Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

har ordnet starter og generator til Volvo penta
Vedhæftede filer
DSCF2399.JPG
DSCF2399.JPG (476.27 KiB) Vist 9811 gange
DSCF2398.JPG
DSCF2398.JPG (519.94 KiB) Vist 9811 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

og fundet fejlen i knægtens Honda cd 50..den fra århus..som erik hapsede for os..den har drillet lidt..men opkøb at et lagerog nogle procjekter har giver stumper...men gode krumtappe er stadig et problem..fik samlet med en god...men har 2 skæve og en brændt sammen i pejlen..
så skal teste om pressen kan mase dem..med et presseværktøj,,sp de ikke bliver klemt i sølen
det hoppende 3 gear var slidte kløer..men skiftede hele gearkassen..(kina gearkasse passer i.).men brugte en Honda..for en sikkerheds skyld
Vedhæftede filer
DSCF2402.JPG
DSCF2402.JPG (606.95 KiB) Vist 9810 gange
DSCF2403.JPG
DSCF2403.JPG (585.64 KiB) Vist 9810 gange
DSCF2404.JPG
DSCF2404.JPG (587.1 KiB) Vist 9810 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 833
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej
Hvad mener du med "klemt i sølen"? Hvad vil du opnå og hvad vil du undgå?
/Steen
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af wolfe »

Nikolaj Y skrev:
wolfe skrev:ville give min afdøde bedstemor for en 5 gear gearkasse!

ellers flot arbejde du laver nikolaj! og en masse penge du smider i dine projekter :hihi

men det en dyr hobby! har jeg prøvet og forklare min kæreste :whew
Jeg har også gået og drømt om en længe, og nu skulle det altså være - det bliver sjovt at se hvor meget forskel der endelig er (sikkert ikke det store) :thunge men det lyder godt at sige :lol:

Ja det ryger nogle penge, men jeg føler ikke de er smidt væk - men i stedet investeret (hvor god investering kan så diskuteres på nogle punkter). Jeg synes derudover det er sjovt at gå op i de små detaljer, også selvom der går lidt mere tid og penge tabt :)
som du siger der er ting som man kan invester i som giver penge i sidste ende. din alpina (staves?) og original fs1, men om man får alle pengene hjem igen som man bruger ved jeg ikke :hihi
men begynder man med og lave fs1 om til mc tror jeg ikke de så mange penge værd, medmindre man finder en som vil have en fs1 som mc! :)
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af wolfe »

har også en krumtap til min cd50 jeg vil have kigget på, men kan man ikke få rep sæt til krumtap? med nyt plejstand, leje og søle?
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Nikolaj Y skrev:(...) det bliver sjovt at se hvor meget forskel der endelig er (sikkert ikke det store)
Sjældent har jeg set så meget frem til at læse om en reaktion på at skifte gearkasse...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Nikolaj Y »

wolfe skrev:
Nikolaj Y skrev:
wolfe skrev:ville give min afdøde bedstemor for en 5 gear gearkasse!

ellers flot arbejde du laver nikolaj! og en masse penge du smider i dine projekter :hihi

men det en dyr hobby! har jeg prøvet og forklare min kæreste :whew
Jeg har også gået og drømt om en længe, og nu skulle det altså være - det bliver sjovt at se hvor meget forskel der endelig er (sikkert ikke det store) :thunge men det lyder godt at sige :lol:

Ja det ryger nogle penge, men jeg føler ikke de er smidt væk - men i stedet investeret (hvor god investering kan så diskuteres på nogle punkter). Jeg synes derudover det er sjovt at gå op i de små detaljer, også selvom der går lidt mere tid og penge tabt :)
som du siger der er ting som man kan invester i som giver penge i sidste ende. din alpina (staves?) og original fs1, men om man får alle pengene hjem igen som man bruger ved jeg ikke :hihi
men begynder man med og lave fs1 om til mc tror jeg ikke de så mange penge værd, medmindre man finder en som vil have en fs1 som mc! :)
Ja Renault'en (alpine), bliver måske penge værd (hvis den rigtige køber kommer), og ang fs1 til mc.... såvidt jeg ved så kan man til erhver tid lave den om til knallert igen, ved blot at ændre papirerne. Fordelen ved en fs1 mc er at det er lovligt at køre "ulovligt", da det i og for sig intet har at gøre med en rigtig mc (læs stor mc) :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:
Nikolaj Y skrev:(...) det bliver sjovt at se hvor meget forskel der endelig er (sikkert ikke det store)
Sjældent har jeg set så meget frem til at læse om en reaktion på at skifte gearkasse...
Jeg er da ikke den første der laver dette skifte - hehe :hihi
Men ja Jesper, jeg er sku også spændt på hvordan det kører - især i forhold til gearing :thunge
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af wolfe »

