Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Poul-Erik A. »

Yamaha FS1 50SS skrev:Juhl ,,, idag bliver de ikke udannet mekanikere ,,, de bliver uddannet reservedels udskiftere :lol: :lol: ,,, vi andre lærte dengang,,, jeg var i lære at lave /rep. stort set alt fra bunden af i en bil osv. :D ,,,
....og som dette bare er korrekt, men hvad nu hvis der blev knaphed på reservedele engang, for det har nutidens unge mekanikere jo ikke lært at håntere ? ;-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af juhl-drengen »

Poul-Erik A. skrev:
Yamaha FS1 50SS skrev:Juhl ,,, idag bliver de ikke udannet mekanikere ,,, de bliver uddannet reservedels udskiftere :lol: :lol: ,,, vi andre lærte dengang,,, jeg var i lære at lave /rep. stort set alt fra bunden af i en bil osv. :D ,,,
....og som dette bare er korrekt, men hvad nu hvis der blev knaphed på reservedele engang, for det har nutidens unge mekanikere jo ikke lært at håntere ? ;-)

Tror ikke det bliver knapheden på reservedele der bliver deres virkelige problem... tror det virkelige problem er hvorvidt om bilerne ændrer sig til endnu mere computer styret, og bliver elektriske eller lign. så får den gennemsnitlige mekaniker altså problemer med at følge med... allerede i dag har mange af dem unge som gamle svært ved de computer styrede diesel/benzin biler... :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

det er synd med alt det gode håndværk som går tabt ,,,, og samtidig går kvaliteten jo også tabt DSV. :? ,,, men der er kun en generation som kan ændre det,,, det er de unge som skal mande sig op og så sige at nu vil vi have en ordentlig kvalitet,,, der kan holde,,, for vi gider ikke det billige køb og smid væk skrammel mere,,, det er selvfølgeligt billigt lige nu og her ,,, men på længere sigt så er de extra mønter kvalitet koster langt billigere da kvalitet er lavet for at holde en hel del længere ,,, og så en faglig god håndværksmæssig uddannelse oven i,,, så vil samfundet nå langt ,,, men dsv. så tror mange jo at hvis PC"n ikke kan lave det hjemme fra sofa"n så dur det ikke :lol: :lol: ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af juhl-drengen »

Yamaha FS1 50SS skrev:det er synd med alt det gode håndværk som går tabt ,,,, og samtidig går kvaliteten jo også tabt DSV. :? ,,, men der er kun en generation som kan ændre det,,, det er de unge som skal mande sig op og så sige at nu vil vi have en ordentlig kvalitet,,, der kan holde,,, for vi gider ikke det billige køb og smid væk skrammel mere,,, det er selvfølgeligt billigt lige nu og her ,,, men på længere sigt så er de extra mønter kvalitet koster langt billigere da kvalitet er lavet for at holde en hel del længere ,,, og så en faglig god håndværksmæssig uddannelse oven i,,, så vil samfundet nå langt ,,, men dsv. så tror mange jo at hvis PC"n ikke kan lave det hjemme fra sofa"n så dur det ikke :lol: :lol: ,,,

Meget sjovere at lave tingene fra bunden eller restaurere/opgradere :D :D de venner jeg har med mikro biler som de kører ned til mekanikeren der hiver en computer frem hver gang forstår jeg ikke... så hellere noget gammel 90'er skrammel som jeg selv kan skifte pærer og lave de fleste reparationer på uden at skulle bruge for 50.000 kr's computer udstyr...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Ja der er meget spild af materialer fordi det ikke bliver lavet hvis det går i stykker men bare smidt væk i stedet ,,,, også siger de kloge i samme åndedrag at de smider ødelagte ting ud ,,, at man skal skåne miljøet,,, og det gør man jo så lige ved at købe 4 gange skrammel der ikke kan holde i stedet for at give lidt mere for kvalitet ,,,også holdte det langt længere ind de 4 gange skrammel også havde man sparet ærgelserne og besværet med at hente noget nyt,,, samt man havde sparet nogen gode råstoffer,,, så måske har den gode kvalitet kostet det dobbelte af hvad en af dårlig kvalitet har kostet ,,, men i længden havde man sparet en masse :(y) ,,,

