Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2038
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Poul-Erik A. » tirs 30. apr 2019 22:35

Ja, olietyve er godt at få skiftet, hvis de er blevet hårde med tiden. Jeg prøvede det samme med sønnens VW Polo og der faldt olieforbruget fra højt til næsten ingen ting. Held og lykke med synet Lars :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1431
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert » tors 2. maj 2019 14:36

så kom Taunus gennem syn..uden bemærkninger...nu har jeg 8 år..til at få den færdig
Vedhæftede filer
taunus klar til syn.jpg
taunus klar til syn.jpg (85.51 KiB) Vist 3474 gange
strynboen på test profil

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2257
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Nikolaj Y » tors 2. maj 2019 19:45

Tillykke med det Lars :flag :)

Hvad er planen fremover med Taunus'en?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1431
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert » tors 2. maj 2019 19:46

døjer med spændings reg"en..tror den er død...da tankmåler og temp ikke fungere mere..det er en bimetal type..som bare hakker strømmen i stykker..så den effektive spænding/forsinkelse i instrumenterne..gør at der er en regulering...jeg ved ikke spændingen(eller middel spændingen) ved det fungerende system..så håber nogen her på forum kender til disse systemer..men det er nok 3-7 volt...min ide,,var at bygge en elektronisk..har fundet en på e bay..måske i kan lure komponenterne...jeg er ikke så stærk på elektronik..men det er nok en form for diode spændings..regulator





gad vide hvad forbruget er..kan denne 5 volt enhed tåle belastningen(som jeg ikke kender)
Vedhæftede filer
spændings reg taunus.jpg
spændings reg taunus.jpg (97.58 KiB) Vist 3459 gange
spændings reg taunus-1.jpg
spændings reg taunus-1.jpg (119.69 KiB) Vist 3459 gange
Senest rettet af knallert tors 2. maj 2019 20:11, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1431
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert » tors 2. maj 2019 19:50

fremtids planen..er bare at få tilpasset skærme og døre perfekt..finspartlet og klargøring til male job..og bare bruge den henover sommeren..malingen haster ikke..hellere få alt fungerende ..og finde alle småfejl...og rette dem..før vi maler....ORANGE...
strynboen på test profil

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1431
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert » tors 2. maj 2019 20:20

strynboen på test profil

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4069
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen » tors 2. maj 2019 21:38

Tillykke med synet Lars :dust

Jeg havde nu ikke forventet de store anmærkninger når den har været under din behandling, men alligevel: FLOT ARBEJDE :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Honda Amigo 1970. Puch Maxi 1970.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2038
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Poul-Erik A. » fre 3. maj 2019 20:27

Hej Lars, et forsigtigt bud herfra: Kan du ikke måle på spændings-begrænseren om der kommer en spænding ud af den med et voltmeter? Jeg mener formålet med den er, at instrumenterne IKKE er afhængig af en svingende spænding forårsaget af tændt el-bagrude, blæser på fuld styrke, kørelys, stoplys i lyskryds osv. og før der kom vekselstrømsgenerator i bilerne, var der jævnstrømsdynamo med typisk max 22 amp. ladning at gøre godt med og i tomgang lyste ladelampen gerne med ren underskud af strøm til følge.
Alle Smiths instrumenter var vistnok stabiliseret i 70'erne. Eller hvis vi tænker på de billige RPM tællere til Yamaha'en, hvor nålen hoppede og dansede ved stop- og blinklys.
En 7805 er velkendt til at forsyne 5 volts kredse og kan sikkert sagtens klare formålet i Taunus'en (hvis den gamle begrænsers udgang er/var 5 volt) , men du må også kunne måle forbruget ved at sætte et amperemeter ind i kredsen, som du har mistanke til...
Senest rettet af Poul-Erik A. fre 3. maj 2019 22:45, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
mriisj
Fuldblods knallert
Indlæg: 407
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af mriisj » fre 3. maj 2019 21:38

7805 er en meget anvendt linær spænningsregulator, den klare 1 ampere ved god køling, at den er linær (ikke switching) betyder at du afsætter forskellen mellem DC input og DC output som varme i devicen, så hvis du trækker 1A og du har 14 volt input er spændings tabet 9 volt over devicen, så (UxI) 9x1 = 9 Watt.

Du kan også vælge at bruge en buc regulator i stedet, disse bruger et ekstern svingningskredsløb men virker som en singel switch regulator og har er ingen varmetab.

