Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... lars jeg kender ikke til nogen formel som jeg kan fortælle om, men meget forsimplet fortalt leder en spole jævnstrøm, men danner ohmsk modtand over for vekselstrøm, stigende med frekvens.

stik modstat opfører en kondensator sig, den spærrer for jævnstrøm, men leder vekselspænding, den ohmske modtand falder med stigende frekvens.

en spoles størrelse måles i Henry, en kondensator i farad - i dette tilfælde med induktionsspoler på et knallert tændingsanlæg skal man mok ikke tænke så meget over spolernes værdi målt i Henry, men mere overveje den ohmske værdi.

grunden til målingen skyldes udelukkende sammenlignings grundlag, og som nævnt var de næsten ens på nær triggerspolen.

et eksempel på hvor en spoles værdi målt i Henry er uhyre vigtig er fx i en svingningskreds, det bruges i næsten alt elektronik.

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Svinghjuls diameter * Pi / 360 * 25

Så har du grader svarende til de 25 mm på omkredsen.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... det var en god formel - det bliver så til 24 grader.
kan godt se det er skørt, men bliver lidt i tvivl om rotationsretning ? tror faktisk at det er omvendt at den stiller 24 grader frem ved 3000 omdrejninger... det syntes jeg også ville passe bedre, det er nemlig nøjagtig som en 2 takt påhængsmotor gør det, altså nærmest ingen fortænding under start, i tomgang, og op til 3000 omdrejninger.

det skulle så være fordi at kickstarteren ikke må slå tilbage over benet på de små drenges Yamaha pw80, samt motorens evne til at køre blødt i tomgang og lave omdrejninger ?

twinsport: kan du bekræfte rotationsretningen i prøvebænken ?

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

En moderne CDI har lav fortænding under start, det skulle gøre start proceduren nemmest. Så får den mest fortænding i mellemområdet hvor den skal sejtrække og derefter igen med lav fortænding for bedst effekt og mindre risiko for detonation.

Her ses kurven fra en HPI CDI:
Billede
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... tak for kurven Carsten, jeg har godt set den før og det er sikkert helt optimalt.
nu er der altså sådan en pw80 CDI og spole på vej til mig, det koster ikke ret meget, det er vist omkring 100 kr.
havde så forstillet mig at tændingen skulle være omkring 30 grader når den er høj.
mellempladen er med slidser så hele systemet kan drejes lige som på en puch eller kreidler.
jeg har også en RD/DT CDI som jeg kan prøve med hvis det skulle være, måske har jeg også en fra Yamaha sting eller kan skaffe det, men spørgsmålet er om den mon ikke opfører sig lige som omtalte PW80 CDI.

udgangspunktet er jo platin tænding, og jeg kan næsten ikke forstille mig at en simpel CDI ikke skulle gøre det lige så godt.

jeg har aldrig nogen sinde prøvet elektronisk tænding på Yamaha fs1 - jeg har altid syntes at original tændingen har virket meget godt, også ved 10000 omdrejninger.

jeg har kikket forskellige diagrammer over CDI - de mest simple består næsten ikke af noget... jeg tænkte lidt på at lave en selv, men som steen siger så kan det næsten ikke svare sig hvis man kan købe en færdig produceret for 50 kr.

det er ikke fordi jeg skal være nærig eller ikke vil bruge penge på det, syntes bare det kunne være sjovt hvis man kunne samle et nyt komplet elektronisk tændingsanlæg for samme pris som et nyt bagdæk koster hos thansen.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

