Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Jensmc »

Platinerne ligner 2gears.
Men de burde virke.
Hvis der ingen tændingsmærker eller andre mærker stemplet i svinghjulet så find et origialt.
Et 2gears svinghjul har større diameter end et 4gears så måske det er problemet.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Mener jeg har købt de platiner med fiber armen, blev solgt som ræser model med stram fjeder. Den passede ikke til min tænding. De billige noname til ~5€ har jeg heller ikke gode langtids erfaringer med. T-Hansens Daichi virker fint for mig.

FS1 er godtnok den knallert der har givet mig mest grå hår hvad tænding angår, både på min egen og makkeres maskiner :)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

(det er orginalt svinghjul) 81,5 mm indvendig. målt på spolerne.jeg har et gult 2 gear..det er vist større diameter..men der er ca 1,5 mm luft til spole skoene..jeg har en gang før aflodedet alle komponenter og testet den for ohm og overgang til stel..det var ok...men det er 1 år siden
jeg har en gammel komplet ankerplade fra lossepladsen..jeg renser den og smider den i..hvis det så virker.
må jeg teste fødespole kondensator ..for de er de eneste ting som kan give problemet..spolen i stellet er helt ny..men det er jo ingen garenti..jeg bliver nok nødt til at skifte alt..
strynboen på test profil
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Jensmc »

Problemet ved at skifte flere komponenter på een gang er, at man så ikke præcis ved, hvilken del, der var skyld i svigtet.
Men jeg havde nok også bare fundet en anden ankerplade.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

ja man mister kontrollen af komponenterne..når man bare piller af..men har testet alle komponenter hver for sig..og sammen..og stadig problemer
hvis jeg ikke får liv nu..starter jeg en selvstændig tråd..da det bliver for langt til værksteds tråden

men har taget den indvendige tændspole ud af stellet..den måler fine ohm..men er vist den mistænklige taivansen type...så har monteret en anden brugt en..og knallerten kan nu køre..har også skiftet til en mitshubitchi platin..af gammel type..så har fået tidspunktet bedre justeret ind..den nye type kunne ikke gå langt nok tilbage til korrekt tænding tidspunkt....så nu kan knallerten køre...men hakker lidt..som den stadig tænder tideligt..måske er svinghjulet slidt

jeg har en kokusan( kopi) tænding stjerne pol stator..som jeg kan tilpasse..det er dog en større omgang..med 12 volt lade regulering og cdi tænding..men så køre det...den sad i en kina mc jeg huggede op..
Vedhæftede filer
DSCF2285.JPG
DSCF2285.JPG (525.66 KiB) Vist 11454 gange
DSCF2286.JPG
DSCF2286.JPG (481.97 KiB) Vist 11454 gange
DSCF2287.JPG
DSCF2287.JPG (466.72 KiB) Vist 11454 gange
DSCF2288.JPG
DSCF2288.JPG (581.75 KiB) Vist 11454 gange
Senest rettet af knallert søn 18. dec 2016 22:02, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

har også adskildt den kondensator som holdt spænding dårligst af de 4 jeg havde..de er dårligt fremstillet...polerne er i enderne..så strømmen løber i længde retningen af rullen med isolation /leder folie..ikke langs ib folie lagene..mystisk..jeg skifter nok til blok kondensatore som på billed
man kan lime dem på tændspolen..og forbinde direkte på ledningen ..så kan den fjærnes på ankerpladen..og bare lodde ledninger sammen i et knudepunkt
..eller man propper en kondenastor i det hule brugte metal hus..og limer epoxy..så ser det orginalt ud..og føre ledningerne ud
Senest rettet af knallert søn 18. dec 2016 22:00, rettet i alt 2 gange.
strynboen på test profil
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja, kondensatoren burde jo kunne holde spændingen i lang tid og fik vel også derfor øgenavnet "gammel strøm" fra TV rep.tiden. Fin erstatning med 0,22 microFerrad, for de ligger typisk på 260 nF når jeg har målt dem med et arbejds-instrument.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af wolfe »

julen faldt tidligt i år :D

en peugeot 206 nysynet :whew med dårlig bagbro, og olien pisser ud af toppakningen :(n)

det en en ejers 180000km, fra 2005, 1.4 motor. den køre faktisk ret godt!

men af med toppen og få den planslebet, mens bagbroen kommer hjem. har fået fat i en importeret bro fra spanien, de er som nye! :)
Vedhæftede filer
20161218_184547.jpg
20161218_184547.jpg (814.8 KiB) Vist 11437 gange
20161218_184559.jpg
20161218_184559.jpg (625.35 KiB) Vist 11437 gange
Tim C
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

hnmmmm..
knægten har slæbt noget hjem...heldivis ikke nogen sygdomme..men næsten...

