Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

God pointe Lars! Jeg havde gjort det samme - også fordi der er en vis hygge og tilfredsstillelse ved at lave et ordentligt stykke håndværk selv.
Du får et stort flot dobbelt 6 tal herfra :(y)

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

så er det bare hvad det betyder i dagens danmark..har lige været til samtale med knægtens klasselære..og forklaret ham at 04 er en fin karakter..da han(niels peter) nok ikke skal have nobels priser i noget som helst..men en læreplads hos IH traktor mekanikeren..han starter i en dags praktik..en dag om ugen...da han er skoletræt og ikke fyldt 15...
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 832
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej
knallert skrev:er der ikke 2 sæt viklinger et primær og sekundær sæt spoler..med møg tynd tråd. i den ene..og relativ tyk i den korte vikling.(jeg har brugt 0,12 tråd til fødespoler..men de giver jo også kun ca 400 volt)...jeg har kasseret min auto spole maskine..den var for u stabil..det blev faktisk bedre med håndvikling på en simpel opspoler..med tæller og jævnstrøm motor med fuld regulering
Jo, der er en primærvikling med 0,6mm tråd (180 viklinger) og sekundærviklingen med 12.000 vindinger med 0,08mm tråd.

Faktisk var spolen oprindeligt viklet med 0,8mm tråd på primærviklingen og 0,055mm tråd på sekundærviklingen, men de trådtykkelser stod ikke lige på lageret. Og hverken min far eller mig havde lyst til at give os i kast med endnu tyndere tråd...

spolen er ikke vacuumlakeret, men den er isoleret med et lag 25 my mylar mellem hvert lag vindinger, tillige med lak mellem hvert lag vindinger. Lakken er termohærdende, så den holder sig flydende indtil spolen ender i ovnen, på et tidspunkt hvor lillemor ikke er i huset ;-)

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 832
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

knallert skrev:så er det bare hvad det betyder i dagens danmark..har lige været til samtale med knægtens klasselære..og forklaret ham at 04 er en fin karakter..da han(niels peter) nok ikke skal have nobels priser i noget som helst..men en læreplads hos IH traktor mekanikeren..han starter i en dags praktik..en dag om ugen...da han er skoletræt og ikke fyldt 15...
Jeg tror det er fordi at det store flertal af forældre har en forestilling om, at en akademisk uddannelse er det eneste rigtige i dagens Danmark. Personligt mener jeg at det er sindssygt vigtigt med en uddannelse (uanset hvilken), men i dag skal alle vores unger gerne tvinges videre gennem gymnasiet og derfra på universitetet - uanset om de har interessen, eller om der er brug for mennesker med de uddannelser, når de er færdiguddannede. Dertil kommer, at der er så mange retninger at uddanne sig i, at man uden problemer kan uddanne sig direkte ud i arbejdsløshed, ganske enkelt fordi den retning man selv synes er vanvittigt spændende, ikke bruges "ude i det virkelige liv"

Og hvor ender vi uden mennesker med praktiske uddannelser? Vi kan jo ikke lave en skid med vores hænder i dag, så vi har da mere brug for håndværkere end nogensinde før!

Hvis Niels Peter slægter sin far bare en smule på, så er det da fløjtende ligegyldigt hvad der står på afgangspapirerne når han forlader skolen. Det der tæller er, at han er glad og tilfreds med sit virke!

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

det er da intresant at spolen fungere fint med "næsten" dobbelt så tyk tråd..for at overdrive lidt.
..det eneste man skal huske er at temperaturen øger modstanden..så når du kommer op på 85 grader..er der nok kun det halve gnist...men bare det virker
..det åbner jo muligheder for at fremstille alle de tændspoler man drømmer om...også de mærkelige specielle..som man før måtte ombygge til kedelige grimme u orginale tændinger..det gør ondt at se en fin gammel ellers pænt renoveret mc eller bil. eller stasionær motor...påklisteret en lille vekselstrøm generator..og en udvendig kopi lucas tændspole..samt et forseglet kina batteri..
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

knægtens største problem er at han er tidelig teenager..og ser alle imod sig..lærene er kun ude på at køre test for at dumpe ham..syntes han.
.og reagere ved at bevidst ikke udfulde testene..og få 0,0..
vi har opdraget ham til at være kritisk og selvstændig....men altid yde det bedste man kan..selv om det ikke er super ,,skal man altid prøve..og opføre sig ordenligt..det er grundprinsippet i vores hus..
..men det er ikke teenagers kop te,,de skal gøre oprør og være anti alting..og sove hele dagen..

skal lige sige at han har et fritid job...som han passer..og tjæner penge til knallerter og sjov..der er ingen pjat med det..han passer det..og mester roser ham for både arbejds insats og kammarat skab..i en god balance..
så det hele er bare oprør mod skole og eksamen" er..
.der for er et virksomheds praktik ophold perfekt..at få luftet ham lidt...og måske score en læreplads..med lidt held
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af juhl-drengen »

