Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
hejsa... det er ikke kun steen der har gang i serieproduktion, jeg har nemlig gang i en serie på 2 stk bremsekaliber.
denne gang var det min gamle racer racer der trængte til at få lavet kaliber, så har jeg også været alle 3 yamahaer igennem mht skivebremsesystem... jeg laver lige en extra kaliber til lageret, den er højpoleret og meget fin med alt udskiftet... faktisk er der også en 5. kaliber på vej, men den står til opblødning da den sidder fast i gliderne, det er så en `76 kaliber.
fedt - knallertforum tog bare billederne selv om de var med mange pix.
hilsen olieklud
denne gang var det min gamle racer racer der trængte til at få lavet kaliber, så har jeg også været alle 3 yamahaer igennem mht skivebremsesystem... jeg laver lige en extra kaliber til lageret, den er højpoleret og meget fin med alt udskiftet... faktisk er der også en 5. kaliber på vej, men den står til opblødning da den sidder fast i gliderne, det er så en `76 kaliber.
fedt - knallertforum tog bare billederne selv om de var med mange pix.
hilsen olieklud
- Vedhæftede filer
-
- IMAG0080.jpg (263.42 KiB) Vist 11870 gange
-
- IMAG0079.jpg (308.45 KiB) Vist 11870 gange
-
- IMAG0078.jpg (328.4 KiB) Vist 11870 gange
-
- IMAG0077.jpg (350.79 KiB) Vist 11870 gange
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
/Steen
Det ser sgu' godt ud, Claus! Måske kan vi hjælpe den fastgroede kaliber på ved med et ultralydsbad? Vil du låne mit?claus olieklud skrev:... faktisk er der også en 5. kaliber på vej, men den står til opblødning da den sidder fast i gliderne, det er så en `76 kaliber...
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
er det en magura hoved cyl. det burde være god kvalitet.(.taivansen solgte vist nok dem.).jeg troede entelig de var til puch juvel..men de bruger en rund beholder..jeg har en liggende..låget er lidt deformt..så ved ikke om den er tæt...hvordan er udvækslingen i forhold til Yamaha.. 12 ellere 14 mm? stempel..?
strynboen på test profil
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Det var da på tide at du kigger på den caliper Claus!
Var det ikke den der udlagde ildelugtende røgslør over det meste af Langeland for nogle år siden
Erik
Var det ikke den der udlagde ildelugtende røgslør over det meste af Langeland for nogle år siden
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
jeg husker da vi var i Bagenkop..og oliekluden blokerede forbremsen lidt uden for byen..vi var sgu nær aldrig kommet hjem,
,,da han skulle køle af før den blev løs igen...efter den blokering har han altid renset returhullet i hovedcyll grundigt.
..efter den tur lagde vi altid køreturen fredag,, før vi rejste til Strynø. også pga....flere faldt i søvn om søndagen..på udflugten/køreturen...og ikke spiste op pga dårlig appetit..på kroen..Strynø tog hårdt på folk..så søndag blev en hviledag..og hjemrejse dag
lige et sidste billede af den helt færdige knallert...cylenderen er tomos......med plumb...den køre 38..
,,da han skulle køle af før den blev løs igen...efter den blokering har han altid renset returhullet i hovedcyll grundigt.
..efter den tur lagde vi altid køreturen fredag,, før vi rejste til Strynø. også pga....flere faldt i søvn om søndagen..på udflugten/køreturen...og ikke spiste op pga dårlig appetit..på kroen..Strynø tog hårdt på folk..så søndag blev en hviledag..og hjemrejse dag
lige et sidste billede af den helt færdige knallert...cylenderen er tomos......med plumb...den køre 38..
- Vedhæftede filer
-
- puch vz færdig.jpg (538.14 KiB) Vist 11806 gange
strynboen på test profil
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
hej igen...
steen: det skyldes rust i gliderne, men er i gang med at blive opløst ved at være opfyldt med en blanding af wd40/motorolie - jeg har jo selv sådan en lille ultralydsrenser på 35 watt som jeg faktisk har haft rigtig meget gavn af igennem tiden, men da den kun er på 35 watt slår den ikke bare lige rust af med sæbevand... hmm, jeg kan godt huske du har nævnt dit ultralydsrensekar, det kunne da godt tænkes vi skulle prøve det en dag - hvor kraftigt er det egenligt ? for ikke så lang tid siden fik jeg nogle reklamer over proff ultralydsrensere, det største var vist 16 liter med flere zoner på tilsammen over 1 kw transducereffekt & varme... sådan et kan fjerne de røde pletter på en rødspætte.
