Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Amerikanerne hænger stædig fast i tomme systemet. I øvrigt lidt forbavsende at der er olie i det, flertallet af de manuelle gearkasser er pakket fuld af bentonit fedt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
ja de fleste plæne traktore er usa maskiner..mærkelige lejer.og aksel mål...elendige startmotore...vi plejer at vente 3 måneder på reservedele ,,når vi bestiller startdrev..og startere..det er lidt tungt at få reservedele
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Min simmering er kommet i dag, regner med at samle den i morgen.
Den kræver knap 500 ml 80W90 olie. Jeg har kun 300 ml, men rigeligt 75W90 og SAE80. Er det ok at blande lidt, eller skal jeg ud og hente mere 80W90.
Værksteds manualen siger intet om GL værdien. Alle lejer i gearkassen er glidelejer af rødbronze, er det ikke dem der ikke tåler GL5? De to multigrade jeg har er nemlig GL5. SAE80eren er GL4, ekstra indkøbt til min nye MZ.
Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Den kræver knap 500 ml 80W90 olie. Jeg har kun 300 ml, men rigeligt 75W90 og SAE80. Er det ok at blande lidt, eller skal jeg ud og hente mere 80W90.
Værksteds manualen siger intet om GL værdien. Alle lejer i gearkassen er glidelejer af rødbronze, er det ikke dem der ikke tåler GL5? De to multigrade jeg har er nemlig GL5. SAE80eren er GL4, ekstra indkøbt til min nye MZ.
Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
har bikset med en knast kæde juster bolt til min Honda 400 four.
.den skal normalt bruge fjeder kraft til selve kæde stramningen
..men efter 40 år er fjederen ofte lidt slap...så en manuel metode til at presse bladfjederen lidt ekstra ind..er nøvendigt..
..det skal gøres med stor forsiktighed..da en for stram kæde æder strammer mekanismen hurtigt..
..så man stiller den med kørende motor......strammer lige til larmen forsvinder..og slækker ganske lidt..og strammer så kontra møtrikken...så er den klar til et par år til på vejen..
den nye juster bolt har en o ring tætning på bolt hoved(som er en umbrakko bolt)..det er tilpasset med en lang næsten hul møtrik..der er dog lige stå 7 mm...af det 8 mm gevind tilbage i den..resten er udboret..så o ringen tætner mod udboringen....det giver så den juster længde man skal bruge.-..møtrikken er kun en kontra..selve skrue gevindet er i motor blokken..
de andre på billed er tideligere test modeller..de var ikke olie tætte..modellen med o ring ..kunne nok bruges (hvis gevindet blev drejet væk på et kort stykke..men det ville fjerne et stykke af justerbarheden)
edit...forklaring....man fjerner prop pos 5..og skruer umbrakoen ned,så den trykker let på alslen til hestesko armen...den overføre så trykket til en hævende bevægelse til kædestrammeren som bukkes ind mod kæden..og strammer kæden...det hele skal gøres forsiktigt..da kædestrammeren ikke må køre for hårdt mod kæden(den slides væk)..så man starter motoren...og strammer til alt rasel forsvinder,,,og løsner så en smule...og strammer kontra møtrikken..som spændes mod motorblokken..hvor kobberskiven tætner.....skruen nede på blokken som kaldes juster skrue..er entelig en låseskrie..som blokere den aksel som går til hesteskoen.....
.den skal normalt bruge fjeder kraft til selve kæde stramningen
..men efter 40 år er fjederen ofte lidt slap...så en manuel metode til at presse bladfjederen lidt ekstra ind..er nøvendigt..
..det skal gøres med stor forsiktighed..da en for stram kæde æder strammer mekanismen hurtigt..
..så man stiller den med kørende motor......strammer lige til larmen forsvinder..og slækker ganske lidt..og strammer så kontra møtrikken...så er den klar til et par år til på vejen..
den nye juster bolt har en o ring tætning på bolt hoved(som er en umbrakko bolt)..det er tilpasset med en lang næsten hul møtrik..der er dog lige stå 7 mm...af det 8 mm gevind tilbage i den..resten er udboret..så o ringen tætner mod udboringen....det giver så den juster længde man skal bruge.-..møtrikken er kun en kontra..selve skrue gevindet er i motor blokken..
de andre på billed er tideligere test modeller..de var ikke olie tætte..modellen med o ring ..kunne nok bruges (hvis gevindet blev drejet væk på et kort stykke..men det ville fjerne et stykke af justerbarheden)
edit...forklaring....man fjerner prop pos 5..og skruer umbrakoen ned,så den trykker let på alslen til hestesko armen...den overføre så trykket til en hævende bevægelse til kædestrammeren som bukkes ind mod kæden..og strammer kæden...det hele skal gøres forsiktigt..da kædestrammeren ikke må køre for hårdt mod kæden(den slides væk)..så man starter motoren...og strammer til alt rasel forsvinder,,,og løsner så en smule...og strammer kontra møtrikken..som spændes mod motorblokken..hvor kobberskiven tætner.....skruen nede på blokken som kaldes juster skrue..er entelig en låseskrie..som blokere den aksel som går til hesteskoen.....
