Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

vinter opbevaring-250.jpg
vinter opbevaring-250.jpg (59.55 KiB) Vist 14528 gange
så er mc seson slut..har lastet et læs maskiner til vinter fjern lageret..så jeg får lidt plads i det varme værksted..skal have cbx en og cb 400 four færdige..det er knastkæder ventildæksl tætninger..og en masse småting...men nu er det slut med kørslen for i år...
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... offroaderen kunne du da ellers godt køre lidt på til vinter ( alså hvis det bliver vinter i år )
hvis der virkelig kommer sne så kommer sådan en jo godt frem - i mine yngre dage kørte jeg igennem flere år dagligt på en cb 350 twin - jeg lover at den kunne køre igennem snedriver lige så høje som maskinen selv, der kom nogle gange sne i tændhætterne og man kunne godt være heldig at få et lille stød så man ikke faldt i søvn... sådan var det dengang, det var mit eneste køretøj og den blev brugt flittigt, jeg kørte 70000 km på under 4 år, maskinen var en jubilæumsmodel fra 1971, reelt kun 325 ccm.

ja det var tider dengang man havde læderjakke med rødt plyds & mærkeligt hår - nu er jeg bare en bonderøv der har så mange køretøjer at jeg ikke kan tælle dem, men der er ikke rigtig nogle af dem der bliver brugt... hmm

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

ha ja..jeg er nu ikke imponeret over Yamaha dt i sne...de kan ikke rigtig presse sig gennem ,,og få bund bid i driverne..er min erfaring.
.tror en 350/360 Honda som er tung..med et godt bagdæk har bedre bid..og lav saddel giver lidt bedre balance....min gamle dkv 125 var fantastisk på is og sne..men min mz 125 er for høj i saddel højde..så er ikke rigtig is sikker...

jeg har stadig tændings problemermed dt lc eren..så derfor er den sat i skamme krogen...måske en helt anden tænding..og mod til 12 volt..og nyt ledningsnet er løsningen..men det tager en uges tid at ombygge..

ja vi bliver gamle og sære..jeg tager nogle lange aften ture på mine mc er..for at nyde mit lækre varme læder tøj og støvler..selv i frost er jeg varm...da vi var unge fik jeg flere gange forfrysninger når jeg kørte lange ture på mine knallerter..elektriske handsker og veste er for pattebørn...

tror denne 750v2 eren fed maskine
Vedhæftede filer
honda 750v2.jpg
honda 750v2.jpg (127.72 KiB) Vist 14490 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af juhl-drengen »

Ellers en honda xrv 750 Africa twin også pisse fed!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Jeg er ved at se om jeg kan finde et værksted :lol: ,,, her er det som skal blive mit værksted engang ,,, jeg er ved at begynde at rydde op i det som er blevet efterladt her :shock: ,,,, men der er da lidt guldkorn i rodet ,,, som kommer frem i lyset når man sortere det :D ,,,, men man aner dårligt nok hvor man skal begynde og hvor man skal slutte :o ,,,,
Vedhæftede filer
ææææø 009 [800x600].JPG
ææææø 009 [800x600].JPG (113.93 KiB) Vist 14475 gange
ææææø 012 [800x600].JPG
ææææø 012 [800x600].JPG (129.74 KiB) Vist 14475 gange
ææææø 008 [800x600].JPG
ææææø 008 [800x600].JPG (124.8 KiB) Vist 14475 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

Hvad mener du med "skal blive" Johnny? I mine øjne ER det da allerede et lækkert værksted hvor man kan tillade sig at rode og svine lidt :hihi

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

det ka du da ha ret i Erik :D ,,, men kæft det svært at finde den lille dims,,,, man lie har tabt i det savsmuld og i de gl jern spåner der ligger der :teeth2 ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