lars: jo det er magura som bla thansen har solgt, fin tysk kvalitet... det er sådan en der har siddet på længere tid end jeg har haft knallerten, så den var måske næsten 20 år gammelt - det du ser på billedet er nøjagtig det samme bare nyere... det var fordi jeg i forvildelse købte et komplet sæt i thansen i 2010 da jeg skulle havde min `76er ud at køre, siden da har jeg så udskiftet til komplet originalt `76 bremsesystem, og den så få år gamle magura er kommet til at erstatte den 20 år gamle magura... af samme årsag har jeg ikke repareret magura hovedcylinder, og kan derfor ikke fortælle om stempelstørrelse... jeg kan kun sige sådan en magura fungerer fint sammen med en original kaliber, fint udvekslingsforhold, hverken for meget eller for lidt.
erik: du har ganske ret - ja den begyndte at klemme af sig selv, først en smule så den fik bare lidt extra gas, så et gear ned, og et gear mere, først da jeg måtte ned i første gear for at køre 25 kmt med fuld gas valgte jeg at give tegn til at stoppe, da var bremseskiven nærmest rødglødende...
problemet var lidt snavs i hovedcylinderen som forhindrede trykket kunne komme baglæns... jeg mener vi bare løsnede banjobolten lidt samtidig med der blev presset på bremsehåndtaget - pist væk var snavsen og vi kunne køre igen... jeg ville dælme ikke op på følgebilen hvis jeg kunne blive fri - så hellere klippe bremseslangen med en skævbider om nødvendigt.
hilsen olieklud
steen: det skyldes rust i gliderne, men er i gang med at blive opløst ved at være opfyldt med en blanding af wd40/motorolie - jeg har jo selv sådan en lille ultralydsrenser på 35 watt som jeg faktisk har haft rigtig meget gavn af igennem tiden, men da den kun er på 35 watt slår den ikke bare lige rust af med sæbevand... hmm, jeg kan godt huske du har nævnt dit ultralydsrensekar, det kunne da godt tænkes vi skulle prøve det en dag - hvor kraftigt er det egenligt ? for ikke så lang tid siden fik jeg nogle reklamer over proff ultralydsrensere, det største var vist 16 liter med flere zoner på tilsammen over 1 kw transducereffekt & varme... sådan et kan fjerne de røde pletter på en rødspætte.
lars: jo det er magura som bla thansen har solgt, fin tysk kvalitet... det er sådan en der har siddet på længere tid end jeg har haft knallerten, så den var måske næsten 20 år gammelt - det du ser på billedet er nøjagtig det samme bare nyere... det var fordi jeg i forvildelse købte et komplet sæt i thansen i 2010 da jeg skulle havde min `76er ud at køre, siden da har jeg så udskiftet til komplet originalt `76 bremsesystem, og den så få år gamle magura er kommet til at erstatte den 20 år gamle magura... af samme årsag har jeg ikke repareret magura hovedcylinder, og kan derfor ikke fortælle om stempelstørrelse... jeg kan kun sige sådan en magura fungerer fint sammen med en original kaliber, fint udvekslingsforhold, hverken for meget eller for lidt.
erik: du har ganske ret - ja den begyndte at klemme af sig selv, først en smule så den fik bare lidt extra gas, så et gear ned, og et gear mere, først da jeg måtte ned i første gear for at køre 25 kmt med fuld gas valgte jeg at give tegn til at stoppe, da var bremseskiven nærmest rødglødende...
problemet var lidt snavs i hovedcylinderen som forhindrede trykket kunne komme baglæns... jeg mener vi bare løsnede banjobolten lidt samtidig med der blev presset på bremsehåndtaget - pist væk var snavsen og vi kunne køre igen... jeg ville dælme ikke op på følgebilen hvis jeg kunne blive fri - så hellere klippe bremseslangen med en skævbider om nødvendigt.
hilsen olieklud
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Haha! Det lyder sat'me som noget af et arrangementknallert skrev:...flere faldt i søvn om søndagen..på udflugten/køreturen...og ikke spiste op pga dårlig appetit..på kroen..Strynø tog hårdt på folk..så søndag blev en hviledag..og hjemrejse dag
Fed Puch i øvrigt. Som man husker dem fra sin barndom.
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
Når du løsner rust, så prøv en blanding af automatgearkasseolie og acetone. Det virker lige så godt som det bedste sprays man kan købe for penge.
