De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af Dewil »

Mon ikke du og din navnebror autolakereren kunne lave noget som alle kunne forstå og som er fagligt korrekt? Jeres resultater taler da for sig selv... :(y)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af FS1originalen »

Jooeee... Men jeg tror egentlig at der er mere behov for en guide der viser hvordan man opnår et hæderligt resultat med 2 spraydåser hjemme i garagen end en hvor man laver candylakeringer på højt teknisk plan med professionelt udstyr :shock:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af Dewil »

Helt enig....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af jeppex »

FS1originalen skrev:Jooeee... Men jeg tror egentlig at der er mere behov for en guide der viser hvordan man opnår et hæderligt resultat med 2 spraydåser hjemme i garagen end en hvor man laver candylakeringer på højt teknisk plan med professionelt udstyr
Jow tak! ;-)

Grunder
Maling
Lak
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af bonde søren »

Jeg kunne godt tænke mig at deltage i arbejdet med at samle og sammensætte "børges bibel" :)
fuskeren
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af Morten - Webmaster »

bonde søren skrev:Jeg kunne godt tænke mig at deltage i arbejdet med at samle og sammensætte "børges bibel" :)
Ja, tak.. det må du gerne.

Hvis nu nogen kunne lave et hoveddokument som kunne sendes til dem der vil bidrage så kunne vi fordele punkterne mellem flere af os.

Jeppex har også altid været flink til at tilbyde sin hjælp, måske den er kærkommen nu ??

Jeg tænker at vi starter med et emne som ligesom sætter stilen som skal følges ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af bonde søren »

Det jeg tænker er en bog med spørgsmål til nybegynderen, og til dem der går efter de nørdede detaljer, er samlet i en ? hvor man kunne have guider som dewil og flere af nielsfups ledningsnet, moment osv samlet også den bagerste del med fejlsøgning typiske spørgsmål. Sådan en bog havde været guld værd for mig, da jeg startede men som jeg nu har læst mig til herinde, men da Den store interesse ikke fænger alle med det samme synes jeg den også skal kunne bruges som "problem bog" hvis man bare gerne selv vil holde sin yamaha kørende :)

er det sådan i andre tænker :)?
fuskeren
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af Morten - Webmaster »

bonde søren skrev:Det jeg tænker er en bog med spørgsmål til nybegynderen, og til dem der går efter de nørdede detaljer, er samlet i en ? hvor man kunne have guider som dewil og flere af nielsfups ledningsnet, moment osv samlet også den bagerste del med fejlsøgning typiske spørgsmål. Sådan en bog havde været guld værd for mig, da jeg startede men som jeg nu har læst mig til herinde, men da Den store interesse ikke fænger alle med det samme synes jeg den også skal kunne bruges som "problem bog" hvis man bare gerne selv vil holde sin yamaha kørende :)

er det sådan i andre tænker :)?
Tja, jeg ved snart ikke... måske... syntes bare vi har rigtig mange guider til at hjælpe ved fejlsøgning, men måske skal vi samle noget af det i en decideret fejlsøgningsbog.

Min oprindelige tanke var ikke så meget møntet på fejlsøgning men på tips og gode ideér, mål på de ting vi selv kan lave i værkstedet og sådan.

Måske skal vi kigge på flere udgaver ? Tror det ville være et godt suplement til online søgning med et par bøger på hylden i værkstedet. De vil jo være billige at producere for mig.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af bonde søren »

mit spørgsmål kom egentlig af at det ikke var helt klarlagt hvad ideen var :) - du har faktisk ret, men min tanker var nærmest et leksikon bag i ? men kan godt være man skal holde de nørdede detaljer og nybegynder spørgsmålene fra hinanden :) ?
fuskeren
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hvis du læser i starten af tråden har jeg faktisk skrevet nogenlunde det samme som jeg lige har skrevet igen :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af jeppex »

Morten - Webmaster skrev:Hvis i syntes det er en god idé så kom bare med mål og tips
Synes at have læst om en der koger alu i eddike...
fjerne rust med strøm (det har jeg selv prøvet med success, efter en beskrivelse herfra forum) :)
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Thoms

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af Thoms »

Montering af sædebetræk fra A-Z. Særligt på streetsædet hvor de bagerste clips for alvor kan udfordre ens tålmodighed :oops: Jeg ved at flere inkl. mig har bandet det lange væk.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nu har jeg siddet og kæmpet med at lave et oplæg / layout til bogen men må konstatere at jeg er en skovl til det..

Er der ikke en barmhjertig sjæl med sans for det som vil lave "grundstenen" til bogen ?

Jeg forestiller mig en indholdsfortegnelse hvor vi har delt emnerne op efter kategorier så de f.eks. starter sådan her:

Indholdsfortegnelse

1. Galvaniske processer

1.1 af-forchromning
1.2 Rustfjerner - den elektriske metode
1.3 El-galvanisering


2. afrensning og klargøring til maling

2.1 Fjerne gammel maling kemisk.
2.2 Sand & glasblæsning
2.3 Slibning og spartling

3. Knækkede bolte, fastgroede skruer, bøsnings uddrivning m.m.

3.1 At "svejse knækkede bolte ud"
3.2 udboring af bolte
3.3 udskiftning af bøsninger i bagsvinger


Det skal være nemt at kunne tilføje, flytte og slette emner inde midt i det hele uden at alt bliver noget rod.

Vi skal videre og jeg brænder for det men er nødt til at have lidt starthjælp. Jeg er en knold til tekstbehandling så det er afgørende med en god skabelon at bygge videre på !

Kom frisk !!
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af nielsfup »

Jo oplægget han jeg lave

Rigtig godt gået
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af Dewil »

Det ser knaldgodt ud det layout indtil videre... :dust
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af Morten - Webmaster »

nielsfup skrev:Jo oplægget kan jeg lave
Det ville være super fedt.
Dewil skrev:Det ser knaldgodt ud det layout indtil videre... :dust
Hvor fandt du det ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af Henrik N »

Mojn Morten

hvad med at lave en lille skabelon af de pap støvfang? K1
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af Morten - Webmaster »

Henrik N skrev:Mojn Morten

hvad med at lave en lille skabelon af de pap støvfang? K1
Ja, du tænker på de røde karton stykker ikke ? De kan scannes i 1/1 og klippes ud. God idé.

Jeg samler stadig på gode bud, og jeg ved at vores allesammens Niels fup er ved at lave grundpillen til dokumentet.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af nielsfup »

Ja og den er meget tynd endnu..... :(

Jeg sender den til Morten for gennemsyn
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De bedste tips til renovering og rengøring - i een PDF

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har nu kigget lidt på Niels' dokument og er også begyndt at fylde lidt i.

Det ville være super hvis nogen af jer ville være med og supplere med lidt tekst og billeder til nogen af emnerne (forslag til emner findes i starten af denne tråd).

Hvis du har lyst til at bidrage så sig til og jeg sender dig en kopi af dokumentet som du man tilføje tekst og billeder i. Du skal ikke bekymre dig om evt. stavefejl, skrifttyper pæn opstilling og den slags, det sørger Niels og jeg for at ensrette. (ved at deltage får du også et smugkig før premieren) :lol:

Jeg er igang med emnerne "udskiftning af bøsninger i bagsvinger" og "rep af stel ved dobbelt støttefod" og kunne godt bruge lidt billeder der viser udboring og oversavning af bøsninger og måske flere billeder af stel-rep (Erik)

Jeg ser frem til at høre fra nogle stykker som er klar på at bidrage !

God søndag til alle !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"