Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af strynboen »

så er 500"eren skildt af..gearskift akslen er jo ødelagt. da pedalen er svejset på .så måtte have koblingen ud..for at få akslen ud...
det viste sig at motoren er samlet med rod silicone pakning..som er berømt for at stoppe oliekanaler..når det bevæger sig rundt i motore..så en gang rengøring er begyndt...der er brugt selvskærende træskruer til at holde kickstarter stoppet på plads..da det er brækket af..måske samtidig med at der gik hul i motor blokken...som er lappet med glasfiber...oliefilteret sad løst så det har gnavet på primær tandhjulet...håber spånerne i bunden er fra det...de så godtnok stål aktige ud..så der er nok mere galt..
så jeg skal nok ud og finde en anden motor..eller stoppe procjektet har godtnok aldrig set så meget skidt arbejde samlet et sted..ps støddæmperne sad med brædde boldte og bagerste tandhjul sad løst..pga møtrikkerne på boltne ikke var samme gevind...bare for at få det hele med
Vedhæftede filer
oliepump cb 500 t-250.jpg
oliepump cb 500 t-250.jpg (72.81 KiB) Vist 11198 gange
koni mont på 500t-250.jpg
koni mont på 500t-250.jpg (75.8 KiB) Vist 11198 gange
cb 500 t kobling af-250.jpg
cb 500 t kobling af-250.jpg (76.8 KiB) Vist 11198 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af strynboen »

så har jeg renoveret gearskift akslen...skal en kina aksel i stykker..og tog splines enden..drejede en lille tap..og borede hul i modparten...og svejsede det sammen..måtte dog skære svejsningen væk på skifte armen..og hamre akslen ud...så det hele kunne gå i drejebænken...da akslen skal gennem mange pasninger i motorblokken..og ikke må slå overhoved...fik den totalt rettet..og drejet svejsningen ned..så akslen smutter helt u besværet gennem blokken og sidedækslet..
stak lige sporet til låse ringen op så det står skarpt igen..der var næsten ingen kant..

...
Vedhæftede filer
gearaksel cb 500 005-250.jpg
gearaksel cb 500 005-250.jpg (73.72 KiB) Vist 11163 gange
gearaksel cb 500 002-250.jpg
gearaksel cb 500 002-250.jpg (67.38 KiB) Vist 11163 gange
gearaksel cb 500 1-250.jpg
gearaksel cb 500 1-250.jpg (70.89 KiB) Vist 11163 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Knud »

Det er imponerende! :(y)
:mrgreen:
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Nabo Jan »

Mange ting kan reddes med en drejebænk og et svejseværk :(y)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af SigSauer »

Flot arbejde :-)
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Nikolaj Y »

Hold da op Lars, der er godt nok meget knas med den motorcykel... nu bliver jeg helt trist over at jeg solgte den til dig :oops:
Jeg nåede aldrig selv at komme i gang med den, og hvis jeg var... ja så havde jeg nok givet op, hvis jeg viste hvad der ventede :|

Men det er sku en flot arbejde du ligger i det - ikke alle kan renovere så det bliver som nyt :P :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af strynboen »

ha ha.... du tvang mig ikke til at købe den.
.men jeg fortryder det nu. :hihi
.de skjulte fejl..kunne måske være fundet ved en grundig prøvekørsel før købet..men jeg købte u beset..så det er min egen fejl..
.det værste er at jeg har købt reservedele for mange penge før motoren viste sig at være elendig...
skivebremse systemet..og forgaflen har jeg renoveret..og nye lydpotter..
så er næsten nødt til at fortsætte nu...selv om den bliver alt for dyr....
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Rent filosofisk set, er den Honda snarere havnet i de rette hænder! ;)

Godt arbejde! Eller, det går jeg ud fra, for hvad forstand har en gammel student på den slags arbejde?
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 835
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej

Da jeg stadig mangler at få halvdelen af Yamaha'en hjem fra maleren, måtte jeg finde på noget at lave!