nå men tilbage til trådens emne ,,, her har jeg GROV sorteret lidt i div. bolte kasser,,, både i dem som var her ,,, de er blevet fundet i rodet,,, og så dem som jeg selv havde med her ud,,, jeg syntes jo at jeg havde mange bolte og skruer osv. men det er ingen ting imod det som er her :D ,,, 1/4 af de kasser som er på billederne er dem som jeg havde med ,,, og resten inkl. div. rovn og tun dåser osv. er nogen som var her,,, nu er jeg ved at være færdig med at sortere i maskinboltene ,,, så der er smidt meget ud og en del er blevet helt sammen da der var dobbelt kasser af dem ,,, også er de blevet sorteret så de passer sammen i tykkelsen ,,, længde mæssigt kan der godt ske at der 3~4 længder i hver kasse skulle jeg sortere dem ud i div. størrelser med sin egen kasseville det kræve langtid og mindst 500 kasser extra :D ,,, så jeg kommer vist ikke til at mangle bolte foreløbigt :lol: ,,, så mangler jeg at sortere div . træskrue kasser og beslag og hold kæf.... at der er mange kasser også :roll: ,,,
Vedhæftede filer
æææ 003 [800x600].JPG
æææ 003 [800x600].JPG (143.25 KiB) Vist 11860 gange
æææ 007 [800x600].JPG
æææ 007 [800x600].JPG (129.82 KiB) Vist 11860 gange
æææ 011 [800x600].JPG
æææ 011 [800x600].JPG (150.63 KiB) Vist 11860 gange
æææ 008 [800x600].JPG
æææ 008 [800x600].JPG (120.83 KiB) Vist 11860 gange
æææ 002 [800x600].JPG
æææ 002 [800x600].JPG (114.16 KiB) Vist 11860 gange
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS tirs 22. dec 2015 20:15, rettet i alt 1 gang.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 835
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej
Yamaha FS1 50SS skrev:det er synd med alt det gode håndværk som går tabt ,,,, og samtidig går kvaliteten jo også tabt DSV. :? ,,, men der er kun en generation som kan ændre det,,, det er de unge som skal mande sig op og så sige at nu vil vi have en ordentlig kvalitet,,, der kan holde,,, for vi gider ikke det billige køb og smid væk skrammel mere,,, det er selvfølgeligt billigt lige nu og her ,,, men på længere sigt så er de extra mønter kvalitet koster langt billigere da kvalitet er lavet for at holde en hel del længere ,,, og så en faglig god håndværksmæssig uddannelse oven i,,, så vil samfundet nå langt ,,, men dsv. så tror mange jo at hvis PC"n ikke kan lave det hjemme fra sofa"n så dur det ikke :lol: :lol: ,,,
Du har ret langt hen af vejen, men jeg tror at det er lidt sent at bede "de unge" om at mande sig op. De sidste 40 år er generation efter generation opfostret med, at alt skal være så billigt som muligt. Problemet er ikke de unge. Problemet er deres forældre og bedsteforældre! Her taler vi om en kæmpestor gruppe af mennesker som har haft medvind hele livet (lad mig i flæng nævne: Etablering af statsgæld i 70'erne, samtidig med heftig inflation og rentefradrag. Læg hertil fuld beskæftigelse). Dem får vi ikke til at forlange ændringer. I 80'erne og 90'erne blev gælden afdraget og efterfølgende er vi blevet så materalistiske, at vi nu bare vil have det hele, på den halve tid.