Twinsport skrev:
knallert skrev:så er det bare hvad det betyder i dagens danmark..har lige været til samtale med knægtens klasselære..og forklaret ham at 04 er en fin karakter..da han(niels peter) nok ikke skal have nobels priser i noget som helst..men en læreplads hos IH traktor mekanikeren..han starter i en dags praktik..en dag om ugen...da han er skoletræt og ikke fyldt 15...
Jeg tror det er fordi at det store flertal af forældre har en forestilling om, at en akademisk uddannelse er det eneste rigtige i dagens Danmark. Personligt mener jeg at det er sindssygt vigtigt med en uddannelse (uanset hvilken), men i dag skal alle vores unger gerne tvinges videre gennem gymnasiet og derfra på universitetet - uanset om de har interessen, eller om der er brug for mennesker med de uddannelser, når de er færdiguddannede. Dertil kommer, at der er så mange retninger at uddanne sig i, at man uden problemer kan uddanne sig direkte ud i arbejdsløshed, ganske enkelt fordi den retning man selv synes er vanvittigt spændende, ikke bruges "ude i det virkelige liv"

Og hvor ender vi uden mennesker med praktiske uddannelser? Vi kan jo ikke lave en skid med vores hænder i dag, så vi har da mere brug for håndværkere end nogensinde før!

Hvis Niels Peter slægter sin far bare en smule på, så er det da fløjtende ligegyldigt hvad der står på afgangspapirerne når han forlader skolen. Det der tæller er, at han er glad og tilfreds med sit virke!

/Steen

Det er jo fint vi har akademikere til at finde på ideer osv. meeeeeen... uden håndværkere er det jo netop kun ideer! (og syntes ofte at erfare de akademiske ikke forstår hvordan det de arbejder med fungerer ude i virkeligheden..)

Anyways så burde de fleste skolelærere se denne video.

You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

den video..får mig kun til at tænke på polske håndværkere...var det meningen?
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af juhl-drengen »

Nej vist mere pointere hvad der sker uden ordentlige håndværkere..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 832
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

juhl-drengen skrev:...Det er jo fint vi har akademikere til at finde på ideer osv. meeeeeen... uden håndværkere er det jo netop kun ideer! (og syntes ofte at erfare de akademiske ikke forstår hvordan det de arbejder med fungerer ude i virkeligheden..)
Nu bevæger du dig direkte ud i noget som minder om religionskrig. Håndværkere og akademikere har aldrig haft et godt forhold, så den kan hurtigt vendes i akademikernes favør. Desuden er vi da nogle akademikere her på forum, så din udtalelse vil jeg ikke umiddelbart give dig ret i. Men det er en principsag :mrgreen: !

Jeg tror at vi bare skal acceptere hinandens forskelligheder og -styrker, og udnytte dem. Det der hver især gør os gode i vores fag er, at vi interesserer os for det vi gør og giver alt vi har, for at gøre det så godt som muligt. Så er det sgu' ligegyldigt om man har gået længe i skole eller ej.

Men vi må selvfølgeligt aldrig glemme at ingeniører er de sejeste! :thunge

/Steen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af juhl-drengen »

Twinsport skrev:
juhl-drengen skrev:...Det er jo fint vi har akademikere til at finde på ideer osv. meeeeeen... uden håndværkere er det jo netop kun ideer! (og syntes ofte at erfare de akademiske ikke forstår hvordan det de arbejder med fungerer ude i virkeligheden..)
Nu bevæger du dig direkte ud i noget som minder om religionskrig. Håndværkere og akademikere har aldrig haft et godt forhold, så den kan hurtigt vendes i akademikernes favør. Desuden er vi da nogle akademikere her på forum, så din udtalelse vil jeg ikke umiddelbart give dig ret i. Men det er en principsag :mrgreen: !

Jeg tror at vi bare skal acceptere hinandens forskelligheder og -styrker, og udnytte dem. Det der hver især gør os gode i vores fag er, at vi interesserer os for det vi gør og giver alt vi har, for at gøre det så godt som muligt. Så er det sgu' ligegyldigt om man har gået længe i skole eller ej.

