Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Platinerne ligner 2gears.
Men de burde virke.
Hvis der ingen tændingsmærker eller andre mærker stemplet i svinghjulet så find et origialt.
Et 2gears svinghjul har større diameter end et 4gears så måske det er problemet.
Men de burde virke.
Hvis der ingen tændingsmærker eller andre mærker stemplet i svinghjulet så find et origialt.
Et 2gears svinghjul har større diameter end et 4gears så måske det er problemet.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Mener jeg har købt de platiner med fiber armen, blev solgt som ræser model med stram fjeder. Den passede ikke til min tænding. De billige noname til ~5€ har jeg heller ikke gode langtids erfaringer med. T-Hansens Daichi virker fint for mig.
FS1 er godtnok den knallert der har givet mig mest grå hår hvad tænding angår, både på min egen og makkeres maskiner
FS1 er godtnok den knallert der har givet mig mest grå hår hvad tænding angår, både på min egen og makkeres maskiner
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
(det er orginalt svinghjul) 81,5 mm indvendig. målt på spolerne.jeg har et gult 2 gear..det er vist større diameter..men der er ca 1,5 mm luft til spole skoene..jeg har en gang før aflodedet alle komponenter og testet den for ohm og overgang til stel..det var ok...men det er 1 år siden
jeg har en gammel komplet ankerplade fra lossepladsen..jeg renser den og smider den i..hvis det så virker.
må jeg teste fødespole kondensator ..for de er de eneste ting som kan give problemet..spolen i stellet er helt ny..men det er jo ingen garenti..jeg bliver nok nødt til at skifte alt..
jeg har en gammel komplet ankerplade fra lossepladsen..jeg renser den og smider den i..hvis det så virker.
må jeg teste fødespole kondensator ..for de er de eneste ting som kan give problemet..spolen i stellet er helt ny..men det er jo ingen garenti..jeg bliver nok nødt til at skifte alt..
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Problemet ved at skifte flere komponenter på een gang er, at man så ikke præcis ved, hvilken del, der var skyld i svigtet.
Men jeg havde nok også bare fundet en anden ankerplade.
Men jeg havde nok også bare fundet en anden ankerplade.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
ja man mister kontrollen af komponenterne..når man bare piller af..men har testet alle komponenter hver for sig..og sammen..og stadig problemer
hvis jeg ikke får liv nu..starter jeg en selvstændig tråd..da det bliver for langt til værksteds tråden
men har taget den indvendige tændspole ud af stellet..den måler fine ohm..men er vist den mistænklige taivansen type...så har monteret en anden brugt en..og knallerten kan nu køre..har også skiftet til en mitshubitchi platin..af gammel type..så har fået tidspunktet bedre justeret ind..den nye type kunne ikke gå langt nok tilbage til korrekt tænding tidspunkt....så nu kan knallerten køre...men hakker lidt..som den stadig tænder tideligt..måske er svinghjulet slidt
jeg har en kokusan( kopi) tænding stjerne pol stator..som jeg kan tilpasse..det er dog en større omgang..med 12 volt lade regulering og cdi tænding..men så køre det...den sad i en kina mc jeg huggede op..
hvis jeg ikke får liv nu..starter jeg en selvstændig tråd..da det bliver for langt til værksteds tråden
men har taget den indvendige tændspole ud af stellet..den måler fine ohm..men er vist den mistænklige taivansen type...så har monteret en anden brugt en..og knallerten kan nu køre..har også skiftet til en mitshubitchi platin..af gammel type..så har fået tidspunktet bedre justeret ind..den nye type kunne ikke gå langt nok tilbage til korrekt tænding tidspunkt....så nu kan knallerten køre...men hakker lidt..som den stadig tænder tideligt..måske er svinghjulet slidt
jeg har en kokusan( kopi) tænding stjerne pol stator..som jeg kan tilpasse..det er dog en større omgang..med 12 volt lade regulering og cdi tænding..men så køre det...den sad i en kina mc jeg huggede op..