Mht. mekanikerens rolle som reservedelsudskifter, så er det dikteret af timepriserne på værkstederne. Så længe en mekanikertime koster 800 kroner, så kan det da aldrig betale sig at reparere en del. Så skal den da bare udskiftes i en fart! Det er nok ærgeligt, men det er det bedste ud fra et økonomisk synspunkt. At selv simple fejl forsøges fundet med computere og fejlkoder er en helt anden sag..

/Steen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... hos mig er hjem og værksted en flydende ting og jeg savner altid mere plads, derfor har jeg sidste weekend afskaffet en kæmpe 7 personers hjørnesofa, 2 kæmpe lænestole + et alt for lavt marmor bord som var vildt tungt...
jeg sad altid på samme plads og sofaen var kun slidt lige der, rundt omkring lå alle mulige ting som bare lå og flød... jeg var træt af at det fyldte så meget + at jeg altid sad med krum ryg - nu er det hele kørt på lossepladsen !!!
jeg har så af praktiske årsager købt et stort skab med mange låger, således at jeg ikke længere behøver at havde så meget at ligge og flyde længere... nu sidder jeg istedet ved et solidt skrivebord, det er meget bedre.

der var selvfølgelig en bagtanke med lidt oprydning - jeg har nemlig fået en ung kontordame til at flyve lidt omkring, jeg er ved at lære hende at læse & regne, jeg forventer hun kan passe min firmatelefon når jeg er på arbejde.

pipfuglen er 8 måneder gammel og dna testet til at være en dame, den kommer fra en opdrætter & er håndfodret.

den er alså sjov sådan en - den er ude af buret meget af tiden når jeg er hjemme, så har den en pind på en stander hvorpå den kan sidde... den er ved at lære at bruge pinden som landingsbane når den flyver en rundtur.

og ja - den har allerede taget en bid af vindueskarmen + halvt smadret mine passienner - fremad rettet må jeg vist hellere skifte til almindelige gardiner... hmm

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0058 [640x480].jpg
IMAG0058 [640x480].jpg (63.89 KiB) Vist 11842 gange
IMAG0059 [640x480].jpg
IMAG0059 [640x480].jpg (43.17 KiB) Vist 11842 gange
IMAG0060 [640x480].jpg
IMAG0060 [640x480].jpg (48.89 KiB) Vist 11842 gange
IMAG0061 [640x480].jpg
IMAG0061 [640x480].jpg (70.91 KiB) Vist 11842 gange
IMAG0062 [640x480].jpg
IMAG0062 [640x480].jpg (29.73 KiB) Vist 11842 gange
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Altid godt med lidt oprydning Claus :D ,,, og kontordamen der skal du lære at tastetur knapper skal behandles med følelse ,,, det tager kun et split sekund at ødelægge dem,,, og alt hvad der ikke må bides i skal holdes væk fra dem ,,, og hold da kæf... den kan larme hvis det lige tager dem,,, de 2 drenge vi har her har haft fat i Dorte`s pc :roll: ,,, men sjove det er de og kan lære at sige en masse forskelligt ,,, det vigtigste de har lært at sige her er ,,, aahhhh go bajer og schyyys far sover og tøse sur :P ,,, plus en del mere :wink: ,,, held og lykke med den dejlige fugl :(y)
Vedhæftede filer
Fjotte og Rokke (85)    [800x600].JPG
Fjotte og Rokke (85) [800x600].JPG (123.11 KiB) Vist 11835 gange
Fjotte og Rokke (89)    [800x600].JPG
Fjotte og Rokke (89) [800x600].JPG (93.19 KiB) Vist 11835 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

pu ha nogen skadedyr...vi har en fed hankat..som sover hele vinteren..det koster kun foder...og ekstra støvsugening når den fælder...