/Steen
Jeg kan sgu' ikke helt huske effekten på mit bad, men mener det er 285W, hvoraf de ca. 100W vist er transducereffekt. Det er ikke helt stort nok. Jeg mener 4,6 liter, men indtil videre nøjes jeg med det.claus olieklud skrev:...det skyldes rust i gliderne, men er i gang med at blive opløst ved at være opfyldt med en blanding af wd40/motorolie - jeg har jo selv sådan en lille ultralydsrenser på 35 watt som jeg faktisk har haft rigtig meget gavn af igennem tiden, men da den kun er på 35 watt slår den ikke bare lige rust af med sæbevand... hmm, jeg kan godt huske du har nævnt dit ultralydsrensekar, det kunne da godt tænkes vi skulle prøve det en dag - hvor kraftigt er det egenligt ? ...
Når du løsner rust, så prøv en blanding af automatgearkasseolie og acetone. Det virker lige så godt som det bedste sprays man kan købe for penge.
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
vi løste træf problemerne..ved at flytte den længste køre tur på fastlandet tur til fredag.( fra søndag).og derefter rejste vi til Strynø og festede fredag aften ,,hele lørdagen(der var dog lige et oreinterings løb)..og en majstangs hejsning.. ølvognen var et godt indslag..samt dans i den lokale skole .....festede så vidre ,, natten til søndag..og tog en slapper søndag formidag..og rejste hjem om eftermidagen...det gav lige 3 gode dage...nogle gange i sol og sommer...andre år i slud og regn storm...maj er ikke helt stabil...
strynboen på test profil
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg er så småt gået i gang med stellet til mit kommende 73 projekt.
Det var temmelig slemt med slid de sædvanlige steder, et par buler, ekstra huller og et manglende nederste motorophæng.
Men det værste var nok en tidligere reparation af akslen til bagdæmperne. Alt sad pilskævt og var lavet af noget der lignede gevindstang, en 16mm bolt og en masse svejsning.
Det krævede lidt fintænkning og hokus pokus at få stellet spændt op i fræseren, men det lykkedes at få hullerne trukket nogenlunde derhen hvor de burde være.
Resultatet blev hæderligt...
Og når jeg nu havde opspændingen nåede jeg også lige at bore op til nye bøsninger til støttebens/bremseakslen.
Hullet er boret op til 22mm, så billedet fortæller lidt om HVOR slidt 15mm hullerne var
Erik
Det var temmelig slemt med slid de sædvanlige steder, et par buler, ekstra huller og et manglende nederste motorophæng.
Men det værste var nok en tidligere reparation af akslen til bagdæmperne. Alt sad pilskævt og var lavet af noget der lignede gevindstang, en 16mm bolt og en masse svejsning.
Det krævede lidt fintænkning og hokus pokus at få stellet spændt op i fræseren, men det lykkedes at få hullerne trukket nogenlunde derhen hvor de burde være.
Resultatet blev hæderligt...
Og når jeg nu havde opspændingen nåede jeg også lige at bore op til nye bøsninger til støttebens/bremseakslen.
Hullet er boret op til 22mm, så billedet fortæller lidt om HVOR slidt 15mm hullerne var
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
har fået en masse hifi til værkstedet..og en bunke elektronik. en masse transistore ..og int kredse til byggesæt..jeg lægger data ud..hvis nogen kan bruge det..jeg er ikke klog på intg.. kredse..
.skal nok have hjælp..om hifi udstyret er for godt til værkstedet (kan det være det)..nok et spørgsmål om fugt vil ødelægge det..eller skal i stuen. og bevares for eftertiden.jeg elsker 1970 grej...sansui au 7500 er fra 1973. er ikke total høj watt power..men kvaliteten og lyden er meget 70.....har også noget fint gammel tuner og flere forstærkere..og dantax højtalere.fra en oprydning..en del bånd afspillere i prof udførelse..men duer de overhoved mere...samt en del kommondore 64 comp med drev/flop station..og alle bøger fra de tidelige år ..både styring programmer og hardware..museum grej..fra før mus og window..
.skal nok have hjælp..om hifi udstyret er for godt til værkstedet (kan det være det)..nok et spørgsmål om fugt vil ødelægge det..eller skal i stuen. og bevares for eftertiden.jeg elsker 1970 grej...sansui au 7500 er fra 1973. er ikke total høj watt power..men kvaliteten og lyden er meget 70.....har også noget fint gammel tuner og flere forstærkere..og dantax højtalere.fra en oprydning..en del bånd afspillere i prof udførelse..men duer de overhoved mere...samt en del kommondore 64 comp med drev/flop station..og alle bøger fra de tidelige år ..både styring programmer og hardware..museum grej..fra før mus og window..