- Vedhæftede filer
-
- DSCF2285.JPG (525.66 KiB) Vist 11454 gange
-
- DSCF2286.JPG (481.97 KiB) Vist 11454 gange
-
- DSCF2287.JPG (466.72 KiB) Vist 11454 gange
-
- DSCF2288.JPG (581.75 KiB) Vist 11454 gange
Senest rettet af knallert søn 18. dec 2016 22:02, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
har også adskildt den kondensator som holdt spænding dårligst af de 4 jeg havde..de er dårligt fremstillet...polerne er i enderne..så strømmen løber i længde retningen af rullen med isolation /leder folie..ikke langs ib folie lagene..mystisk..jeg skifter nok til blok kondensatore som på billed
man kan lime dem på tændspolen..og forbinde direkte på ledningen ..så kan den fjærnes på ankerpladen..og bare lodde ledninger sammen i et knudepunkt
..eller man propper en kondenastor i det hule brugte metal hus..og limer epoxy..så ser det orginalt ud..og føre ledningerne ud
man kan lime dem på tændspolen..og forbinde direkte på ledningen ..så kan den fjærnes på ankerpladen..og bare lodde ledninger sammen i et knudepunkt
..eller man propper en kondenastor i det hule brugte metal hus..og limer epoxy..så ser det orginalt ud..og føre ledningerne ud
Senest rettet af knallert søn 18. dec 2016 22:00, rettet i alt 2 gange.
strynboen på test profil
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Ja, kondensatoren burde jo kunne holde spændingen i lang tid og fik vel også derfor øgenavnet "gammel strøm" fra TV rep.tiden. Fin erstatning med 0,22 microFerrad, for de ligger typisk på 260 nF når jeg har målt dem med et arbejds-instrument.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
julen faldt tidligt i år
en peugeot 206 nysynet med dårlig bagbro, og olien pisser ud af toppakningen
det en en ejers 180000km, fra 2005, 1.4 motor. den køre faktisk ret godt!
men af med toppen og få den planslebet, mens bagbroen kommer hjem. har fået fat i en importeret bro fra spanien, de er som nye!
en peugeot 206 nysynet med dårlig bagbro, og olien pisser ud af toppakningen
det en en ejers 180000km, fra 2005, 1.4 motor. den køre faktisk ret godt!
men af med toppen og få den planslebet, mens bagbroen kommer hjem. har fået fat i en importeret bro fra spanien, de er som nye!
- Vedhæftede filer
-
- 20161218_184547.jpg (814.8 KiB) Vist 11437 gange
-
- 20161218_184559.jpg (625.35 KiB) Vist 11437 gange
Tim C
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
hnmmmm..
knægten har slæbt noget hjem...heldivis ikke nogen sygdomme..men næsten...
den gule er helt normal..men den anden..har kæmpe melbran indsugening..og variator i baghjulet...er den dansk??
knægten har slæbt noget hjem...heldivis ikke nogen sygdomme..men næsten...
den gule er helt normal..men den anden..har kæmpe melbran indsugening..og variator i baghjulet...er den dansk??
- Vedhæftede filer
-
- DSCF2301.JPG (571.85 KiB) Vist 11408 gange
-
- DSCF2300.JPG (555.18 KiB) Vist 11408 gange
-
- DSCF2299.JPG (538.18 KiB) Vist 11408 gange
strynboen på test profil
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
hej... den gule er fed, den må i sætte istand.
den blå er tunet, bundulovlig & forbudt - derfor kan den vel godt være dansk.
hilsen olieklud
den blå er tunet, bundulovlig & forbudt - derfor kan den vel godt være dansk.
hilsen olieklud
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
det var sådan en indsugening/melbran Yamaha skulle have..bag ind..hen over krumtappen...så der ikke kommer så meget turbolens fra krumtappen
strynboen på test profil
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Den blå ligner en Vespa Si.
Verdens grimmeste og største forlygte, og ganske rigtigt variator ala plastic scooterne...
Jeg havde en på et tidspunkt - det var en italiensk import, den kørte ski... godt, men var jo ikke særlig lovlig på de danske landeveje!
Ved ikke om den er solgt i DK, men hvis den er så må det have været i meget lille antal - har den ikke et stelnummer der evt har importørkode?
Erik
Verdens grimmeste og største forlygte, og ganske rigtigt variator ala plastic scooterne...
Jeg havde en på et tidspunkt - det var en italiensk import, den kørte ski... godt, men var jo ikke særlig lovlig på de danske landeveje!
Ved ikke om den er solgt i DK, men hvis den er så må det have været i meget lille antal - har den ikke et stelnummer der evt har importørkode?
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Den blå Si har ikke variomatik på billedet? Og motor blokken er fra en scooter, jeg vil mene det er en minarelli eller lign.
Si blev også solgt i dk, uden variomatik. Importør kode WVV
Si blev også solgt i dk, uden variomatik. Importør kode WVV
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
hvor et stelnummeret/kode slået i..jeg må lige tjekke begge..krumtappen er ny..blokken fulgte bare mde...så kan nok være fra noget andet..forsøgt tilpasset...