ja det er udfordringen..ikke altid de letteste løsninger...en fast cdi er altid den sikreste..for en 2 takter..sådan en simpel kan du mnemt bygge..med en effekt transistor
jeg har netop monteret en spændings regulator på stingen..som vi har bøvlet med..den har brændt din fine z diode reg af..det er vi ærgelige over da du har brugt meget tid og penge på at bygge den..men vi ved så nu at kapasiteten på sting og nok også pw er så kraftig..at strømmen skal ledes i stel over en styring af strømmen..ikke direkte optages i komponenterne
...jeg har sat en af de helt anmendelige 4 bens regulatore som bruges af både kina og alle scotere..man kobler de 2 ben sammen til et gul/hvid..når der kun er en ledning ud fra spolen...så virker den på 1 fase....
stingen køre nu med den..det lader som om den leder en stor del af strømmen direkte på stel..batteri forbindelsen bruges ikke..heller ikke negativ ledningen..effekten ledes ud af kølehuset.. til stel...ved ikke om der sker en ensretning..og stabil batteri ladening..vi bruger den kun som lys /spænding regulator
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... ja twinsport fortalte om netop den begrænser som du nævner, den skulle virke ganske fint så det bliver nok sådan en.
ja jeg må nok sige at Yamaha sting laver mere strøm end jeg havde forventet, jeg havde aldrig troet at kun en strømspole skulle sprænge 55 watt pærer.
systemet med zenerdioder til afbrænding af overspænding kan så ikke bruges til Yamaha sting, det har vi nu lært.
jeg har det på min `76 Yamaha med det høje styr, begrænser til 6 volt med zenerdioder, der kører det fint, men sådan et original Yamaha tændingsanlæg laver heller ikke lige så meget som på en Yamaha sting.

hilsen olieklud
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

jeg har også dette at ligge, det er originalt til Yamaha RD/DT 50 elektronisk tænding 6 volt.
jeg har flere gange tænkt at det ville passe lige på en Yamaha 4 gear, det kræver bare at man fjerner en lille kant rundt om hullet bag på ankerpladen, således pladen falder helt til... faktisk er det med samme multi4 stik så det passer direkte på yamaha fs1 ledningsnet, udover er der 2 løse ledninger.

har mange gange tænkt at det ville passe tændingstidspunkt på en fs1, når stemplet sættes i ØD står noten samme sted på begge typer motor, selve systemet sidder også skruet fast i samme position på begge typer motor, derfor tænker jeg at tændingstidspunktet vil passe på en Yamaha 4 gear hvis man bruger svinghjulet på billedet som er til RD/DT 50

fik også målt magnetstyrken den anden dag, den er langt over god

CDIèn er original Yamaha, det er den der ligger tættest på svinghjulet - tændspolen ligeså, alt kommer fra Yamaha RD/DT 50
jeg fik dette i overskud da jeg samlede min Yamaha DT50 for en del år siden, den kører med nøjagtig samme system, eneste forskel er bare det er 12 volt.

er der nogen der har haft testet den slags på Yamaha fs1 ???

ved en der i 1987 eller 1988 købte en helt ny Yamaha 4 gear hos motoleoni, den var med kaliberen bagpå og elektronisk tænding - kunne det havde været sådan et tændingsanlæg som på billedet ?

eller er der nogen der har kendskab til Yamaha 4 gear efter 1980 som skulle være født med elektronisk tænding ?

kunne måske godt tænke mig at sætte det på min 76èr hvis jeg vidste det ville virke, og beholde 6 volt som originalt - jeg er bare ikke meget for at skille noget ad der i forvejen virker godt.

har netop fået besked om at jeg i morgen modtager min special cylinder som jeg har ventet på længe, jeg kan næsten ikke vente med at se den, det skulle nu være med 6 skyllekanaler - jeg skal nok vise et billede af hvad posten kommer med.

noget siger mig at jeg er ved at udvikle juhldrengens speciale fra start - meget snak og mindre handling... hmmm

