Ny lovgivning... 15 år igen igen

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af dalgaard »

Jeg ved ikke om det er postet men kan ikke finde nogen steder.

I starten af 2013 bliver det så lovligt at køre knallert som 15år igen.
Efter sigende arbejdes der på en opgradering af knallert kørekortet så det bliver mere teknisk at bestå, lidt ala "rigtige" kørekort.
Er ikke sikker på om det er fra d.1.1.2013 eller 1.2.2013 men det er vedtaget.

Bare ærgerligt for alle jer "gamle" der har lovet jeres sønner en rigtig knallert, nu går der et år mindre inden i skal aflevere jeres perle eller nå at bygge en ny.

Mvh Dalgaard
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af Michael »

Er det helt sikkert at det er vedtaget?
Min datter bliver 15 til sommer. Så skal jeg jo til at være på udkig efter noget plastik hun kan køre på :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af Jensmc »

Dette skrev jeg om, allerede for 2 år siden, så det er ingen nyhed.
Men det glæder mig meget alligevel. Desværre tvivler jeg stadig.
Og så bliver lovgivningen nok endnu mere striks.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af 12V »

I samme omgang skulle det store knallertkørekort komme til dk, de dersens 125 ccm maskiner til 16 årige.

Synes ikke man har hørt så meget om det på det sidste, den nye regering er nok mere for kollektiv transport frem for enkeltpersonsbefordring.
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af dalgaard »

Den er god nok med de 15 år men glem alt om 16 år og 125 det kommer ikke i denne omgang! Men som sagt så er det vedtaget og jeg skal se om jeg kan finde et dokument på det men har det fra en dansk grossist som vi handler med som sidder i det udvalg der har fremlagt forslaget !
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af strynboen »

min datter har valgt...min monza :crying så jeg skal ikke ud og finde en plastic sccoter...det er rigtig godt med et kørekort som til mc..men det løser ikke problemet med de fulde 12 årige som køre 3 på sccoter...men dem kan ingen redde aligevel...
grunden til stilheden er at det er eu regler,som bestemmer det hele...og ingen dansk regering vil inrømme at de er tvunget til det...det er ikke politikernes livret at give 15 årige knallerter igen..der er flere stemmer i at udrydde knallerter
Vedhæftede filer
..am på monza.jpg
..am på monza.jpg (239.08 KiB) Vist 12267 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af dalgaard »

Sådan der !!! Så er den vist ikke længere ;0)

Lovforslaget om at lade de 15 årige få lov til at køre på 30 knallert er vedtaget
Den 17. maj 2011 blev en lykkens dag og en kæmpesejr for alle, der har interesse i knallerter. Den dag blev lovforslag L 137 om knallertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v. godkendt af Folketinget. Det blev oven i købet vedtaget af V, DF, KF, RV, LA, SP. Imod stemte S, SF, EL. Det betyder, at selv om der kommer en anden regering efter valget kan loven ikke rulles tilbage, for det vil der ikke kunne etableres et flertal for.

Her er et kort resumé af lovforslaget:
Lovforslaget nedsætter aldersgrænsen for førere af lille knallert fra 16 til 15 år og indfører krav om kørekort for førere af lille knallert. Kørekort til stor knallert vil kunne tages af personer over 18 år. Lovforslaget indfører også en skærpelse af en række sanktioner og nye sanktioner for at køre ulovligt på knallert. Desuden er lovforslaget tilpasset til reglerne i tredje kørekortdirektiv (Europa Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126EF). Hovedparten af ændringerne træder i kraft den 19. januar 2013.

Hermed er flere års hårdt arbejde i organisationerne MIF (Motorcykel Importør Foreningen), DKU Danmarks Knallert Union) og DC (Danske Cykelhandlere) tilendebragt. Det har været meget hårdt, og der er brugt fantastisk mange arbejdstimer og rigtig mange penge på at komme hertil.

Ikke alle vore fælles ønsker blev opfyldte. For eksempel havde vi også foreslået, at 16 årige måtte føre stor knallert. Men når man tænker på, at hvis det oprindelige forslag fra Justitsministeriet var blevet gennemført, var knallerten afgået ved døden i Danmark, så er dette resultat en historisk sejr for branchen.

Politisk skylder branchen en tak til især Kristian Pihl Lorenzen (V) og Kim Christiansen (DF), der har arbejdet utrætteligt for at få gennemført branchens oplæg til en knallertpakke i sin helhed. De argeste modstandere har underligt nok været De Konservative, om hvem man ellers skulle tro ville tale de selvstændiges sag og Rådet for Sikker Trafik, der har vildledt Folketinget med urigtige påstande og forkerte statistikker.

Denne tekst er copy paste fra en mail fra direktøren for danske cykelhandlere


Mvh Dalgaard
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af 12V »

Tak for infoen!

