Jeg startede bilen den anden dag ( kold) og den gik ujævn i tomgang ( som om en cylinder ikke var med)
Da jeg kikkede bagud var der helt hvidt ar røg( damp) bag bilen i indkørslen. Åbnede motor hælmen og der kom lidt hvid røg op fra området ved turbo laderen.
Kørte ca 1 km og så forsvandt røgen.Men det reparere jo nok ikke sig selv.
for ca 200 km siden måtte jeg hælde ca 200ml køler vædske på. Den har ellers aldrig brugt køle vand.
Dagen efter prøvede jeg at starte MEN den ville ikke dreje motoren rundt. Checkhede batteriet men OK masser af strøm.
Der var stadig tryk i køle vædske beholderen ( efter 20 timer) med der manglede vel ca 15mm vædske.
Så jeg tænkte det kunne være vædskeslag ( en eller flere cylindre fyldt med køle vand )
Ud med tændrørene og ja cylinder 4 var fyldt med vand... ØV ØV
sugede det op. og så startede den fint dog uden cylinder 4 de første 20 sek...Og en masse damp fra udstødningen lige som første gang..
Nu har lige spændt alle cylinder bolte efter.
Har fundet er service bulitin fra 96 hvor saab foreskriver at spænde alle cylinder bolte efter for at undgå dette problem.
Man skal ikke løsne alle bolte på en gang men" one by one" i 3 step 40Nm så 60Nm og derefter +90 garder
Det var faktisk som om de to bolte yderst ved cyl #4 var lettere at løsne end de andre.
Men nu er det lavet. Så er det bare at vente og se om det har afhjulpet problemet. Eller der skal en ny toppakning til. ( det ser ud til at værre et job der kommer til at tage tid )
Det største problem ved denne operation var faktisk at få ventil dekselet løst. Det sad som var det limet på ( men det var det ikke ) ok krævede en del med en plastik hammer.
Så nu må vi se