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg fortsætter jo arbejdet med mine tændingsmagneter, så i får lige en video af selve vikleprocessen:
/Steen
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
De danske Vespa/Piaggio maskiner har to stelnumre, den originale fra Italien og så et ekstra som er lavet til det danske marked. Det danske er opbygget sådan:knallert skrev:hvor et stelnummeret/kode slået i..jeg må lige tjekke begge..krumtappen er ny..blokken fulgte bare mde...så kan nok være fra noget andet..forsøgt tilpasset...
WVV 123456 X
Nogle af de sidste Ciaoer har 17 cifret VIN nr. som en scooter, men det er først på de sidste modeller fra det nye årtusinde.
På Ciao finder man den under fodhviler pladen på højre side af stellet. Si ved jeg desværre ikke.
Krumtappen er heller ikke til Ciao og co.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
jeg kan ikke rigtig se hvordan du skifter retning på tråd fremføringen/side forskydeningen...stigningen er jo trådtykkelsen pr rotation. plus minus lidt tøven ved enderne
.men den skal jo skifte retning ved endestoppet. er der, et vendegear..kan se det er koblet på rotationen,,så den bare køre med..
jeg tænkte på en arm på en krumtap..hvor man kan flytte pejlstangen til at justere slaglængden..men kan ikke se mekanismen...
det er svært at få sådan en vikler til at køre godt..min røg ud..da den var for u presis..det skal køre perfekt...ellers er det håbløst
.men den skal jo skifte retning ved endestoppet. er der, et vendegear..kan se det er koblet på rotationen,,så den bare køre med..
jeg tænkte på en arm på en krumtap..hvor man kan flytte pejlstangen til at justere slaglængden..men kan ikke se mekanismen...
det er svært at få sådan en vikler til at køre godt..min røg ud..da den var for u presis..det skal køre perfekt...ellers er det håbløst
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
/Steen
Det er lidt svært at se hvordan trådfremføringen skifter retning, men det gøres ved at låse to tandhjul sammen når den skal køre den ene vej, og ved at fjerne låsen når den skal køre den anden vej. Det er faktisk ganske simpelt, men man skal tænke lidt over gevindstigning og gearing for at få det til at passe med trådtykkelsen. Nu er der blevet viklet fire magneter, så det funker fintknallert skrev:jeg kan ikke rigtig se hvordan du skifter retning på tråd fremføringen/side forskydeningen...stigningen er jo trådtykkelsen pr rotation. plus minus lidt tøven ved enderne
.men den skal jo skifte retning ved endestoppet. er der, et vendegear..kan se det er koblet på rotationen,,så den bare køre med..
jeg tænkte på en arm på en krumtap..hvor man kan flytte pejlstangen til at justere slaglængden..men kan ikke se mekanismen...
det er svært at få sådan en vikler til at køre godt..min røg ud..da den var for u presis..det skal køre perfekt...ellers er det håbløst
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
/..men har du en magenet bremse..som aktiveres med mikrochvitch til at bremse tandhjulet..så er det kun en aktiv komponent..bremse on/off. kontakt..simpelt at el styre
du må bygge en variator på fremføringen..så du kan bruge den til alle trådtykkelser...på min var der en konstant roternde plade(størelse af en cd)..og en gummi rulle som kunne skydes ud i radius...så har man alle hastigheder..alt efter hvor langt ind ud hjulet køre..(.køre man over midten bakker den)
du må bygge en variator på fremføringen..så du kan bruge den til alle trådtykkelser...på min var der en konstant roternde plade(størelse af en cd)..og en gummi rulle som kunne skydes ud i radius...så har man alle hastigheder..alt efter hvor langt ind ud hjulet køre..(.køre man over midten bakker den)
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
Lidt rumsteren i julen er det da blevet til, så nu er der en Sting mere klar til landevejen. Den er ikke helt færdig endnu, men der er ikke langt igen.
Jeg har valgt at give den en PW50 cylinder, samt gearing. Jeg var lidt bekymret for om den blev gearet for højt, men den går 55 km/t ved 8.000 omdrejninger, så det er vist fint.
/Steen
Lidt rumsteren i julen er det da blevet til, så nu er der en Sting mere klar til landevejen. Den er ikke helt færdig endnu, men der er ikke langt igen.
Jeg har valgt at give den en PW50 cylinder, samt gearing. Jeg var lidt bekymret for om den blev gearet for højt, men den går 55 km/t ved 8.000 omdrejninger, så det er vist fint.
/Steen
Senest rettet af Twinsport tors 29. dec 2016 17:13, rettet i alt 1 gang.