Det blev bremseskiverne der fik en omgang, denne gang. En hurtig glasblæsning i alle ender og kroge (de er noget så usædvanligt som ventilerede og slagloddet sammen af 7 dele, så det tager alligevel lidt tid!), hvorefter de blev slebet, så det værste gravrust forsvandt. Jeg fik i sin tid to ganske fine forskiver af en tysker, så det blev til 5 skiver i alt:

Billede

Så skal de bare have noget maling, men det bliver senere.

/Steen
Glaede
Junior knallert
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør 28. aug 2010 01:34
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Glaede »

Twinsport skrev:Hej

Da jeg stadig mangler at få halvdelen af Yamaha'en hjem fra maleren, måtte jeg finde på noget at lave!

Det blev bremseskiverne der fik en omgang, denne gang. En hurtig glasblæsning i alle ender og kroge (de er noget så usædvanligt som ventilerede og slagloddet sammen af 7 dele, så det tager alligevel lidt tid!), hvorefter de blev slebet, så det værste gravrust forsvandt. Jeg fik i sin tid to ganske fine forskiver af en tysker, så det blev til 5 skiver i alt:

Billede

Så skal de bare have noget maling, men det bliver senere.

/Steen
Ser rigtig fint ud! Hvad har du slebet dem med?
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 835
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej
Glaede skrev:Hvad har du slebet dem med?
Det er faktisk meget simpelt. Bremseskiven spændes op i drejebænken og slibes med en vinkelsliber, som monteres på slæden. Slibningen er gjort med en sandpapirsrondel, sat op på en helt plan bagskive, som så er monteret på vinkelsliberen. Simpelt og præcist :D

/Steen
Carsten V
Stor knallert
Indlæg: 140
Tilmeldt: man 30. jun 2008 07:53
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Carsten V »

Har været i det nye værksted i dag, og skille en 2-gear ad, som var bygget om til 4.gear.
Stort projekt, men fået sat det meste på et rigtigt stel, haft forgaffel adskilt, og den var samlet noget baglæns. Er meget tilfreds.
Billeder af det nye værksted er på vej!!

Og god påske derude..... til alle.
/ MvH Carsten V

Yamaha FS1 `76 med cromtank
Puch R 50 `66 SOLGT
BFC Stafette `54
Og ca. 5 stk yamaha i samlesæt bl.a `71, `73 og fra `76 og frem, så masser at gå igang med.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af strynboen »

har fået renoveret tæddings adv..den var slidt op..og låseene var væk så svingarmene havde siddet løst og gnavet i ankerpladen


måtte dreje nye styretappe.presse de gamle ud..og montere nye fremstillet i rs stål..de holder nok ikke i 40 år som de gamle..
nye kabler på tændspolerne og platinerne så burde det fungere
Vedhæftede filer
tænd advancer cb 500 t5-250.jpg
tænd advancer cb 500 t5-250.jpg (76.52 KiB) Vist 11015 gange
tænd advancer cb 500 t-250.jpg
tænd advancer cb 500 t-250.jpg (60.52 KiB) Vist 11015 gange
tænd advancer cb 500 t -250.jpg
tænd advancer cb 500 t -250.jpg (60.6 KiB) Vist 11015 gange
tændspoler cb 500 009-250.jpg
tændspoler cb 500 009-250.jpg (66.03 KiB) Vist 11014 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg startede forleden dag på at adskille en gammel puch maxi nummermatch fra `72 som har stået og ventet på jeg ville gå igang med den...