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0409.jpg
IMAG0409.jpg (295.15 KiB) Vist 11056 gange
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... har kikket nærmere på den RD/DT tænding, ankerpladen passer som sagt på fs1 hvis man fjerner ligt af en krave bagpå, som ellers støder imod simmeringen.
jeg nævnte tideligere at krumtaps notgangen sad samme sted på begge motorer med stemplet i top - dette er ikke helt korrekt, på en fs1 står notgangen ca kl 1100 imod kl 1200 på RD/DT motor, dette vil i sig selv give 30 grader tideligere tænding på fs1 motoren, det modvirkes dog en anelse af ankerpladens fiksering da den er en brøkdel mere venstredrejet - alt i alt betyder det ca 25 grader for tidelig tænding, dette er med RD/DT svinghjul.
kikker man så på et fs1 svinghjul ift RD/DT svinghjul ser man magneterne er lidt forskudt men desværre til den forkerte side, havde forskydningen været til den anden side ville det havde ophævet de ca 25 grader, og tændingstidspunkt havde passet som på RD/DT motor.

så umiddelbart skal man enten køre uden not, eller vælge en special CDI som retarderer enormt lige fra stillestående til fulde omdrejninger.

som lars nævner er der ingen lette løsninger lige meget hvad - det er derfor man skal købe noget færdigtlavet, medmindre man gider at bruge 1000 timer på at få det til at passe.

jeg er ikke meget for at køre uden not i svinghjulet, også selv om jeg godt ved det nok skal holde - ved ikke lige helt hvad jeg gør.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

måske er det noten..som er forkert placeret på min dt 125 vandkølet..jeg skiftede krumtappen ,med en vindkølet ..og siden har den ikke kunne køre mere end tomgang...det så ud som om at noten var lige med stempel i top..men nu bliver jeg i tvivl..må have tændpistolen på..og tjekke...godt du nævnte det
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

[quote="claus olieklud"... jeg er ikke meget for at køre uden not i svinghjulet, også selv om jeg godt ved det nok skal holde - ved ikke lige helt hvad jeg gør.[/quote]

Selvfølgelig skal det nok holde. Det største problem er præcisionen når man monterer. Det kan være en udfordring, hvis en af konusserne er bare en anelse slidt.

Jeg har flere motorer som kører uden not - og har gjort det i mange år. Det er som sådan ikke noget problem.

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

mange gamle motore fabrikker,,, som rex Verke..brukte kun en indboret boret stift.. presset ind i krumtappen...den var kun til at styre ved montage...men det kræver en perfekt konus..som steen er inde på...
havde man først nozzet konussen..var det et problem at holde svinghjulet på plads..min rex 2 gear..havde ofte et løst svinghjul i 1970 erne..da lockteit ikke var opfundet..eller var nået ud på landet hvor jeg boede.
(..i Østtyskland havde de dog lavet et harpix syntetisk lim til at låse bolte. i de tidelige 50 ere...)..
Senest rettet af knallert man 27. feb 2017 12:26, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

så lige denne 6 volt regulator til 217 kr i Tyskland

den var fin til fs1 og andre tunede knallerter som brænder pære...den skal bare tilsluttes på lys..så den kun regulere på det..ikke batteri ladeningen

https://puch-ersatzteile.at/puch-ersatz ... ler-6-volt
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... lars: jeg tror faktisk det også er sådan nogle jeg så hos enten mopedspeed eller også var det jmpb, de var vist noget billigere.

ja jeg ved godt det sagtens kan holde uden not - sådan er slyngkoblingen også på en puch maxi med 3 klo kobling.
det ville ikke være slemt at opmærke med en streg på motorblok og svinghjul når stemplet er i top - desuden er det jo heller ikke nødvendigt at adskille det igen når det først fungerer.
nej - nu venter jeg og laver det sting anlæg som jeg har gang i, jeg venter på cdi og spole, der kan sagtens gå en måned inden det lander.
det betyder intet, har opdaget nogle støbegrater som skal bortslibes hvor ledningerne løber onder tændingsanlægget, desuden skal spolerne behandles med epoxy + at jeg lave nye ledninger til det da de er for korte, jeg vil lave det så det passer til multi4 stikket på Yamaha 4 gears ledningsnettet + 2 løse ledninger.