Tja, man skal nok ikke lige tabe låseringen til en svømmerventil før der er fejet lidt :hihi
Men dejligt at se hvor der står en båndsav. Den er uundværlig når man skal lave sædeskum af gamle stykker der er skadet forskellige steder!!!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

knægtens kina er begyndt at sprutte lidt.
.han fik så skruet tændrøret skævt i..da han biksede med det..vi måtte så tage toppen af..og skruet et friskt tændrør indefra..og presset gevindet på plads..så det virker fint..men de kunne stadig ikke tage gassen...så fik prøvet den nye pistol fra biltema...det var let og enkelt...cdi boksen var halv død..og tændings tidspunktet var meget tideligt..en brugt fra en atv..så kørte det bare..havde dog lige svinghjulet ude først,da jeg troede den havde taget noten,,..
mit dørhængsel holdeværktøj gjorde sit arbejde igen...



Vedhæftede filer
KINA-svinghjul.jpg
KINA-svinghjul.jpg (446.86 KiB) Vist 14407 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... fik lige en ny vindgenerator med posten igår, idag satte jeg den så op på røret hvor jeg iforvejen havde en mindre vindgenerator.
røret står op af mit hus og jeg kan stå på taget og montere - den nye vejer 18 kg og har et vingefang på 1,86 m, den gamle jeg pillede ned vejer kun ca 7 kg og har et vingefang på godt en meter.
det var sku en tung satan og stå og montere der oppe på taget, men jeg har en taktik med at hejse tingene op/ned ved hjælp af reb - værktøjet må man havde i lommerne eller hejse op lige som jeg også gjorde med varmepistolen.

nu er jeg spændt på hvad den nye mølle kan levere med det ret store vingefang og rimelig kraftig generator - den gamle mølle virkede nu ellers ret godt med de ændringer jeg har lavet på den for at få den til at fungere optimalt bla. skærpet stigning på bladene og et tungt haleror - jeg er næsten overbevist om at jeg også kommer til at forbedre haleroret på den nye mølle, ikke fordi den er så slem til at falde ud af vinden, men fordi et tungere haleror giver mere stabilitet + minimerer støj - det er fordi at balancen i sådan nogle småmøller godt må være sådan at de er tungest bagtil, det gør producenterne ikke, de tilstræber at skabe balance/ligevægt over krøjelejet, men min erfaring siger at det er bedst når de er røvtunge.

og ja - måske det er en ulovlig mølle i dk, men det er da også en latterlig lov om højst 1 m2 bestrøget areal !!! den nye mølle har et bestrøget areal på 2,7 m2... den kan nu få lov til at konkurrere med en anden 6 bladet amerikanermølle jeg har på en anden mast, den er kun 1,54 meter i diameter, men særdeles effektiv i hård vind.

sol & vind er vejen frem - indlægget her er skrevet med vindenergi fra syd ca 4-7 mtr sek.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
det er det nye vidunder der kan levere i nærheden af 1 kw i hård vind
det er det nye vidunder der kan levere i nærheden af 1 kw i hård vind
IMAG0024 (Kopier).jpg (89.82 KiB) Vist 14380 gange
det her er den gamle som egenligt virker ret godt, den er dog begrænset til kun nogle få hundrede watt i hård vind
det her er den gamle som egenligt virker ret godt, den er dog begrænset til kun nogle få hundrede watt i hård vind
IMAG0025 (Kopier).jpg (77.83 KiB) Vist 14380 gange
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Lars J »

Hej Claus, interessant med din nye mølle. Hvordan tilslutter du den til det eksisterende el anlæg og bruges den i forbindelse med dit almindelige strømforbrug i husholdningen ? Opmaganiserer du evt. strømmen ? Kan godt forestille mig at den har været tung at bakse med oppe på taget. Godt du ikke tog den hurtige tur ned :wink: Jeg er selv lidt besat af vindmøller, da jeg har arbejdet i vindmølle branchen (Vestas & Siemens).
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... jeg har jo ikke statsstrøm udefra, så jeg accumulerer strømmen fra solfangere & vindmøller på store batterier.
alt der kan køre 12 volt får direkte strøm og resten via inverter... 230 volt strømmen er ført ud i stikkontakter ganske som i et almindeligt hus.

