)..men vi prøver..den ser fin ud..og er paskram..fik den dog ikke målt ud med måleure..men den løb pænt
en sjov? detalje..balance akslen er sparet væk..ellers er den næsten maget til en dt LC 125..som jeg jo har en storbunke dele til...men den spiser krumtappe..som jeg spiser marzipan brød...så den står i skrammel krogen..men knægten er tit ude og kikke på den..desvære blev det 17 år mc kørekort nok ikke til noget..han kunne have godt af noget teori og kørebane..
I går fik renoverede jeg krumtappen til min 2-gears Sting motor.
Nu med frisk Jog-plejlstang.
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
varmer du op når du adskiller..man kan vel ikke presse det fra hinanden uden??.eller skal det bare ha nogle tons
.jeg har en fin biltema presse...så vil prøver at flække et par krumtappe...men har ikke lige rutine i det...samling er vel med afstand blokke lagt ind..så man presser sammen til det hele ligger godt sammen..igen med varme udvidese af kontra vægtene..så det går lidt lettere
.jeg har en fin biltema presse...så vil prøver at flække et par krumtappe...men har ikke lige rutine i det...samling er vel med afstand blokke lagt ind..så man presser sammen til det hele ligger godt sammen..igen med varme udvidese af kontra vægtene..så det går lidt lettere
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Det er noget jeg skal have lært en dag, har et par Puch krumtappe og plejlstænger liggende.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg vil også gerne skrives på listen til oplæring
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Ditto her, jeg har en 15 tons presse til det hårde arbejde, så det kan sikkert læres
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
jeg har en kina motor..hvor stemplet går stramt i boringen..det er et moped speed 70cc..tog ringene af..og stemplet gik stadig stramt...sleb så på skørterne til det glider/falder stille med på luftmodstanden ..det plejer at passe med 3 hundredele..når tyngdekraften kan trække det ned i en tør cylender..men det er stadig for stramt med stempelringene på..har i noget dáta på ringgab....der er næsten ikke noget gab..men jeg er ikke så vant til de tynde ringe som kina motore bruger..men er 0,1 mm ikke for lidt gab..når det bliver varmt udvider de jo sig..men det gør cylenderen jo også...frygter lidt at det hele er en mix af tilfældig dele..dat topstykket var til en 50 cc og knasten ikke passede til topstykket
- Vedhæftede filer
-
- DSCF2890.JPG (428.7 KiB) Vist 9179 gange
-
- DSCF2891.JPG (430.9 KiB) Vist 9179 gange
-
- DSCF2892.JPG (415.12 KiB) Vist 9179 gange
-
- DSCF2893.JPG (539.04 KiB) Vist 9179 gange
-
- DSCF2894.JPG (558.96 KiB) Vist 9179 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg har overtaget sønnens Senda. Hold op, hvor er den mishandlet.
Motoren er ok nu. Nye lejer, brugt stempel/cylinder samt diverse andre dele.
Stel skal svejses. Nyt styr. Rep af bremser. Nye simmerringe i forgaffel samt maling af samme.
Nye plastikdele.
Rep af instrumenter.
Nyt låse sæt.
Alle reflekser.
Osv.
Et dødfødt projekt, men pyt med det.
Desuden er jeg i gang med 2 stk. Ciao. 72 + 75. Den ældste har jeg fået af Dan Otto. Den anden har jeg byttet med en Jawa motor med transistor tænding. Dele er elgalv. og stel mv. er sandblæst og grundet. Håber på lakering af den ene i løbet af januar.
Også et håbløst projekt, men det er det, der er det sjove ved knallerter.
Hvorfor skal det for det meste være gearknallerter, der skrives om. OK, Sting og Bravo er nævnt jævnligt.
Motoren er ok nu. Nye lejer, brugt stempel/cylinder samt diverse andre dele.
Stel skal svejses. Nyt styr. Rep af bremser. Nye simmerringe i forgaffel samt maling af samme.
Nye plastikdele.
Rep af instrumenter.
Nyt låse sæt.
Alle reflekser.
Osv.
Et dødfødt projekt, men pyt med det.
Desuden er jeg i gang med 2 stk. Ciao. 72 + 75. Den ældste har jeg fået af Dan Otto. Den anden har jeg byttet med en Jawa motor med transistor tænding. Dele er elgalv. og stel mv. er sandblæst og grundet. Håber på lakering af den ene i løbet af januar.
Også et håbløst projekt, men det er det, der er det sjove ved knallerter.
Hvorfor skal det for det meste være gearknallerter, der skrives om. OK, Sting og Bravo er nævnt jævnligt.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.