12V skrev:Skal der ellers pilles ved porttiderne, hvad med boostere?
Kun hvis den viser sig snothysterisk, for så kan den lige så godt få hele turen.
Idéen er at teste, hvor godt en relativt billig, 67cc opsætning fungerer uden store ændringer og med stempelstyret indsugning; hvis man vil køre med nummerplade og skal have frisk krumtap i motoren, er det oplagt at lægge de ekstra 450kr til 4,3mm ekstra slaglængde. Det stiller visse krav til cylinderen; jeg fik fat i en KT-cylinder med skyllekanaler 33,8mm og udstødningen 24,8mm fra øverste pakflade. Med 85mm plejlstang og deck height på 0mm, giver det acceptable porttider.
Med den samlede forøgelse af slagvolumen kan motoren bære langt skrappere porttider uden ulempe ved direkte sammenligning med en 6,25HK motor.
Hvis den kan gå de famøse 100km/t med en Mustang-udstødning, så er mérprisen beskeden ift. den samlede investering med ekspansionsudstødning, specielt forbrændingskammer og avanceret portning, som er nødvendige detaljer for effektivt at passere 95km/t.
44mm cylinder: 1.200-1.800kr (KT44: 1.200kr og Parmakit: op mod 1.800kr)
Krumtap: 1.450kr (vs. 39,7mm Top Racing: 650kr og Rito: ~1.000kr)
Stempel: 6-850kr (GOL: 600kr og VHM: 850kr)
44mm KT-topstykke: 600kr (org. kan bruges, så har man et i forvejen...)
Evt. spacer: ~100kr.
Der skal dog fræses i blokken, så det skal medregnes. Ellers er det plug and play.
Jeg savner portmål på Parmakit. Hullerne i stemplet til udgaven med booster vil nødvendiggøre membran. Nogle KT har vanvittige porttider, så her skal man være opmærksom.
Tilføjelse:
Jeg har målt portene op og kylet dem ind i mit bette regneark.
Deck Height 0,5mm
Skyllekanaler: 134,3 grader (33,5mm fra top)
Udstødning: 183,1 grader (24,8mm fra top)
Indsugning: 147,5 grader
Det svarer til en middel-hidsig gadetuning.
For sjov skyld, så hvis jeg nu fjerner 0,5mm bundpakning:
Deck Height 0,0mm
Skyllekanaler: 131,1 grader
Udstødning: 180,5 grader
Indsugning: 150 grader
Det svarer reelt til en 6,25HK cylinder med udstødningskanalen hævet 0,5mm og skyllekanalerne hævet 2,5mm.
Jeg har jo den her fine, håndbyggede udstødning, som er designet til 186/128... jeg skal faktisk bare hæve udstødningskanalen 1,3mm for at den matcher. Måske jeg alligevel bliver glad for min kobling med seks plader?

Fed dims til Bravoen!