faktisk er det mere end 20 år siden jeg sidst har været tilmelt det almindelige strømnet, jeg bruger ikke meget strøm, faktisk ville det nok være billigere at betale for de under 100 kw jeg bruger pr. måned, men jeg har altid syntes det er spændende med selvforsyning... jeg har selvfølgelig også flere generatore som kører på benzin, den bedste er en stor honda 3,7 kw con / 4,5 kw spids, den kan trække et svejseværk eller en kompressor, den bruger jeg også til ladning om vinteren, jeg lader typisk med 75 ah pr time i startforløbet, men falder selvfølgelig over tid.

jeg har igennem tiden brugt mange penge på batterier, ladere, generator, inverter, regulator, step up and down, osv, men nu er mit udstyr efterhånden også rimeligt godt - til at starte med havde jeg bare en billig generator, en stor autolader og nogle gamle batterier + diverse hjemmelavede vindmøller.

jeg syntes simpelthen det er sjovt at rode med, i vore dage er det så også blevet effektivt med neodyn magneter og højeffektive skråtskårende statorer, switchmode, mppt regulering, monokrystaller der er næsten 20 % effektive, osv

idag har jeg lige bestilt et lidt sjovt print, det er simpelthen en regulator som på samme tid kan regulere op og ned, man kan justere en fast udgangsspænding uafhængig af indgangsspænding, alså en kombineret mppt tracker & step down converter, og så med 95 % effektivitet - den skal jeg så bruge til nogle forsøg, man kan fx optimere en vindgenerators effektivitet ved at lade den køre højere end nominel spænding ved hård vind ( mppt ), samt at "steppe" den ellers ubrugelige energi ud af møllen ved lav hastighed.

det jeg savner mest er super batterier, dvs at jeg ved hvor de kan købes, men prisen er helt gal - 20000 kr for et stk 12 volt 300 ah li-ion, dertil kommer formentelig importafgiften + moms... sådan et par stykker eller gerne 3 eller 4... jeg forventer dog at prisen på li-ion falder meget i fremtiden, det sidste nye er jo at alm brugere af solceller skal til at gemme en del af deres overproduktion fra dagtimerne til natten.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Claus ,,, kan batterier fra en el truck ikke bruges ,,, de er på 48 volt og har en enorm lager kapacitet :D ,,,,

her har jeg fået ryddet så meget op,,, at jeg kunne komme til et værkstedsbord og få lidt værktøj på plads :D ,,, og som et afbræk fra oprydning og maling osv. ,,, gav jeg mig til at lave et foderbræt til naturens fugle ,,, og få minutter efter det var sat op ,,, var de første mejser på besøg i restaurant pipfugl 8) ,,, dejligt at sidde inde ved brændeovnen og kigge ud på nogen glade fugle,,, fodret er fra det som kommer ud fra vores parakitter,,, når de har taget hvad de vil have af blandingen,,, renser jeg det og giver til naturens fugle,,, der er ingen grund til at smide tomme frøskaller med ud i foderbrættet,,, så der er meget extra guf i som ikke er i vildfugleblandingerne man køber :D ,,,
Vedhæftede filer
mejse 007 [800x600].JPG
mejse 007 [800x600].JPG (112.61 KiB) Vist 14330 gange
mejse 009 [800x600].JPG
mejse 009 [800x600].JPG (143.32 KiB) Vist 14330 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Kai »

Fik opgaven at få liv i en temmelig gammel Sirius tændspole tester. Så det meste af aftenen er gået med at tegne et diagram over den. Alle modstande, transistorer,kondensatorer,dioder osv er monteret på en bunke printspyd på et pertinax bræt og så llers forbundet på kryds og tværs med monteringstråd.