Kunne godt tænke mig at vide mere om denne "og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert" - det er forhåbentlig ikke de nye regler der allerede træder ind ved nogle få km/t overtrådt hastighed.
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af dalgaard »

Har ikke læst lovforslaget (L 137)igennem men der må det jo stå i.

Men hva faen der er jo ikke plader på en rigtig knallert så os der kører lidt stærkere må jo bare ud og opleve "suset" ved at skulle køre fra basserne lige som dengang man var 16 :rocks

Gad vide om ik adrenalinet nok skal få en tur opad....

Mvh Dalgaard
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af FS1originalen »

Jamen jeg har da en fin Comet med på lørdag Michael :hihi

Nu ved jeg godt at den nye regering ikke er kendt for at gennemføre det de lover, men jeg har altså hørt rygter om at de har planer om at annulere den lov der blev vedtaget sidste forår - det var vist en "ren borgerlig beslutning" dengang, så lad os nu se???

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af dalgaard »

Ja man ved jo aldrig med dem men der står jo at den er vedtaget bredt og ikke kan rulles tilbage da de ikke har flertal for det. Men som sagt så lad os se men i knallert branchen er det noget vi ser frem til og jeg er sikker på at hvis det var på vej til at blive trukket tilbage så havde vi hørt det

Mvh Dalgaard
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af roemer »

jeg er fuldstændig forvirret omkring alle de knallert regler og love som der er! jeg har hørt at de har droppet den med 15 årige på knallert og sat den op til 16 igen, det har jeg fået fortalt i flere uger nu. hvor de har det fra aner jeg ikke :whew og HVIS det bliver sat ned til at 15 årige må kører knallert (også bare generelt) så skulle der gøres noget mere ud af undervisningen og teorien til knallertbevis! sidste år da jeg tog "kortet" fik vi at vide at den eneste grund til vores kørerlærer havde dumpet nogen (3-4 ialt over alle de år han har undervist) var på grund af deres opførsel under teoritimerne og ikke hvordan de var i trafikken der var da os flere på vores hold der kørte over for rødt og ikke overholdte vigepligter.
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af Jensmc »

Beklager drenge!
Helle og Co. har aflyst, ser det ud til.
Møgmær!!!

http://www.justitsministeriet.dk/presse ... f2ae0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg tror vi HAR forstået det i første hug Jens :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af Frandsen »

Hvad .... jeg viste da ik du stammede ... Jens :hihi
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af strynboen »

så er alle positive tiltag fjernet..og kun skærpelserne kommet med...kan man klage til eu ombuds manden..når danmark går uden om fælles regler..det er sgu resten af europa og norge som næsten har fælles regler..som vi her snyder uden om...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af Jensmc »

Jeg ststammer ikke, men det dumme forum var 2 minutter om at indlæse mit indlæg.
Og så trykkede jeg på udfør et par gange.
Håber Web har mulighed for at slette det overskydende.
Men derfor er kællingen stadig en idiot. :whew
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
olebole
Gummi rocker
Indlæg: 913
Tilmeldt: tirs 2. sep 2008 13:02
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af olebole »

:lol: :lol: Det det sss-siger du ik !! :thunge Det ender vel med at jægerne må skyde på os fra Mar-dec. :whew Mvh. Ole
Yamaha fs1. 2gear Årg. (Match)
Yamaha Fs1. 4Gear Årg.77 Dx.(Match)
Yamaha Fs1. 4gear Årg.76 Dx.(Renovere)
Yamaha fs1. 4gear Årg.75 K1.(Match)
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af dalgaard »

Ja og dog. Det er helt rigtigt at kællingen vil fremsætte forslaget... men loven er jo vedtaget meget bredt, så som jeg ser det så får de svært ved at få flertal for at trække den tilbage. Nu får vi jo at se hvad der sker engang i løbet af foråret. Det sjove er at mange af de statistikker der henvises til er direkte forkerte og modbevist igennem flere omgange. Jeg er spændt.
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ny lovgivning... 15 år igen igen

Indlæg af strynboen »

ja de statistikker er svenske..og total fordrejet..grunden til de mange dræbte dengang i danmark..
var at punkt 1..ingen krav om godkendt styrthjelm.2.alle unge i danmark kørte knallert dvs der var 100,000 knallert køre mindst...3 der var ingen køreskole undervisning..4 der sker jo ulykker pga alkohol..og med unge på 12 år..de fulde idioter fylder statistikken..burde tages ud...da de ville køre galt om alle omstændigheder u anset alder..
de sosialdemokrater bor inde midt i københavn...de har aldrig prøvet at cykle 5 km til skole..eller ungdoms klup om aftenen..de unge har brug for knallerter,,det er for sent ar starte som 16 årig..man får jo bil kun 2 år efter.

den kriminelle lavalder er jo igen 15..den seksuelle lavalder er i prinsippet 15.....de dødesens farlige knallerter skal være 16????..men stjæle og bolle sig i hjel er jo ikke så farligt
punkt 8 undskyld.... :what2 :hihi
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"