dt 125 tændings problemer

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

dt 125 tændings problemer

Indlæg af strynboen »

efter at have renset kaburator 4 gange..er jeg begyndt at mistænke tændingen for at den ikke kan tage gassen i mellem området..
har en fin værksteds bog fra esben..så har data..
fødespolen viste 250 ohm..og efter bogen skal den have ca 160...så har viklet den om,,så den er inden for tolerencen..det undrede mig at med samme tykkelse tråd..blev den kun halv så stor som den orginale..da ohm"ene passede...men prøvede den aligevel af..og den køre a h til..
min nye teori er at den nok aligevel skal være de 250 ohm som den var..bogen passer nok ikke
har en 175 tænding..den passer efter bogen ca 500 ohm..men cdi er 12 volt..så kan ikke bruge den på min 6 volt model..med 6 volt cdi box..
begge modeller bruger samme tændspole..impuls spolen er lidt forskelig..men de overlapper hinandens tolerencer..så kan nok bruges på begge modeller.....så det er mest fødespolerne som har meget forskelige værdier..
har i nogen erfaringer med denne tænding..og hvad er ohm på yamaha sting/passola tændspoler/ jeg kan ikke bruge fs1 fødespoler de har mindre hul afstand

men en cdi er vel ligeglad med fødespolens effekt...er den ikke bare en effekt transistor som styres af impulsen fra impulsspolen..og måske flytter tændings tidspunktet i forhold til rpm..den er vel ret robust i forholdet til den effekt den skal føre til stel
Vedhæftede filer
-dt 125 tænding1.jpg
dt 125 tænding mc en2.jpg
dt 125 tænding 3 ankerplade bagside.jpg
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af Nabo Jan »

Hej Strynbo.

Jeg har to 6 volt tændinger.
Den ene er vist fra en DT50 og ligger på 298ohm
Den anden er fra en RXS100 som er modificeret til min RS 125 og den ligger på 230ohm
Jeg har to cdi, den ene fra en yamaha passola og den anden fra ditto RXS100cc
Vedhæftede filer
IMAG0725.jpg
IMAG0724.jpg
IMAG0726.jpg
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af strynboen »

hej det tyd3er jo på at min fødespole var ok..og bogen har en fejl..syntes også de 150 ohm var utroligt lavt..fandens også..gad vide om jeg kan bruge den 500 ohm fra 175..eller jeg skal vikle den orginale om til 250 igen...
har så ikke fundet fejlen..pokkers

hvad er dine tændspoler primær/sekundær

kan se på sms.nl at en ny spole koster 80 euro.....600 kroner.og er 300 ohm..men er ikke sikker på årgangen er rigtig
deres tændspole er 1,0 ohm og5,5 k ohm..primær/sekundær
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af Michael »

Hej
Jeg kommer lige med et bonderøvs-triks :hihi
CDIén på en DT er ikke så følsom. Enten virker den eller også virker den ikke- Med andre ord kan den slå en gnist så virker den. At den ikke gør det rigtigt eller sætter ud -så er det et andet sted det er galt.
Tændspoler kan være svære at måle igennem. Det kan se ud som om de er ok, når man måler på dem, men under belastning er de ikke altid ok.
Jeg har haft samme symtomer på min DT 125lc.
Jeg prøvede alt synes jeg. Så en dag jeg var ved at lave en kinacrosser stod jeg med en kina tændspole i hånden.....hmmmmm den lignede jo lidt...målte lidt på den. Modstanden var lidt for lav...nå men jeg satte den på. Nu har den kørt perfekt ca 1000 km siden :whew . Lad være med at spørge hvorfor :hihi Sådan en spole koster ca 150 kr.
Jeg ved du har en kinacrosser :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af strynboen »

he he...det er værd at prøve...ville også mene at tingene entelig er ret robuste..men man er jo altid lidt bange for at brænde noget elektronisk sammen..mest fordi nyt er dyrt..tror sgu jeg prøver med kina spolen og 175 fødespolen..så må det ryge eller virke
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Kristian C

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af Kristian C »

strynboen skrev:he he...det er værd at prøve...ville også mene at tingene entelig er ret robuste..men man er jo altid lidt bange for at brænde noget elektronisk sammen..mest fordi nyt er dyrt..tror sgu jeg prøver med kina spolen og 175 fødespolen..så må det ryge eller virke
Hmmmmm.....
Sådan en DTér ryger den ikke også når den virker :hihi :hihi
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af strynboen »

jo den er en være løbesods maskine..mit tøj lugter af 2 takt røg,,men den er den eneste mc som kan tåle at blive vasket med saltvand på færgen..så hele vinteren tager den slæbet...når den ellers virker..det er en dejlig simpel maskine..men svagheden er nok tændspolen..og den dyre udstødning..et forrør koster 3800 kr
men det er jo sjovt at have en yamaha. mc...som deler mange ting med fs1
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af strynboen »

prøvede michaels gode råd om kina tændspoler...og ganske rigtigt..de passer lige over..måtte lige bore et par nitter ud..da der var et ekstra beslag på tændspolen..
men så kunne den monteres ,,selv skruehullerne passede..prøvede så med fødespolen..den passede lige på ankerpladen..så var det bare at lodde ledningen på..og montere det hele...og vups..den startede i første forsøg..