Nikolaj Y skrev:
wolfe skrev:
Nikolaj Y skrev:
wolfe skrev:ville give min afdøde bedstemor for en 5 gear gearkasse!

ellers flot arbejde du laver nikolaj! og en masse penge du smider i dine projekter :hihi

men det en dyr hobby! har jeg prøvet og forklare min kæreste :whew
Jeg har også gået og drømt om en længe, og nu skulle det altså være - det bliver sjovt at se hvor meget forskel der endelig er (sikkert ikke det store) :thunge men det lyder godt at sige :lol:

Ja det ryger nogle penge, men jeg føler ikke de er smidt væk - men i stedet investeret (hvor god investering kan så diskuteres på nogle punkter). Jeg synes derudover det er sjovt at gå op i de små detaljer, også selvom der går lidt mere tid og penge tabt :)
som du siger der er ting som man kan invester i som giver penge i sidste ende. din alpina (staves?) og original fs1, men om man får alle pengene hjem igen som man bruger ved jeg ikke :hihi
men begynder man med og lave fs1 om til mc tror jeg ikke de så mange penge værd, medmindre man finder en som vil have en fs1 som mc! :)
Ja Renault'en (alpine), bliver måske penge værd (hvis den rigtige køber kommer), og ang fs1 til mc.... såvidt jeg ved så kan man til erhver tid lave den om til knallert igen, ved blot at ændre papirerne. Fordelen ved en fs1 mc er at det er lovligt at køre "ulovligt", da det i og for sig intet har at gøre med en rigtig mc (læs stor mc) :D
spændende ! der var noget jeg ikke vidste :dust
Tim C
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

hej steen..det er nålelejet som skal skiftes.eller der skal byttes dele rundt..så der kan blive en god ud af de 3 dårlige
.der findes mange sæt med rep pejl og leje.t hansen sælger et cms.nl har det også..og e bay har masser.

..problemet er at der ofte er skævheder i aksel halvparterne.
.så selv med et nyt søle leje vil den stadig slå i svinghjul enden...selv om jeg får vangerne til at løbe ens

cms har halv parterne både venstre og højre..
.men mon ikke en u orginal krumtap er billigere.(.og lettere).

.men vil lave en" gaffel fork" som går ind omkring søle lejet og støtter (og giver den rigtige afstand på "ryggen" på krumtappen",,så man ikke får den presset for lanmgt sammen


er jo næsten umiligt at få den ud igen ..så det skal passe første gang..og før opvarmningen går tabt.

.det er bare for at se om det kan gøres..og kan jeg redde en krumtap. ud af de 3.er det da sjovt

gad vide om det er vold ved afmontage af svinghjulet som giver de skæve Honda cd aksel ender..man ser det sjældent på andre knallerter..hvor det er let at få en aftrækker ind bag svinghjulet...folk bruger ikke de gevind i svinghjulet..til aftræk
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Nikolaj Y skrev: Jeg er da ikke den første der laver dette skifte - hehe :hihi
Men ja Jesper, jeg er sku også spændt på hvordan det kører - især i forhold til gearing :thunge
Helt korrekt.

Spoiler alert:

"4g vs 5g" er som "nat vs dag"... forestil dig, at 4. ikke længere er et overgear, og så har du lige ét gear mere. *klak-klak-klak-klak-klak-kør femte helt ud*

Det er helt vildt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:
Nikolaj Y skrev: Jeg er da ikke den første der laver dette skifte - hehe :hihi
Men ja Jesper, jeg er sku også spændt på hvordan det kører - især i forhold til gearing :thunge
Helt korrekt.

