Hvordan man laver skruer og bolte..

Her er det frit at poste andet mekanik, biler, både, atv, maskiner osv.
Besvar
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Hvordan man laver skruer og bolte..

Indlæg af Thomas P. »

Ja, der må jo være nogen som tænker: Hvordan laver man egentlig alle de skruer vi kommer på knallerterne.

Jeg tog lidt billeder på min arbejdsplads så man kan få en idé om hvordan det foregår.

Maskinen herunder spytter 70.000 skruer ud om dagen, når den kører normalt. Den kan lave op til 500 i minuttet, men ikke alle typer skruer :-)
Vedhæftede filer
Her ser vi en maskine som presser boltene. Det er en af dem jeg skruer på til hverdag :-)
Her ser vi en maskine som presser boltene. Det er en af dem jeg skruer på til hverdag :-)
18082008154-001.jpg (202.16 KiB) Vist 7790 gange
4 stempler som former hovedet..
4 stempler som former hovedet..
18082008155-001.jpg (198.88 KiB) Vist 7790 gange
Modsat 4 matricer(der er kun 3, den 4. er til rep) som former noget af hovedet, og stilken..
Modsat 4 matricer(der er kun 3, den 4. er til rep) som former noget af hovedet, og stilken..
18082008156-001.jpg (194.49 KiB) Vist 7786 gange
Her ses hvordan skruen bliver formet af 4 gange..
Her ses hvordan skruen bliver formet af 4 gange..
18082008157-001.jpg (94.42 KiB) Vist 7786 gange
Fra den anden ende :-)
Fra den anden ende :-)
18082008158-001.jpg (119.53 KiB) Vist 7784 gange
Så kom den 4. matrice i igen :-)
Så kom den 4. matrice i igen :-)
18082008165-001.jpg (183.46 KiB) Vist 7784 gange
Her ses at fingrerne holder emnerne ud for matricerne, og stemplerne banker så emnerne ind i matricen.. Fingrene flytter så hele tiden emnerne fra venstre mod højre..
Her ses at fingrerne holder emnerne ud for matricerne, og stemplerne banker så emnerne ind i matricen.. Fingrene flytter så hele tiden emnerne fra venstre mod højre..
18082008166-001.jpg (144.43 KiB) Vist 7781 gange
Her en anden bolt.. Samme fremgangmåde.. Nogen af jer kender den måske.. Det er de bolte som holder sværet på husqarna´s motorsave :-)
Her en anden bolt.. Samme fremgangmåde.. Nogen af jer kender den måske.. Det er de bolte som holder sværet på husqarna´s motorsave :-)
18082008177-001.jpg (72.6 KiB) Vist 7778 gange
Og her en anden type med udvendig sekskanthoved, og delgevind.
Og her en anden type med udvendig sekskanthoved, og delgevind.
18082008178-001.jpg (76.36 KiB) Vist 7776 gange
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hvordan man laver skruer og bolte..

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det ser jo interesant ud for en maskinarbejder :shock:

Jeg vil godt bestille 3 sæt motorbolte med philipskærv
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvordan man laver skruer og bolte..

Indlæg af strynboen »

det ser jo ud som om at,de er fremstillet i modeler voks,,,der må sgu være tryk på,,bliver gevindet rullet,eller skåret :?: :shock: :shock:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Hvordan man laver skruer og bolte..

Indlæg af Thomas P. »

Morten B skrev:Det ser jo interesant ud for en maskinarbejder :shock:

Jeg vil godt bestille 3 sæt motorbolte med philipskærv
Ha ha, ja der er ikke så mange der har set hvordan det egentlig foregår, selvom de måske har en idé om det :)

Vi laver jo faktisk skruer med phillips-kærv i vores hovedafdeling i Slangerup. Jeg kan godt undersøge hvilke længder, og gevindtyper vi har dem i.. Det er under alle omstændigheder der jeg skal have de brugbare skruer fra, da vi ikke har hærderi i Slagelse :wink:
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Hvordan man laver skruer og bolte..

Indlæg af Thomas P. »

strynboen skrev:det ser jo ud som om at,de er fremstillet i modeler voks,,,der må sgu være tryk på,,bliver gevindet rullet,eller skåret :?: :shock: :shock:
Ja, den trykker nok med en del tons :D Det er også vanvittigt hvad vi udsætter materialet for ved de første skruer. Det er en Ø6,80mm tråd som bliver reduceret til Ø4,16mm på stilken, og Ø12,00mm på hovedet.. De bliver sku også lidt varme når de kommer ud :lol:

Vi ruller gevindet på alle vores skruer.. Eller trykker det op, om du vil..
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: Hvordan man laver skruer og bolte..

Indlæg af tøffe »

Thomas P. skrev:
Morten B skrev:Det ser jo interesant ud for en maskinarbejder :shock:

Jeg vil godt bestille 3 sæt motorbolte med philipskærv
Ha ha, ja der er ikke så mange der har set hvordan det egentlig foregår, selvom de måske har en idé om det :)

Vi laver jo faktisk skruer med phillips-kærv i vores hovedafdeling i Slangerup. Jeg kan godt undersøge hvilke længder, og gevindtyper vi har dem i.. Det er under alle omstændigheder der jeg skal have de brugbare skruer fra, da vi ikke har hærderi i Slagelse :wink:
hejsa jeg ville meget gerne bestille et sæt til min yamaha også eller to hvis det kan lad sig gører
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvordan man laver skruer og bolte..

Indlæg af Jensmc »

Jeg har for mange år siden arbejdet på Langeskov møtrikfabrik. Så møtrikkerne ved jeg hvordan bliver lavet.
Jeg kunne osse bruge Phillipsskruer.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Hvordan man laver skruer og bolte..

Indlæg af Thomas P. »

Hej. Updaten på skruer med philipskærv er ikke for god lige pt.. Det er ikke nogen vi laver så tit mere, så der er ikke nogen på lager i øjeblikket.
Besvar

Tilbage til "Øvrige køretøjer & nostalgi"