Men vi må selvfølgeligt aldrig glemme at ingeniører er de sejeste! :thunge

/Steen

Både og, jeg siger som sådan ikke at alle er sådan eller det er hvad jeg altid oplever, kun at jeg oplever det ofte :lol:

Men ja vi er i et samfund hvor der er brug for en jævn fordeling både af de akademiske og de praktiske, og alt fungerer bedst når begge dele kan finde ud af at arbejde på lige fod :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

min kone er ingeniør(..jeg kan knapt stave til det) datteren læser på htx..men må sige da konen var driftsleder på et stort hønseri..og jeg fik lov at køre det praktiske/veligehold og ny konstruktioner..og tilpasninger og forbedringer.(. med direkte kontakt/sammenarbejde).havde vi et skudsikkert sammenarbejde..hun kunne få en opgave.. jeg kunne.give tilbagemelding om det var gangbart på fabrikken..evt stoppe det hvis det ikke var gennemførligt..eller dreje det til alles tilfredshed..sådan sparede vi en masse penge..og fik mere for de penge vi havde..en total win/win..mellem lavt og højt udannede folk..og hun kunne gå til betsyrelsen med en vis sikkerhed for at hendes ideer(nogle gange mine) kunne gennemføres på tid og økonomisk grundlag..
det er ikke et spørgsmål om enten eller...men sammenarbejde..og ja det findes ikke ofte i naturen...har bygget vindmølle naceller..hvor vi vidste de ikke kunne godkendes..da der var fejl i tegningerne...men det var for dyrt at rette dem...nok derfor vestas gik derhen hvor de gjorde...de mistede forbindelsen mellem manden på gulvet..og dem som tegnede og fortalte..ingen anede hvad der foregik..alle var vokset fra hinanden..og fik så høj løn at der ingen gevinst var for at yde mere(russisk komunistisk styreform)
Senest rettet af knallert tirs 6. dec 2016 12:12, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

nå efter off topic...må vi lige se de dorne jeg har fremstillet til min biltema presse...den har en stål låsering på stempel enden..så man kan skifte enden på stemplet..der fulgte kun en kort ende med..så har drejet 2 lange
har rolleteret lidt for at få et pænt greb på tingene
troede man kunne kryds roletere..ved at vende rullen på hoved..men mønsteret er stadig samme vej..måske det skal spejlvendes til den modsatte side af enmet..eller der skal bruges 2 forskelige rifle ruller...det er nogle gamle ruller jeg har fået med en kasse drejebænk skrammel..
flere test vil følge
Vedhæftede filer
DSCF2266.JPG
DSCF2266.JPG (450.35 KiB) Vist 8739 gange
DSCF2265.JPG
DSCF2265.JPG (453.66 KiB) Vist 8739 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 832
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Fine ting!

Mht. rulleteringen, skal rullen så ikke drejes en kvart omgang for at give kryds?

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

tjo..jeg arbejder på det. menet at huske at den jeg brugte dengang havde 2 ruller i et y formet holder...mine gamle ruller sideder bare for enden af en gaffel.(.som et knallert hjul i en bagsvinger)
.at vende prægehjulet 1/2 omgang gav ikke noget...så vil prøve at flytte det om på den anden side af enmet..og rulle det fra "bagsiden"...husker ikke at det før har været et problem..men det er 20 år siden jeg sidst har rouleteret
strynboen på test profil
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

Fine sager Lars!
Rouletteringen bliver aldrig kryds med kun en skråtskåret rulle - om du så står på hovedet og kører baglæns mens du synger nationalsangen, så vil rullen altid præge i samme retning. Løsningen er en rulle der er skåret skrå den anden vej...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 832
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Ja, glem lige min kommentar vedr. at dreje rullen. Jeg må have haft en hjerneblødning..

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

jeg har en ligeskåret rille- rulle..vil bruge den næste gang...
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

har bikset med yamahaen..den kan ikke trække tændings pistolen...så noget er dødt...den kan gniste tændrøret..men ikke nok..
har skiftet platinen..uden held...så det er nok kondensatoren eller fødespolen..
umbrakkoerne bag ankerpladen var for høje i hoved,,,så de blev neddrejet...svinghjulet er renset og børstet..men ingen top/tændings mærker i det..
platinen var en sjov noname..med lidt stor slid arm..men kunne justere det ud..men flytter det ikke tidspunktet..når vippearmen er længre ude ..så åbner den vel lidt tideligere..da ankerpladen er fast..(.eller tænker jeg for meget)
Vedhæftede filer
yamaha.png
yamaha.png (824.17 KiB) Vist 8626 gange
IMG_1839.JPG
IMG_1839.JPG (385.12 KiB) Vist 8626 gange
IMG_1830.JPG
IMG_1830.JPG (371.45 KiB) Vist 8626 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... jeg vil da snarere sige at den åbner ( og derved tænder ) noget senere end den skal.

jeg syntes du skulle prøve et andet sæt platiner som enten er originale, eller i hvert fald ligner originale.

hvis det var mig ville jeg vælge et tændingstidspunkt lige som den er fra fabrikken ( tror det er 1,8 mm før ØD )

jeg forstår ikke hvorfor du døjer så meget med den tænding på den Yamaha, jeg syntes normalt at tændingen på en Yamaha er meget stabil - har du evt ikke en anden komplet tænding du kunne udskifte med ?

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"