Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 835
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

knallert skrev:... men med de nye rustfri stempler og nye paknings set..skulle den gerne blive som ny...
Det ser sgu' godt ud! Så er CBX'en snart klar til 30 år mere!

/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Den danske service manual siger 1,8 mm før top.

Det ligner en ret simpel tilpasning, lækkert :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... det er imponerende så meget strøm sådan et Yamaha sting anlæg kan lave - egentlig mærkeligt når der kun er en spole.
det skal prøves - man må nemlig gerne bruge dele på en fs1 fra andre yamahaer, det betragtes nemlig stadig som originalt.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 835
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

claus olieklud skrev:...man må nemlig gerne bruge dele på en fs1 fra andre yamahaer, det betragtes nemlig stadig som originalt...
Pyha! - så skal man da ikke have dårlig samvittighed over det :mrgreen: !

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 835
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

12V skrev:Den danske service manual siger 1,8 mm før top.

Det ligner en ret simpel tilpasning, lækkert :)
Gælder det tændingstidspunkt også for en udroslet FS1-motor, dvs. med 16mm indsugning og FS1 cylinder?

Og ja - det er en simpel tilpasning der bare virker!

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Twinsport skrev:
12V skrev:Den danske service manual siger 1,8 mm før top.

Det ligner en ret simpel tilpasning, lækkert :)
Gælder det tændingstidspunkt også for en udroslet FS1-motor, dvs. med 16mm indsugning og FS1 cylinder?

Og ja - det er en simpel tilpasning der bare virker!

/Steen
Det tror jeg i hvert fald, de fleste kører med.

FS1 er kendt for at klemme stemplet. Gad vide, om der er en sammenhæng? Jeg havde holdt mig i omegnen af 1,4-1,5mm BTDC, som mig bekendt foreskrives til en 2,9HK Kreidler med omtrent samme, lave kompressionsforhold.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

timeren er gået i brødristeren...så den blev ombygget til low teck..en enkelt prøvelampe skulle lige indbygges også...gad vide hvad heidi syntes...
Vedhæftede filer
DSCF2356.JPG
DSCF2356.JPG (497.6 KiB) Vist 9884 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

Høj klasse Lars :(y) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :(y)

Har næsten lige kastet 169 kr efter en ny rister pga. samme problem såååeee....
Nå men jeg har ikke telepanik lamper og knapper på lager så din løsning ville nok være dyrere hvis jeg skulle ud og købe :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

thekkede hovedcylenderen på cbx..den var mistænkelig..så har bestilt et paknings set og en o ring ,og en bremse lys kontakt...1000 kr incl fragt...det er dyrt at pille i Honda..
ved ikke rigtig om jeg skal polere eller male ..
Vedhæftede filer
DSCF2357.JPG
DSCF2357.JPG (607.43 KiB) Vist 9835 gange
DSCF2358.JPG
DSCF2358.JPG (524.72 KiB) Vist 9835 gange
DSCF2359.JPG
DSCF2359.JPG (580.64 KiB) Vist 9835 gange
strynboen på test profil
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamahafs1haslev »


Det tror jeg i hvert fald, de fleste kører med.

FS1 er kendt for at klemme stemplet. Gad vide, om der er en sammenhæng? Jeg havde holdt mig i omegnen af 1,4-1,5mm BTDC, som mig bekendt foreskrives til en 2,9HK Kreidler med omtrent samme, lave kompressionsforhold.
Det er fordi man praktisk taget ikke kan justere længere frem (jo det kan godt), men det er ikke stabilt hvis armen på platinerne er slidt /bliver slidte og gabet er det man typisk justerer ned til minimum.
Men det er jo kompressionsforholdet og omdrejningstallet, der i højre grad bestemmer tidspunktet.
Så egentlig skal en tunet motor have senere tændingstidspunkt end en ikke tunet motor, derfor blev mhkz tændingen ændret til en svagt reguleret tændingsavancering.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Fik samlet min makkers 4G Monza motor forleden dag, lækker maskine. Har efterhånden lavet så mange at jeg ikke gider at smide det på min hjemmeside :P
Lauge4G.jpg
Lauge4G.jpg (453.19 KiB) Vist 9757 gange
En anden kammerat har købt en Suzuki FA50 til 40€ lige over grænsen. Den var bare til ophug eller renovering, så den skal tunes lidt til noget ræs mener han ;)
Det viser sig at Piaggio Hi-Per 2 cylindre passer meget godt, 1,5 mm spacer og blokken skulle fræses minimalt til de større skørter. Han havde en DR 48 mm liggende, den kommer på og bliver fodret af en 21'er Dellorto. Koblingen bliver lettet og evt. forsynet med strammere fjedre. Udstødningen kommer også fra en scooter.
2017-02-03 21.51.18 (Small).jpg
2017-02-03 21.51.18 (Small).jpg (432.14 KiB) Vist 9757 gange
2017-02-03 21.43.45 (Small).jpg
2017-02-03 21.43.45 (Small).jpg (457.13 KiB) Vist 9757 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Yamahafs1haslev skrev:

Det tror jeg i hvert fald, de fleste kører med.