Jeg håber det giver lidt mening :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
Knallert: Puch VZ50 Flagskib

Brugeravatar
mriisj
Fuldblods knallert
Indlæg: 407
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af mriisj » fre 3. maj 2019 21:45

Jeg glemte lige, PM mig din adresse så sender jeg et par stykker til dig :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
Knallert: Puch VZ50 Flagskib

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2959
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Jensmc » fre 3. maj 2019 23:48

2 hjul til min 69 Maxi.
Originale alu. Weinmann fælge. Dog nye eger. Det var umuligt at finde 2,6mm eger, så det blev nogle fra Maxishoppen.
Aprilia lygten kommer forhåbentlig om 14 dages tid.
Den var oprindelig rød, men bliver grøn, da jeg har en 71er i rød
Vedhæftede filer
1556920091754-1017837540.jpg
1556920091754-1017837540.jpg (75.68 KiB) Vist 3404 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1431
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert » lør 4. maj 2019 22:07

...kan se den ford bruger(på de nyere modeller) har en zener diode foran 7805..vil den mindske spændings forskellen mellem indgang og udgang..og dermed mindske varme udviklingen...min tanke var at varme udviklingen bare bliver fordelt mellem de 2..alså det samme varme mængde..

jeg skal lige tjekke mit lager..har den måske ..begravet i kælderen..til bedre tider..købte et dødsbo med rodekasser med en del elektronik..groft soteret for flere år siden..
har kørt en test på en lucas..monteret med en 10w pære..på udgangen..blinker den mellem nul og 12 volt med ca 60-120 gange i minuttet..presist som et blinkrelæ..

jeg kunne vel bygge en simpel svingnings kreds..som styre udgang transistoren..så har jeg ingen varme..problemer..det er vel det samme som du foreslår
strynboen på test profil

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 726
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport » man 19. aug 2019 15:11

Hej

Jeg har såmænd lige brugt lidt tid på at lave en omdrejningsbegrænser. Man kan ganske vist købe "Politiværn", men de fungerer dårligt og er kun beregnet til CDI-anlæg med udvendig pickup, som man typisk ser på scootere.
Efter lidt tid i tænkeboksen er der nu lavet en 1. udgave baseret på en D/A-konverter. Helt enkelt, så tæller jeg frekvens på lysspolen og med en thyristor kan jeg trække en udgang til 0, så jeg kan trække hvad som helst ned. Og det er netop det smarte. Den fungerer på normale tændingsanlæg med platiner, samt med cdi-tændingsanlæg både med intern og ekstern pickup.
Begrænseren er nu monteret på knægtens Monza (som kører med CDI-tænding fra Yamaha Sting) og den virker helt perfekt :-).

/Steen
Omdrejningsbegrænser.jpg
Omdrejningsbegrænser.jpg (44.31 KiB) Vist 2661 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2897
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V » man 19. aug 2019 19:26

Wow, det er en længe efterspurgt dims.

Video? :-)

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 726
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport » tirs 20. aug 2019 07:25

Ja, af én eller anden grund er der aldrig blevet lavet sådan én før? Men nu er det vist at den virker. Jeg finder lige ud af at få delt en video :-)

/Steen

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2897
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V » tirs 20. aug 2019 09:07

Tror sagtens sådan en kunne masseproduceres og sælges til de forskellige knallert forhandlere, men det skal man også have lyst, tid og mulighed for.

Hvad gør man på en platintænding med kombineret primær og sekundær spole, som Bosch modellen med indvendig tændspole? Kobler man ledningen på samme ledning som kondensator og platinerne kører på?
Og hvordan drosler den egentlig, kortslutter den alt hvad der kommer over XXXX impulser, justerbar?

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 726
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport » tirs 20. aug 2019 09:46

Jeg er faktisk lige ved at indhente tilbud på print, så jeg kan danne mig et overblik over omkostningerne.

Førsteudgaven er ganske simpel. Der er fire tilslutninger: +12V, stel, impuls ind, og clamp.

Den skal naturligvis have forsyning. Næste revision ændres, sådan at den kan forsynes med ac eller dc fra 6V og opefter. "impuls ind" vil normalt tilsluttes en lysspole, men kan i princippet også tilsluttes fødespolen, da den tåler op til 300V på indgangen. "clamp" kan tilsluttes indgangen til tændspolen (stopknappen), fødespolen eller pickuppen. Den lægges blot til stel, når det indstillede omdrejningstal overstiges. Omdrejningstallet kan selvfølgelig justeres, da den skal virke til svinghjul med både 4 eller 6 magneter og at de forskellige knallerter har forskellige gearinger osv. :-)

/Steen

Brugeravatar
mriisj
Fuldblods knallert
Indlæg: 407
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af mriisj » tirs 20. aug 2019 23:45

:) Spændende projekt, ser frem til det endelige resultat
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
Knallert: Puch VZ50 Flagskib

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 726
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport » tirs 24. sep 2019 08:18

Så er næste revision af omdrejningsbegrænseren i test. Den er forsimplet en smule og kan nu fungere på 6V ac og 12V dc på samme indgang. Forsøgsvis er den monteret på knægten Gilera med Ducati cdi-tænding. Vi arbejder videre :-)

/Steen

kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3771
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen » fre 27. sep 2019 16:49

Twinsport skrev:
tirs 24. sep 2019 08:18
Så er næste revision af omdrejningsbegrænseren i test. Den er forsimplet en smule og kan nu fungere på 6V ac og 12V dc på samme indgang. Forsøgsvis er den monteret på knægten Gilera med Ducati cdi-tænding. Vi arbejder videre :-)

/Steen
Dvs. den med næsten italiensk tilslutning? (Verde Bianco Rosso)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen"

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"