Sjov gammel stykke værkstedsudstyr, som jeg håber kan bringes til live igen, jeg har adgang til en magen til og den er Uundværlig når der skal prøves gamle tændspoler og ville gerne ha en selv men det er ikke lykkes mig at finde en.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Kai »

Har brugt et par timer på at rode med Projekt Yamaha, da jeg ikke lige havde et par stumper til at (prøve på) få liv i Sirius testeren.

Yamahaen har stået i hjørnet i over et år, motoren endnu længere på hylden. Det er og har været et langtids projekt..og over 10år siden jeg fik idéen til lave noget anderledes motor til "for sjov" og måske..endda lidt alvor hvis den nu viser sig at té sig som jeg vil ha den til. Jeg har været kørt sur og træt i den mange gange, både fordi jeg har overset et eller andet undervejs og skilt den af adskillige gange og rettet på fejlene, eller har måttet indse at det der..det dur ikke.

Fik gnist på den langt om længe, det første tændingsmodul brændte jeg selv af. Fyldte karburatoren med benzin via en slange og en sprøjte..trække chokeren og lige hive motoren rundt et par gange. Ignition ON.. SKRALD !! og en stikflamme ud af udstødningen. (tændingen giver automatisk EN gnist når der kommer strøm på) Ok.. skal det være så skal det være !

To hurtige ryk i baghjulet så tøffede den stille men lidt uroligt i tomgang og gik så i stå igen..Hvorfor nu det !!.. ok, flytte lidt på pickuppen = lidt tidligere tænding, et enkelt hiv i baghjulet så var der virkelig liv i den. (og mit lille værksted totalt indhyllet i røg og damp) Den har fået et pift wd40 engang imellem ind gennem karburatoren for drejeventil og krumtap osv ikke skulle ruste.

Nå ja, sådan ser den ud PT:
Vedhæftede filer
12309674_10208062937481037_1234745896719975951_o.jpg
12309674_10208062937481037_1234745896719975951_o.jpg (305.69 KiB) Vist 14263 gange
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

Jeg ved hvad du har overset Kai... Karburatoren sidder på den forkerte side af motoren :teeth2
Og så lige det med WD40 og totaktsmix i værkstedet - det kender vi alle som et godt tegn LORTET VIRKER, og der er en halv times rygepause udendørs :D

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

tændspole testeren på elektro er en gammel strømfordeler bund..med en visker motor til at trække den rundt. (entelig bare en drevet knikser kortslutter og )afbryder
.den har så ledninger og klemmer til at forbinde spolen der skal testes og et stort justerbart gnistgab..den kan self kun teste tændspoler til platin systemer(vil jeg tro)..den kan også bruges på magenet spole tændinger..
man kunne lave det hele, med en simple flip flop kreds med en effekt transsistor..
strynboen på test profil
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Kai »

FS1originalen skrev:Jeg ved hvad du har overset Kai... Karburatoren sidder på den forkerte side af motoren :teeth2
Og så lige det med WD40 og totaktsmix i værkstedet - det kender vi alle som et godt tegn LORTET VIRKER, og der er en halv times rygepause udendørs :D

Erik
Ejj...PIS !!.. Vil det sige den skal sidde i den anden side ! Det må jeg finde en løsning på i næste afsnit :hihi

I dag er det tid til at rode lidt mere med den, jeg har lånt en tændingspistol og skal lige ha helt styr på tændingstidspunktet. Så må vinteren gå med at opfinde lidt bedre bremser end flintstone sko.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Kai »

knallert skrev: ....man kunne lave det hele, med en simple flip flop kreds med en effekt transistor..
Jeg har før forsøgt, uden større held. Mest fordi jeg har to kriterier jeg gerne vil ha opfyldt. Et variabel gnistgab og en måde at trigge en tændspole på fra 0 - 15000 omdrejninger.. elektronisk. Den kan jeg ikke lige greje hvordan jeg skal lave.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3470
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Fed motor, så kan jeg bedre forstå hvorfor du leder efter en mindre tændspole :-)
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"