- Vedhæftede filer
-
- DSCF1933.JPG (430.46 KiB) Vist 10369 gange
-
- cb 400 cam adj-2.JPG (464.11 KiB) Vist 10369 gange
-
- cb 400 cam adjuster -3.JPG (447.13 KiB) Vist 10369 gange
-
- cb 400 can adjuster1.JPG (464.32 KiB) Vist 10369 gange
-
- cb 400 camad j4.JPG (469.51 KiB) Vist 10369 gange
-
- 400Fcamchain2.jpg (253.36 KiB) Vist 10348 gange
Senest rettet af knallert fre 8. apr 2016 18:36, rettet i alt 3 gange.
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Spændende! Har ofte hørt om denne løsning, men aldrig set og fået forklaret hvordan den udføres
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej Carsten
/Steen
Du bør undgå GL5. GL3 er formentlig bedst til dit brug, men GL4 kan bruges uden problemer. GL5 kan være problematisk og GL6 skal slet ikke i nærheden af rødgods.12V skrev:... Alle lejer i gearkassen er glidelejer af rødbronze, er det ikke dem der ikke tåler GL5? De to multigrade jeg har er nemlig GL5. ...
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Så har jeg klippet plænen for første gang i år, med frisk pakdåse i gearkassen. Indtil videre ser alt tæt ud.
Jeg gav den det GL4 SAE80 olie jeg havde i forvejen. Mon ikke det er ok, den kører og skifter perfekt gear.
Jeg gav den det GL4 SAE80 olie jeg havde i forvejen. Mon ikke det er ok, den kører og skifter perfekt gear.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
er der en påfyldnings/nievo prop
..eller hvordan kan man skelne fedt og olie 80/90 smurte gear...jeg aner ikke hvad min har..skal da ud og tjekke
har for resten monteret et forseglet 12v 12 ah batteri...de holder 100 gange bedre end de åbne...hart brugt det i 4 år..det er stort nok med 12 ah
..eller hvordan kan man skelne fedt og olie 80/90 smurte gear...jeg aner ikke hvad min har..skal da ud og tjekke
har for resten monteret et forseglet 12v 12 ah batteri...de holder 100 gange bedre end de åbne...hart brugt det i 4 år..det er stort nok med 12 ah
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Min har en gummi prop på toppen, ingen aftapning. Så det skal enten suges ud, eller afmonteres og vendes på hovedet
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Fik kigget på tre stk. Puch 4 gear motorer i weekenden.
Den ene er med store skyllekanaler og boostere, original fra Puch fabrikken. Den blev adskildt så blokken kan komme til svejsning, og ellers skal den have ny krumtap og lejer/simmeringe/pakninger.
De næste to er almindelige 4 gears modeller, dem fik jeg samlet færdig, de var allerede rengjort. Så tager shimsning og skift af lejer plus samling ikke så længe.
Den ene er med store skyllekanaler og boostere, original fra Puch fabrikken. Den blev adskildt så blokken kan komme til svejsning, og ellers skal den have ny krumtap og lejer/simmeringe/pakninger.
De næste to er almindelige 4 gears modeller, dem fik jeg samlet færdig, de var allerede rengjort. Så tager shimsning og skift af lejer plus samling ikke så længe.
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
hej... jeg nævnte tideligere at jeg ikke mente min simplicity havetraktor havde den omtalte aksel til bremseskive, men det har den når ellers man kikker ordenligt - utroligt at sådan lille bremseskive kan bremse noget som helst.
jeg var også af den opfattelse at sådan et gear/bagtøj var fyldt med fedt en gang for alle - min er 30 år gammel så mon ikke det er fedttypen... min traktor er uden klippebord da jeg har skrottet det, den har derfor rigtig god frihøjde - der er smørenipler på hele styrtøjet & rigtige hjullejer, motoren er kun 50 timer gammel, da jeg satte den på var den helt ny, den kom fra en anden traktor jeg købte som totalskadet, idet der var faldet noget meget tungt ned højt oppe fra således traktoren var absolut totalskadet - selve motoren var uskadet, sådan fik jeg en helt ny 14,5 hk ohv motor billigt... jeg kunne godt tænke mig at geare den dobbelt så højt, således man ikke behøver så mange omdrejninger for at køre 10 kmt - jeg fandt engang nogle nye dæk med en højere profil ( 22" i stedet for 18" ) men jeg nøjes med at tænke på det da det var ret dyrt, jeg ville selvfølgelig også sætte lidt større fordæk på... det ville være sejt med endnu mere frihøjde og lidt højere gearing, men syntes ikke der var nogen grund til at bruge 2500-3000 kr på gummi, alså når jeg bare skulle trille rundt i min mini have for morskabens skyld.