Spoiler alert:

"4g vs 5g" er som "nat vs dag"... forestil dig, at 4. ikke længere er et overgear, og så har du lige ét gear mere. *klak-klak-klak-klak-klak-kør femte helt ud*

Det er helt vildt.
Jeg kan slet ikke vente nu :lol: :mrgreen:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... steen twinsport hentede mig her til aften, vi skulle ud til hans far som er opfinder, og som havde bygget en opstilling af en gammel vaskemaskinemotor, som via forskellige konusser kunne drive et svinghjul - meningen er at man derved kan prøvekøre et tændingsanlæg til fx en knallert, uden det er monteret på en knallertmotor.

i dette tilfælde bliver et uoriginalt Yamaha sting tændingsanlæg sammenlignet med et originalt, begge tændingsanlæg er nye.
i opstillingen benyttes uoriginal CDI box og tændspole fra Yamaha pw80.

først er der målt værdier til sammenligning, de måle værdier vedrører ohmske værdier samt spolernes selvinduktion.

tændingsanlæggene er rimeligt ens, dog har original anlægget midterudtag på lysspolen, hvilket der ikke er på det uoriginale ( lige som man kender det fra nogle lysspoler til Yamaha fs1 )

original anlæg uoriginal anlæg
lysspole endeudtag L=4,8mH - 0,8 ohm L=2,45mH - 0,5 ohm
lysspole midterudtag L=2,4mH - 0,5 ohm eksisterer ikke
fødespole L=1,22H - 300 ohm L=1,07H - 330 ohm
pickup / trigger L=7,8mH - 20 ohm L=17,4mH - 45 ohm

som man ser kan originalanlæggets lysspole midterudtag sammenlignes med endeudtaget på det uoriginale anlæg.
den store afvigelse er triggerspole, her måltes mere end dobbelte værdier på det uoriginale anlæg.
begge anlæg lyser nemt en 12 volt 55 watt pære op, og kan endda sprænge pæren ifm høje omdrejninger.
det kunne ikke lade sig gøre at fortage en retvisende spændingsmåling af lysspolen belastet pga frekvens ( multimeteret er beregnet vekselstrøm omkring 50 Hz ), idet der ved høje omdrejninger er tale om en frekvens nær det 10 dobbelte.
i stedet blev der fortaget strømmåling, 12 volt 55 watt pære trak over 4 ampere, faktisk næsten op til 5 ampere ved meget høje omdrejninger.
vi snakkede ved hvilken spænding en 12 volt 55 watt pære faktisk trak 55 watt - tilsyneladende er det ved en spænding omkring 14 volt ( 14 volt x 4 amp = 56 watt ) dvs at ved et strømtræk på fx 5 amp må formodes yderligere højere spænding, regnstykket kunne da se sådan ud ( 16 volt x 5 amp = 80 watt - altså den absolut højeste effekt en Yamaha sting lysspole kan levere er omkring 80 watt ved urimeligt mange omdrejninger.

der var også koblet en digital omdrejningstæller på for at kunne følge med, der er en hvis usikkerhed om hvorvidt den var retvisende, den kunne nemlig stilles på 4 forskellige måder - vi kunne tæve den op på knapt 20000 omdrejninger i min.
til reference var også tilkoblet et oscilloskop på triggersignalet, ved et givet højt omdrejningstal ( dog ikke maximalt ) måltes 2 msek imellem 2 pulser, det giver 4 msek for en hel rotation, hvilket svarer til 15000 omdrejninger pr min - derfor kunne omdrejningstælleren godt træffe at være retvisende.

selve triggersignalets kurve var meget forskelligt på original vs uoriginal, det originale havde nærmest sinus kurve, imens det uoriginale var helt anderledes svært beskriveligt, det skyldtes sikkert de høje målte værdier på netop det uoriginale anlægs triggerspole.

det viste sig at pw80 CDI havde retarderet tænding - op til ca 3000 omdrejninger giver den tidelig tænding, hvorefter den flytter stregen udvendigt på svinghjulet ca 25 mm ved omdrejninger over 3000 - vi snakkede om det ca var en forskydelse på ca 20 grader.

alt i alt virker sådan et uoriginalt tændingsanlæg fint, vi snakkede om at en forstærkning / aflastning af spolernes loddesteder sikkert ville være gavnligt, samt at coate det omviklede kinesertråd med fx epoxy.

steens far kunne også måle magnetisme i fx svinghjul - jeg havde medbragt forskellige svinghjul, og faktisk skulle det vise sig at et jeg betragtede som værende skidt ( ligget udendørs i skrotbunken i mange år ) faktisk var super stærkt - det var dette svinghjul der netop kunne skabe et strømtræk på 5 hele amp ved fulde omdrejninger, målt med en 12 volt 55 watt pære som belastning.

sidst, men ikke mindst må nævnes at der med disse tændingsanlæg kan trækkes lange gnister som er tydeligt hørbare.

håber nogle kan bruge disse data til noget, vi har nemlig brugt en hel aften på at måle & skrive en retvisende rapport.