FS1 er kendt for at klemme stemplet. Gad vide, om der er en sammenhæng? Jeg havde holdt mig i omegnen af 1,4-1,5mm BTDC, som mig bekendt foreskrives til en 2,9HK Kreidler med omtrent samme, lave kompressionsforhold.
Det er fordi man praktisk taget ikke kan justere længere frem (jo det kan godt), men det er ikke stabilt hvis armen på platinerne er slidt /bliver slidte og gabet er det man typisk justerer ned til minimum.
Men det er jo kompressionsforholdet og omdrejningstallet, der i højre grad bestemmer tidspunktet.
Så egentlig skal en tunet motor have senere tændingstidspunkt end en ikke tunet motor, derfor blev mhkz tændingen ændret til en svagt reguleret tændingsavancering.
Så må man tilpasse ankerpladen, om nødvendigt. Når man alligevel går relativt langt over fabrikkens specifikationer med f.eks. et 45mm stempel, må man forvente, at andre faktorer ændres.
Alt andet lige, så øges kompressionsforholdet, når det oprindelige topstykke kombineres med en 30% forøgelse af slagvolumen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

rep revers gear.
.det ser fint ud..det er kun skifte mekanismen som går tungt.pga manglende smøring..der var næsten ingen olie på gearet..så simmeringene er dårlige...så nye pakninger simmeringe rens maling..så køre det igen..men skal lige se om leg kan dreje ud til et nåleleje i skifte mekanismen/exentricen...bronce bøs er lidt tungt at dreje exentricen som presser konus koblingen ind i henholdvis fren konus eller bak konus..som har slid belægning..selve dobbelt konusen er stål..billeder følger
Vedhæftede filer
DSCF2377.JPG
DSCF2377.JPG (567.15 KiB) Vist 9704 gange
DSCF2378.JPG
DSCF2378.JPG (525.99 KiB) Vist 9704 gange
DSCF2379.JPG
DSCF2379.JPG (567.14 KiB) Vist 9704 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

prøver at lave klor gas...men den udvikler kun brint? ved den negative katode...der sker kun misfarvening ved den positive..hvor jeg mente at klorgassen..eller svovlsyre burde komme..
men hvad ved jeg.
.har bygget opstillingen til datterens htx opgave,,,syntes de reagens glas opstillinger er for dårlige..her kan man tappe gassen,af i slangen..og analycere på den..og skifte anoder/katoder til andre metaller..evt bygge om til et batteri..og samle gas produkterne op..

(måske en vindmølle kan drive processen..og gassen samles og komprimers på flaske.. til senere brug..på en kraft/ varme motor..så alt energi udnyttes)


der er selfølig ikke bund i flaskerne..
Vedhæftede filer
DSCF2380.JPG
DSCF2380.JPG (451.59 KiB) Vist 9679 gange
DSCF2381.JPG
DSCF2381.JPG (448.56 KiB) Vist 9679 gange
DSCF2382.JPG
DSCF2382.JPG (448.23 KiB) Vist 9679 gange
strynboen på test profil
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Nikolaj Y »

I går blev det til samling af min fs1 mc motor :D
Renoveret med: konvertering til 5 trins gearkasse, konvertering til 3 pladet kobling, lejer, simmerringe, pakninger, stempel, 14-tands fortandhjul, nye slanger, honet cylinder og sidst men ikke mindst vandkølet topstykke. :mrgreen:
Vedhæftede filer
20170218_162352.jpg
20170218_162352.jpg (587 KiB) Vist 9639 gange
20170218_201551.jpg
20170218_201551.jpg (512.32 KiB) Vist 9639 gange
20170218_213936.jpg
20170218_213936.jpg (570.72 KiB) Vist 9639 gange
20170218_230110.jpg
20170218_230110.jpg (585.13 KiB) Vist 9639 gange
20170218_230140.jpg
20170218_230140.jpg (606 KiB) Vist 9639 gange
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
12inch
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 8. apr 2012 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12inch »

Spændene , har du checket fjeder vandringen på koblingen ? det ser ud til at fjederne er spændt hårdt op, men det kan jo være billederne der snyder. Har selv samme kobling på og der har jeg en 1.5mm skive under hver skruge for at bevare samme vandring
mvh.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af wolfe »

ville give min afdøde bedstemor for en 5 gear gearkasse!

ellers flot arbejde du laver nikolaj! og en masse penge du smider i dine projekter :hihi

men det en dyr hobby! har jeg prøvet og forklare min kæreste :whew
Tim C
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Nikolaj Y »

12inch skrev:Spændene , har du checket fjeder vandringen på koblingen ? det ser ud til at fjederne er spændt hårdt op, men det kan jo være billederne der snyder. Har selv samme kobling på og der har jeg en 1.5mm skive under hver skruge for at bevare samme vandring
mvh.
For at være helt ærlig så nej det har jeg ikke :o Du har ret i at de ser ret klemte ud, men jeg gjort som jeg er blevet anbefalet (har fået Benny til at lave det). Jeg spørger ham lige for en sikkerheds skyld - tak for tippet :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Nikolaj Y »

wolfe skrev:ville give min afdøde bedstemor for en 5 gear gearkasse!

ellers flot arbejde du laver nikolaj! og en masse penge du smider i dine projekter :hihi

men det en dyr hobby! har jeg prøvet og forklare min kæreste :whew
Jeg har også gået og drømt om en længe, og nu skulle det altså være - det bliver sjovt at se hvor meget forskel der endelig er (sikkert ikke det store) :thunge men det lyder godt at sige :lol:

Ja det ryger nogle penge, men jeg føler ikke de er smidt væk - men i stedet investeret (hvor god investering kan så diskuteres på nogle punkter). Jeg synes derudover det er sjovt at gå op i de små detaljer, også selvom der går lidt mere tid og penge tabt :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

der skal lægges skiver under for at udvide,,det som den ekstra plade fylder..jeg har bare lagt en skive under hver fjederholder(gammel type )
men måske benny har kompenseret for det et andet sted..evt ved at fræse lidt ud under fjederen,,,så den går lidt dybere ned i bundpladen
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"