Tændingslampe.

Her vil være nogen kendte problemer & løsningsforslag til dem.
Besvar
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Tændingslampe.

Indlæg af Per »

Hej alle.

Jeg har gransket lidt i, hvorledes man kan lave en tændingslampe, idet en almindelig prøvelampe jo ikke duer til at spotte det nøjagtige tidspunkt, hvor platinerne åbner (strømmen løber bare gennem fødespolen).
På en Yamaha sidder hele ankerpladen jo fast, så man kan kun ændre på tændingstidspunktet ved at finjustere platiner-afstanden.
Med en mikrometerskrue (den fra Thansen er undtagelsesvis ok :shock: :shock: :shock: ), og en lille ombygget astabil multivibrator, kan man stille tændingen på et helt nøjagtigt antal mm før top. Jeg har erfaring for, at det bedste resultat ligger omkring 2,2 mm før top.
At tændingslampen sender en vekselstrøm gennem fødespolen med en passende frekvens gør, at spolen virker som en så stor modstand, at man tydeligt kan se på lysdioden, når platinerne åbner.
Jeg vedhæfter diagram og komponentliste.

Tændingsmicrometer findes her: http://www.thansen.dk/product.asp?c=342 ... 1514325581

Mvh Per.
Vedhæftede filer
Tændingslampe.jpg
Tændingslampe.jpg (43.42 KiB) Vist 10610 gange
Mvh Per.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tændingslampe.

Indlæg af Kai »

Ganske smart :)

Men jeg holder mig til mit gamle multimeter. Det hyler når platinerne er lukket, og holder øjeblikkeligt op når modstanden stiger ( platiner åbner)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: Tændingslampe.

Indlæg af Per »

Ligeså godt :D

Mvh Per.
Mvh Per.
Carsten V
Stor knallert
Indlæg: 140
Tilmeldt: man 30. jun 2008 07:53
Kontakt:

Re: Tændingslampe.

Indlæg af Carsten V »

Det var dælme smart, og hermed adopteret.
/ MvH Carsten V

Yamaha FS1 `76 med cromtank
Puch R 50 `66 SOLGT
BFC Stafette `54
Og ca. 5 stk yamaha i samlesæt bl.a `71, `73 og fra `76 og frem, så masser at gå igang med.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tændingslampe.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har bygget en, virker super ! Jeg vil foreslå og tilføje en lille højtaler i serie med lysdioden, på den måde får man også muligheden for at lytte til tidspunktet og dermed have helt fokus på justeringen.

Der ligger også en video efter billedet
Vedhæftede filer
Small_DSCN1551.JPG
Small_DSCN1551.JPG (115.89 KiB) Vist 10086 gange

[Filtypen mov er deaktiveret og kan ikke længere vises.]

Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
stefan
Stor knallert
Indlæg: 220
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 14:23
Kontakt:

Re: Tændingslampe.

Indlæg af stefan »

Så den vil starte helt perfekt hvis den bliver stillet til at starte 2,2 mm før top :?: :?:
knallerter som jeg har

___________________________________

yamaha FS1 4 gear med 2 gears tank og sideskjolde

puch maxi S - Solgt

Giantco sprint sport :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tændingslampe.

Indlæg af claus olieklud »

stefan skrev:Så den vil starte helt perfekt hvis den bliver stillet til at starte 2,2 mm før top :?: :?:
hej... knallerten starter lige godt om den tænder 1 eller 2 mm før top - tændingstidspunktet har kun betydning for motorens ydelse, og kan variere lidt afhængig af kompressionsforhold og omdrejningstal... hilsen claus olieklud...
Besvar

Tilbage til "Kendte fejl MED løsningsforslag (STIL IKKE SPØRGSMÅL HER)"