hvis det vurderes at data er brugbare kunne dette indlæg måske kopieres og lægges ind under teknik og ombygninger, eller andet passende sted.
disse tændingsanlæg kan benyttes på Yamaha fs1 via en adapterplade, og er allerede testet af i praksis.
det er meningen at jeg selv vil prøve det uoriginale tændingsanlæg på min racer Yamaha, sammen med uoriginal pw80 CDI & tændspole.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
uoriginalt Yamaha sting / Yamaha pw50 tændingsanlæg
uoriginalt Yamaha sting / Yamaha pw50 tændingsanlæg
IMAG0402.jpg (326.83 KiB) Vist 9755 gange
prøvekørsel
prøvekørsel
IMAG0405.jpg (366.5 KiB) Vist 9755 gange
strømtræk ved forskellige omdrejningstal
strømtræk ved forskellige omdrejningstal
IMAG0407.jpg (362.49 KiB) Vist 9755 gange
her kører det med 13000 omdrejninger, men ved fuld gas på elektromotoren kunne den presses op på næsten 20000 omdrejninger
her kører det med 13000 omdrejninger, men ved fuld gas på elektromotoren kunne den presses op på næsten 20000 omdrejninger
IMAG0408.jpg (344.74 KiB) Vist 9755 gange
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 833
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej

Jeg kan da lige tilføje et par billeder fra i aftes. Det var trods alt en stor succes :-)

Billede

Billede

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

det ser fint ud.jeg har ofte limet mine spoler med araldit..lige spændt spolen op i drejebænken..med lave rpm..og så fordelt epoxyen med en pind..så fordeles den..uden at dryppe..men self er vaccum lakering det bedste..så kølingen af spolen bliver optimal...varmeledningen bliver næsten total hvis der støbes ind til kernen..
de Yamaha systermer jeg har fremstillet fødespoler til..har alle været omkring 280 ohm..kina 250 ohm..men har set mange forskelige data helt nede fra 170 til 280 ohm..det må være pga forskelige udv- tændspoler at data svinger
fint med en vaskemaskine testbænk..de er lidt vanskelige at styre..men kan køre mange rpm..der er 2 hastigheder i de fleste..og trig udgang for rpm tæller/jeg har altid aflæst volt signal..men det kan nok også udlæses som impulser

fik i occ til at trigge ved tændimpuls..så i kunne måle forsinkelsen/tændings forskydelsen direkte..det var entelig mit mål..men fik det aldrig til at fungere i drejebænken..da ankerpladen ikke kunne spændes ordenligt op..og rpm var for lave
Senest rettet af knallert tirs 21. feb 2017 13:18, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

men du skal have en spændings regulator..mon de standart monterede kan kobles til et udtag spoler..diagrammet her viser måske dette gjort..er det steens eller hansen som smed dette ind..det viser en standart regulator/ensretter med 4 ben..som er koblet til jordforbundet spole..ikke den isolerede med begge ender ud.. de kobler bare gul og hvid indgang sammen....hvis dette virker er der billige reg til sting og fs1 ombygninger
Vedhæftede filer
lifan ledningsnet.jpg
lifan ledningsnet.jpg (50.02 KiB) Vist 9723 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Meget spændende test. Tændings forskydning på 20 grader er meget, alt for meget vil jeg mene?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

det må være en form for sikkerheds regulering..så den ikke overdrejer,,,men .3000 rpm er jo ikke vildt.....men at finde en anden cdi er det letteste af opgaverne..måske en dt 50 eller 125 har en mere anvendelig en
Senest rettet af knallert tirs 21. feb 2017 20:46, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... kan godt se meningen med 2 kanal oscilloskop og så se forskellen imellem triggersignal / udgangssignal.
ang. forskydelsen er det noget anslået på slup - de 25 mm udvendigt på svinghjulet er ikke helt skævt, men måske vi kunne få en nøjagtig beregning af hvad det i givet fald vil svare til i grader ?

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

selv induktion?? på spoler..er der en formel for tab..i forhold til ohm/modstand... og spænding..eller hvordan fungere det..har aldrig brugt det i mine 10 år på elektroværkstedet..selvinduktion i ankre er jo mest det som starter en dynamo fra stildstand..uden hjælpestrøm..en nyviklet kan have problemer..så ofte køre vi dem som motore et øjeblik for at vække dem op

eller er det rest magenetisme som jeg forveksler det med
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"