fik lige konstrueret et hurtigt værktøj til at fiksere svinghjulet....af et gammelt dør hængsel..som der lige blev svejset 2 tapper på..det tog 10 minutter at fremstille

så det har hele tiden været den defekte tændspole..som har givet problemer...det har kostet 3 weekenders arbejde...men bare den køre nu er det hurtigt glemt..
og jeg fik lært at spole fødespoler op...det er kun nr 2 jeg har lavet,,,bare en skam at vikle data"erne var forkerte...noget som sker ofte på arbejde..og kunderne vil ikke betale for arbejdet...selv om de selv har oplyst de forkerte data...de siger bare at det vi har lavet ikke fungere..bumelum. :? .en af grundene til at privat kunder ikke prioteres ret højt i mange firmaer..de koster os penge

men tak til michael for det råd som gav gennembruddet til løsningen...og til frandsen som engang slæbte en gammel kina motor hele vejen med til træf...den har gjordt godt flere gange
og tak til dette fantastiske forum..som gør at de umulige opgaver kan gennemføres...selv på en søndag eftermiddag hvor der ikke kan købes reservedele
og lige tak til næbo jan for målingerne..så var der noget at sammenligne med
Vedhæftede filer
kina spole på ankerplade.jpg
kina spole.jpg
svinghjul holde værktøj.jpg
svinghjuls holde.jpg
defekt spole.jpg
tom spole.jpg
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af Frandsen »

Det var så lidt Lars
det altid rart at vide at nogen kan få glæde af det man ikke selv har brug for
sådan skal det være og godt du er kørende igen
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
F5B
Stor knallert
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 15:06
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af F5B »

Hej Lars måske kan du bruge noget af dette
det er super vare og de er bestemt meget villige til at hjælpe kvis man er i tvivl om deres anlæg passer til ens cykel
mvh
Henrik

http://www.powerdynamo.biz/deu/systems/lists/yamaha.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af strynboen »

hej,, ja de har da lidt af hvert..jeg kender ikke årgangen på min maskine..det er det store problem..der er nogle få dele som er år betinget..bla tænding..de skifter åbenbart tit levenradøre nok efter prisen...sådan køre det jo i dag
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af ejn »

Hej Lars

Har købt nyt forrør til min Dt 175 for ca 3100 kr. Stadig dyrt men lidt billigere.

Mvh

Esben

http://dinmc.dk/catalog/product_info.ph ... cts_id=194" onclick="window.open(this.href);return false;
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af strynboen »

hej ja jeg har set den til 35-3700...men gem nu det gamle...måske kan vi lave et nyt forrør...engang når jeg får tid..gad vide hvornår det bliver...
jeg renser og maler mit ca hver 2 måned...det er halv tæret...et rustfri forrør er løsningen...men temmelig besværligt at fremstille
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
F5B
Stor knallert
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 15:06
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af F5B »

Hej Lars se lige denne er det den rigtige model?
http://www.ebay.de/itm/YAMAHA-DT175-DT1 ... 2a1729d6dd" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Henrik
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
Brugeravatar
Peterma
Fuldblods knallert
Indlæg: 442
Tilmeldt: lør 18. jul 2009 22:38
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af Peterma »

Jeg har lært igennem motocross at det som regel er billigere at købe en tunudstødning,
hvis man har væltet og klappet forrøret sammen.

Kan ikke se om din er en LC eller en AC, men her er f.eks. en komplet Giannelli udstødning til Yamaha DT 125 LC fra 1982 til 2001 til lidt over kr. 1.000
og så tager de £ 24.85 i fragt i hele Europa dvs. ca kr. 225, så for kr. 1.300 har du en komplet ny udstødning,
som måske giver DT´eren et ekstra spark bag i.

http://www.adrenalin-pedstop.co.uk/p-Gi ... -4511.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;


Også et forrør her til kr. 850 som jeg tror er til den luftkølet version.

http://motorcycleproducts.co.uk/catalog ... 58168.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Du kan evt. sende en PB, hvis jeg skal hjælpe dig med at få en hjem på et tidspunkt.

Mvh.
Peter
Senest rettet af Peterma lør 14. jan 2012 12:11, rettet i alt 1 gang.
Ikke tilfreds = pengene retur.

Billede
Brugeravatar
Peterma
Fuldblods knallert
Indlæg: 442
Tilmeldt: lør 18. jul 2009 22:38
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af Peterma »

Mht. årgang, vil jeg mene at det er en 95´er, da det er de samme farver som yamaha´s crossere havde i 95 og
den eneste årgang de kørte med de farver.
Ikke tilfreds = pengene retur.

Billede
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af strynboen »

hej henrik..vinklen på flangen på billed er helt forkert..men det er måske et generalt billede for alle forrør..

hej peter det er deen gamle 125 3tt model jeg har..tromle bremser luftkøling 6 volt lys..125 og 175 har samme udstødning og kaburator og slaglængde det er bare boringen til forskel..jeg skal nok kontakte dig..når det er helt ødelagt..så ser vi hvad der kan findes til den tid..men en tun potte er da helt fin..der er ikke meget knald i æsken
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: dt 125 tændings problemer

Indlæg af bonde søren »

de ved sgu god hvad de vil ha for sådan en klump malet jern, ligesom til scootere en udstødning til en yamaha jog r ligger over 3000 en hiper 2 ligger vist omkring 2500 osv, og de er malet så dårligt at de ruster bare de melder regn i vejrudsigten ;) - har sgu blæst en del og malet efterhånden for kammeraterne, der er blevet stoppet af politiet første gang, og skal køre lovligt :P
fuskeren
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"