jeg er også træt af teknik..dvs elektroniks styring af nærmest alting...jeg har ofret 10,000 på heidis bil div elektroniske dimser ...og lamperne tænder aligevel..med fejl på airbag...alt er skiftet..og hvergang lover de at der ikke er mere der kan skiftes..og den vil fungere efter reperationen..en uge efter tænder lamperne igen.
. på en gammel mekanisk bil er der platiner..kondensator bremseklodser smørenipler..div choker kabler..skiftes de vil de fungere i 10 eller mere år..alt efter om man vil bruge tid på at smøre lidt..eller ikke..så holder det måske 8 år...jeg overvejer at smide de fine biler ud..og købe en russer eller veteran Volvo..når rusten er svejset..er der kun anmindelig veligehold som jeg selv kan udføre...det skide elektronik kan jeg bare se på
..og skubbe bilen til et værksted som har en bosch tester..hvorfor skal der være alle de mærkelige ting i bilen...jeg bruger ikke en snus af teknikken..der er self noget sikkerheds udstyr..men det virker vel ikke efter få år alligevel..nbu er gas pedal sensoren gået..en VDO enhed..som efter en rensning af kulbanerne i potmeterene..og smøring af de mekaniske forbindelser fungere igen..noget af det eneste jeg selv har kunne reppe
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af juhl-drengen »

Platiner er og bliver aldrig mig... biler fra slut 80'erne start 90erne er oftest med elektronisk tænding, og elektronisk indsprøjtning/motor styring, og det er sådan ca. det...(altså elektronik til at hjælpe med nogen ting, men ikke så meget det er besværligt) der er ikke alt muligt upålideligt skidt og 1800 sensorer, airbags osv... også derfor de årgange passer mig bedst.. der kan skrues uden større efter tanke på elektronik...

Og som du selv siger strynbo og som jeg også erfarer når jeg kigger rundt på landes skrotpladser og ser lidt ældre total skadede biler... det sjovt at motoren kan ligge inde i kabinen og forsæderne i bagagerummet... men samtlige airbags har anset situationen for sikker åbenbart... og så det er sjovt at noget af det jeg ser flest opslag omkring på bilgrupperne er om der er nogen der har en tester til at slette en fejl på folks bil!!. :(
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af wolfe »

nu er jeg selv mekaniker, og har været det i omkring 10 år. og vil give steen ret, alle som kommer ind på værkstedet har en ting i hovedet "hvad koster det!"
og netop derfor bruger man ikke tid på og rep. de ting som er i stykket som man gjorde en gang. en anden ting er også ting kan simpelhen være slidt op, tidenstand osv, så det bedre efter min overbevisning og skifte defekte dele med nye i stedetfor og rense og smøre. for måske 5 af de 10 kommer igen fordi det ikke virker efter kort tid, og det er irriterende for kunden, og så har værkstedet pludseligt ikke gjort det ordentligt osv osv
derfor tror jeg reservedels udskifteren ikke er så dårligt igen, det skal være i orden første gang!

til det med el fejl og tester, så ja alle biler skal have en tester på i dag og sådan er det, men at tro alt kan laves med en tester, så tager i fejl. en tester kan fortælle hvilke føler der er defekt på den ene eller anden måde, og man kan se hvad de måler altså måleværdier. men fordi den måler mager blanding på den forreste lambdasonde betyder det ikke den er defekt, der kan hænge en ventil, udstødning kan være utæt, motor kan være sodet til osv osv.

bilerne i dag er bare mere sikre, og mere elektronik til sikkerhed, brændstof økonomi osv osv og jeg vil til hver en tid sende min kæreste ud og køre 100 km om dagen i en snart 4 år gammel bil end en gammel corolla fra 97! for den 4 år gamle bil er bare mere sikker og billig og køre i.
Tim C
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

og en hel del af spørgsmålet hvad koster det ,,,, kunne jo også hænge sammen med at inden for få hundredemeter ligger der 10 værksteder med en forskel på op til 1000 kr. i time prisen,,, og sommetider er det den bette alround mekker med god almen grundviden fra ældre ikke computer styrede biler ,,, til den lave pris som må redde røv... på de dyre med et fint bilmærke emblem over porten,,, fordi de bare skifter dele ud og ikke finder problemets oprindelse,,, for computeren fortalte ikke at den bolt bare sad lidt løs ,,, så kan man ikke jo finde fejlen til at det hele rasler,,, sådan bare for at ridse det lidt groft op,,, reservedels priserne er der jo ikke den store forskel på :D ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af juhl-drengen »

