Side 1 af 1

Spænde cylinder bolte på en Saab

: søn 25. okt 2009 14:03
af nielsfup
Her hvad jeg har fået lidt af dagen til at gå med:


Jeg startede bilen den anden dag ( kold) og den gik ujævn i tomgang ( som om en cylinder ikke var med)
Da jeg kikkede bagud var der helt hvidt ar røg( damp) bag bilen i indkørslen. Åbnede motor hælmen og der kom lidt hvid røg op fra området ved turbo laderen.

Kørte ca 1 km og så forsvandt røgen.Men det reparere jo nok ikke sig selv.
for ca 200 km siden måtte jeg hælde ca 200ml køler vædske på. Den har ellers aldrig brugt køle vand.

Dagen efter prøvede jeg at starte MEN den ville ikke dreje motoren rundt. Checkhede batteriet men OK masser af strøm.
Der var stadig tryk i køle vædske beholderen ( efter 20 timer) med der manglede vel ca 15mm vædske.
Så jeg tænkte det kunne være vædskeslag ( en eller flere cylindre fyldt med køle vand )
Ud med tændrørene og ja cylinder 4 var fyldt med vand... ØV ØV
sugede det op. og så startede den fint dog uden cylinder 4 de første 20 sek...Og en masse damp fra udstødningen lige som første gang..



Nu har lige spændt alle cylinder bolte efter.

Har fundet er service bulitin fra 96 hvor saab foreskriver at spænde alle cylinder bolte efter for at undgå dette problem.
Man skal ikke løsne alle bolte på en gang men" one by one" i 3 step 40Nm så 60Nm og derefter +90 garder

Det var faktisk som om de to bolte yderst ved cyl #4 var lettere at løsne end de andre.
Men nu er det lavet. Så er det bare at vente og se om det har afhjulpet problemet. Eller der skal en ny toppakning til. ( det ser ud til at værre et job der kommer til at tage tid )

Det største problem ved denne operation var faktisk at få ventil dekselet løst. Det sad som var det limet på ( men det var det ikke ) ok krævede en del med en plastik hammer.

Så nu må vi se :( :( :(

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: søn 25. okt 2009 15:33
af Morten - Webmaster
ØV, det er bare sådan en møgopgave !

Vores 106'er smider en anelse kompression over i køleren, men det har den gjort i 2 år, og nu kan den få lov og gøre det resten af dens liv... GIIIIIIDER ikke pille toppen af :lol:

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: søn 25. okt 2009 16:06
af nielsfup
Ja det er bare sur R** at bixe med.
Men det er et forsøg vær da det uden tvivle er hunde dyrt at få skiftet toppakningen på et værksted.

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: søn 25. okt 2009 18:02
af strynboen
hej morten de franske kartofler har det med at blande vædskerne lidt,,har set flere som giver alarm på manglende kølervædske...men det er i stedet olie i kølvandet som sæt6ter sig på sensoren..men de køre aligevel,,man kan vaske expansions beholderen..så går der en måneds tid inden det kommer igen

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: søn 25. okt 2009 19:21
af strynboen
hej det er bare olien som går i vandet,,sjældent at det går i forbrændings kammeret i de gamle peugeot"er...hvis man ser et stempel som har fået vand,,er de som damprenset total rene,,også for olie,,så det slider voldsomt,,ja så hvis den ryger og damper skal man passe på,,og se at få den fixet..

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: søn 25. okt 2009 20:47
af Morten - Webmaster
for mit tilfælde det er omvendt... den sætter lidt overtryk fra kompressionen ud på køleren så expansions-dækslet lukker lidt luft og kølervædske ud af overløbsslangen. olien er fin fin ved hvert skift, og den kører normalt og har gjort det her MINDST 60-70000 km

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: søn 25. okt 2009 23:30
af nielsfup
i mit tilfælde tror jeg der sker følgende:
Motoren varmer op og stål boltene udvider sige minder end alu toppen da de er længere om at varme op . ( helt fint )
men når den køler af igen så køler alu toppen af hurtigere end stål boltene. ( det er også fint hvis boltene har den rigtige for spænding). Så de kan følge med ned i temperatur på topstykket.Og stadig have spænding og holde det tæt.
Men bolt spændingen bliver mindre med tiden og så kan boltene ikke ikke følge med o holde tæt under afkølingen ( alu toppen trækker sig sammen hurtigere end boltene)

Og så kan det ske at der er køle vand i cyklinderen næste dag.