de 3 puch motorer er fine, er det tyskere du har købt, eller er det nogle du laver for andre ?
hvis du skulle være intresseret i at bytte 1 stk 4 gears med 2 stk 3 gears er jeg måske intresseret, jeg har 2 gode 3 gears motorer.
hilsen olieklud
jeg var også af den opfattelse at sådan et gear/bagtøj var fyldt med fedt en gang for alle - min er 30 år gammel så mon ikke det er fedttypen... min traktor er uden klippebord da jeg har skrottet det, den har derfor rigtig god frihøjde - der er smørenipler på hele styrtøjet & rigtige hjullejer, motoren er kun 50 timer gammel, da jeg satte den på var den helt ny, den kom fra en anden traktor jeg købte som totalskadet, idet der var faldet noget meget tungt ned højt oppe fra således traktoren var absolut totalskadet - selve motoren var uskadet, sådan fik jeg en helt ny 14,5 hk ohv motor billigt... jeg kunne godt tænke mig at geare den dobbelt så højt, således man ikke behøver så mange omdrejninger for at køre 10 kmt - jeg fandt engang nogle nye dæk med en højere profil ( 22" i stedet for 18" ) men jeg nøjes med at tænke på det da det var ret dyrt, jeg ville selvfølgelig også sætte lidt større fordæk på... det ville være sejt med endnu mere frihøjde og lidt højere gearing, men syntes ikke der var nogen grund til at bruge 2500-3000 kr på gummi, alså når jeg bare skulle trille rundt i min mini have for morskabens skyld.
de 3 puch motorer er fine, er det tyskere du har købt, eller er det nogle du laver for andre ?
hvis du skulle være intresseret i at bytte 1 stk 4 gears med 2 stk 3 gears er jeg måske intresseret, jeg har 2 gode 3 gears motorer.
hilsen olieklud
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
En 30 år gammel havetraktor tror jeg også er med fedt. Min har desværre hverken hjullejer eller smørenipler, den er ret simpel og er fra fabrikken udstyret med en masse slør i de bevægelige dele.
---
Moterene er fra tyskland og østrig. Den ene fik jeg som tak for hjælp med en anden knallert, den vil jeg bruge på en Monza jeg bygger af overskudsdele.
De andre to er til mine makkere fra klubben, jeg laver en del motorer for andre - men ikke udefor klubben. Det har jeg ikke tid til, det kniber nogen gange med mit eget
Jeg har ingen 4G tilovers lige nu, og har også rigelig 3 gears
---
Moterene er fra tyskland og østrig. Den ene fik jeg som tak for hjælp med en anden knallert, den vil jeg bruge på en Monza jeg bygger af overskudsdele.
De andre to er til mine makkere fra klubben, jeg laver en del motorer for andre - men ikke udefor klubben. Det har jeg ikke tid til, det kniber nogen gange med mit eget
Jeg har ingen 4G tilovers lige nu, og har også rigelig 3 gears
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Har renoveret en Gilera 5 gears motor med min makker Kim. Vi fandt også en cylinder og stempel i hans gemmere med lavere slør - 0,03 mm.
Den kører bare super godt den kværn!
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Har lagt flere billeder op fra Gilera motoren på min hjemmeside:
http://12v.dk/kims-gilera-50-touring/
Er også kommet længere med min makkers 4 gearede Monza motor med de store porte:
http://12v.dk/battes-4-speed-big-port-puch-engine/
http://12v.dk/kims-gilera-50-touring/
Er også kommet længere med min makkers 4 gearede Monza motor med de store porte:
http://12v.dk/battes-4-speed-big-port-puch-engine/
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
har monteret ventiler i 400 four..og fremstillet er værktøj til at montere låsene for fjedrene..det er ellers noget bøvl at gøre alene
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
I skal da ikke snydes for en lille køretur på min makkers Gilera
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
hejsa... den lyder bare godt i motoren og perfekt gearet, hverken for høj eller lav, man kan tydeligt høre luftindsugningen på sådan en, det lyder sundt uden at være overdrevet på nogen måde.
hilsen olieklud
hilsen olieklud
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Ja den har et potent brøl når man åbner for spjældet. Det lyder rigtig godt når han overhaler en.
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Har lavet lidt indgraverings programmering i CNC her er resultatet
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
er bogstaverne og felterne faste underprogrammer...så man bare markere start punktet og størelse..?
strynboen på test profil