- Vedhæftede filer
-
- sansoi au 7500-1 - Kopi (2).JPG (330.58 KiB) Vist 11669 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Flot arbejde Erik ,Jeg kan se det er kommet i de rette hænder. jeg tænker tit når jeg ser en
reparation der er gået galt ,havde de dog bare holdt hænderne i lommen i stedet for.
Det meget mere omfattende når først der skal rettes op på det mislykkede og derefter
genskabe det korrekt.
reparation der er gået galt ,havde de dog bare holdt hænderne i lommen i stedet for.
Det meget mere omfattende når først der skal rettes op på det mislykkede og derefter
genskabe det korrekt.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Så gik der en weekend med 73 projektet.
Hele lørdagen gik med at svejse, slibe og rette stellet, og i dag var det så tid til første lag grunder.
Nu skal det lige hærde ordentligt, og så venter der mange timer med slibning og finspartling...
Erik
Hele lørdagen gik med at svejse, slibe og rette stellet, og i dag var det så tid til første lag grunder.
Nu skal det lige hærde ordentligt, og så venter der mange timer med slibning og finspartling...
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
det ser godt ud erik er det stadig din gamle arbejdsgiver der ligger malerkabine til vh jesper
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Fint ser det ud.
Er bagsvingeren ikke nyere? Det ser ud til, at de 2 M5 gevindhuller under venstre langhul til bagakslen mangler.
Er bagsvingeren ikke nyere? Det ser ud til, at de 2 M5 gevindhuller under venstre langhul til bagakslen mangler.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Ja Jesper, man er nødt til at holde fast ved nøglen så man kan komme ind og male. Det er trods alt kun 4 år siden jeg rejste
Bagsvingeren er af ukendt model og årgang. Den er modificeret og var beregnet til lukket kædekasse da jeg fik den - havde ikke lige tænkt på de 2 huller...
Erik
Bagsvingeren er af ukendt model og årgang. Den er modificeret og var beregnet til lukket kædekasse da jeg fik den - havde ikke lige tænkt på de 2 huller...
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
I dag blev det ikke til meget på værkstedet - altså udover at nyde synet af Sting-stumperne som kom tilbage fra galvanisering. Så er den største portion blevet ordnet
Så kan jeg og drengene komme lidt videre med samlingen.
/Steen
I dag blev det ikke til meget på værkstedet - altså udover at nyde synet af Sting-stumperne som kom tilbage fra galvanisering. Så er den største portion blevet ordnet
Så kan jeg og drengene komme lidt videre med samlingen.
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Ville skifte en pakdåse på havetraktoren, det blev en større omgang. Pakdåsen sad bagved en lille kant, så gearkassen skal adskilles for at den skal skiftes.
Ikke en nem opgave, der var brugt så meget flydende pakning, den var næsten permanent limet sammen. Alle bolte er i tommemål, det samme er aksler/bøsninger og den pakdåse jeg vil skifte. Troede ikke nogen konstruerede ting i tommemål mere i 2008
Ikke en nem opgave, der var brugt så meget flydende pakning, den var næsten permanent limet sammen. Alle bolte er i tommemål, det samme er aksler/bøsninger og den pakdåse jeg vil skifte. Troede ikke nogen konstruerede ting i tommemål mere i 2008
- Vedhæftede filer
-
- 2016-04-03 11.10.51 (Small).jpg (440.22 KiB) Vist 11183 gange
-
- 2016-04-03 13.51.56 (Small).jpg (518.57 KiB) Vist 11183 gange
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
hej... hvad trækker den udgangsaksel hvor du skifter simmeringen ? sådan en syntes jeg nemlig ikke at havde på min simplicity
hilsen olieklud
hilsen olieklud
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Der sidder en lille skivebremse på den aksel. Simmeringen må have været utæt næsten fra jeg har købt den, kan huske den mistede bremseeffekten ret hurtigt. Men først nu en del år senere begyndte den at efterlade små oliepletter.
Set i bakspejlet havde jeg måske bare skulle leve med et stykke pap under traktoren, det var godtnok bøvlet at skille den ad.
Set i bakspejlet havde jeg måske bare skulle leve med et stykke pap under traktoren, det var godtnok bøvlet at skille den ad.