jeg har i første omgang monteret ny kondensator & platinsæt, japansk super kvalitet, originalt fedtfilt til smøring af knast - har brugt flere dage på det, det er blevet så fint med lodning og krympeflex, svinghjulets magneter er enormt stærke, men skulle tro det var helt nyt.
lysspolen satte jeg i for 8 år siden, helt ny med 2 udgange, har egentligt ikke problemer med lyset.
normalt vælger jeg platinafstand til den store side, men denne gang valgte jeg til den lille side - absolut nøjagtig 0,30mm, IKKE 0,29 eller 0,31, men 0,30 mm... det er for at prøve med et lidt senere tændingstidspunkt end hvad jeg ellers normalt vil vælge.
har i dag kørt 10X200 mtr - den kørte som det plejer, absolut uendelig i omdrejninger, måske endda lidt mere uendelig pga det lidt senere tændingstidspunkt.
den er mærkelig, går fint lige fra tomgang til et stykke over 12000 omdrejninger, men der er ikke noget punkt hvor kræfterne bliver extra kraftige - fx min 76èr rykker imellem 7000-10000 omdrejninger, men på denne Yamaha er det bare jævnt moderat over hele registeret - forskellen er bare at registeret er absolut uendeligt - den kan køres over 12000 omdrejninger i 3. gear.

nu er planen at udmåle cylinder og topstykke så kreidlerhansen kan få oplysningerne, særligt for at finde ud af hvilket kompressionsforhold den hidtil har kørt med, og porttider - jeg skal så i stedet prøve den cylinder jeg fik den anden dag, jeg håber på lige så mange omdrejninger, men med lidt mere træk - jeg har lovet hansen at havde styr på målene og ikke bruge alt for tidelig tænding.

tog for et par timer siden et par videoer af urimelig behandling af Yamaha motor, den vil ikke explodere den motor, den falder altid lige så fint ned i stabil tomgang når man slipper gassen, og starter uden at give gas bare man trykker kickstarteren halvt ned, så står den og tøffer med 1200-1500 omdrejninger... hmm - ærligt talt så tror jeg krumtap, stempel og svinghjul er rigtig fint afbalanceret.

der er altså noget spændende ved en tunet knallert, jeg elsker omdrejninger, det skal helst minde lidt om en kædesav.

satte også lige et nyt hellukket batteri på - nu har jeg hellukket batteri på alle 3 Yamaha 4 gear, de holder bedre.

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Mopedspeed har forresten lige fået en MVT tænding til FS1, nu vi er ved emnet:

http://www.mopedspeed.dk/produkter/tend ... ha-fs1.htm
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Nikolaj Y »

12V skrev:Mopedspeed har forresten lige fået en MVT tænding til FS1, nu vi er ved emnet:

http://www.mopedspeed.dk/produkter/tend ... ha-fs1.htm
Hmmm det ser jo meget lovende ud! Er der nogen som har prøvet det? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... det kunne ellers være sjovt at prøve, særligt med det lille lette svinghjul - ligesom på en kædesav.

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Her er mere info.
Vedhæftede filer
mvt-fs1-1.PNG
mvt-fs1-1.PNG (139.33 KiB) Vist 10839 gange
mvt-fs1-2.jpg
mvt-fs1-2.jpg (309.47 KiB) Vist 10839 gange
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej

Hvordan læses tallene? Og hvordan får man dem til at hænge sammen med teksten? Jeg kan ikke helt få enderne til at mødes.

Hvem er ham Niels som skriver. Kender vi ham?

Jep, jeg er skeptisk. Også fordi han anslår at man kan hente op til 1½ hk på en standard FS1 ved at dyse den lidt mere magert..

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

...og så det faktum, at der opnås så forskellige hastigheder ved samme omdrejningstal.

Jeg kan sagtens være over-skeptisk, men det er svært at slippe tanken om, der er skiftet udveksling.

Det virker lovligt flot, at HELE kurven rykkes 1HK opad pga. et lettere svinghjul og anden tændingskurve. Det er en MEGET stor ændring, og manden bag er nu engang involveret med firmaet bag salget af varen og således svær (for mig) at betragte som upartisk.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"