den gule er helt normal..men den anden..har kæmpe melbran indsugening..og variator i baghjulet...er den dansk??
Vedhæftede filer
DSCF2301.JPG
DSCF2301.JPG (571.85 KiB) Vist 11408 gange
DSCF2300.JPG
DSCF2300.JPG (555.18 KiB) Vist 11408 gange
DSCF2299.JPG
DSCF2299.JPG (538.18 KiB) Vist 11408 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... den gule er fed, den må i sætte istand.
den blå er tunet, bundulovlig & forbudt - derfor kan den vel godt være dansk.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

det var sådan en indsugening/melbran Yamaha skulle have..bag ind..hen over krumtappen...så der ikke kommer så meget turbolens fra krumtappen
strynboen på test profil
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

Den blå ligner en Vespa Si.
Verdens grimmeste og største forlygte, og ganske rigtigt variator ala plastic scooterne...
Jeg havde en på et tidspunkt - det var en italiensk import, den kørte ski... godt, men var jo ikke særlig lovlig på de danske landeveje!
Ved ikke om den er solgt i DK, men hvis den er så må det have været i meget lille antal - har den ikke et stelnummer der evt har importørkode?

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Den blå Si har ikke variomatik på billedet? Og motor blokken er fra en scooter, jeg vil mene det er en minarelli eller lign.

Si blev også solgt i dk, uden variomatik. Importør kode WVV :-)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

hvor et stelnummeret/kode slået i..jeg må lige tjekke begge..krumtappen er ny..blokken fulgte bare mde...så kan nok være fra noget andet..forsøgt tilpasset...
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Jeg fortsætter jo arbejdet med mine tændingsmagneter, så i får lige en video af selve vikleprocessen:



/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

knallert skrev:hvor et stelnummeret/kode slået i..jeg må lige tjekke begge..krumtappen er ny..blokken fulgte bare mde...så kan nok være fra noget andet..forsøgt tilpasset...
De danske Vespa/Piaggio maskiner har to stelnumre, den originale fra Italien og så et ekstra som er lavet til det danske marked. Det danske er opbygget sådan:

WVV 123456 X

Nogle af de sidste Ciaoer har 17 cifret VIN nr. som en scooter, men det er først på de sidste modeller fra det nye årtusinde.

På Ciao finder man den under fodhviler pladen på højre side af stellet. Si ved jeg desværre ikke.

Krumtappen er heller ikke til Ciao og co.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

jeg kan ikke rigtig se hvordan du skifter retning på tråd fremføringen/side forskydeningen...stigningen er jo trådtykkelsen pr rotation. plus minus lidt tøven ved enderne
.men den skal jo skifte retning ved endestoppet. er der, et vendegear..kan se det er koblet på rotationen,,så den bare køre med..
jeg tænkte på en arm på en krumtap..hvor man kan flytte pejlstangen til at justere slaglængden..men kan ikke se mekanismen...
det er svært at få sådan en vikler til at køre godt..min røg ud..da den var for u presis..det skal køre perfekt...ellers er det håbløst
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej
knallert skrev:jeg kan ikke rigtig se hvordan du skifter retning på tråd fremføringen/side forskydeningen...stigningen er jo trådtykkelsen pr rotation. plus minus lidt tøven ved enderne
.men den skal jo skifte retning ved endestoppet. er der, et vendegear..kan se det er koblet på rotationen,,så den bare køre med..
jeg tænkte på en arm på en krumtap..hvor man kan flytte pejlstangen til at justere slaglængden..men kan ikke se mekanismen...
det er svært at få sådan en vikler til at køre godt..min røg ud..da den var for u presis..det skal køre perfekt...ellers er det håbløst
Det er lidt svært at se hvordan trådfremføringen skifter retning, men det gøres ved at låse to tandhjul sammen når den skal køre den ene vej, og ved at fjerne låsen når den skal køre den anden vej. Det er faktisk ganske simpelt, men man skal tænke lidt over gevindstigning og gearing for at få det til at passe med trådtykkelsen. Nu er der blevet viklet fire magneter, så det funker fint ;-)

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

/..men har du en magenet bremse..som aktiveres med mikrochvitch til at bremse tandhjulet..så er det kun en aktiv komponent..bremse on/off. kontakt..simpelt at el styre

du må bygge en variator på fremføringen..så du kan bruge den til alle trådtykkelser...på min var der en konstant roternde plade(størelse af en cd)..og en gummi rulle som kunne skydes ud i radius...så har man alle hastigheder..alt efter hvor langt ind ud hjulet køre..(.køre man over midten bakker den)
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej

Lidt rumsteren i julen er det da blevet til, så nu er der en Sting mere klar til landevejen. Den er ikke helt færdig endnu, men der er ikke langt igen.

Billede

Billede

Billede

Jeg har valgt at give den en PW50 cylinder, samt gearing. Jeg var lidt bekymret for om den blev gearet for højt, men den går 55 km/t ved 8.000 omdrejninger, så det er vist fint.

/Steen
Senest rettet af Twinsport tors 29. dec 2016 17:13, rettet i alt 1 gang.
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"