Side 6 af 6

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: søn 7. maj 2017 22:14
af knallert
så fik jeg en gps plotter(ikke kortplotter)...claus havde en ekstra..som han flux sendte til mig..uden regning..det var flot af ham..
det er en tidelig model som ikke tegner kort..men mærker posisionerne op..og kan strege op når man sejler..så man kan se hvor man sejler i forhold til faste posisioner..og self kordinalerne..og gps kompas...så den kan de tilg man skal bruge..er bare lidt mere omstændig at bruge..som alle 1 generation instrumentering...
har svejst ..drejet så jeg kunne få antennen på styrehuset så simpelt og enkelt og tæt som muligt...fik sat drejebænken op til 1,75 stigning..og slog et gevind i den rustfri aksel..som jeg så sølvloddede en flange på..så det let kan skrues på..og ledningen kan trækkes indvendig i holderen ind i huser


Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: tors 25. maj 2017 20:02
af knallert
har fået en antik påhæng"s motor..bilka solgte(vistnok) tomos i de tidelige 70 ere..på Strynø var der en del af disse luftkølede tomos..de var en tand bedre end eska og Volvo pentas og kreyslers ligende modeller..bla har de sidste tomos elektronisk tænding og frigear..det var moderne i 1974..hvor japanerne først lige vart kommet frem..men ikke solgte ..da man var bange for dem(holdbarhed)


Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: fre 26. maj 2017 23:51
af claus olieklud
hej lars... så må du finde dig en lille gummibåd eller jolle til din påhængsmotor.
jeg har godt haft flere af den slags, de er altså noget kedelige, der er ikke meget træk i sådan en - fx har en 4 hk Yamaha dobbelt så mange ccm ift sådan en tomos, derfor er der ikke meget moment i den.
den er da sjov alligevel, og man kan starte den på land uden vand.
dem jeg har set har været kortbenet, jeg tror slet ikke de blev lavet med langt ben - desværre, ellers havde du kunne bruge den som nødmotor på ejvindjollen, på et hæve/sænkebeslag, men med kort ben kommer det nok til at knibe noget.

her i køge må man havde en slæbejolle tilknyttet sin faste plads, det kræver bare den ligger inde for pælene - det kunne være du også kunne havde sådan en liggende i Rudkøbing havn ? så kan du havde den med på slæb når du skal ud og udforske ubeboet øer... bare en mulighed

hilsen olieklud

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: lør 27. maj 2017 22:33
af knallert
hej jeg har haft en langbenet tomos af samme model..bare en hvid benet uden frigear..den sorte er faktisk kortbenet
..den største fejl/bøv er den luftkølede motor larmer..men ellers er de jo mere simple..der er et rør bag propellen som fanger vandstrømmen..og styre vandet op til udstødningen..hvor det køler når det løber ind og ned gennen udstødnings kanalen...når man holder i frigear køler den ikke..så det skal man ikke for længe

jeg har en fladbundet pram af den universelle rejefisker type(stage pram)den blev bygget af heidis farfar i 1972..motoren høret til denne jolle..som også er ekstrem solidt bygget

måske kan jeg montere et lille finer bræt på bade stigen ..bag på jollen..så kan tomosen bruges som nød motor..men kan man stole på en motor fra 1972..selv om den kun har kørt 10-20 timer i alt..svigerfar siger at de kun sejlede 3 gange i pramen..resten var ro eller stage ture
..vi børn sejlede hundrevis timer i nogle gamle træ prame..som vi smurte et par lag glasfiber på lige op til vandlinjen..så de kunne flyde selv om de var rådne...det var en af de prame..som blev finer beklædt..og brugt som støbeform til denne glasfiber pram

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: tirs 13. jun 2017 16:58
af knallert
så er jollen søsat..og test sejladsen i storm gav en god gyngetur..men den er solid og stabil..så ingen problemer..gearet skifter fint..men hyler lidt i reversen..nok pga alle de tandhjul som der går i indgreb..motoren bliver ikke varm..så den er rimelig ren i foringerne..kan være fyldt med rust og kalk..olie trykket er stabilt højt(nok fordi den ikke bliver særligt varm)..

sømanden frederik hjalp med fortøjningerne..så det blev splejset pænt..

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: tors 15. jun 2017 23:43
af claus olieklud
hejsa... det var da godt den også kan sejle, så må du jo havde lavet den ordenligt.
ang din for fortøjning - det ser ud som om det er en lang gennemgående, det bør være 2 separate, og der bør i den grad være gummi kødben på, med tovværket viklet 4 gange omkring, ellers er der ikke noget til at give efter når det en dag er høj/lav vande.
desuden ville jeg overveje at lægge båden med bagenden ind imod broen - du har jo hverken søgelænder eller meget plads når du skal gå på siden.

jeg har travlt, så jeg når ikke så meget med min LM27 - jeg har adskilt det halve af motorrummet for at forny/efterse en masse, bla hele kølesystemet... havde egentligt planlagt at køre videre med den kæmpe bowman varmeveksler som der sad, og har sådan set også lavet nye holdere til den og indkøbt en masse, men nu er planen ændret fordi jeg i weekenden har købt en pæn original kombineret varmeveksler/udstødningsmanifold - det gør jeg får mere plads i motorrummet, da det hele vil sidde mere kompakt.