den var hurtigt adskilt og jeg kontaktede så en lokal sandblæser som reklamerede på nettet med at de kunne klare hvilken somhelst form for rengøring!!! det viste sig så at det ikke var en opgave for dem da de kun havde større opgaver, ja han nævnte ligefrem at de også skulle samle sandet op igen så det var temmeligt besværligt for ham at skulle sandblæse et puch maxi stel... jeg spurte om prisen, men det kunne han ikke sådan lige svare på, jeg presse ham lidt idet jeg forslog 500 kr, men det var udelukket - han sagde at jeg nok skulle regne med 1500 kr. + moms ! tak for kaffe, til den pris kan jeg sku godt selv rengøre sådan et stel, det koster mig jo kun stålbørster til vinkelsliberen og boremaskinen + en sæk sand til min egen hobby sandbæser...

efter 3 effektive timer med stålbørsten & yderligere 3 effektive timer med sandblæseren var stel, forgaffel og topplade helt rene ind til jernet - idag har jeg så grundet det, det blev med hempels light primer som er en 2 komponent epoxyprimer, jeg blandede 3/8 liter og fortyndede yderligere så det blev til godt 1/2 liter - jeg påførte det med luftsprøjte og det er blevet skide godt... grunden til valget af epoxy som grunder skyldes jeg vil bruge hempels polybest som toplak, det kræver nemlig mat epoxy som grunder... polybest er en 2 komponent polyethan som i sig selv laver færdig arbejde, alså ingen klarlak ovenpå, og aligevel en knaldhård, højblank, slidstærk, benzinfast overflade... det er nu aligevel dejligt med luftsprøjte fremfor spraydåser !

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0204 [640x480].jpg
IMAG0204 [640x480].jpg (78.26 KiB) Vist 10960 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg ender sgu snart med at købe en varevogn, så Claus kan få lov at lakere alle mine smådimser, haha! :P


Kreidleren er blevet splittet ad:

Billede

Lakken er fem år gammel, og den har kørt i al slags vejr siden 2009. Jeg fandt et par afskalninger og rustpletter, som blev affedtet, slebet, affedtet og så en klat hammerlak ovenpå. Listen er lang:

Forgaflen skal skiftes, når jeg har fået renoveret en anden.
Højt styr monteres sammen med et cockpit.
Ombygning til tromlebremse foran. (Hjul renset, dæk monteret i dag)
Ledningerne skal trækkes om. (Start HELT forfra)
Sæde og bagagebærer skal skiftes.
Bagsvingerbøsningerne + aksel skal skiftes.
Og så er der sikkert overset et par punkter.

Godt jeg først skal på arbejde igen, mandag i uge 18! :)


P.S. Fire års skidt og snavs bliver faktisk til en del mellem stel og tank!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af strynboen »

har lavet kontakter og ledningsnet på 500 eren..
ledningsnettet er adskildt for flex...vasket/renset og tørret ledninger..skiftet dem som er sorte af tæring..lodet nye stik på de dårlige..glasblæst sikringsholder..
og gentapet hele systemet..og krympeflexed enderne hvor slitage forekommer....kontakter er renset..ledningerne kortet lidt op..og genloddet på kontakterne..da jeg bruger et lavere styr..så ledningerne er rigelige lange..
gemmer altid gamle ledningsnet,,,så har genbrugt de orginale han/hun 3,5 mm stik..de kan lukkes op..og ny ledning loddes på..og klemmes sammen på aflasterne..

nu skal der bare svejses hullet i motoren...nye simmeringe...skiftet bagdæk..de nye lydpotter skal tilpasses forrør og beslag svejses på..så kan den testes...
hvis der ikke kommer mere uhyggeligt uventet..men det klares jo også..det er et spørgsmål om tid og penge at få den klar

har også stillet tænding statisk..det er bare at stille platin gab 0,40 og sætte multimeter på biiib gennemgang..og dreje mageneterne..til biibet forsvinder(platin åbner)..så er tidspunktet for gnist der..så skal mærkerne være ud for indikatoren......og det virker sgu...i første forsøg...

næste test er knast/ventil spillerum..det er lidt trixy..da den har mellem løftere..som jeg kalder dem..så skal lige læse i lektie bogen..hvor spilrummet skal måles..
har den store værksteds bog..den er guld værd..

