Side 1 af 2

Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: ons 16. jan 2008 20:37
af strynboen
min lille deutz,har drejet krumtappen ned og drejet nye hovedlejer(bronze)

Re: deutz 15

: tors 17. jan 2008 19:36
af strynboen
selfølig!!

læg mærke til den orginale LUFTKØLET skrift på snuden,,er specielt for danmark
de tyske har messing LUFTGEKYHLT skilt på siden

Re: Strynboen: deutz 15

: søn 20. jan 2008 19:06
af Poul-Erik A.
Hej Lars.
Så blev min horisont udvidet endnu engang, da der åbenbart fandtes "danske" udgaver af D15. Det var foriøvrigt min drømmetraktor, for i familien var en Kisumkjær Maskinstation, der startede med en D15 først i 60érne og jeg har siden forsøgt at finde den igen, men "sporene" ender hos DLAM i Holstebro. Derefter fandt jeg så en D30, som jeg også er glad for og jeg har netop fjernet dens messingskilt, da den er knækket...

Re: Strynboen: deutz 15

: søn 20. jan 2008 19:45
af strynboen
hvis jeg skal være helt ærlig,så har min også den anlm messing skilt på siden,
eller burde have,det er ødelagt.det kan købes i tyskland stadigvæk
15 og 30 har samme type blæserkøling via svinghjul,de større har aksialblæser
jeg har haft begge typer helt adskildt,bortset fra motortypen er de meget forskelige både hyd og gearkasse og bagtøj er forskelige det er dog ZF i begge.
min er også en DLAM,de solgte den til statens fjerkræ forsøgsstation i ca 1970
hvor den kørte med en 4,5T tim tipvogn,den kunne køre inden i husene.
jeg købtr den da de lukkede stationen.
et nyt messingskilt koster ca 300 kr
du kan lodde en lille strimmel bag på skiltet,så er du orginalt kørende igen!

Re: Strynboen: deutz 15

: ons 6. feb 2008 19:07
af strynboen
min have traktor,iseki diesel på 13 hk

Re: Strynboen: deutz 15

: ons 6. feb 2008 19:27
af strynboen
min case ih-1455,en tysk kvalitets traktor,var en af de stærkeste for 25 år siden
den har mindst 145 hk,

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: ons 26. mar 2008 22:09
af strynboen
min ferguson,med 6 cyll perkins

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: lør 29. mar 2008 19:05
af strynboen
min rendegraver mf b-50 fra 74

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: lør 29. mar 2008 20:56
af Brian
Hej Strynboen

De er da bare flotte.

Man kan da se at der bliver passet godt på dem, de ligner jo næsten nye traktorer

Brian

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: lør 29. mar 2008 21:39
af strynboen
tak for de rosene ord,men billederne er taknemlige,man kan ikke se rusten,jeg har drevet landbrug med maskiner fra 80"erne.de har en passende størelse og pris,når man selv kan veligeholde dem.
så på den måde,har jeg været billigt kørende,og selv om de er gamle
kan man jo godt male og holde dem i orden

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: ons 14. maj 2008 21:10
af strynboen
her er min volvo-bm-400-buster.
buster 400 er en vidreudvikling af krabat 425,den er dog helt (anderledes
end volvo buster320,som entelig er en krabat med dieselmotor)
400 gearkasse og bagtøj,blev grundlaget for alle de efterfølgende volvo-bm modeller,undtaget de modeller som var med IH bagtøj og gear.400 har en 3 cyll perkins med direkte,indsprøjtning,og 47 sae hk
den har været basis for hydremas,små rendegraver.og en lille baglæsser fra bm,selv.den har 8 gear frem og2 bak.
min er med uorginalt IH hus,og store 36" bagdæk
vognen er en SOLUS af ukendt årgang

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: tors 15. maj 2008 20:51
af Poul-Erik A.
Imponerende maskinpark Lars. Perkins-motorerne har åbenbart gjort tjeneste mange steder, for de sad vistnok også i de små Dronningborg mejetærskere ? Gad vide om Volvo stadig hører til i Eskiltuna ?