Mon det giver mening :shock: :shock: :shock:

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: søn 25. okt 2009 23:41
af Henrik Fs1
Hej Niels,

Jeg syntes du skulle prøve at trykprøve ved 1. bar i kold tilstand, og se om den fylder Cylinder 4. Vil den gør det, er det en toppakning der er gået. :? :? :oops: :oops: :( :(

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: man 26. okt 2009 08:20
af strynboen
he he hej fup,,det er derfor de hedder stræk bolte,,i hverte fald på luftkølede motore
der er max længde på dem..og overskrider de det mål skal de udskiftes,,gamle deutz
og andre luftkølede motore,,
,bukh havde store problemer med at toppakningen blev mast af varmeudvidelsen,,og derfor var utæt ved kold motor,,nok derfor de lukkede fabrikken
for det med at det var forkammer motore er ingen undskyldning,,de findes jo stadig
men de bukh folk bliver arrige når man kridisere svaghederne ved deres motore,,,nok ligesom hvis man siger kobling til en yamaha freak :lol: :wink:

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: man 26. okt 2009 10:02
af claus olieklud
hej. jeg kan også fortælle en automobil historie... for en måned siden tabte min bil kølevandet. det var selve motoren der var blevet utæt ved en frostprop. uheldigvis var det den ud af 6 propper som sidder lige bag motorophængsbeslaget, og der er simpelthen ingen plads til udskiftning uden en masse adskillelsesarbejde. da vognen snart skal udskiftes valgte jeg fusker løsningen... lidt sikaflex på en malerpind og så forsøge at gnide lidt ind bagved. den blev næsten tæt !!! den sidste tætning skete ved at jeg kom 5 æggehvider i køleren. det virker fint, men noget fusker agtigt... hilsen claus olieklud...

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: man 26. okt 2009 14:56
af strynboen
hej claus kaffe grums er godt at tætne med

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: man 26. okt 2009 18:41
af nielsfup
Hej Henrik
Ja det er bestemt en mulighed.
Men jeg tror ikke det kan reddes med den efterspænding jeg har lavet.
Den top pakning må skiftes.
Jeg har ikke tid til det selv så jeg må finde ud af hvad det koster ((( og er bange for det bliver dyrt )))

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: man 26. okt 2009 19:47
af Henrik Fs1
Ja, det er det der er minus ved Saab. De er ikke de billigste at lave på.

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: tors 5. nov 2009 22:22
af nielsfup
Hej
Jeg orkede ikke at stå ude i regnen og lave det, så det blev en mekanikker. Og 10KDk senere køre den fint igen :evil: :evil: :evil:

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: tors 5. nov 2009 22:39
af Yamaha FS1 50SS
nu er det jo en svensker så skulle du vel også betale i svensk valuta ,,, så er kursen jo noget lavere :lol: :lol: :lol: ,,,,

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: fre 6. nov 2009 08:07
af strynboen
ja sverige er jo lige ved siden af,,,men med bro afgift og ladvogn er det nok ligemeget

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: fre 6. nov 2009 10:54
af nielsfup
Hej
Jeg har undersøgt det
Pris i Sverrig ved SAAB var 13000.- SVK Det er jo næsten det samme som i DK.
Måske hvis man fandt et lille værksted derover var der noget at sparre..

Re: Spænde cylinder bolte på en Saab

: fre 6. nov 2009 12:39
af Yamaha FS1 50SS
ja de koster kassen de saab så snart den åbner hjelmen ,,, bmw er ikke bedre,,, kender en som fik skiftet top pakning på en bmw700 et eller andet for et par år siden det kostede 20kg,,, der skal en helv.... masse special værktøj til for at justere ventilerne op igen på sådan en også ,,, og for et par måneder siden fik var der en som fik skiftet top pakning og plandrejet top stykket på en opel astra 1,6 i,,, sådan en har jo støbejerns blok og alu top stykke,,, så når den har været overvarm skal det planes,,, det kostede 6kg for hele den omgang ,,, på det lokale værksted herovre,,, så bmw og saab må mindst have en top pakning af rent 24 karat guld med de priser de tager for den selv samme reperation :roll: ,,,,