lygteørene var voldtaget..så måtte fjerne blink beslagene..svejse hullerne til..slibe/spartle male..så de ser rimelige ud..blinklysene flyttes til lygte skruerne..de er aligevel ikke orginale...så dem vil jeg ikke bruge en masse energi på...
Vedhæftede filer
tændspoler cb 500 006-250 lyskontakt.jpg
tændspoler cb 500 006-250 lyskontakt.jpg (71.39 KiB) Vist 10945 gange
tændspoler cb 500 007-250.jpg
tændspoler cb 500 007-250.jpg (75.13 KiB) Vist 10945 gange
cb500 generator mageneter-250.jpg
cb500 generator mageneter-250.jpg (72.56 KiB) Vist 10941 gange
cb500 lednings rod-250.jpg
cb500 lednings rod-250.jpg (80.88 KiB) Vist 10941 gange
malet lygteholdere -250.jpg
malet lygteholdere -250.jpg (70.7 KiB) Vist 10941 gange
Senest rettet af strynboen fre 18. apr 2014 22:59, rettet i alt 4 gange.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

godaften de herrer... jeg gemmer også altid gammelt ledningsnet fordi stikkene er gode især med det plastik der er omkring - på den måde kan man reparere fx et yamaha ledningsnet så det ligner originalt

hilsen olieklud
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af strynboen »

nå ja så har jeg viklet en lysspole til f5b gamle yamaha....der var sgu ikke mange viklinger på..men med 3 udtag på samme vikling..den er lakeret og skal lige i ovnen..med moderat varme..da jeg kom til at bruge krympeflex..på udtagene...det tåler ikke den lange varme hærdetid...så den får lige et par timer ekstra i ovnen..ved lavere temp....det er som fleskesteg..må ikke brankes..men skal være sprøde i sværen...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg har malet med rød maling igår, temperaturen er kun 15 grader hvilket er lidt i underkanten for effektiv tørring, men hvis bare jeg undgår fluer og snavs betyder det ikke noget... denne malingstype er yderst følsom over for fugtighed, kommer der fx. aftendug på det vil det blive helt mat, men det gør der heller ikke da det er under tag

jeg har brugt ca 400 ml maling fortyndet op til ca 550 ml - alsammen påført af en omgang vådt i vådt over ca 20 minutter

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
1/2 time efter malingen er påført - det er et spørgsmål om at undgå fluer i lakken
1/2 time efter malingen er påført - det er et spørgsmål om at undgå fluer i lakken
IMAG0205 [640x480].jpg (72.1 KiB) Vist 10909 gange
godt 6 timer efter har malingen efterhånden trukket sig så meget at en flue kan gå på malingen uden at hænge fast
godt 6 timer efter har malingen efterhånden trukket sig så meget at en flue kan gå på malingen uden at hænge fast
IMAG0206 [640x480].jpg (73.53 KiB) Vist 10909 gange
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af strynboen »

har skiftet dæk på 500 twin...syntes det var lidt ubderligt at tandhjulet var off 5 mm..fra forreste tandhjul..og boltene på bag tandhjul tog på støddæmperen..
det viste sig at afstands bøsset var et skævt oversævet rustent vandrør...et nyt bøs måtte fremstilles...så nu er der baghjul på..

som det kan ses er yderdiameter på bøssene også noget forskelige..så pakdåser..har ikke kunne tætne med 4 mm slør....
er ved at svejse lapper i bagskærmen,,skære små lapper ud og svejser nye stykker i..det bliver fint nok..

men kan man male det med crom maling når spartel arbejdet er overstået,eller er prisen mon for høj..for en rusten bagskærm...så den bare skal grundes og sølvmales
Vedhæftede filer
cb baghjul bøs.. -250.jpg
cb baghjul bøs.. -250.jpg (61.43 KiB) Vist 10856 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"