wolfe skrev:nu er jeg selv mekaniker, og har været det i omkring 10 år. og vil give steen ret, alle som kommer ind på værkstedet har en ting i hovedet "hvad koster det!"
og netop derfor bruger man ikke tid på og rep. de ting som er i stykket som man gjorde en gang. en anden ting er også ting kan simpelhen være slidt op, tidenstand osv, så det bedre efter min overbevisning og skifte defekte dele med nye i stedetfor og rense og smøre. for måske 5 af de 10 kommer igen fordi det ikke virker efter kort tid, og det er irriterende for kunden, og så har værkstedet pludseligt ikke gjort det ordentligt osv osv
derfor tror jeg reservedels udskifteren ikke er så dårligt igen, det skal være i orden første gang!

til det med el fejl og tester, så ja alle biler skal have en tester på i dag og sådan er det, men at tro alt kan laves med en tester, så tager i fejl. en tester kan fortælle hvilke føler der er defekt på den ene eller anden måde, og man kan se hvad de måler altså måleværdier. men fordi den måler mager blanding på den forreste lambdasonde betyder det ikke den er defekt, der kan hænge en ventil, udstødning kan være utæt, motor kan være sodet til osv osv.

bilerne i dag er bare mere sikre, og mere elektronik til sikkerhed, brændstof økonomi osv osv og jeg vil til hver en tid sende min kæreste ud og køre 100 km om dagen i en snart 4 år gammel bil end en gammel corolla fra 97! for den 4 år gamle bil er bare mere sikker og billig og køre i.

Mht. sikkerheden er MIT problem IKKE de 1-4 år gamle biler men de biler der er ældre end det, for på trods af at de har gud ved jeg hvor meget el udstyr svigter det, og ofte uden at sensorerne opdager det
og skulle jeg vælge en ældre bil at sende konen ud i ville det nok være en lidt mere solidt bygget bil end en Corolla f.eks en volvo V70 ram et træ og det flytter sig (overdrivelse fremmer forståelsen)

Der er bare også ting som board computer, forlygtepære skift der kræver at afmontere halvdelen af fronten, osv osv. rigtig mange ting kræver special værktøj der er dyrt at anskaffe hvor ved lidt ældre biler kan man fixe mange flere ting selv :)

Ved godt det eneste OBD computere kan fixe er at slette diverse fejl meldinger, og så deres hoved opgave er at finde fejl området :D


Dengang jeg fik skiftet kobling på Seat'en fik jeg 3 tilbud, 4000, 4500 og 2800 kan i gætte hvor det var billigst? bingo! det var der hvor at det var en masse ældre herre på 50+ der virkede MEGET sagkyndige :lol:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af wolfe »

igen corolla vs volvo v70, billig bil, dyr bil.
billigt værksted, dyrt værksted.

eneste jeg siger er bare det ikke sikkert det er billigere og køre på det lille automester værksted med en fejl på din bil, frem for autoriseret mærke værksted.
det autoriseret mærkeværkstedet kender måske til fejlen på din bil fordi de har lavet den type bil 100 gange, og måske stødt på fejlen før og kan måske klare det på en time, hvor automester måske skal fejlfinde først og bruger 3 timer.

og juhl snakken er en helt anden når man kan lave bilen selv. problemet ligger i hvis din kæreste køre 100 km om dagen, så vil jeg garantere dig hun vil ikke holde ude midt i ingen ting med en bil der ikke køre. den skal bare køre altid, og efter en 7-8 timers arbejdsdag vil du ikke ligge og skrue bil hver anden aften fordi det ikke køre. og jeg tror også det billigere i længden med en nyere bil der kun skal have service.
Tim C
Brugeravatar
12inch
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 8. apr 2012 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12inch »