jeg fandt også forleden en fed brugt kortplotter med stort søkort til en rigtig god pris, den nåede kun at stå til salg en halv dag før jeg købte den.
det er sådan en Garmin 2010 - jeg har engang tideligere haft sådan en, det var dengang modellen var ny og kostede en formue.
det er meget fedt med en ordentlig skærm til søkortet, skærmen er 10", hvilket gør man får rimeligt overblik over et større område, selv når man zoomer noget ind.

det må bare tage den tid der skal til for at lave den LM27, det er der ikke noget at gøre ved.
jeg burde dog snart sætte min LM23 i vandet så jeg kan afprøve motoren som jeg lagde i sidste efterår.
ak ja - kawasakien har heller ikke været ude at køre i halvandet år, sådan er det når man har så meget skrammel, man kan ikke nå det hele.

hilsen olieklud

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: fre 16. jun 2017 16:28
af knallert
hej fortøjningerne er delte og krydsede for max længde..så der er 4 separate..for at gøre det lettere at..fortøje..der er rimelig slup..men overvejer gummi kødben..men indtil vidre fungere det fint..
jeg overvejer også en kortplotter..den lille jeg fik af dig..er mega besværlig at kode posisioner ind..da alt skal skrives med et bogstav af gangen..med piletaster..også tal skal kodes ind..og jeg er ingen ørn til telefon tastatur systemer..af de mere komplicerede type..netop derfor har jeg kun monteret gps en løsligt i kabinen..så den hurtigt og nemt kan udskiftes..men som start er den super god..evt kan jeg bruge den som marster til i pad.en..og fodree den med gps signalet( fra mob)så burde den blive meget presisere end kun med indbygget antenne

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: man 19. jun 2017 14:47
af knallert
en lille film...optaget med en kartoffel..skulle man tro.....

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: søn 9. jul 2017 19:35
af knallert
så er der taget nogle lange ture..og gps og motor er afprøvet...motoren går fint..bliver varm hvis den pressses meget hårdt..men det er udover hvad jeg kommer til at beufe..max fart er 12 knob...10 er fin høj fart og 9,5 er behagelig lydløst..ved 1700 rpm..og nok brændstof besparende...
har i dag sejlet 4 timer..Marstal/rudkøbing- retur...

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: ons 19. jul 2017 22:27
af knallert
så har jeg fikset et beslag til styrestol.
.der er ikke plads til fast ]montering]..så har fremstillet blok-slisse i siden som sædebunden styre i..og den anden ende hviler på motorkassen...det er ikke helt super..men eneste mulighed lige nu...

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: tirs 15. aug 2017 12:40
af knallert
så tog knægten og mig lige en hel dag tur..først til Marstal..og se en ud-dokning af en pram..og bagefter rundt på værftet og se..inden det lukker..de gik og ventede på en coaster som fik motor haveri syd for Bagenkop..og ville komme ind hen på eftermidagen...vi sejlede dog kl 14oo..og der var den kun halvvejs me3llem Bagenkop og Marstal
vi tog mørkedybet nord om Birkholm..så "næsten" i Svendborg sund..loggede den største dybte i det sydfynske næsten 20 meter...100 meter derfra stod mågerne på en lille holm tørskoede...så der er store variationer..der har været en dyb dal i landskabet(måske med et vandløb i bunden) for 1000 år siden ..da hele området var tørt..hjemturen var nord om Strynø..med et lille kik på nørreste ende..som mange knallert forum træf deltagere kender(havnen mod Tåsinge)

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: man 6. nov 2017 17:39
af knallert
så er det slut for i år..

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: søn 28. jan 2018 19:00
af Poul-Erik A.
knallert skrev:ja elektro er afgået ved døden.
..den yngre mand torben..som købte det af de polske efterkommere.(stempin familien).blev skildt fra konen.
.og blev så forvirret af det at han kørte firmaet ned..damejagt tager tid og koster kassen.
..så det gamle hæderkronede kvalitets værksted..blev sjusket væk..surt at stå på sidelinjen og se det gå i hundene..
Jeg har lige været på hydraulik-kursus sammen med 25 årige Søren fra Rudkøbing og han fortalte at Langelands Elektro er i gang igen med ny ejer. :-)

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: søn 28. jan 2018 20:42
af knallert
ja det er genstartet..men er kun 3 mand ..men det er da bedre end ingenting...det er ole som har overtaget..og sat en del penge i det.så de kunne betale told og skat..og købe bygningerne og lager og maskinerne,, af konkursen...men han skal på efterløn om få år..så det er bare for at få sine sidste arbejds år han gør det..bedre end være arbejdsløs...så det køre bare lige rundt..der er ikke penge til at genansætte alle mænd ..desvære

Re: Fra nu af kan I kalde mig "Hr. Skibsreder"

: søn 4. feb 2018 15:52
af knallert
så er jeg begyndt at tænke på sejl sesonen...fandt den gamle varmeveksler frem og rensede den grundigt..der skal andre studser på..så den kommer ned i slangestørelse til Volvo penta motore..