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: tors 15. maj 2008 21:05
af strynboen
volvo bm er desvære historie,det tætteste du kommer er vme,som er et entrepenør maskin sammenarbejde,hvor volvo indgår i.
der bliver dog stadig fremstillet maskiner i sverige,men ikke under volvo navnet.traktor delen blev solgt til valmet omkr 1985.de sidste modeller var2005 og2105 det var 160 hk traktore med ZF foraksler
og volvo td 60 motore.det var entelig moderniserede 800 serie,som kom frem omkr 1968,så de var håbløse forælede,men slidstyrken var fantastisk.men grunden til at volvo solgte var at hele traktor sektionen skulle modelfornyes.det ville koste 100,vis af milioner
så det var slut.men volvo bm dør aldrig,de er u,opslidelige.
perkins har været brugt overalt,selv mazda har haft dem i de små lastbiler,leyland cherpa brugte dem også,min var dog med bmc.
de solgtes også som marine og industri motore,den gamle klodsmajor kunne også fås med en P6-perkins motor.mon ikke brian ved mere om VME :?:

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: tors 15. maj 2008 21:27
af Poul-Erik A.
Åh ja - Klodsmajor - jeg troede egentlig, at det kun var i det jydske den kaldtes det og den var vist nem at køre fast med, måske p.g.a. de store vægtklodser foran ?

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: fre 16. maj 2008 16:52
af strynboen
tror entelig kun at det var 49 modellen,som kaltes klodsmajor.her nede
på fyn.har selv haft en supermajor.den frøs fast i bagtøjet hver vinter på grund af vand i olien,når den tøede op kunne man køre vidre
den startede super godt pga koldstarts knappen på pumpen,og der var også en ventilløfter til lige at tage trykket ved start med dårligt batteri.men da jeg fik en volvo 650,solgte jeg den.volvoen var for tung i forhold til hk,og brugte for meget brændstof,så den blev byttet til en mf-699,med 6 cyll,perkins,den er perfekt til alt let arbejde
jeg har haft mere end 20 forskelige traktore,de fleste små hobby veteran modeller.men i dag er det knallerter det går på. :mrgreen:

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: fre 16. maj 2008 18:31
af Poul-Erik A.
A pros pros vand i gearolien : Da jeg overtog BMén var der så meget vand i olien, at det stadig var klar gennemsigtig og separeret fra olien og utætheden viste sig at være gummibælgen omkring gearstangen. Den havde nemlig stået udendørs i sommer-halvårene. Gummitætningen fåes ikke mere, så jeg har brugt noget butylsvøb, som jeg bruger på arbejde...

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: fre 16. maj 2008 19:08
af strynboen
man kan faktisk udskille vandet,ved at løsne bundproppen,og læde vandet dryppe af.det gjorde jeg jævnligt,da jeg ikke ville ofre skift hvert år,tror at vandet kom ind ved oliepinden,skulle nok have sat en gummiprop i.jeg har engang ødelagt et konisk leje i gearkassen på en 425 krabat årg 62,pga vand i gearkassen,den var ikke så robust som supermajoren ,men de skaljo heller ikke køre på vand.

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: fre 6. jun 2008 21:19
af strynboen
her er en gammel korn kværn og thrige motor 3#400 volt
håber at johnny vil overtage den,og passe godt på den.. :wink:
og den virker selfølig!!!! :mrgreen: :mrgreen:

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: søn 8. jun 2008 22:25
af Anders A
En ting er sikkert det er en fantastisk lyd den frembringer den lille deutz :)

Men alt i alt er de virkelig velholdte dine maskiner :)

Re: Strynboen: deutz 15 og andre traktore

: tors 19. jun 2008 17:01
af strynboen
her er min jolle,den er 19 fod,og hjemmebygget af et hold på aftenskole i ca 72,de vidste ikke helt hvad poliester forstærket glasfiber kunne holde til,så de byggede den lige så tyk som en træ,jolle 10/20 mm,det er 10 gange tykkere end nøvændigt.så den er solid,og skal ikke have balast for at ligge rigtigt i vandet.den er bygget efter en dobbelt smakke,men gjort ekstra bred under motoren for at bære vægtenaf en 12 hk korsør sideventilet bensinmotor.
den har en ekstra kraftig egetræs køl,og beder ligefrem om mast og sejl,med det skrog.den går en 7/8 knob med 1/4 gas,og næsten det samme ved fuld gas,så motoren er rigelig stor.den er bygget med alle de erfaringer at de gamle strynboer havde +fordelene ved de nye matrialer,så den er fantastisk at sejle med.skal bare have mast og sejl engang.
i dag er matrialerne for dyre til at det kan betale sig at bygge sit eget skib.