I dag var det store hone dag, har lavet et opspændingsværktøj som centrer om skørtet udvendig så godset bliver fordelt ligeligt
Vedhæftede filer
Alle cylinderne var så medtaget at de skulle bores op
Alle cylinderne var så medtaget at de skulle bores op
20151226_123842 (Small).jpg (96.81 KiB) Vist 11745 gange
her hone værktøjet
her hone værktøjet
20151226_141357 (Small).jpg (103.3 KiB) Vist 11745 gange
20151226_133653 (Small).jpg
20151226_133653 (Small).jpg (79.8 KiB) Vist 11745 gange
Her 4stk. ny honet cylider fra 44 til 45mm
Her 4stk. ny honet cylider fra 44 til 45mm
20151226_153009 (Small).jpg (102.1 KiB) Vist 11745 gange
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

såe er der friske cylindre ,,, flot arbejde :P ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

ser sgu godt ud det udbore værktøj...kan du styre radius udslaget i programmet...mit mekaniske skærehoved..er bøvlet at stille..da jeg skal skubbe det skærende værktøj...har det ikke i et rodehoved.

edit..hov du bruger en drejebænk...ser jeg..jeg har også et lille glatplan..som jeg udbore små cylendre på...
Vedhæftede filer
cyll udborings værktøj-250-1.jpg
cyll udborings værktøj-250-1.jpg (71 KiB) Vist 11725 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
12inch
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 8. apr 2012 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12inch »

ja jeg bruger drejebænk med digital og hjemmelavet udborestål. Der er en stor hårdmetalsplatte på ,som har fået en stor radius så overfladen bliver
super , selve hone værktøjet er med diamant sten og super nøjagtig.Der er en forskel på en halv hundrededel målt med 3punkt måler når jeg
måler i hver ende af cylinderen ,det er vist inde for yammahas tolerancer.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

Det ser rigtig godt ud :(y)
Og min bekymring med at bruge en drejebænk bliver jo gjort til skamme når du kan holde dem indenfor en halv hundrededel - flot...

Og til andre: Bekymringen går på at rigtig mange drejebænke er "kastet på gulvet, og de heldigste steder er fødderne skruet ned så den ikke står og rokker"... Det er bare slet ikke godt nok til en cylinderudboring! Maskinen skal vatres op med maskinvaterpas så vangerne ikke vrider en smule, og gerne testes ved at afdreje et langt cylindrisk stykke som så skal måle det samme i begge ender for at maskinen er præcis.
Honeren følger bare overfladen, og har meget svært ved at fjerne nogle hundrededele i den ene ende og ikke i den anden!!!

Mit gamle udboreapparat fra halvtredserne (som nu står i Den Gamle By) brugte i princippet rodehovedprincippet, men dejligt at høre at en ordentlig drejebænk også kan klare jobbet :(y)

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

den cyll du honede på Strynø. med batteri boremaskinen.var da også friskt udboret på drejebænken..
..den køre perfekt med 0,03,,,eller lidt mindre... i frigang..dog med en enkelt sætter( under indkøring.som altid)
.vi var nok lidt på den stramme side da vi udborede..og stemplet for billigt...den fik også bare en tynd honing da udboringen var så stor som overhoved mulig...problemet med udboring er mere opspændingen...et lille glatplan (med uddrejet frigang til at bore gennem)..og gevind huller til pindboldte..er en fin løsning..og self et stort radius platte/stål..men så stabilt som muligt ...især på 2 taktere med alle de porte og kanaler..som sætter vibrationer i enmet

men rigtigt at en billig honer ikke retter ..den glatter bare..og konisk/ ovale huller..bliver ikke helt perfekte...især Flex honere..retter ikke tingene op..parelelt styrede som jeres gør dog et rigtig godt arbejde.
.min flap ud honer til 40 kr følger bare de skævheder der er...men fungere med forsiktighed...men kræver fuld opmærksomhed
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"